|
|
| At sælge afkom. |
| Forfatter:  |
Anne-Sofie J |
| Dato:  |
23-01-2008 13:00 |
|
Jeg er kommet min store avler drøm et skridt nærmere, og har købt en hoppe efter Uno Don Diego/Flyin Fact xx/Purioso/Donnerhall mm Hun er kun 8 måneder så der er laaang tid til hun kan blive mor. MEN: Jeg kan ikke forstå hvordan man kan købe et DV føl-plag til 12.000 kr. Med fin afstamning, sund og rask, pæn eksteriør mm. Hvad er jeres erfaring med at sælge DV afkom?
Husk hesten er din ven-behandl den med respekt(o;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare mig igen.. |
Anne-Sofie J |
23-01-2008 13:10 |
|
Det er ikke min hoppe jeg tænker på, men mine fremtidige afkom 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaring |
|
|
Min erfaring er endnu ikke så stor. Men jeg vil sige, at hvis jeg skulle sælge et føl til 12.000, så skulle det enten være fordi der var noget galt med føllet eller fordi jeg var desperat. Det er en uforskammet lav pris, som slet ikke står mål med udgifterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaring. |
mamai |
23-01-2008 13:40 |
|
Til Anne-Sofie J : Kan man da det , altså købe et DV-føl eller plag til 12.000 kr. ? Mit svar er det samme som Ann`s , da jeg mener at en pris på 12.000 kr. slet ikke står mål med udgifterne mm., ja jeg vil også godt bruge samme udtryk : Det er en uforskammet lav pris. Min erfaring med avl er heller ikke stor, men vi har da kostet meget mere end 12.000 kr. alene på sæd/inseminering/ifoling af hoppen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heldigvis |
|
|
står jeg i den situation at hvis mine fremtidige føller ikke bliver solgt til en nogenlude fornuftig pris, ja så bliver de ikke solgt. Så må jeg holde op med at ifole hoppen, den dag jeg løber ind i pladsmangel... Jeg er kun hobby avler, men kunne kun i yderste nødstilfælde finde på at sælge til så lav en pris - medmindre selvfølgelig man stod med et trebenet føl eller lignende  mvh Sisse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det undrer mig... |
Anne-Sofie J |
23-01-2008 15:32 |
|
Jeg kan ikke finde ud af at sende link, men der er f.eks en sød DV hoppe på 8 måneder på den blå avis, den er umiddelbart pænt bygget,med papirer, efter en Blue Horse hingst. Den koster 13.500kr. Der er også en anden hoppe på 1 år, crelido/Loudini blod, flot, højtstillet. 20.000kr Jeg synes det er meget mærkeligt, da sælger må have brugt en del(Mange.) flere penge på at få lavet føllet. Jeg går selv og drømmer om at blive avler, og kunne da ikke forestille mig at sælge mine afkom så billigt. Medmindre de har en eller anden "fejl".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man søger her |
|
|
på HN er der (heldigvis) kun to føl ( renrace ) til salg nu til ca den pris du nævner. Et til kr 15.000 og et til kr 13.500. Følpriserne har generelt ikke ligget særligt højt, men ligefrem at sælge til kr 12.000 ?? En ting er sikkert og det er, at hvis man avler for at sælge føllene fra fordi man har pladsmangel, så burde man ikke avle ! En anden ting er at man nok skal overveje kraftigt om det netop er ens egen "lille musse" man skal vælge at avle på... har hun generne der kan betale sig at videreføre ? ( og dermed holde prisen oppe på afkommene) eller skulle man hellere købe et af de mange afkom, der sættes til salg ? mvh Nynne Wachs.
Stald-Amazing v. Nynne Wachs og Mikael Fabrin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| så længe |
|
|
der er folk der sælger føl til langt under pris af hvad der er fornuftigt (hvis føllet altså er iorden) er det svært at holde følpriserne oppe desværre... og der er altid nogen som bare avler videre selvom de ikke får solgt deres føl... også ender de pludselig med pladsmangel og skal sælge alt for billigt bare for at have plads..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil give |
|
|
Stald-Amazing helt ret. At hvis hoppestammen bag ikke er til at avle på, så er det økonomisk bedre at lade være. Der er ikke ret mange (hvis nogen) i DK der er blevet rige af at avle. Så hvis det udelukkende er med henblik på salg af afkom skal man tænke sig rigtig godt om. Jeg står selv i den situation at jeg gerne vil avle på min hoppe men det er kun for lave en ridehest til mig selv. Og hoppen her har da ikke nogen super lemmer. Og er kun middel kåret med 7. Men hun har så en elitehoppe længere ude det kan være en fordel hvis jeg vil sælge et afkom. Men her skal der ikke avles udfra at der skal sælges. Var det det, ville jeg vælge at købe en ordentlig hoppe. Der er generelt alt for mange heste på markedet og personligt synes jeg de er dyre, men et er jo osse hvad sælger forlanger, noget helt andet er det de får.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prisniveau |
Tina F |
24-01-2008 11:33 |
|
Vi var engang medlem af en specialklub under Dansk Kennel Klub ( = DKK ) fordi vi havde lidt hobbyopdræt af en bestemt race. Indenfor specialklubbens medlemmer var der enighed om at holde samme prisniveau på prisen på en hvalp når den skulle sælges. Der kunne naturligvis en gang imellem være en hvalp i et kuld som havde en skønhedsfejl eller lign. som derfor blev solgt lidt under prisen, men ellers lå prisniveauet fast. Jeg ved ikke om man indenfor Dansk Varmblod ( = DV ) kunne bruge noget af det her fra DKK. Dansk Varmblod er jo en stor organisation, men jeg syntes i hvert fald det var rart dengang man vidste at prisniveauet var det samme indenfor ens race.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror jeg har |
|
|
fundet dit føl. Hende har jeg kigget på da hun stod til salg for 20.000kr hvilket jeg synes er billigt for den afstamning hun har.. tillykke med hende..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DV Auktion |
|
|
jeg var til DV auktion på Lykkeshøj i det forgangne år. Der blev solgt mange føl, med god afstaming til under 20.000kr. Jeg var meget overrasket. Men omvendt, så er der ikke noget at sige til, at en middelmådig 4 års, kan koste 75000, hvis føl skal koste 30-40.000kr Jeg køber gode føl, med det foremål at det skal blive mine gode rideheste. Jeg kan have dem hjemme, derfor kan jeg holde udgifterne nede. Men får aldrig råd til at købe samme kvalitet, som 4 års....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det har i ret i |
Anne-Sofie J |
24-01-2008 19:00 |
|
Priserne er skøre. Lene: Ja hun er en dejlig lille hoppe, med en fin afsamning. Jeg havde ikke regnet med at jeg kunne finde en til den pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
|
|
Tillykke med dit nye føl, det er bestemt en fin afstamning hun har (kender sælger), DH og EDH hopper, men de har fået nogle rigtig fine føl i år som de ville beholde, og så vidt jeg ved ikke andre hoppe føl i år, derfor ville de af med hende... Har hun ikke også en lille skønhedsfejl? Men spændende at se hende når hun bliver stor og afstamningen fejler ikke noget til videre avl  Men helt sikkert et uhørt billigt føl - jeg ville nødigt sælge til den pris, det er rent underskud...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aftale priser |
|
|
Jeg er HELT sikker på at det er FORBUDT at aftale priserne indbydes opdrættere imellem. Så det tror jeg ikke DKK skal råbe for højt op om - eller rettere specialklubben. Det er en overtrædelse af konkurrenceloven. Men jeg forstå gdot, at det er MEGET nemmere at prissætte på den måde. Dog kan det være - men tror det ikke - at salg af dyr er undtaget fra konkurrenceloven.
KH Søs Nu med blog dygtighest.blogspot.com Muligt kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er glad for det... |
Anne-Sofie J |
25-01-2008 07:14 |
|
Hun har et lille overben på venstre bagben, men den er overfladisk. (Man kan mærke den ikke sidder på knoglen.) Jeg faldt pladask for hende, og hendes far Uno-fyren er jeg helt vild med. (Plus alle de andre fine hingste i hendes bog.) Hun er verdens bedste lille hest- er så glad for hende  Hvis det hele ellers arter sig skal hun til 2 års bedømmelse, og til sadel kåring som 3 års. Pia og Asger har mange lækre heste i deres stald, og jeg er da smadder glad for jeg fandt den lille guld klump 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konkurrenceloven |
Tina F |
25-01-2008 08:38 |
|
Nå, det var jeg ikke lige klar over, det der med konkurrenceloven. Det er mange år siden nu, men derfor synes jeg da at tanken er meget god.
Mvh. Tina F WRAPHØ , tørt og af bedste kvalitet KØBES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kartel |
|
|
det må vist være det man kalder karteldannelse som er ulovlig..altså at aftale en mindste pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina F |
|
|
Det vil så sige, at et føl efter Blue Hors Matine skal kost det samme som et afkom efter en eller anden tilfældig forregisterhoppe, som lige kan komme igennem en LC??? Begge føllene har jo krone og bølge på røven, så må prisen være den samme.... Nej, i min verden er der altså sammenhæng mellem pris og kvalitet...
Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth K |
Tina F |
25-01-2008 11:13 |
|
I min verden hænger pris og kvalitet også sammen. Jeg ved ikke om jeg har formuleret mig forkert eller hvad, jeg er ret bange for at jeg bliver misforstået, det er jo det der ofte sker når man siger noget her på HN og det er jo aldrig rart at blive forstået, så måske jeg skulle holde mig fra at skrive mere herinde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
Tina F |
25-01-2008 11:18 |
|
Der skulle have stået : det er jo aldrig rart at blive misforstået !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|