Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farve genetik Laurino
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 19:56

Nu nærmer sig tiden, hvor vores to føl efter Bøgegårdens Laurino snart kommer. Har to hopper ifol med termin i slutningen af Marts.

Men nu tænker jeg på, hvilken farve de mon får?

Kan se at Laurino har lavet følgende farver føl. Brun, mørkbrun, sortbrun, rød og en sort.

Hoppe 1 er selv sort. Mor og mf(Avanti) er røde. F(Calzone e. schwandroneur)er brune, Føl har fået følgende farver: brun/stikkelhåret(cavan), musegrå(münchausen, brunbroget(play back- pinto), Buskin(Kærgårdens margux-palmino)

Hvilken farve hendes føl mon får ??

Hoppe 2 er brun. mor, mf(may sherif, f(Manstein), mm( Ali-Pari) er alle brune. Hendes føl har følgende farver: brun(Michellino), brun(Arkinos), lys-brun(Michellino). Mon ikke hendes føl "bare" bliver brunt ??

Det bliver spændende at se, håber på et rødt, eller sort føl efter hoppe 1... Hvad tror du????

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Stutteri Macal
Ifolet DV hoppe af moderstamme med elite og medalje hopper sælges når hun har folet til marts.
Flot og velopdragen broget 3ér pony hingsteføl
sælges el. byt t ...
0
0
Svar på denne tråd

Farver
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 21:39

Jeg ved ikke meget om farvegenetik, men jeg har selv en brun hoppe, som fik et Laurino føl i maj måned sidste år. Han er brun. Men jeg tror, at hoppe nr. 2 får et brunt føl.

- Henriette -

Cavallo ridestøvler str. 37 sælges

str. 4, omkreds 36, højde 44

Kun brugt 2 gange, som nye.

Pris: 1.000 kr. inkl. forsendelse

0
0
Svar på denne tråd

Farve...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 11:24

Der er jo mange muligheder..

I pricippet kan begge hopper får afkom der enten er sort - rød og brun,hvis ellers hoppe 2 bære det røde gen.

For at afkommet efter hoppe 1 skal blive sort,kræver det hun afgiver et E og hingsten enten et E eller e,ellers vil afkommet blive brunt,da det brune gen dominere over det sorte.

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

smlmea
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 11:38

Ok. Vil det sige, at med de farver føl Laurino har lavet, er det meste muligt? han må bære alle farver eller hvad? Tror at de fleste af de røde afkom har rød mor. er rød mere dominerende end brun?

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Stutteri Macal
Ifolet DV hoppe af moderstamme med elite og medalje hopper sælges når hun har folet til marts.
sælges el. byt t ...
0
0
Svar på denne tråd

rød sort og brun
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 12:06

jeg skal prøve at se om jeg kan huske det og gøre hvad jeg kan for at forklare det.

først og fremmest skal jeg lige have på plads at som jeg husker det er E-locus der hvor der bestemmes rød/sort.

here we go:

der findes to 'grundfarver' for hesten. enten rød eller sort, brun er en variation over grundfarven sort. om hesten får den ene eller den anden afhænger af det gen der sidder på E-locus. hesten får altid et gen fra hver af sine forældre.

på E-locus kan der sidde enten e eller E. store bogstaver dominerer altid over små bogstaver. e koder for rød og E for sort. en rød hest har altså ee på E-locus.

da din hoppe1's mor er rød ved vi at hun fra hende kun har kunnet få e på E-locus. for selv at blive sort skal hun så have haft et E fra calzone. din hoppe er altså genotypisk Ee på E-locus og vil i 50% af tilfældene give rød videre.

kigger vi såpå laurino. så ved vi at han har fået røde føl. ud fra hvad vi kiggede på før så kan han kun få røde føl hvis han selv bærer et rødt gen. da han selv er brun, som jo i virkeligheden var en variation over sort, så må han jo også have et sort gen. helt analogt til din hoppe har han altså Ee på E-locus.

om hesten bliver brun eller sort afgøres på A-locus. en sort hest hedder aa. for at hesten skal blive brun skal den altså være Aa eller AA på A-locus. din hoppe er sort altså har den aa på A-locus. den kan altså aldrig blive skyld i et brunt afkom da den ikke kan give A videre. altså skal brunt komme fra hingsten for at afkom skal blive brunt.

vi ved at Laurino bærer på brunt. det kan vi jo se. det faktum at han har lavet et sort føl placerer ham som værende Aa på A-locus, da han jo skal kunne give 'ikke brunt' videre. ligesom han i 50% af tilfældene giver sort videre giver han altså også i 50% af tilfældene brunt videre.

man kan dog kun se brunt hvis det lander på en sort hest. lander det på en rød kommer det ikke til udtryk, men hoppen kan altså efterfølgende lave brune føl med brune eller sorte hingste.

så på hoppe 1 ser jeg følgende sandsynligheder.

25% for rød.

37,5% for sort

37,5% for brun

hoppe 2 er det noget sværere at sige om hun bærer muligheder for noget andet end brunt. hun kan jo være EE AA og så kan hun ikke lave andet end brune føl uanset hvilken farve hingst du sætter på. selvfølgelig kan man så få variationer over brunt i blak eller buckskin, eller man kan lave en skimmel med en skimmel hingst. men hvis det forholder sig således at hun er homozygot (bærer dobbeltkodning) for både sort og brun så bliver der ikke andre muligheder. hun kan dog sagtens ligesom laurino have Aa og Ee hvilket jo så vil give nogle flere muligheder.

Med venstre hånd
Line og Calano

Katte købes, to styk indekatte, meget gerne hunkatte

GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Line.....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 16:02

Det ser da spændende ud. Det giver mig da lidt over 50% chance for rød eller sort føl på Sound of seduction (hoppe 1) Ved hingste holder efter dna hvordan fargenetikken er på hingstene??

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Stutteri Macal
sælges el. byt t ...
0
0
Svar på denne tråd

på nogle af dem
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 16:56

hingsteholder ved det vel i nogle tilfælde. man kan jo ofte 'gætte' sig til det ved at se på afkom og afstamning. men man kan jo aldrig være helt sikker.

det er muligt at få dem testet, jeg ved ikke hvad det koster, men jeg tror det er mest udbrædt i farveforbundene. hos pintoerne er det jo vældigt interessant om den er homozygot eller heterozygot. er den homozygot får den jo brogede føl uanset hvad farve hoppen har.

Med venstre hånd
Line og Calano

Katte købes, to styk indekatte, meget gerne hunkatte

GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

ja........
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 19:32

i mit tilfælde er farven egentligt ligemeget. det er eksteriør og ridelighed der tæller. Men det med farven var bare en tanke !!!! Jeg må prøve at høre jørgen schmidt næste gang jeg snakker med ham.... Tak for jeres hjælp

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Stutteri Macal
sælges el. byt t ...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider