Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Zardinen til Silver Moon hoppe.
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 14:23

Hejsa..

Jeg vil ifole min trakehner hoppe til foråret, og har NÆSTEN besluttet mig fast på Zardin Firfod

Hertug har også været oppe at vende mange gange må jeg sige, også fordi at jeg så avler renstammet trakehner, med samtidig kan kåre følle i DV.

Meeen... Altså Zardin bliver ved med at ligge på plads nummer et... Tror jeg... Ihh.. Det er svært.

Nå men info om hoppen Kastanje:

F.: Silver Moon.

MF.: Mackensen

MMF.: Gilbert

Hun er ca 163 cm

Set med kritiske øjne (hvilket jo er lidt svært for mig ) er hun jo nok lidt lavstammet. Og skridt og galop kan godt forbedsres.

Så altså lidt længere "stænger" og lidt mere aktion i skridt og galop.

Og benlængde, gang og samtidig et afbálanceret temperament er jo nogen af de kvaliteter Zardin avler videre, så et det er jo nok bare det jeg gør

Men jeg vil da meget gerne høre evt. andre bud på hingste, eller evt. kritik af Kastanje som jeg glemmer at tage højde for, eller kritik af kombinationen Zardin/Silver Moon.

Billede af Kastanje:

Billede af Zardin behøver jeg nok ikke at sætte ind...

Mvh. Louise

Uddannet Reiki-healer. Behandling af heste og mennesker tilbydes...

D.18/10-07 kl. 22.25: Blev jeg moster til den dejligste lille prinsesse :)

Dressursadel sælges af mærket Otto Schumacher, lækker kvalitet ...

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 14:32

...bruge farmand Gribaldi i stedet, så holder du dig da til trakehneren.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Zardin
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 14:48

Min taf hoppe efter Atoll - Schwadroneur har fået 2 Zardin børn

Madoll alias "Hvalen Valborg" (billedet er fra 4. måneder før forventet foling med føl nr 9)

Zardin barn nr 1 (Marzarin) - på billedet 5½ år til undervisning hos Finn Greve

Zardin barn nr 2 (Mango) - på billedet 2½ år ved forbesigtigelse på Barthahus i 2005

Jeg synes det er rigtig fine typemæssigt, og de traver og skridter rigtig godt, men galoppen er ikke blevet forbedret...

Mere info på min hjemmeside...

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

pr. 1/10-2007 med eget landsted i Rønnede

0
0
Svar på denne tråd

Blod skam!!!
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 15:01

Jeg syntes helt personligt at det ville være synd og skam at bruge en DVér på en TRAKEHNER, har du har en oppe der er fuldstændig renstammet til 1800 tallet..

Der er så mange gode trakehner hingste f.eks Connery, Axis, Tambour, Imperio som ville passe godt på din hoppe.

Både med Zardin og Gribaldi får du Kostolany to gange tæt i dit afkom da han både er far til Gribaldi og Silver moon..

CharlotteGC: Jeg troede ikke du var til Linie i 2 og 3 led ..

Nu med Hjemmeside:

www.stutteri-selsoe.dk

Forhandler af Dodson & Horell, St Hippolyt, Tjørne Mølle, Kraftt, Dangrønt, Equifirst, Århus egnen's andel og Solanum.

Gratis levering i Roskilde, holbæk og fredrikssund

0
0
Svar på denne tråd

synd og skam
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 20:28

jeg synes lige som janus det ville være synd, skam og ærgerligt ikke at bruge rent trakehnerblod på en renstammet trakehnerhoppe af så fin en afstamning...

der er rigtig mange fine trakehner hingste, og også nogle, der avler skridt, galop og størrelse, så det er bestemt muligt at finde en hingst, der matcher din hoppe inden for trakehner hingste.

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja Janus
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 20:38

Jeg er jo ikke så meget inde i de trakehner-afstamninger, så jeg missede lige at både Silver Moon og Gribaldi er efter Kostolany. Men pointen var egentligt at også jeg synes at man skal holde sig indenfor sin race.

Men jo 2-3 led er måske i overkanten, 3-4 har jeg selv lavet med succes. Men det er så også superhingsten Furioso II der har stået model.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

synd og skam
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 09:59

Enig med de andre trakehner"øjne", det ville da være synd og skam. Jeg tror dog ikke jeg ville bruge hertug, synes ikke altid hans føl bliver lige store. Nogle er meget små. Ham ville jeg nok hellere bruge på en hoppe der er "størrelsessikker", også i rammerne.

Men der er masser af langbenede knægte at få, af ren trakehnerafstamning, og også nogle der med garanti ligger noget størrelse på.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

Med fotos fra bl.a. DM i Dressur

og diverse TAF arrangementer

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 11:23

Tak for jeres svar...

Ciska, dejlige heste du har lavet efter Zardin, er specielt vildt med Mango

Jeg kan godt se på det hele at jeg ikke er super populær for at overveje at mixe andet blod i så rent blod som trakehneren har...

Men jeg er super glad for jeres svar, dog vil jeg meget gerne hvis i kunne komme med nogen helt konkrete eksempler på hingste som ville matche Kastanje. Jeg er ikke nok inde i trakehner avl endnu, og må sige at jeg ikke lige helt kan overskue at skulle sætte mig ind i alle de afstamninger, nye unge hingste, gamle gode hingste osv.. Det skal nok komme en dag, men jeg når det nok næppe inden sæsonen starter og valget skal være truffet.

Jeg har altid været meget fokuseret omkring varmblodsavlen, og derfor falder det mig nok også nemmere at vælge en varmblodshingst.

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Janus..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 11:31

Janus: Du kommer med nogen konkrete eksempler på hingstevalg til Kastanje, nemlig Connery, Axis og Tambour.

Connery har jeg set, men de to andre må jeg tilstå at jeg ikke kender.

Men en hingst jeg har set for nylig er Herzensdieb, uh, ham kan jeg li´, men han er jo ret ung, og det ville måske være bedre med en lidt ældre, mere "sikker" hingst. ? .

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

L ♥schoesler♥
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 11:39

Takker for rosen - jeg har nu ikke avlet dem, men har tidligere ejet Marzarin og sidste år købt moderen...

Jeg er endnu ikke suåer meget inde i trakehner avlen, men af hingst i DK der galoperer godt er bl.a. Kaiser Wilhelm og den unge Prinz K3...

Kaiseren synes jeg også ofte laver pænt store afkom - min er 2½ år og pt 166 cm og større end sine ældre halvsøstre, moderen var 163...

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

pr. 1/10-2007 med eget landsted i Rønnede

0
0
Svar på denne tråd

både små og store
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 12:04

Kejseren laver vidst både små og store afkom, han er jo ikke særlig stor selv. Men har set et par kæmper, endda på rimelig små hopper.

Tambour er da vidst blevet elitehingst, er han ikke? Eller husker jeg helt galt?

Ham er jeg nu ikke selv så betaget af, han har et kedeligt langt hoved synes jeg, og det får afkommene også tit, synes mange af hans sønner har alt for lange hoveder.

Connery synes jeg ikke er et dårligt bud, han er i øvrigt også kåret i DV, endda som fløj i de dressurbetonede.

Og så er han jo over 170 selv, og hans far har også ry for at avle størrelse. Selv avler han smart sportsmodeller, synes jeg.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 12:19

Jeg synes sagtens du kan bruge Zardinen til din hoppe, men ellers har Gribaldi også en del andre kårede sønner, kan bare ikke lige komme i tanke om hvilke der er rene trahkenere

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Opstaldning, gerne løsdrift søges i Hjørring
Se præsentation
Lejlighed i Hjørring søges
0
0
Svar på denne tråd

Ren Trakehner..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 15:03

Hvis du selv godt kan lig Herzensdieb, kunne han være et godt bud, han er også kåret i dv, hvis man så vil ha noget der er lidt mere sikkert syntes jeg hans far EH Tambour kunne være et godt bud, han er efter Hohenstein/Consul, ud af tysklands måske bedste hoppe Tänzerin. Jeg tror både far og søn ville gi dig meget af det du leder efter.

Connery laver altid længere ben og en rigtig god galop og hans hoppe stamme er også en af de rigtig gode, hans far EH Buddenbrock er blandt andet kendt for at lave størelse på sine afkom.

Axis efter Sixtus/Angard producer som regl størelse og gang, hvor imod typen ikke altid er det bedste...

Jeg vil også anbefale min egen hingst Kancùn efter Tuareg/Arogno, han vidergiver i hvert fald størelse og fundament, og galop.

Hans eneste føl i Dk er faktisk lavet på en Sixtus/silver moon hoppe.. Det er blevet bedømt med 9-8-7-7,5-9-7-8. Så han kunne også være en mulighed.

Jeg ville anbefale dig at undgå mere Kostolany blod altså Gribaldi, Distelzar, Zardin m.fl. Da de ofta kan blive lidt lavstammede og kedelige..

Tilsidst vil jeg anbefale dig at finde en hingst der passer til din hoppe, altså opvejer hendes dårlig sider, og passer ind i stamtavlen.

Nu med Hjemmeside:

www.stutteri-selsoe.dk

Forhandler af Dodson & Horell, St Hippolyt, Tjørne Mølle, Kraftt, Dangrønt, Equifirst, Århus egnen's andel og Solanum.

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange hingste
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 15:16

- trakehnere - der vil kunne passe på din hoppe. Og vælger du at bruge en trakehner hingst kan afkommet jo kåres i TAF. Det vil afkommet jo også kunne i DV som voksen - det kan blot ikke brændes i DV... Så umiddelbart synes jeg ikke, at du kun bør skele til de trakehnere, der er kåret i DV. Det vil give dig et større udbud.

Jeg synes at du skal se dig om efter en højtstillet trakehner hingst med god type og selvfølgelig de andre kvaliteter du ønsker.

Jeg har set flere afkom efter Axis som nævnes ovenfor og det har været et positivt syn - de har alle haft god type og gode samt elastiske og smidige gangarter. Tjek ham evt. ud på www.hengststation-gelling.de

Herzensdieb som du selv nævner vil sikkert heller ikke være et skidt valg. Han er meget smuk og velgående i både trav og galop. Jeg vil forvente at han vil kunne bidrage med lidt benlængde, type og smidige og elastiske gangarter.

Hans far Tambour er elitehingst og har et af de højste eksteriør indeks i Tyskland med bl.a et højt galopindeks. Jeg synes så ikke, at Tambour afkom har lange ansigter, som der er nævnt ovenfor... jeg synes, at de er særdeles smukke med meget ædle ansigter og som regel store øjne. Du kan se føl efter Tambour på www.elmarshausen.de. Tambour har desuden et af de højste indeks for højde blandt kårede trakehnerhopper.

Insterburg er ligeledes i besiddelse af en rigtig god galop - han er tillige en smuk ædel højtstillet hingst og gør det rigtigt godt på konkurrencebanerne. Insterburg kan du se her: www.hengststation-kretschmer.de. Der var udtaget sønner til hingstekåringen i Neumunster i år, men jeg mener ikke, at han fik ikke kåret nogle sønner.

K3 i DK vil jeg også forvente kunne bidrage med en forbedret type, benlængde samt størrelse. Er din hoppe velsluttet - det ser hun ud til på billedet - kunne det være et godt match.

0
0
Svar på denne tråd

Tambour...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 15:41

Ja jeg synes altså langt fra tambours hoved er ædelt, som jeg synes det bør være. Men smag og behag...

Jeg har set et par herzendiebføl i sommer, de er sørme meget forskellige, og et par af dem faldt da nærmest helt ved siden af avlsmålet synes jeg. Lille kompakt type var den ene i hvert fald, uden jeg synes hoppen var det, den var endda forholdsvisædel, med en stor portion fuldblod.

Men kombinationen af hohenstein og consul, er nok også for gammeldags i typen efter min smag. Hohenstein giver af og til lidt udtryksløse hoveder. Men indimellem giver han også utrolig smukke hoveder, det afhænger tilsyneladende meget af hoppen.

Kostolany er også kendt for at give halvkedelige lange hoveder. Så umiddelbart ville jeg nok ikke se efter hohenstein eller consulblod. Men dertil skal siges, at en som Insterburg har en dejlig hoppelinie også, så der kunne kompenseres ;-)

Jeg synes stadig Connery er et godt bud, man kan sige Axis bærer jo også noget af det samme blod i faderlinien.

Hvis man vil ha en hingst ud af tysklands absolut bedste hoppe, så er det vel nykårede Costeau der skal bruges, efter tysklands til dato højest præmierede hoppe Coppelia (eft. Marduc) :-)

Men der er rigtig mange gode bud, prøv evt også at kig på www.trakehneronline.de der er video af en del hingste.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

angående kaiseren
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 11:33

Han er jo en rigtig dejlig hingst, men han vidergiver ikke størelse, og jeg ville ikke bruge ham på en lille silver moon hoppe da både kaiseren og silver moon har mahagoni som morfar, og han avlede meget småt, men ellers meget velgående heste.

Nu med Hjemmeside:

www.stutteri-selsoe.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zardin og Gribaldi
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 17:24

Hej

Syntes netop ikke lige det er lavstammede afkom Zardin og Gribaldi har ry for at lave men utrolig langbenede ædle modeller, flere herinde kan vise føl efter de 2 hingste på meget lavstammede hopper som er ultra langbenede, desuden får de en rigtig flot front parti, og det med kønt hoved, ja for mig er det altså mere vigtig at det inden i hovedet er rigtig, og så er en hest med et alm. udseende hoved som går godt mere værd end en hest med smukt hoved der er dum i låget, altså lidt blondine vits agtig, men et smukt hoved er jo ikke at kimse af, men syntes absolut ikke det desideret er noget at avle efter i første omgang der er der mange andre ting ved avl der er vigtigere for at lave en god ridehest, altså hvis det ikke lige udelukkende er til dyrskue formål man avler.

Kostolany giver gode rideheste, men ikke nødvendigvis porcelænsheste, syntes han er kanon at have i stamtavlen.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 11:17

Tak for alle jeres gode svar.

Hvis jeg valgte at bruge Gribaldi eller eks. Zardin, ville det så være indavl, eller linieavl?

Hvor tæt skal det være for at man betegner det som indavl?

Connery tiltaler mig nu meget, har siddet og kigget en del på ham. Men Prinz K3 er også ret lækker og han har jo den sorte farve, som jeg jo godt kunne ønske mig

Men ved i hvad... For at det ikke skal være løgn, inden jeg nåede frem til Zardin, havde jeg faktisk kredset en del omkring trakehnerhingsten Deniero E, der døde som meget ung . Jeg synes han er utrolig smuk og fik da også super bedømmelser ridemæssigt.

afstmningen virker da heller ikke dum?? Eller??

Ja jeg må sige at jeg har svært ved at beslutte mig. Der er så mange dejlige hingste.

Det jeg godt kunne ønske mig er en mere langbenet dressurmodel, smart, gerne sort eller ihvertfalt nogen aftegn, fornuftigt temperament men stadig med gnist, bedre galop og skridt... Tjah.. det var vidst det

-Louise

0
0
Svar på denne tråd

Indavl/linieavl..
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 12:34

Jeg ville kalde det indavl hvis du brugte
Gribaldi og meget tæt linieavl hvis du brugte Zardin..

Som der bliver skrevet længere oppe kunne du godt benytte dig af Gribaldi/zardin men med det du skriver om at den skal blive "mere sporty" så ville jeg langt hellere kige på Connery eller hans søn Imperio.

Nu med Hjemmeside:

www.stutteri-selsoe.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider