jeg skal prøve at se om jeg kan huske det og gøre hvad jeg kan for at forklare det.
først og fremmest skal jeg lige have på plads at som jeg husker det er E-locus der hvor der bestemmes rød/sort.
here we go:
der findes to 'grundfarver' for hesten. enten rød eller sort, brun er en variation over grundfarven sort. om hesten får den ene eller den anden afhænger af det gen der sidder på E-locus. hesten får altid et gen fra hver af sine forældre.
på E-locus kan der sidde enten e eller E. store bogstaver dominerer altid over små bogstaver. e koder for rød og E for sort. en rød hest har altså ee på E-locus.
da din hoppe1's mor er rød ved vi at hun fra hende kun har kunnet få e på E-locus. for selv at blive sort skal hun så have haft et E fra calzone. din hoppe er altså genotypisk Ee på E-locus og vil i 50% af tilfældene give rød videre.
kigger vi såpå laurino. så ved vi at han har fået røde føl. ud fra hvad vi kiggede på før så kan han kun få røde føl hvis han selv bærer et rødt gen. da han selv er brun, som jo i virkeligheden var en variation over sort, så må han jo også have et sort gen. helt analogt til din hoppe har han altså Ee på E-locus.
om hesten bliver brun eller sort afgøres på A-locus. en sort hest hedder aa. for at hesten skal blive brun skal den altså være Aa eller AA på A-locus. din hoppe er sort altså har den aa på A-locus. den kan altså aldrig blive skyld i et brunt afkom da den ikke kan give A videre. altså skal brunt komme fra hingsten for at afkom skal blive brunt.
vi ved at Laurino bærer på brunt. det kan vi jo se. det faktum at han har lavet et sort føl placerer ham som værende Aa på A-locus, da han jo skal kunne give 'ikke brunt' videre. ligesom han i 50% af tilfældene giver sort videre giver han altså også i 50% af tilfældene brunt videre.
man kan dog kun se brunt hvis det lander på en sort hest. lander det på en rød kommer det ikke til udtryk, men hoppen kan altså efterfølgende lave brune føl med brune eller sorte hingste.
så på hoppe 1 ser jeg følgende sandsynligheder.
25% for rød.
37,5% for sort
37,5% for brun
hoppe 2 er det noget sværere at sige om hun bærer muligheder for noget andet end brunt. hun kan jo være EE AA og så kan hun ikke lave andet end brune føl uanset hvilken farve hingst du sætter på. selvfølgelig kan man så få variationer over brunt i blak eller buckskin, eller man kan lave en skimmel med en skimmel hingst. men hvis det forholder sig således at hun er homozygot (bærer dobbeltkodning) for både sort og brun så bliver der ikke andre muligheder. hun kan dog sagtens ligesom laurino have Aa og Ee hvilket jo så vil give nogle flere muligheder.