Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjælp!!
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 09:17

Hej alle hn'er

Vil i ikke prøve at hjælpe mig jeg har en hoppe som jeg engang vil sætte i fol men jeg har aldrig prøvet det før.

Så her er lige et spørgsmål hun er en oldenborger blanding uden papir kan man så kun bruge hingste der ikke er avlsgodkendte eller kan jeg f.eks. bruge en fra blue hors.

Jeg håber i vil hjælpe mig til at blive lidt klogere på alt det her avl og regler.

Vh. Gitte

Hvad er et liv uden heste
0
0
Svar på denne tråd

Næsten hvad du vil
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 09:22

Du kan bruge næsten lige hvad du vil, dog bedækker fx. Islandske hingste kun registrerede Islænderhopper, men det er vel heller ikke aktuelt.

Ellers er det kun pengepungen der sætter begrænsningerne. Jeg ved ikke om der er DV-hingste der kun bedækker fuldstammede hopper, men det vil i givet fald være et fåtal. Men lige Blue HOrs sætter ingen begrænsninger, så kig du bare løs.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

dog vil
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 08:39

du jo aldrig få papirer på din afkom uanset hvad, så tror du spilder dine penge med en feks hingst fra Blue hors. Medmindre du selv skal bruge føllet. ved evt salg senere er det jo svært at bevise at føllet er efter en bestemt hingst, uden papirer, og hvis det endelig var muligt, tror jeg køber ville bruge pengene på et føl med papirer i stedet.

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Jo, du vil få papirer...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 10:19

... men du vil ikke få et bordeaux pas med et fuldt stamtræ i.

Du vil få et blåt pas, hvori det står at moderens afstamning er ukendt, og så vil faderens afstamning stå deri.

Jeg vil dog give Kate ret i, at hvis du gerne vil avle, så det bedste udgangspunkt altid en kåret hoppe med fuld afstamning.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Er det det du vil...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 11:11

Først: Hvis du vil avle, og kunne holde pengene hjemme på det, så vil jeg råde dig til at købe en god, kåret hoppe. Der er faktisk jævnligt nogle fine hopper til salg, relativt billigt, som pga alder eller skader kun sæges til avlsbrug. Hvis du køber en sådan hoppe bør du sikre dig at årsagen til skaden ikke er arvelig.

Hvis du ønsker at avle et føl på lige præcis din egen hoppe, synes jeg du skal kigge på hende, og forestille dig hvilket føl du ønsker at få ud af det, og derfra vælge den hingst der giver den største sandsynlighed for det ønskede resultat. (Skal du have en forædler, en forstærker, eller måske en som har ry for at give et roligt temperament?)

Jeg synes du skal vælge en kåret hingst. Din hoppe vil få tildelt et LU nr og føllet vil få blåt LU pas.

Der er endvidere mulighed for at få din hoppe optaget i forregister i fx DV eller Welsh, og derved få mulighed for at avle indenfor et forbund.

-DV stiller dog højere krav til deres forregisterdyr, så du skal lige tjekke om hun svaret til DVs avlsmål før du stiller hende.

Welsh tager så vidt jeg ved, meget forskellige hopper ind i forregisteret uden en egentlig kåring. De overlader det til avleren at kvalitetsbedømme sit avlsdyr.

Hvis du sætter nogle gode billeder ind, og en beskrivelse af hvilken type hest du ønsker at avle, er det nemmere for os at komme med forslag til hingste.

Umiddelbart vil jeg foreslå følgende muligheder:

Welsh: Lav en dejlig stor og smuk Welsh partbred med welsh papirer.

Oldenborg: Brug en af de mange gode kårede oldenborg hingste. De er faktisk billige at bruge.(LU papirer)

Forædling: Der er mange gode fuldblodshingste. Fx www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/100821/1/ som også er billig at bruge, og som har bevist sit værd! (LU papirer)

Farveavl: Ja der er jo også 50 % chance for at lave en pinto hvis du bruger en pintohingst. Der er faktisk en del gode kårede pintoer til rådighed. (LU papirer)

Varmblod: Der findes en del ældre kårede hingste i DV og andre varmblodsforbund som bedækker naturligt og ret billigt. (Lu papirer)(Eller DV hvis du får hoppen kåret)

Karen TT

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 17:09

Tak for jeres svar.

Det er ikke meningen at jeg skal avle som sådan jeg ønsker bare at få et føl efter min dejlige hoppe.

Så det er ikke med henblik på videresalg.

Vh. Gitte

Hvad er et liv uden heste
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider