På dansk pinto forenings generalforsamling d. 24/2-08 var der forslag fra bestyrelsen om at stramme afstamningskravene til hopper.
Kort fortalt gik det ud på at faderhingsten skal ha en officiel kåring og en godkendt matrialeprøve eller tilsvarende i hingstens godkendte forbund.Og for at hoppen kan komme i min. F1,skal den være broget og opnå min. 6 i helhed.
Dette forslag ønskede betyrelsen skulle være gældende fra 2008 altså fra iår!
Der er nogle forbund i Dk,hvor matrialeprøven er frivillig bla indenfor welsh...
Man har indtil 24/2-08 kunnet bruge disse hingste på pintohopper og hvis afkommet blev broget kunne få disse brændmærket med pintologoet og hvis hoppeføl,kunne dette kåres i dansk pinto på lige fod med andre,alt efter hvor meget afstamning der var på morsiden.
Sådan er det ikke mere,så nu står nogle pintoavler/ejere med føl,plage,hopper som pintoforeningen pludselig ikke vil kåre der hvor de hører til stambog,F3,F2...
Personligt startede min pintoponyavl på en hoppe uden afstamning og så har jeg arbejdet mig opad...
Nu eller rettere indtil 24/2-08 stod jeg med en 2 års hoppeplag som var berettiget til at blive kåret i dansk pinto F3.Hun er efter welsh cob hingsten Menai Magic Prophet WDH 37,han er kåret i 1 klasse og som mor Karea Nyberg PIN 463 F2,kåret med 7 i helhed.
Jeg har brugt tid,penge og masser af energi på mit avlsarbejde,som mange andre.Jeg købte endda en hingsteplag,som jeg fik avlsgodkendt i 2007.Meningen var at han sammen med nævte plag og mine andre fuldstammede hopper skulle føre avlen videre...
Nogen vil sige jamen i det spil taber nogen altid...Måske men i det her tilfælde kunne det være undgået...
Opstramninger er fint og må til for at komme videre,men man må gi`avlerne lidt løbetid og ta`de heste/ponyer som nu engang er sat i "produktion" efter de gamle regler med inden man strammer op.Forslaget burde ha`været gældende fra 2009,så ingen var kommet i klemme eller tabt på gulvet.
Nu står valget på forsættelse i dansk pintoavl eller grillhest til sommer.....!
Venligst en skuffet pintoponyavler
Marianne