Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

kåring af DPS hopper
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 12:59

Kære HN´er

Min far og jeg er så heldige at i bla. har to DPS hopper der bliver 3 år i år. så de skal jo kåres til sommer :D

De er købt ved Egon og Anette Krag i billund.... de er så søde de har sagt de vil hjælpe os med ALT til kåring så dejlig og sødt af dem (vi har aldig kåret nogle før/eller været med til det)

- hvad kan jeg selv gøre for de bliver bedre klar?

Fiona

Farin

tak tak

-
0
0
Svar på denne tråd

Du skal sørge for...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 13:28

... at de er i passende foderstand, og at hovene er i orden.

Det vil sige, at de må naturligvis ikke være for fede - men de må heller ikke være for tynde. Rammerne skal være "fyldt ud", og de må ikke være opkilede i lysken eller "hulrøvede" når du ser dem bagfra.

På så unge heste kan man ikke ride sig til muskulaturen, derfor må man fodre sig til den. Dermed ikke sagt, at man kan lave muskler uden at bruge hesten ;) - men man kan fodre, så den ser pæn og "udfyldt" ud.

Du skal også ud at gå ture med hestene, så de bliver vant til mange forskellige indtryk og lyde. Det giver også lidt på muskelsiden. Jeg plejer at træne fjordheste til kåring, og jeg går 5-6 kilometer med dem stort set hver dag.

Du skal allerede nu, sammen med smeden, tage bestik af hovene og beslutte, om det er nødvendigt med sko (hovene skal jo også kunne holde til den ekstra belastning, som træningen er). Hvis det skulle blive nødvendigt med sko på 2 eller 4 ben, så skal hesten kunne nå at vænne sig til dem - og det går heller ikke, hvis skoene bliver slået på et par helt nedslidte hove.

Så er der naturligvis også noget med soigneringen - men det lyder det til at du får hjælp med :)

Pøj-pøj med kåringen.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup

0
0
Svar på denne tråd

tak sif
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 13:58

oki, tak ! men det er vigtig med muskler?

jeg synes de er i pæn stand , når vi kommer tættere på når vi komme tættere på skal de have en foder fra Spillers der hedder conditioning Mix. det er en foder der gøre dem pæne i pelsen til kåringer

-
0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 14:20

Det skulle meget gerne have flot pels året rundt, ellers er der noget galt med fodringen.

Sørg for at få ordnet tænder, inden du begynder at lægge trense på dem.

Ja, muskler er meget vigtigt. Du kan også begynde at longere dem lidt. Når de er vænnet til det, kan du lægge løse indspændinger eller chambon på dem, så de kommer til at "vende rigtigt". Du kan også fint gå ture med chambon på. Husk, at når du går med dem, skal I gå skulder ved skulder. De må ikke gå efter dig.

Sælg eller køb hest til Show Off 2008

www.123hjemmeside.dk/showoff2008

Hingsteløsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

britt...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 14:57

Britt.: de har flot pels hele året rundt, men de foder er specilt fremstillet til kåringer og skuer. der gør noget ekstra:D

de har haft trense på mange gange. og tænderne bliver der et til en gang årligt.. og hvis vi har mistanke om den har noget i munden der gør ondt. eller. lign.

skal de helst have mange muskler??? - ville det være en god ide at finde et produkt der hjælper med muskel opbygningen ved siden af?

-
0
0
Svar på denne tråd

Der er jeg ikke helt enig...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 15:11

... jeg mener ikke det er nødvendigt at give dem andre muskler end hvad du kan gøre med almindelige trække-ture.

Jeg ved godt at det ved visse racer er rutine at longere med diverse "isenkram" for at forsøge at vende kropsstykkerne en bestemt vej - men det kan jeg slet ikke forestile mig at man gør med en "naturlig" race som Dartmoor.Spørg hellere dem, der skal hjælpe dig med selve kåringen.

I øvrigt er jeg slet ikke særlig hooked på tanken om at longere de helt unge heste mere end allerhøjest nødvendigt (hvordan det så ellers skulle blive nødvendigt?), da det altså belaster dem.

Og at gå ture med chambon på lyder da helt hen i hegnet?

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 20:49

Nu er det ikke dartmore, der skal til kåring... Men DSP = Dansk Sports Pony. Der forventes smidige, sporty og ædle rideponyer. Til kåringer skal hesten naturligvis vises fra sin bedste side. Det vil sige god kondition, og god muskelfylde.

Ved ikke hvornår du tilrider heste, men hestene er 3 år, og der er ikke noget forkert i at træne hestene i longe. Alt med måde, men sådan er det med alt træning.

Kan fornemme at det er formålsløst, at forklare dig, hvorfor jeg træner hest med chambon.

Hingsteløsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Chambon
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 20:55

Jeg kan nu heller ikke se formålet med at gå tur med chambon på.

Søren har haft longeret/mønstret med indspændinger for at vænne en hoppe med kraftig underhals til at lægge sig frem til biddet, så underhalsen forsvandt. Hoppen fik 8 i hoved/hals, og en bemærkning om velformet hals.

Mht. longering så er der jo ingen der siger at det skal foregå på små volter, det normale her er at bruge hele ridebanen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Er du sikker...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 20:55

... på at det er DSP? Karina skriver DPS, og det er Dartmoor.

I øvrigt vil jeg stadig hævde at det er unødvendigt at gå tur med chambon for at trække en 3-års hoppe til kåring.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt, Britt...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 20:58

... synes jeg det er flabet af dig blot at fastslå at det er formålsløst at forklare mig noget som helst - det ville klæde dig bedre at komme med en ordentlig begrundelse for "kuren"

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 21:15

Formålet med chambonen er den samme, som med indspændinger, nemlig at få hesten frem og ned. At den under træning(evt.gåturen) bruger de rigtige muskler. Nøjagtig som den ville gøre under rytter, hvis den var redet rigtigt. Hesten lærer også, at skridte fremad, samtidig med at den går i holdning. Det er super god træning. Bruger det selv på den hingst, jeg har med til kåringen i Herning. Sætter tydeligt muskler på bagpart, og hals.

Hingsteløsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Ikke i skridt
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 06:32

Jeg vil så aldrig lægge indspændinger på i skridt, da man risikerer at afkorte skridten eller få hesten til at passe.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 08:16

CharlotteGC: Du har fuldstændig ret. Hvis ikke man gør det rigtigt, er det en risiko. Det handler om fremaddrift, som med alt andet ridning/træning. Desuden skal de jo lægges gradvist ned. Ikke spændes helt sammen. Hvis vi ses i Herning, vil jeg gerne demonstrere det.

Hingsteløsdrift tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

undskyld, fejl her fra
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 10:32

sorry. jeg mener DSP!!!!!!!!!!!!!! (dansk sports pony)

det er min fejl

-
0
0
Svar på denne tråd

Muskler
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 11:55

jeg fik for et par år siden kåret en hoppe i DSP, hvor en del af beskrivelsen var, muskelfattig overlinie. Så hvis jeg var dig, ville jeg longerer med indspændinger et par gange om ugen de sidste måneder før kåring.

0
0
Svar på denne tråd

Ok ok ok
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 15:07

man skal selvfølgelig fremvise sin hoppe i bedst mulig form.

Vi havde vores 2 års hoppe med i Ålborg, og hun blev trukket ved hånd ( uden indspændinger ) ca. 1 måned inden.

Hun var også med på eliteskue.

Hun skal kåres i år, og tilridningen er påbegyndt .Hun skal derefter holde fri, ifoles og trækkes med igen op til kåring.

Hun får ikke ekstra foder op til kåringen, men vi gør meget ud af soignering .

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer.....

Bianca med ESPH 106 Marchi

nu med video

0
0
Svar på denne tråd

Wow-faktor *s*
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 16:54

Ih altså Kay - sikke et lækkert billede af hende; hun er bare SMUK :)

HJÆLP

søges 1½ time dagligt i perioden ca. 15/3 - 1/5,

da jeg igen skal opereres!!

RING eller SKRIV for at høre mere..

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Ihhhhhh
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 12:59

Tak - mange tak

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer.....

Bianca med ESPH 106 Marchi

nu med video

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:35

oki, andre vigtige ting end muskler????

-
0
0
Svar på denne tråd

Afstamning?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 20:37

Fine ponyer du har fra Egon. Hvem er de efter?

Jeg har selv en pony som kommer derfra

Signe Andersen

&

Filia BSDH 314
R.I.P Coelenhage's Passion 3/12-07

0
0
Svar på denne tråd

ej hvor hyggeligt signe
Forfatter: 
Dato:  08-03-2008 18:22

signe..

er det rigtig??

Farin s far hedder "Follow Mee Bossetoon kolka" og hendes mor er "Baverly".

Fiona har samme far og hendes mor hedder "Majse"

Farins hel søster, er vist blevet kåret ret godt?

( har ikke så meget forstand på det)

krammer

-
0
0
Svar på denne tråd

Zeussen...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:19

... Jeg har også en pony fra Sagagården, hun hedder Boccia og er efter Broadway på sølvmedaljehoppen Bouquet. Boccia er helsøster til Beverly, som er mor til din Farin. Jeg har et afkom, en 4 års vallak, gående efter Boccia og Follow Mee.

Nå, tilbage til dine spørgsmål, som ikke er så nemme at besvare endda! Der er rigtig mange måder at træne og fodre sin pony op til kåringen på. Det er en meget individuel proces og man må virkelig kigge nøje på sit dyr og overveje hvad dens svage og stærke sider er - både gang- og eksteriørmæssigt og ikke mindst mentalt.

Nu er der blevet diskuteret, hvordan man kan/bør lægge muskler på sin unge hest. Hvis du aldrig har været til en DSP hoppekåring, kan du måske have svært ved at forestille dig, hvordan en 3-års pony kan se ud, når den er TOPTUNET... Og jeg mener virkelig TUNET. Det er mig en gåde, hvordan man kan lave en bodybuilder ud af en 3 års pony, men for nogle kan det faktisk lykkes - det er ikke lykkedes for mig endnu! (Efter min mening, kan det tiltider være et lidt unaturligt syn, der møder mig til kåringerne, men det er en helt anden snak.)

Mine bedste råd er: Træn din hoppe, så den er fortrolig og meget lydig. Den skal følge dig ved din skulder overalt i skridt og trav og brat parade uden at trække i dig eller halte bagefter. Løb i ridehal, i skoven og langs vejen. På forskellig slags underlag og op og ned ad bakker.

Jeg ville personligt aldrig spænde min pony ind på gåture, men gerne kortvarigt et par gange om ugen i forbindelse med longearbejde, hvis ponyen vel at mærke også er lydig her og kan drives godt fremad.

Og ikke mindst: Du skal fodre godt på din pony i de sidste 6-8 uger op til kåringen, så den får rigeligt at bygge muskler af og så den har energi. Hvilket foder man bruger, er jo en smagssag. Men jeg anbefaler bestemt ikke et foderskift lige før kåring. Man bør i god tid finde ud af, hvad hoppen fungerer godt på, og fordele måltiderne, så hesten ikke mister ædelysten.

Håber det kan bruges til noget.

Rikke.

www.supersportspony.webbyen.dk

- NÆSTEN ALTID SUPER DSP PONYER TIL SALG!

0
0
Svar på denne tråd

mange tak alle
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 13:11

Rikke!

- mange tak for dine råd! jeg må have en snak med egon, han må jo have en del forstand. men aller jeres råd, har hjulpet MEGET!

Mine ponyer bliver ALTID trukket i trækketov! og det er en stor fordel, vi var ude at gå med dem her igår og de kan bare skidte og hel automatisk gik vi skulder mod skulder, (det tror jeg er fordi de altid har været vant til at blive trækket i trækketov)

-
0
0
Svar på denne tråd

Spørg Egon
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 08:21

Du har fuldkommen ret Egon og Anette må af alle vide besked om hvordan man klargører.

Anette har købt Majse af os. Hun er særdeles velgående. Da hun skulle til kåring var det Egon og Anette der klargjorde hende.

Jeg ved at Egon brugte mange timer på at gå lange lange ture. Sådan har vi gjort siden, når vi skal have noget til kåring. Gået lange ture med dem fra de var små.

Herudover har vi nogle gode venner som forstår at longere og derigennem "ligeudrette" hoppen, så hun ikke skyder skulder og render på 2 spor.

Alle små fif omkring flette, shine m.m. det ved Anette alt om og hun lærer gerne fra sig. Vores datter Anna lærte meget af hende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider