|
|
| Kastration af føl |
| Forfatter:  |
Carina ♥Katana♥ |
| Dato:  |
21-01-2008 12:15 |
|
Hej.. Hvor gammel skal føllet mindst være før at man skærre klokkeværket af et hingsteføl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastration |
|
|
Jeg har den indstilling at man ikke gør det før tidligst i april, det år hvor plagen fylder 1, gerne senere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastration |
|
|
Det kan jo sådan set gøres når som helst. Jeg har været ude for at være nød til at kastrere et 1 måned gammelt føl pga lyskebrok. Men det er da klart anbefalelsesværdigt at vente til senere. Det gør det noget lettere at stenene er faldet ned, og det skal helst gøres forår eller efterår for at sikre sårhelingen mod kulde eller fluer. Hilsen Helle
Stutteri Shah Salgsheste Smart højtstillet hoppeføl e. Louvre S x Furore Velspringende 5-års hoppe med 8,5 i kapacitet e. Willemoes x Master Ufødt dressur føl (2008) e. Electric x Schwadroneur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| CharlotteGC |
|
|
Hvad er grunden til at du siger tidligst april ??? Jeg tænker på at her insekterne vel snart på vej ??? Jeg regnede selv med her engang i marts (går i løsdrift hvis det har betydning)
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Udlånes: RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08) Sælges: Kalliope Aron Arthur Romeo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Udendørs |
|
|
Jeg vil have at mine nykastrerede hingste skal gå ude døgnet rundt, derfor kan der kun kastreres mellem ultimo april og primo september, og så i perioder hvor der ikke er for mange insekter. Jeg vil ikke have en nykastreret hingst ind i stalden før såret er nogenlunde lægt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CharlotteGC |
|
|
OK - så behøver jeg ikke bekymre mig 
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Udlånes: RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08) Sælges: Kalliope Aron Arthur Romeo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetter |
Birgit ♥Gipsy og Molly♥ |
21-01-2008 14:46 |
|
vi fik vores shetter katreret lige efter vi købte ham (5dage efter). det var i sidste halvdel af november. Den skulle bare blive stående på bindepladsen 3-4 timer, til den var kvikket op. Derefter kom den ud i løsdriften igen. Min dyrlæge fortalte nemlig at den havde bedst af at komme ud og røre sig mest muligt efter indgrebet (i løsdrift), fremfor at komme i boksro nogle dage.
BIRGIT ringridning Med mand, 2 børn og 4 heste. små børn små problemer, store børn store problemer! hold da helt op det er rigtigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala... |
Carina ♥Katana♥ |
21-01-2008 14:51 |
|
Men så noget andet.. har det nogen betydning for føllets udvikling om man gør det tidligt eller senere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12134567 |
|
|
Min erfaring er, at de får mere hingstepræg, jo længere tid de er hingste. Så hvis ikke den giver problemer, så lad den gå som hingst så længe som muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udvikling |
|
|
selvfølgelig har det betydning, en tidligt kastreret hingst har jo ikke hormonerne til at danne "hingstehals" og andet kønspræg.. oftest synes jeg tidligt kastrerede hingste ofte er lidt ranglede at se på.. MEN MEN MEN korrekt træning og muskelsætning kan gøre enhver hest flot uanset tidlig kastretion eller ej. Der er også nogle der siger at jo tidligere man kastrerer jo større bliver hesten, da den mangler et eller andet hormon til at "stoppe" væksten... om der er hold i denne udtale eller ej ved jeg rent faktisk ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidlig kastrering |
|
|
Det samme fik jeg også at vide fra Helsingborg dyrehospital, da jeg fik kastreret mit føl. Når de kastreres tidligt får den mindre bredde (mindre hingste præg) men vokser tilgengæld lidt ekstra i højden. Og ja det giver jo en risiko for en ranglet "lemmedasker" som slutresultat , så jo senere des bedre. Dog vil jeg sige at man sagtens også kan få en helt almindelig smart ridehest ud af en tidlig kastration også. Ham jeg kastrerede som føl, er 2 år idag, og ser ud til at blive en rigtig smart hest. Hilsen Helle
Stutteri Shah Salgsheste Smart højtstillet hoppeføl e. Louvre S x Furore Velspringende 5-års hoppe med 8,5 i kapacitet e. Willemoes x Master Ufødt dressur føl (2008) e. Electric x Schwadroneur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Altså min venindes hingst blev kastreret som 3 års. Der havde han en rigtig lækker kæmpe hingstehals.. Men da han så blev kastreret, forsvandt den.. Så den holder altså ikke altid... Det med højden er en skrøne siger min dyrlæge...
Elbækgaard Venter 2 føl i 2008 efter: Aljano og Aswad Al Walad OX Sælges: Hubertus Flexline spring MINI WRAP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastration af føl |
|
|
Altså det tidligste du kan kastrere et føl på er når testiklerne er faldet ned, dvs lige så snart der er noget at fjerne. Så er der jo selvføldelig også de uheldige der får en kryptokid hingst der så skal igennem en større operation fordi den ene testikkel ligger i bugen eller der omkring (forskelligt) I det tilfælde kastrerer man først når man er helt sikker på at den sidste testikkel ikke falder ned
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fik min |
|
|
nye 2 års kastreret for 14 dage siden. Dyrlægen havde ingen betænkeligheder og det ser ud til at gå fint selvom han ikke er på døgnfold. Det er IKKE en skrøne at de bliver større jo tidligere de kastreres, det kan efter sigende måles, at knoglerne bliver kortere og tykkere hos hingste. I øvrigt har jeg Helle Shahs 2-års stående og ja, han bliver en meget stor og meget smart fyr. Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Jeg har et par dejlige hingsteplage til at gå , har været i tvivl om hvornår de skal kastereres. Min dyrlæge siger er de først et år, er der ingen grund til at lade dem gå længere, de kommer til at se ud, som de gør. Sagde til ham, at der er mange gamle avler der vil modsige ham, hvorpå han svarede, "sikkert, men der er at gå mod videnskaben." Enukker blev høje slanke Mænd (en slags mænd ) Hvis hingstene bliver kastereret som føl, bliver de højere. Det eneste vi får ud af at beholde dem som hingste, hvis de ikke skal/kan kåres er besværet, bideriget osv. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min blev som 9 måneders |
DianaB |
24-01-2008 11:28 |
|
Min vallak blev kastereret som 9 måneders. Hans sten var faldet ned og han gik sammen med hopper. Mht. om hesten bliver højere af at blive kastereret tidligt, den kunne jeg måske godt tilslutte mig, da min vallak nu som 3,5 års er blevet højere end forventet og har også vokset både mor og far over hovedet. Derimod hopper jeg ikke på den med at de bliver ranglet for min vallak er alt andet, og han er ikke trænet voldsomt meget. Han har en kæmpe hals, der absolut godt kunne gå for at være hingstehals. Hans opførsel på folden kan også være småhingstet, han er meget dominant og bestemmende, selv over for den hingsteplag på 2 han går med i øjeblikket. DianaB
"Tvivl aldrig på, at en lille gruppe af omtankefulde og dedikerede mennesker kan forandre verden. Det er i virkeligheden det eneste som nogensinde har gjort det." Margaret Mead
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige meget hvad |
|
|
mine hingste føl får nu lov at gå som hingste så længe de er til at håndtere. jeg ved godt folk taler for og i mod men jeg mener selv de skal ha lov at udvikle sig. jeg har set hingste der er blevet meget tidligt skåret hvor de simpelthen blev helt "døde", men har også selv prøvet at skære en hingst som halvandet års da den tog alt hegn for at bedække. den holdte gløden og det vælger jeg at tro er pga den nu en gang havde fået udviklet sit "hingste gen". Det med størelsen syndes jeg er svært. for kender et par avler der alt skære som 3 års inden tilridning og jeg må nok indrømme at jeg bestemt ikke ville håbe at deres heste blev støre ved at blive skåret tidligere. De er alle mellem 166 og 182 cm, og der er altså ihverfald 40 heste med i det regnestykke, så jeg tror ikke helt på det holder stik...
Sælges: Dejligt Oldenborg Hoppe føl efter Milan Af Kolster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste der bider... |
|
|
Sjovt Hanne nævner "bideriet" som et problem ved hingste. Jeg har hingsteløsdrift. Der går p.t. 4 hingste og 1 vallak. Gæt, hvem den eneste der bider er? Vallakken! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|