... godt se, hvad de har med at gøre, og de kan godt se, om en hest er i vækst.
Omvendt, så skal de bedømme det, de ser på dagen - ikke det hoppen måske kan blive til på sigt.
Jeg har fået kåret 3-årige hopper - men jeg har også prøvet at vente, fordi de ikke var godt nok udviklede. Det afhænger helt af, hvordan hoppen gror, og om den har fyldt sine rammer tilfredsstillende ud. Du må kigge kritisk på din hoppe, når tiden for tilmelding nærmer sig. Forårsgræsset kan gøre meget for en hest, der her i vinter stadig har et "plaget" præg.
P.t. har vi en 5-års hoppe gående, som endnu ikke er kåret. Det skal hun sandsynligvis til sommer. Hun vil ikke kunne opnå et super resultat, men det vil helt sikkert være bedre, end hvis hun var mødt op som 3-års. Dengang var hun nemlig bare et ranglet stativ med pels på.
Nu har hun trods alt opnået lidt bredde og en smule kød på knoglerne - selvom hun stadig ikke har udfyldt sine rammer helt og fuldt. Men det kommer med træningen, tror jeg. Nu skal jeg så bare finde på en måde at gemme hendes grimme kuffertfjæs for dommerne. Måske skulle man træne hende i at stikke hovedet ind under min arm, når jeg stiller hende op? 
Hilsen Sif