Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Mgl appetit/drægtighed
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 14:12

Min hoppe har termin 7.maj og gik igår fra maden. Alt er forløbet perfekt med drægtigheden og dyrlægen håndprøvede for en sikkerheds skyld for ca. 3 uger siden og føllet sparkede og var ved godt helbred derinde. Patterne er begyndt at svulme lidt.

Det lignede en meget let kolik, men hun spiste gerne mad med olie på...eller nærmere olie med mad :-) Hun fik en halv liter olie og har rå-sk... hele natten. Men men....hun står pænt og kigger på sin mad uden at spise den....er det normalt? Hun er frisk i øjnene.

Min hoppe er normalt meget madglad, og da hun ikke lægger sig ned og der er gang i tarmsystemet, så vil jeg jo mene at det ikke er kolik mere, men kan det bare være følle der ligger og presser ubehageligt?

Har forsøgt at få fat i dyrlægen, men uden held, så folk i staldene holder øje med at hun står op i det mindste.

Nogle gode forslag til hvad der foregår?

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 14:37

Ja hvis hun slet ikke spiser og ellers ikke ser syg ud, så ville jeg jo alligevel får dr. dyr ud som du også har forsøgt. Men i mellemtiden kan du jo lige se den i munden. Det kunne jo være hun havde en tand el. lign. der gjorde ondt, så det er det problemet ligger.!

Hvis hun spiser, men ikke spiser op, ja så kan det være hun har det som den ene af mine hp. sidst i drægtigheden, idet hun i de sidste tre mdr. begynder at have problem med at have alt den foder i maven sammen m. føllet. Her er der jo ikke andet at gøre end at fodre så meget som hun nu vil æde, og så ellers sørge for at hun for at få fulgt godt op når foling er overstået og der igen er plads i maven. Det er den eneste af mine hp. der reagere sådan, og den har gjort det hver gang, og dr. dyr siger at det simpelthen er fordi føllet tager forholdsvis meget plads, og at jeg skulle tage det roligt for det var/er ikke så unormalt endda.

Men der er altså kun hvis den trods alt æder og ser frisk ud, og ikke hvis den slet ikke vil æde.

Håber du finder løsningen.

Stald Butterhill

Avl af

Shagya- Anglo og

araberraceheste

www.shagya-anglo-arabere.dk

www.butterhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 14:49

Mange tak for inputtet.

Ja, hun spiser jo en smule, hvis der er godt med olie på, så jeg tror det er et spg om at sætte hende ned i foder så....og så vente på at lysten til at spise kommer tilbage.

Dr. dyr sagde til mig ved håndprøvningen at den er ret stor derinde, så jeg hælder nok til at det bare er følle der fylder for meget og irriterer ved at rumstere rundt.

Men en lidt ubehagelig følelse at få, når man ser at den ikke har den store interesse for foderet.

0
0
Svar på denne tråd

Bekymret
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 16:02

Jeg ville være bekymret, da hun pludselig har mistet apetitten. Det er normalt, at højdrægtige hopper kan gå fra foderet men ikke fra den ene dag til den anden. Det er mere sådan, at de ikke kan spise helt så store portioner af gangen og derfor ikke spiser op. Vil hun heller ikke spise sit grovfoder?

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 21:05

Har talt med dyrlægen og han siger at det er meget almindeligt at de mister appetit og bliver utrivelige i en uge til to når de er højdrægtige. Det gælder så bare om at holde lidt mere øje og ellers kontakte ham igen. Men umiddelbart er det helt normalt.

Og hun vil gerne spise græs, gulerødder og æbler, men den almindelige menu gider hun ikke. Hun spiser meget lidt og med lange mellemrum på et par timer...men er ellers frisk at se på og kan da også sagtens løbe lidt rundt ude på folden.

Så det er åbenbart bare nu at jeg skal sætte hende ned i foder, så hun kan overskue det og så ellers forkæle hende med de ting hun godt gider at spise :-)

Om det er lige fra den ene dag til den anden kan jeg ikke sige...for jeg er der ikke i timerne efter fodringen, så hun kan have været langsommere og langsommere til at spise det, men alligevel nået at være færdig til når jeg dukker op.

0
0
Svar på denne tråd

To ud af fire
Forfatter: 
Dato:  07-02-2008 12:35

af mine drægtige hopper har haft en dag eller tre, hvor appetitten har været i bund og de har fået nat-kig.

Men fra det ene øjeblik til det andet melder sulten sig igen og de kigger underligt på én som om de ikke har fået mad i flere dage !!!

Så hjemme hos mig tager jeg det roligt, hvis det eneste symptom er mangel på appetit og hoppen ellers virker frisk.

Venlig Hilsen
Margrethe

Stald Sortebjerg
V/ M. Steffensen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider