Først: Hvis du vil avle, og kunne holde pengene hjemme på det, så vil jeg råde dig til at købe en god, kåret hoppe. Der er faktisk jævnligt nogle fine hopper til salg, relativt billigt, som pga alder eller skader kun sæges til avlsbrug. Hvis du køber en sådan hoppe bør du sikre dig at årsagen til skaden ikke er arvelig.
Hvis du ønsker at avle et føl på lige præcis din egen hoppe, synes jeg du skal kigge på hende, og forestille dig hvilket føl du ønsker at få ud af det, og derfra vælge den hingst der giver den største sandsynlighed for det ønskede resultat. (Skal du have en forædler, en forstærker, eller måske en som har ry for at give et roligt temperament?)
Jeg synes du skal vælge en kåret hingst. Din hoppe vil få tildelt et LU nr og føllet vil få blåt LU pas.
Der er endvidere mulighed for at få din hoppe optaget i forregister i fx DV eller Welsh, og derved få mulighed for at avle indenfor et forbund.
-DV stiller dog højere krav til deres forregisterdyr, så du skal lige tjekke om hun svaret til DVs avlsmål før du stiller hende.
Welsh tager så vidt jeg ved, meget forskellige hopper ind i forregisteret uden en egentlig kåring. De overlader det til avleren at kvalitetsbedømme sit avlsdyr.
Hvis du sætter nogle gode billeder ind, og en beskrivelse af hvilken type hest du ønsker at avle, er det nemmere for os at komme med forslag til hingste.
Umiddelbart vil jeg foreslå følgende muligheder:
Welsh: Lav en dejlig stor og smuk Welsh partbred med welsh papirer.
Oldenborg: Brug en af de mange gode kårede oldenborg hingste. De er faktisk billige at bruge.(LU papirer)
Forædling: Der er mange gode fuldblodshingste. Fx www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/100821/1/ som også er billig at bruge, og som har bevist sit værd! (LU papirer)
Farveavl: Ja der er jo også 50 % chance for at lave en pinto hvis du bruger en pintohingst. Der er faktisk en del gode kårede pintoer til rådighed. (LU papirer)
Varmblod: Der findes en del ældre kårede hingste i DV og andre varmblodsforbund som bedækker naturligt og ret billigt. (Lu papirer)(Eller DV hvis du får hoppen kåret)