Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Transport af føl...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 19:28

Hejsa, jeg ville bare lige høre hvordan i gør når i har en hoppe der har fået føl, som skal til hingst igen samme år.. Hvordan transportere i hoppen og det meget unge føl?

Vil gerne høre fra så mange så muligt...

-Ariann
0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 23:09
Hej Ariann

Jeg har kørt en del med min hoppe og hendes føl. Det har været i trailer og vi har ladt skillerummet sidde i traileren.
Vi har stoppet 2 mini-baller halm ind i klemme under bommen i den side som føllet skal stå i. Føllet har således ikke kunnet forvilde sig under bommen ude foran.
Føllet har aldrig grime på i traileren - så risikerer vi ikke at følle skulle sidde fast i et eller andet.

Således har jeg kørt mine føl og det har også været lange køreture på et par timer.

Min fars første føl blev kørt i lastbil med sin mor, således de stod sammen. Hoppen, som var lettere klaustrofobisk, klemte sit 14 dage gamle føl ihjel under transporten. Derfor har vi altid siden skilt hopper og føl under transporten.

Mine egne føllers ben har jeg oftest pakket ind i bandageunderlag og bandager. Det er blevet siddende.

mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Trailer uden skillerum
Forfatter: 
Dato:  22-04-2003 10:13
Hejsa!

Jeg tager skillerummet ud og lader føllet være løs. Det er vigtigt at fordøren er låst, så den ikke kan gå op under kørslen.
Bagbommene har jeg fået lavet et beslag til, så de kan samles selv om skille rummet er væk.
Har oplevet at føllene har lagt sig under transport for at hvile, men pakker dem ikke ind.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

...også mig...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2003 13:09
Jeg skal også have min hoppe ifolet igen, når dette års føl er kommet... Men hvor gammelt skal et føl være, før det må fragtes fra Nordsjælland til Fyn?
Jeg kan godt se fordelen ved at lade skillerummet sidde i, men på sådan en lang tur skal føllet vel have mulighed for at die? Så er det vel en fordel at lade hoppe og føl stå sammen i traileren uden skillevæg?
Life's but a walking shadow... Næ, a riding shadow!
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svært at sige!
Forfatter: 
Dato:  22-04-2003 13:14
Hej Isotter!

Jeg har haft lidt lange transporter med selv helt små føl. Lidt kørsel, færge 1½ time, atter kørsel 3 timer, men så har jeg brugt lastbil, da jeg skulle ha' flere afsted. Hvis føllet kan die og evt. ligge ned, kan jeg ikke se nogen aldersgrænse, HVIS man kører ordentlig OG husker vand til hoppen, hvad man selvfølgelig gør!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider