Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farve: Har min hoppe cremegen?
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 14:59

Jeg har en hoppe som jeg altid har tænkt på som brun, men ved nærmere eftertanke tror må være dun, men er ikke sikker. Hvad siger farvenørderne?

Hvis ikke det er cremegen, må det være noget flaxen eller hvad?

Hoppen er en forregisterhoppe, og jeg kender ikke farven på hendes forældre, men jeg har en halvsøster til hende som er skimmel, og hun har lavet et tydeligt palominofarvet føl med en rød hingst, så hende er jeg ret sikker på er palomino under skimmelfarven.

Hoppen som jeg tror er dun:

Hun har lavet 2 afkom med denne farve(Billedet viser et af disse afkom)(De er efter Lincoln som er brun):

Karen TT

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 18:05

Hej Karen!

Først vil jeg redde dig ud af den første vildfarelse. Din hoppe er bestemt ikke DUNfarvet, hvis den er bærer af cremgenet, men så er den derimod BUCKSKIN. Forskellen på Buckskin og DUN er faktisk ret stor, idet buckskin er bærer af cremgen hvorimod dun er et dominant blak gen, dvs. IKKE crem her!

Også til dine heste - den der godt nok smart i farven den Lincoln, men dog næppe palomino. Det kan dog fastslåes via DNA test. Hoppen kan godt være buckskinfarvet, men det er ærgeligt du intet ved om hendes aner. Hun er så tilpas lys omkring nogen af hendes åbninger, at hun kan være bærer af cremgenet, det kan dog igen være svært at konstatere uden DNA test, med mindre hun kan avle en palomino.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin

bedækker naturligt - primafrost haves også

Følgaranti - Her er der ingen silver eller Sootygen fra hingsten

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 19:44

Har aldrig hørt om, at skimmler kan være palomino under det grå, men er da ikke sikker........

Tror ikke hun bære crem gen ud fra de billeder der her er, men kønne er de da alligevel!

Til Tina, hvor er det dejligt at høre at der er nogen som kender forskel på dun og buckskin.

Dun heste har altid ål og findes i flere farver, det er ikke som vi ofte ved en fejl siger her en farve, men en betegnelse for et gen der giver hesten et særligt udssende.

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

Fordi farven også betyder noget!

www.123hjemmeside.dk/Shetlandspony- show

0
0
Svar på denne tråd

Skimmel..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 20:07

Hejsa..

Nu kan skimmel godt gemme et cream gen. Der er faktisk en quarter hingst her i Dk der er født palomino men sidenhen blevet skimmel.

Men nej hoppen er ikke DUN, hvis det havde den haft ål og evt. vildt-striber på ben/pande/skulder.

Og hvad jeg kan se er den heller ikke buckskin.

Den har slet ikke det gyldne skær som man kender fra buckskin, godt nok kan denne farve optræde i mange varianter, men aldrig somme denne.

Så der er ingen cream eller dun gener på spil her(hvis I spørg mig). Hoppen er "bare" brun. Og dennes afkom er rød med flaxen man og hale.
Men igen er det svært at sige når man ikke ved hvad hoppens afstamning er.

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Sari
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 21:17

Tror ikke den er hverken buckskin eller dun.

Men hold den til med nogen flere sorte/brune/røde hingste og se hvad der kommer ud af det. Både dun og buckskin kan være meget forskelligartede.

Du kan også søge på quarterhingsten Little Jacki Favor som er en skimmel palomino. Han har lavet både skimmel og palomino føl.

Som føl var han registreret palomino.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Dun - buckskin
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 22:01

Tak for jeres svar.

Jeg troede faktisk at dun og buckskin var to ord om samme farve.

Nå, men når dunfarven skyldes et blak-gen, er det så det samme gen som det der giver fjordhestefarven?

Til Anni/Pictus: En skimmel kan være født palomino, ligesom den kan være født broget, sort, rød, sort, plettet osv.

Hvordan nedarves flaxen? Kan man fx regne ud om de røde afkom har flaxen fra hoppen eller Lincoln?

Mht. hingstevalg, så står farve slet ikke på min liste over egenskaber jeg vægter når jeg vælger hingst til hende, men derfor er det jo alligevel altid sjovt at prøve at regne ud hvordan mine hoppers arveanlæg for farve ser ud

Karen TT

0
0
Svar på denne tråd

Flaxen er tricky
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 22:24

I følge "Hestens Farver" af Anne Phaff Ussing, er den ikke kortlagt endnu.

Ja- dun og blak! SUK! Der har været tråde både her på AVL og Billeder & Opslag med dun, der tydeligvis var buckskin. Bare vi på dansk kunne afskaffe "dun"! Det gode danske navn er BLAK.

Blak har ål, mankestol , "fjer i halen"og altid et mørkere ansigt. "Fjordhestefarvet" er blak (som regel brunblak= gul med ål). Fjorheste er blot avlet blegere end fx islændere. En ulsblak er musblak, men den er meget meget lys hos Fjord, hvor islændere er tydeligt musblakke (sort med blak).

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg

Nu med Malle!
0
0
Svar på denne tråd

Buckskin
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 07:41

I min verden kunne hoppen godt være buckskin. Det kan være helt umulige at se forskel mellem buckskin og "bare" brun. Men du kan nemt nok finde ude af det med hjælp fra nogle hår fra hestens hal:

www.animalgenetics.us/index.htm

Det har også en lab i UK, så man behøves ikke sende til USA.

Nemt, hurtig og sikkert svar.

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

xtiny...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 09:22

Jeg mener helt bestemt, at en ulsblak hos fjordheste er en fjordhest med creme+blak - Dvs en palominofjordhest, der selvfølgelig også bærer blakgenet, og derfor er ulsblakke fjordheste meget lyse. Der findes jo også musegrå fjordheste: sorte fjordheste med blakgen :)

Jeg vil give dig helt ret i at det er meget forvirrende med dun/blak/buckskin. Det er altså nemt at få rodet begreberne godt og grundigt sammmen :)

Karen ♣TT♣: Jeg mener jeg har set en buckskin med nogenlunde samme farve som din, så hvis en halvsøster er palominoskimmel er det ikke fuldstændig umuligt (selvom den til forveksling ligner en ganske almindelig brun). Jeg vil dog også mene at føllet er rød med flaxen og ikke palomino. Hvis du vil være helt sikker, er det nemmeste nok at få taget en DNA-test som Lisa Belhage (Ozalynda) skriver - alternativt kunne du vente på hun får et føl med creme, men hvis hun ikke får et sådant føl, kan du ikke være sikker på hun ikke bærer creme, det er kun i den omvendte situation du kan være helt sikker.

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 10:17

En fjordhest er brun dun og kan derfor aldrig være palomino!

En dun bære kun gen for creme, hvis den af forælderne er en creme farve, ellers ikke.

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Et andet lidt andet spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 11:16

Jeg låner lige tråden til et beslægtet spørgsmål: Har en hoppe, der er rød med flaxen man og hale, så større sandsynlighed for at give et palominoafkom, end en "ren" rød hoppe? Selvfølgelig uder forudsætning af, at man ifoler med en palomino hingst . Eller er der andet, der adskiller denne type rød hest?

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

Gulblak
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 12:50

Det er nu gulblak'en der svarer til en palomino-Fjordhest, mens en ulsblak svarer til en buckskin-Fjordhest.

Nej, genet for flaxen og cremegenet har intet med hinanden at gøre.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 13:51

En fjordhest har ikke creme gennet, har intet med palomino at gøre.

En alm. fjordhest er brun dun, på samme måde som min lille hoppe Nelly er det.

De findes også i rød dun og den grå skulle være sort dun.

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 14:10

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 14:49

Ok, godt lige at få sat det helt på plads :)

pictus: Det er ikke alle fjordheste der er brun dun/blak - der findes også både røde og sorte fjordheste (der også bærer blak). Jeg læste lige nu, at du selv skriver det længere nede, så det er du klar over :)

Cremegenet findes faktisk også blandt fjordhestene. Det er selvfølgelig ikke alle fjordheste, der bærer det (ligesom det ikke er alle varmblodsheste eksempelvis) men det findes altså blandt dem. Jeg har så lige lært at en palomino-(+blak) fjordhest hedder en gulblak, mens en buckskin fjordhest hedder en ulsblak :)

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:03

Hej Charlotte.....

Du er nok nød til at lære lidt indnu , en fjordhest kan aldrig være buckskin, da den altid har ål, og derfor er dun!

Hvis du sætter en palomino og en fjordhest sammen, vil den få det creme gen, men ikke være ægte fjordhest.....

Er en ulsblak ikke grå?

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

pictus
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:14

Det er vist nok dig der skal lære noget om farver

En almindelig Fjordhest er brunblak = brun + blakgen

Så er der en Rødblak = rød + blakgen

En Ulsblak = brun + blakgen + cremegen

En Gulblak = Rød + blakgen + cremegen

En Grå = Sort + blakgen (+ cremegen?) Jeg mener ikke man kan se på en grå om den bærer cremegenet eller ej, derfor parrer man aldrig 2 grå.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:18

Måske, men det er ikke de oplysninger jeg får her på nettet, måske du kan vise hvor jeg finder dem?

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:28

http://www.nfhr.com/Colors.htm

Her kan man finde alle de farver en fjordhest kan have.........

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Farvekort
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:30

Jeg faldt over dette Farvekort, hvoraf det fremgår at Ulsblak + Ulsblak giver Perlino/Cremello, Gulblak + Gulblak Cremello osv. Det må vel være en form for et bevis.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Fjordhestens farver
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:37

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 18:08

Xtiny, hvor får du fra at dun/blak altid har et mørkere hoved?? Hvad hedder alle de heste med ål, der ikke har mørkere hoved så?

Argumenterer du for begrænsninger, bliver det DINE begrænsninger!!

0
0
Svar på denne tråd

Grå og palomino..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 10:01

Nu er det godt nok et stykke tilbage i tråden, men vil da lige vise et eksempel på en palomino/grå hest.. Min Kaj var nemlig palomino da jeg fik ham, da han var 10 mdr.- nu er han grå!

Har desværre ikke nogle billeder på computeren fra han var helt lille..

Men her er et billede hvor han er lidt over et år.. Her med hvid man og hale (den grå farve er dog ved at snige sig ind på benene og i halen):

Da han så blev to år så han pludselig sådan ud.. (ham i midten)

og sådan her..- nu også med grå man og hale..

glæder mig til at se hvor meget mere grå han bliver når han smider vinterfrakken i år..

Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Pictus
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 22:34

... Beklager, men det er Charlotte der har ret - og hun er i øvrigt en af dem her på HN, som ved mest om farvernes nedarvning, så det er klogt nok at tage hendes ord for gode vare.

Der findes skam også BEC-fjordheste, men de er ikke velsete i avlen; tror faktisk ikke, at de kan avlsgodkendes...

(I øvrigt udelukke ét gen jo ikke det andet. Heste kan godt være bærere af både creme, dun og skimmel på en gang. Bærere af både creme og dun kaldes nogle gange dunalinoer, og mange amerikanerne avler bevidst efter dem)

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 09:12

Jeg har bestemt heller ikke ment, at hun ikke havde ret, men kunne ikke selv finde de oplysninger, det er jo en ren jungel med de der farver. Pludselig har jeg fundet masser af farver, jeg aldrig viste noget om før.

Grundet til jeg er så interesseret i fjordheste farver er, at min ene hoppe er brund dun som mange fjordheste, men kan ikke komme i palomino forbundet, da de siger den ikke bære creme gennet.

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 14:58

Pictus, Palominoforbundet accepterer simpelthen ikke ål, heller ikke selvom den sidder på en cremgensbærer( altså en med både dun og creme)

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 16:45

Det er ikke noget, som betyder så meget, men jeg forstod på det brev jeg fik, at hvis hun er creme bære kan hun godt komme ind.

Se her:

Hvis ikke hun har en forældre der bærer creme-genet så kan hun desværre ikke kåres i DPA.. men den lyse er meget velkommen, der er ikke tvivl om hendes creme-gen..

Der var billede medsendt, så hun kunne se den havde ål.

Anni

Heldige ejer af to gule

shetlænder hopper.

0
0
Svar på denne tråd

lestat
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 20:14

Saad, som var kåret som årets hingst 2007 i DPA er buckskin med ål. Og han ER buckskin og ikke dun, da dun-genet findes ikke i akhal tekiner racen.

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Ulsblak- hovsa- og blak igen
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 08:46

Det er rigtigt nok med det cremegen, og at man i fjordhesteavlen helst ikke vil have BEC, så derfor anbefaler man ikke at avle på to heste med cremegen. Beklager- jeg havde glemt det. :-P

--

Blakke heste har et mørkere ansigt fordi:

>>

Hesten er lysnet - til tider meget - undtagen i en stribe, der starter blødt i ansigtet og går bagud skarpt op midt gennem pandelok og man, videre hen langs rygraden og ned i halen. I denne stribe har hesten den farve, den ville have uden blak-anlæg. Tilsammen kaldes striben Midtstol. Striben på ryggen kaldes Ål. Hvor striben går ned i halen danner den et karakteristisk mønster, der kaldes Halefjer.

Sort pigment på underbenene er som regel ikke lysnet bortset fra hovskægget. Hos nogle blak heste er der striber bag på benene i samme farve som midtstolen, såkaldte Vildhestestriber.>>

Fra: www.hornbek.net/farver/blak.html

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

Nu med Malle!
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 10:41

Jamen Xtiny du svarer jo ikke på mit spørgsmål, hvad hedder dem med ål, der ikke har mørkere hoved så? Fordi de to af mine har da ikke, men jeg betragter dem da stadig som dun.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal jeg svare?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:22

Jeg har ikke set dine heste, citatet er en definition på blak, - men heste (islænderne fx) kan godt have ål- uden at være blakke- jordfarve/sølvtonerne kan fx.

Du kan kalde dem, hvad du vil. ;-) Jeg kender en hest der er jordbrun med cremegen- men der er så sølvtone ind over. Dén hest´s farve har jeg grundet over i årevis! Den er så tydeligt brun uden sort- men med ål- uden "fjer".

Så længe der hersker udbredt forvirring om farvenavnene, så aner vi ikke, hvad vi taler om. (Sølvtone hedder "silverdapple" og blak er "dun").

"Forvirring hersker på jord, ....." (cit "Doonesbury")

Mvh

xtiny

"

-Dan Greenberg

Nu med Malle!
0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 20:28

tak for dit svar. Det giver bare en del mere tvivl omkring mange folks heste, hvis det mørke hoved skal indtræffe..

0
0
Svar på denne tråd

skal man ikke
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 11:42

... i stedet sige "kan" indtræffe. Det er jo heller ikke alle fjordheste der har striber på benene.

Der er vistnok en hel del variationer af agoutigenet, som blandt andet giver den slags kendetegn. Men så skal jeg rejse mig og læse Hestenes Farver, for at uddybe og det giiider jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 12:49

Louise, det var jo lidt det jeg ville frem til. Jeg kan ikke forstå, hvis hovedet skal være mørkt, før det er en dun, fordi det er der da mange, der ikke har..

0
0
Svar på denne tråd

flaxen?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 09:36

Jeg har ikke lige gidet at læse alle indlæggende, men det skal i hvert fald ikke ta mig lang til at slå fast at der ikke er noget flaxen her =0)

Flaxen er et ressisivt gen, hvilket vil sige at den skal have det fra begge sine forældre.

der er selvfølgelig den mulighed at begge forældre har haft en skjult gen for det, men det tvivler jeg kraftigt på i dette tilfælde, da flaxen genet mest er set hos islændere og ikke så meget hos "normale store heste".

Om din hoppe sku være noget så ville det nok være buckskin. Og jeg kan da ane et glimt af striber på de mørke ben ;0)
men det er lidt svært at bedømme den udfra det billede..

men dun/blak det vil jeg absolut ikke mene den er..

hvis man vil være helt sikker hvilke gener hoppen bærer ville jeg få taget en DNA-test selvom det er dyrt..

ellers er det svært at sige noget om når du ikke kender noget til forældrene.

Ellers synes jeg du skal glæder dig over du har en hoppe der giver afkom med så flot farve

Hilsen Kristina

Sif min lille ismule elsker dig..! <3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

lidt farve
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 09:53

først til Kristina: hvor læser du at flaxen er ressisivt? Det har jeg intet der minder om bevis fundet endnu. Flaxen findes hos masser af varmblod. Det er helt almindeligt hos DV og jeg har også set det hos hann og westphaler.

pictus: hvis din fjordhest er brunblak har den ikke noget cremegen, så har den kun blak. den er genotypisk E- A- D- (hvor D er blak). vi aner ikke om den er homozygot for noget af det, da det hele er dominant. statistikken taler dog for at den er homozygotisk på D-locus.

Palominoerne godkender ifølge deres egne forskrifter alt der beviseligt har et cremegen. dvs hvis din fjordhest i virkeligheden ikke er brunblak men ulsblak vil du ved en gentest kunne påvise det og så burde de tage den. Men hvorfor overhovedet have en drøm om at kåre den i palomino? den lever jo ikke op til avlsmålet? mangler der papirer så den ikke kan kåres i fjord?

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Samme farve
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 10:45

Hej Karen,

Min akhal tekiner hoppeplag har *nøjagtig* det samme farve som din hoppe og jeg har også spekuleret meget over om hun er brun eller buckskin. I Geyas tilfæld, hendes far er bærer af cremegene da han var født buckskin men blev skimmelt.

DNA prøve eller en afkom med en tydelig cremegene fra en hingst uden cremegene er den eneste sikkert svar, og det er LANGT billigere at laver prøven .

mvh, Lisa

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Fin hoppe
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 22:27

Dejlig Akhal Tekiner du viser der, Lisa!

Mht. Gazellas farve så har jeg "bestemt" at hun er buckskin. Men ved godt at hun muligvis er alm. brun.

Farvetest har jeg ikke lige gidet lave, men jeg gør det nok af nysgerrighed et tidspunkt, da jeg også har en anden hoppe med en mystisk farve som jeg gerne vil vide hvad dækker over.

Mvh. Karen TT

www.bricksite.com/stutteri-tt

Velspringende kat. 1 DSP avlshoppe sælges eller byttes for hingste/vallak plag.
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/159551/

0
0
Svar på denne tråd

Flaxen
Forfatter: 
Dato:  20-03-2009 08:38

Flaxen kommer kun til udtryk på røde heste,og skal være tilstede i dobbelt dosis(nedarves fra begge forældre)for at komme til udtryk.

Så jo din hoppe kan godt bære det skjult,og det kan hingsten også.

Mvh Sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning

og samlet ridning for løs tøjle.

Bedækning tilbydes ved velgående araber, ponymål, rød med blis og 4 sokker,

lys man/hale.

0
0
Svar på denne tråd

God tråd
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 14:11

Rigtig god tråd....

JEg er også selv i tvivl om farven på mit hoppe føl fra i år og der er kommet mange muligheder.

Jeg har søgt lidt på nettet og har fundet en rigtig god artikel af Zuzette Kraft og hestens farver. Hun skriver mest om PRE heste, men kommer også med mange gode forklaringer også om Dun/Buckskin.

Nogen der ved hvad det koster at få farve testet?

Joel8

Avl af knabstuppere og Welsh ponyer.

http://www.stutteridamgård.dk

Salg af meget rideudstyr både nyt og brugt

RYTTER SØGES TIL:

Welsh Cob hingsten

Låddenhøjs Armarni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 21:03

ja det er noget være noget med det farve avl.... har selv et hingste føl efter en palomino hingst som har sammen farve som de to hopper og er selv i tvivl om han er buckskin eller lysbrun... men da han skal være min næste ridehest bliver han vallak.. så farven er enligt uden betydning ;) men sjov ville det da være at vide om han er det ene eller det andet ;)

0
0
Svar på denne tråd

buckskin???
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 21:42

kan ikke lige finde ud af at lægge billeder herind, men inde på min præsentation er min 2 års hoppeplag Gaia Lacetto. Kan hun være buckskin? Hun er meget lys brun (far: skimmel, mor: mørkebrun)og har mørkerødlige ben (ikke helt sorte, men på afstand ser de sorte ud). Synes det kunne være sjovt at sende en prøve ind til animalgenetics for svar, men hvis i allerede nu ud fra de farver hendes forældre har, kan sige at det er hun bare IKKE, så vil jeg ikke bruge tid på det. Tusind tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

Test ..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 08:02

Hej

Det er nu både nemt og ganske billigt at få lavet en gentest, der siger om en given hest er bærer af et cremegen.

F.eks koster det 25$ hos http://www.animalgenetics.us/

Det er ganske let, man skal blot udfylde en formular og sende 20-30 manhår. Efter et par uger ved man så besked

Men der er ingen grund til at få lavet en test på et muligt cremegen hvis ingen af ens hest's forældre er cremebærere. En skimmel kan bære det skjult, ellers kan det i de allerfleste tilfælde ses.

Mvh

Lene

Stutteri Englykke- Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

Vidunderlig smuk velgående palominofarvet Welsh mountain hoppe sælges.

Stutteri Englykke

0
0
Svar på denne tråd

okay.....
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 08:44

Jeg vil have testet min avlshingst og så en dun hoppe vi ikke ved så meget om....

Når man sender den til usa, skal man så sende penge med eller hvordan?

Joel8

RYTTER SØGES TIL:

Welsh Cob hingsten

Låddenhøjs Armarni

0
0
Svar på denne tråd

Manhår
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 08:51

Der skal jo gøres opmærksom på at det ikke er manhårene som sådan der er det vigtigste. Det vigtigste er at der er rødder på de hår man sender, da det er rødderne der skal testes.

Mvh
Charlotte

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Ja.....
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 09:02

Hej Charlotte

Ja det er vigtigt ellers er det spildt :-).

Ringer lige til blodtype lab i dag for at høre hvad de tager for og hvor lang ventetid der er....

Joel8

RYTTER SØGES TIL:

Welsh Cob hingsten

Låddenhøjs Armarni

0
0
Svar på denne tråd

Betaling- slå
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 09:04

Op og kig på hjemmesiden, der står det nok.

Man kan vel betale med kort.

Mvh
xtiny

4 vimse-killinger sælges.
Tager mus og det løse (fluer, edderkopper mm)

1 blå han, 1 sort han. Aktiv katte (siamkryds)

2 smukke kælne sortabbier han og hun u. hvidt. Ægte huskatte.

Send PB.

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 09:11

.....så må man jo heller ikke røre med fingrene ved hårene når man udtager dem. Enten skal man bruge handsker eller tyskerne brugte en papegøjetang, og hårene lægges så direkte i en kuvert.

Mvh
Charlotte

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

betaling
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 10:11

Ja man betaler med kort, det er ganske let og ligetil.

Jeg har fået testet 3 dyr og jeg må indrømme at jeg ikke har været specielt påpasselig med at undgå at berøre hårrødderne. Uanset dette har det været muligt for labatoriet at gennemføre testen.

Jeg har simpelthen rykket et antal hår ud af manen og checket om der var det fornødne antal rødder (20-30) og derefter kommet dem i kuvert sammen med dokumentet.

Stutteri Englykke

0
0
Svar på denne tråd

skal man ...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 17:20

...udfylde at man ønsker tjekket under "coat color and pattern tests" og så hvis det er cremegenet man ønsker tjekket for sætter kryds i "Cream dilution"?

Er det sikkert nok at skrive sine kreditkort informationer ned på denne blanket?

Tror jeg vil gøre det, kunne være lidt spændende at se om hun bærer dette cremegen, hun er osse meget lys nede i lysken, minder meget om Karen TT's hoppe i farven nu.

0
0
Svar på denne tråd

har snakket med
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 17:51

Har i dag snakket med blodtype lab og de tager 360 kr for at finde ud af om den er brun, de kan ikke teste for creme genet endnu...

Der er en test på hjemmesiden til 25 dollars og en til 40, nogen der kan forklare forskellen....

Joel8

RYTTER SØGES TIL:

Welsh Cob hingsten

Låddenhøjs Armarni

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeeee
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 18:15

Testen til 40 er en test på 2 genpar nemlig Red/Black Factor og Agouti, det er den test der kan vise hvilken basis farve din hest har. De øvrige tests er kun på et genpar, derfor prisfoskellen.

Gremetesten tester kun på om der er et cremegen eller ej - den siger ikke hvilke farve din hest iøvrigt har.

Jeg har roligt skrevet kreditkort info uden at der er sket den mindste ved det, men det er naturligvis op til dig selv.

Husk at Dankort nok ikke duer i USA, det skal være Visa eller Mastercard eller lign.

held og lykke med det.

Stutteri Englykke

0
0
Svar på denne tråd

Red/black factor
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 21:34

...hvis den nu siger at hun er brun og ikke andet, men rent faktisk var bærer af cremegenet, så får man det ikke at vide hvis man bestiller denne test? så skal man bestille cream dilution? synes det er lidt forvirrende eller er det bare mig der er langsom i optrækket

0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 21:45

Nej det er ikke kun dig :-)

Jeg skal have testet vores hingst om han er sort eller brun, hvilket i sig selv burde være nemt nok, men så er der vores dun hoppe... Ja jeg skal have testet om hun er bærer af cremegenet, men er det nok?

Håber I kloge farve folk vil hjælpe endnu engang :-)

Joel8

RYTTER SØGES TIL:

Welsh Cob hingsten

Låddenhøjs Armarni

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider