Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føl og dækken!?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 09:15

Min hoppe skal fole her ca. 1 april, men hvad nu når det er blevet så koldt, skal den lille have dækken på!??

Vores stald er ret åben og dermed noget kold, men der er selvfølgelig en "madras" i boksen, så jeg tænker mest på når den skal ud!??

Mit sidste føl blev født 27 maj, så derfor er jeg lidt grøn hvad angår så tidlig en følle...

Håber i vil hjælpe...

Mvh "lymme"

2 års plag efter Lionell DVH 571 sælges

4 års Shetlænder hingst sælges

Kan ses på præsentation.
Skriv HN besked for nærmere info
0
0
Svar på denne tråd

føl og dækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 09:24

tidligt fødte føl har som regel mere pels ved fødslen, så bare der ikke er træk i stalden så vil jeg ikke være bekymret.

Fik selv føl i marts sidste år og her boede hoppen og føllet i en ude boks med en god madres, og her var ingen problemer og følet har indtil afhentning aldrig været syg

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Sælges:
Ufødte føl efter hhv Michellino/Romancier og First Dance/Lauries Crusador xx

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Føl og dækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 09:42

lymme: Jeg var også bekymret for min, som er født het den 19. marts, men han klarer den forbløffede godt, og de står KOLDT.. Men der er tyk madrads at ligge på.. Han fryser ikke.. Det havde vi ellers også troet.

Mvh

Ditte

Nu med dejligt hingsteføl efter Continental OLH 757 født 19. marts på terminsdagen

0
0
Svar på denne tråd

føl dækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 10:23

Venter også føl..og må indrømme at det er så koldt så jeg vil giv eden dækken på,,men vi plejer vel heller ikke at have det så koldt og sne på denne årstid

0
0
Svar på denne tråd

Føl og dækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 11:42

Jeg har den holdning at føl ikke skal pakkes ind i dækken. Det er ikke hestens natur, og den eneste grund til min den gamle går med dækken er ren og skær dovenskab mht strigling.

Heste er fra naturen født med rigtigt fedtlag og det gør at de sagtens kan holde varmen, blot der ikke er træk.

Når den kommer ud vil den være i bevægelse, så her producere den også varme.

Jeg vil klart fraråde dækken til føl, uanset hvornår de er født. Du kan jo lade være med at lade den stå ude i mange timer, hvis himmel og hav er i bevægelse. Ellers skal den lille skam nok klare den.

Rigtig god fornøjelse med den lille ny, det er så fed en oplevelse med føl.

Med venlig hilsen

Tina Stikær Nielsen

Tina.stikaer@ofir.dk

0
0
Svar på denne tråd

føldækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 12:19

Hej

Jeg fik to føl i februar mdr og det er jo ikke naturligt for hestene at få deres føl så tidligt så jeg lægger altså dækken på mine føl hvis det regner meget eller som i disse dage hvor det blæser og sneer. Jeg gør det altså kun af nød når det virkelig er dårligt vejr. Inde står de helt klart uden dækken også selvom der er koldt, men der er der jo tørt.. Mine hopper er vant til at gå meget ude og de bliver enormt stressede af at stå inde det meste af dagen hvis vejret ikke er godt, så derfor får de små altså et lille regndækken på

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 13:42

Jeg har ikke oplevet, at et føl født tidligt på året har mere pels end føl født om sommeren...

Her er Dagmar 12 timer gammel, født 1/3.

Her står den altså på dækken! Både ude og hvis det er koldt i stalden - det har det fx været de fleste nætter... (vores stald er ret kold men med god madras)

Dagmars ene storesøster blev også født tidligt og har derfor også været "trommerummen" igennem med dækner. Hun er idag 2 år, vældig sund og rask. Har aldrig haft meen af at have været dækkenføl. Så jeg kan kun anbefale, at man passer lidt på sit føl. De er altså ikke beskyttet som en voksen hest...

Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig dækken
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 13:48

Jeg har nu aldrig nogensinde haft et føl med dækken og jeg har heller aldrig nogensinde haft et sygt eller forkølet føl.

Så jeg syntes dækkenerne er stærkt overvurderede og et udtryk for at vi er pylrede.

Mens jeg arbejdede i Tyskland fortalte en af staldens dyrlæger mig, at den kulde vi føler ved 0 grader føler hesten først ved -20 grader. Så bare fordi vi syntes det er koldt, er det ikke ensbetydende med at heste og føl føler den samme kulde!

0
0
Svar på denne tråd

Niksen
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 15:16

Intet dækken her.

Vi fik et hingsteføl d. 6. marts og han har ikke dækken på, og får det heller ikke.

De første dage kom han og hoppen kun ud 2*15 minutter så jeg lige kunne få ordnet boks, og de kunne få rørt benene. Derefter har vi langsomt trappet op, og på gode solskinsdage, som vi havde i starten af ugen, er de ude 4-6 timer og han elsker det.

I dag, hvor det blæser og der kommer nedbør har de kun været ude i 3 kvarter, og det er det.

Vi har så en foleboks på 4*4,5 m så han kan hoppe lidt rundt i boksen hvis han syntes

Forrige år fik vi føl i slutningen af marts, og der gjorde vi det samme, og hun har aldrig lidt overlast.

For mig er dækken på føl ikke godt. JEg er som sådan ikke imod dækner, og har en hoppe som ikke kan gå uden om vinteren, så jeg er for dækner når det er nødvendigt

Det er fint hvis man har et skrævl af et føl, men er det sundt og rask, så bør føllet ret hurtigt tilpasse pelsen, og kunne gå ude.

Hvis du ikke har mulighed for at lukke hoppe/føl ud flere gange om dagen, så kan det da godt ske at man kan blive nødt til at bruge dækken, men sådan noget må man tænke igennem inden man begynder at lave føl.

Jeg selv går hjemme på barsel og har derfor mulighed for udlukning flere gange dagligt. Næste år venter vi så føllet først kommer i april/maj så vejret er bedre, og vi ikke behøver at være hjemme hele tiden. Desuden er vi ved at lave et stort hesteskur hvor de kan gå i læ, da det jo også hjælper en del på deres udeforhold.

Helena

Mor til Nicolai 221004

Mor til Mikkel 090806

Mor til Casper 190108

0
0
Svar på denne tråd

Føl og dækken.
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 17:15

Intet dækken her heller og mit føl er fra 8. marts og er fuldblod. Og jeg syntes ikke at dækken og føl høre sammen.

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

Elegant Spotlight. Fuldblods hoppeføl født 8/3 2008

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

Kvalitets sadel sælges.

Stald med folde søges til leje.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider