|
|
| Hanetrit og nedarvning |
|
|
Hej, Er der nogle af jer derude, der ved noget om sandsynligheden for nedarvning af hanetrit? Jeg har nemlig en 2-års plag efter Don Romantic, der jo har været en del snak om. Det er ikke fordi den viser anlæg for det, men det er svært helt at lade være med at bekymre sig. Indlægget er ikke ment som en debat om denne specifikke hingst (den er vist taget op til flere gange), men blot som spørgsmål om fakta omkring denne lidelse, da min egen viden er begrænset. Hvornår viser lidelsen sig hos hesten? Bliver det værre med alderen/når der kommer vægt på ryggen? Det mest normale er, at det viser sig i skridt, men kan det vise sig i de andre gangarter også i grælle tilfælde? Andre ting, I ved? Jeg mener også at have hørt rygter om en hest med hanetrit, der blev startet i GP en gang -er dette blot et rygte eller kan nogen verificere det? (og i så fald forstår jeg ikke, hvordan dommerne har kunnet lade den nå så langt ). På forhånd tak for svar Mvh Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| hanetrit |
|
|
vi har en hoppe som for ti år siden fremprovokerede hanetrit (før vi købte hende). hun var 4 år, så vidt jeg husker, og havde aldrig vist tendens til det før. hun blev lukket på døgn fold, et sted hun ikke kedte og ikke ville være (masser a frisk græs osv, hvem vil dog finde sig i det?! hehe)så hun brugte 14 dage på at trave frem og tilbage langs hegnet. da hun kom hjem der efter, havde hun hanetrit på det ene bag ben, dyrlægen kaldte det en overbelastning og havde ikke meget håb for hende. hun blev kurreret ved hjælp a akupunktur, og har aldrig haft problemer med det siden. hun går la dressur og spring. vi har planer om at sætte hende i fol i år, og jeg er ikke bange for at føllet skulle arve det. jeg ville ikke være bange for det hvis jeg var dig. håber min lille historie var til hjælp, men vores hoppe var altsår ikke født med det, og er kommet sig fulstændig over det. vh mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanetrit |
|
|
Vi har en vallak på 3½år, med hanetrit efter BH don romantic, vi fik dog af vide af sælger at dette ingen betydning havde, men tror at jeg vil ta' kontakt til forskellige dyrlæger tirdag og høre hva vi lige ska gøre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En handelsfejl |
|
|
Er lidelsen ikke en handelsfejl? Hvis hesten er undersøgt inden køb er der da en dyrlæge der har overset det og så må det være muligt at levere hesten tilbage til sælger???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hane trit |
|
|
Jeg har en frieser wallak der blev opereret d. 1 nov 2010 for hane trit ...det er ikke arvelidt det er 2 muskler der sidder for tæt så hjernen for forkerte beskeder.Jeg fik Jelle opereret da de fortalte at der var rigtige gode muligheder for helbredelse..Han blev opereret på jägersro i Malmö det kostede 17.000 svenske og han skulle stå stille i 4 uger og yderlig 3 uger med udgang til meget lille fold ..han fik meget hævet ben og ret meget ar .Jeg havde dyrlæge til ham for 3 uger siden til en sidste kontrol og det har ikke forbedret ham ..så det er super ærgeligt men dyrlægen og dem der opereret ham siger at de ikke har ondt og man ikke skal skåne hesten ..men jeg blev ca. 25.000kr fattigere men prøvede at gi ham en bedre gang .Vh Majbritt NB som dyrlægerne siger er der 90%chance på helbredelse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige... |
|
|
... været ude og prøve en dejlig vallak efter Rockland, vallaken jeg har prøvet er 9 år gammel og har hanetrit. Efter mange snakke frem og tilbage med diverse dyrlæge, kan vallaken roligt købes. Dyrlægerne siger at det ikke er arveligt og at det som regel kun er en skønhedsfejl, så hvis den ikke skal bruges til høje dressurklasser, ville det ikke være et problem. Hanetrit er en ufrivillig sammentrækning af en muskel og dens sene i et eller begge bagben, det er ikke noget der gør ondt. Hesten bliver selvfølgelig alligevel handelsundersøgt og kommer i røntgen, så har jeg i hvert fald mit på det rene. Men er ikke bekymret for at købe en med hanetrit. Jeg har ikke hørt om en der har gået GP med hanetrit, men hvis det ikke er voldsomt meget den har, har det jo ikke den store betydning for høje klasser. Derudover kan god opvarmning få det til at forsvinde næsten helt. Mvh Chris
Behandel din hest ordentlig og med respekt, det er dig der har valgt den, og ikke omvendt!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville aldrig købe |
|
|
en hest med hanetrit til dressurbrug. Alt andet lige trækker det meget ned i bedømmelserne -også i de lavere dressurklasser!
Super dressuremner sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja helt sikkert |
|
|
Laura-Adele Ja hvis den har meget hanetrit, så trækker det ned. Men er det moderat den har det så gør det ikke hos alle i hvert fald. Den jeg har besluttet mig for at købe( med hanetrit ) har startet til og med LA6 til 78%, så vil da ikke sige at det har trukket vildt ned der.Men hans er heller ikke særlig tydeligt, når han bliver opvarmet rigtigt. Mvh Chris
Behandel din hest ordentlig og med respekt, det er dig der har valgt den, og ikke omvendt!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Don Romantic |
|
|
Hvad er det med Don Romantic? Jeg kender også en efter ham der har det???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanetrit |
|
|
Jeg har selv kun haft én hest med hanetrit, men det var et følge-symptom på slingerhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan udvikle sig |
|
|
Vi har ikke gode erfaringer - Jeg har haft en vallak opstaldet der lige pludseligt startede med at tritte. Han var 2 da det begyndte, og inden der var gået 1 år var det så voldsomt at han også gjorde det i trav og havde en stor bar plet under maven hvor benet slog op ! Den var til mange undersøgelser, og endte med en aflivning på forsikring. Det var en Don Romantic....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hanetrit |
|
|
Hej Er der nogen der ved om hanetrit er en handelsfejl hvis hesten skal bruges til dressur?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja..... |
|
|
jeg vil klart mene det er en handelsfejl og personligt ville jeg ALDRIG købe sådan en hest, hvis den skal bruges til dressur.
Super dressuremner sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| burde man ikke have opdaget det |
|
|
jeg mener, hvis man køber en hest med hanetrit så har man jo set det da man købte den, eller dyrlægen har set det i handelsundersøgelsen. Så kan man da ikke bagefter komme rendende og råbe handelsfejl og ophæve købet. Det er jo en 'deffekt' som enhver der ved hvordan heste bevæger sig (dyrlæger deriblandt) burde kunne se. Altså ikke en skjult fejl eller noget sælger kan holde hemmeligt.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste To styk ukomplicerede spring/allroundheste sælges, en hoppe og en vallak begge 11 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hanetrit |
|
|
Epona.tv har en video om hanetrit som jeg fandt interessant. De har snakket med en neurolog om det. Fra hjemmesiden: Det ser mærkeligt ud, når heste med hanetrit skridter afsted. De overdrevne bagbensbevægelser er ikke bare skæmmende for hestens udtryk - de kan være tegn på neurologiske forstyrrelser, som både kan skyldes en gammel skade eller en overdosis "falsk mælkebøtte". Lektor og forsker i neurologi ved Royal Veterinary College i London, Richard Piercy, PhD, forklarer. Varighed: Cirka 4 minutter Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ärftlighet |
| Forfatter:  |
Lena 2 |
| Dato:  |
20-11-2011 20:00 |
|
I Sverige fanns det en avelshingst som hette Cortez. Han hade själv hanetrit, och jag såg en del avkommor efter honom med det. B la hingsten Charlie Drum som tävlade GP dressyr framgångsrikt. Jag tror inte att han led av hanetriten, men det drar ner betyget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|