Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fra F3 til grillhest.
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 13:44

På dansk pinto forenings generalforsamling d. 24/2-08 var der forslag fra bestyrelsen om at stramme afstamningskravene til hopper.

Kort fortalt gik det ud på at faderhingsten skal ha en officiel kåring og en godkendt matrialeprøve eller tilsvarende i hingstens godkendte forbund.Og for at hoppen kan komme i min. F1,skal den være broget og opnå min. 6 i helhed.

Dette forslag ønskede betyrelsen skulle være gældende fra 2008 altså fra iår!

Der er nogle forbund i Dk,hvor matrialeprøven er frivillig bla indenfor welsh...

Man har indtil 24/2-08 kunnet bruge disse hingste på pintohopper og hvis afkommet blev broget kunne få disse brændmærket med pintologoet og hvis hoppeføl,kunne dette kåres i dansk pinto på lige fod med andre,alt efter hvor meget afstamning der var på morsiden.

Sådan er det ikke mere,så nu står nogle pintoavler/ejere med føl,plage,hopper som pintoforeningen pludselig ikke vil kåre der hvor de hører til stambog,F3,F2...

Personligt startede min pintoponyavl på en hoppe uden afstamning og så har jeg arbejdet mig opad...

Nu eller rettere indtil 24/2-08 stod jeg med en 2 års hoppeplag som var berettiget til at blive kåret i dansk pinto F3.Hun er efter welsh cob hingsten Menai Magic Prophet WDH 37,han er kåret i 1 klasse og som mor Karea Nyberg PIN 463 F2,kåret med 7 i helhed.

Jeg har brugt tid,penge og masser af energi på mit avlsarbejde,som mange andre.Jeg købte endda en hingsteplag,som jeg fik avlsgodkendt i 2007.Meningen var at han sammen med nævte plag og mine andre fuldstammede hopper skulle føre avlen videre...

Nogen vil sige jamen i det spil taber nogen altid...Måske men i det her tilfælde kunne det være undgået...

Opstramninger er fint og må til for at komme videre,men man må gi`avlerne lidt løbetid og ta`de heste/ponyer som nu engang er sat i "produktion" efter de gamle regler med inden man strammer op.Forslaget burde ha`været gældende fra 2009,så ingen var kommet i klemme eller tabt på gulvet.

Nu står valget på forsættelse i dansk pintoavl eller grillhest til sommer.....!

Venligst en skuffet pintoponyavler

Marianne

www.staldnyberg.dk

Bedækning tilbydes...

Saxo Højgård,pinto kat 1,avlsgodkendt med 8 i helhed.

Chopins Comet,welsh af cob type,dansk & engelsk licens.

0
0
Svar på denne tråd

Kender det!
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 17:08

Som du selv skriver, så skal der selvfølgelig efterhånden som racen "vokser" og avlsmaterialet forhåbentligt bliver bedre, strammes op omkring kravene til både eksteriør og afstamning i diverse "unge" avlsforbund.

Men selvfølgelig skal sådan noget ikke laves med tilbagevirkende kraft, det er simpelthen helt ude i hampen!

I miniaturehesteforeningen sløjfede de for nogle år siden, uden videre et indkrydsningsregister for større hopper. Begrundelsen var, at der jo ikke er nogen der bruger det. og det var der rigtigt nok ikke, for de få dyr der var produceret var ikke gamle nok til at stille til kåring, og måtte ikke vises til følskuer.

Senere blev det igen indført, men atter slettet, denne gang efter at man havde nået at melde til kåring! Så jo, sådan noget sker, og enten må man råbe højt til GF, eller også må man søge andre græsgange. Jeg valgte det sidste.....

0
0
Svar på denne tråd

kåring
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 19:44

Hej marianne

Det er rigtig ærgeligt men jeg har egentlig troet at det har været sådan altid,(jeg sagde det også til dig engang på en generalforsamlingen for flere år siden, kan du huske det?) derfor har jeg selv valgt en hingst der er materialprøvet hver gang. Men åbenbart har der været et hul for brogede hoppe afkom.

Det er rigtig kedeligt for dig at din F3 hoppe pludselig bliver F1, det ville jeg også blive gal over, kan du ikke lave et forslag til næste år med en rettelse om at det først er gældende fra 09. Jeg er sikker på at bestyrelsen ikke har tænkt på at nogle få kommer i klemme, men at det simpelthen er en fejl, jeg kan næsten ikke tro andet.

Pia

AVL AF PINTOPONYER OG MINIATURE

Stutteri Fjorden
0
0
Svar på denne tråd

ps................
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 22:12

ps: jeg kommer altså ikke til sådan én grillfest

Stutteri Fjorden
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 21:13

Det lyder da til de i pinto foreningen er ved at blive godt upopulære, idet mat selv i DV kan stille en hest uden nogen annerkendt afstamning.

Dette skal siges at jeg har en ensfarvet pinto hoppe som skulle gå i F2 i år til kåringen, men kan se at jeg lige skal undersøge om hun overhovedt kan kåres i pinto endnu. eller må jeg jo stille hende i DV og så bruge dv hingst på hende i stedet for.

og så er pinto foreningen et medlem fattiger.

0
0
Svar på denne tråd

grilfest...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 14:09

piaeriksen: Du er ikke klar over hvor godt det smager. mums!

Og der er rigtig meget kød på den af mariannes

Med venlig hilsen Charlotte

Bedækning med welsh mountain hingst tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Uh, det lyder ikke godt...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 15:31

Jeg har en dejlig 1er hoppe på 3 år. Vi købte hende i sommers. Der er ingen afstamning på hende. Men vi ved at hendes mor er welsh. Hendes far ved vi intet om. Hun er flot brunbroget. Da vi købte hende sendte vi billeder ind til pintoforeningen for at høre om vi kunne få hende kåret, da vi gerne ville avle lidt på hende ud over min datter skal bruge hende til stævner. Og her fik vi at vide at det kunne vi godt. Så planen var da at hun skulle stilles i år, og måske allerede til hingst i år. (Vi har Alego i kikkerten). Men det vil sige at alle vores drømme er brast, samtidig vi er blevet "snydt" af pintoforeningen. Eller har jeg bare misforstået det hele???

Synes helt klart ikke det fremmer pintohesteavlen i Danmark. Det fremmer nærmere en masse pirat pinto avl...

Jeg er er helt forstålig med at når der ikke er noget stamtræ på hesten, kan den selvfølgelig ikke kåres i det bedste. Men man kan da oparbejde sig med hoppen. Og jo flere godkendte hingste der kommer på afkom efter afkom, kommer der da en fin stamtavle ud på et tidspunkt.

Og til dig Marianne, er jeg nu ked af det hele på både din og mine veje. For synes da netop vi arbejdede for at fremme Pintoavlen i DK, men nej.... Så tror jeg jeg går over til DV, og de er også begyndt at ville kåre brogede...

Der er et billede af hoppen inde på min præs

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

misforståelse
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 15:49

det har du heldigvis misforstået, der er stadig forregister, så du kan få hende kåret i F1

Pia

Stutteri Fjorden
0
0
Svar på denne tråd

Tak Pia
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 16:21

Der var det lige før jeg skulle passe på mit blodtryk Der var jeg vist for hurtig på tasterne...

Og til Marianne, jeg håber at Pintoforeningen i det mindste laver en overgansperiode, så sådanne nogle som dig ikke kommer i klemme . Held og Lykke

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

men samme
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 22:47

... hoppeplag kan vel gå i welsh-foreningens sektion F?

Og så må pinto jo bare undvære - det er da deres tab.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 10:17

... det er fint med de ændringer de har lavet. Vi har virkelig brug for dem, for at komme videre med avlen.

Ja det er ærdeligt at nogle taber i dette spil, men det kan jo ikke komme som en overraskelse at der ville ske ændringer. Det har jo summet i luften i flere år.

Og ja, det er valgfrit i nogle forbund at gå materialprøve. Men jeg forstår ikke hvorfor man vælger en hingst der ikke har gået en. Selv ville jeg ALDRIG vælge en hingst der ikke havde gået materialprøve. Jeg vil godt nok være sikker på at hingsten til mine afkom, er fornuftigt nok i hovedet til at kunne rides.

Jeg er en af dem der går ind for alle stramningerne. Men jeg kan godt se problemet, og syntes måske godt at man godt lige kunne ha haft med i tankerne at der er nogle der har avlet efter de gamle regler, og som nu står med afkom som ikke er det de havde regnet med. Men det er åbenbart en for stor mundfuld for dem, at overskue det også. For så skulle de nye regler jo først sættes i værk i 2010, for der er jo også nogle der har 1 års plage, ja der er jo nogle der får føl efter de regler i år. De taber jo alle sammen.

Nej jeg må indrømme at jeg er super glad for de nye stamninger. Men selvfølgelig... det kan jeg jo også sagtens være. Jeg har jo ikke noget i klemme.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Søger du varmblodshingstebilleder? Så kig på min præs.

Pensionær på Nørballe Hestepension - Bedre bliver det bare ikke...

0
0
Svar på denne tråd

Trine...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2008 18:35

Nej du har har ikke noget i klemme....

Nu er der taget en beslutning fra bestyrelsen så disse afkom kan kåres indtil 2011,så vi avlers problemmer er løst.Dejligt,når man har fulgt reglerne i ens avl.

Tak,til bestyrelsen for den fornuftige beslutning.

Marianne

www.staldnyberg.dk

Bedækning tilbydes...

Saxo Højgård,pinto kat 1,avlsgodkendt med 8 i helhed.

Chopins Comet,welsh af cob type,dansk & engelsk licens.

0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 10:38

... med en god beslutning fra bestyrelsen. Så kan alle ånde lettet op, og vi kan få fred igen

Men det er en god beslutning de har taget.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger passer/rytter. Se her: www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du varmblods-hingstebilleder? Så kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider