Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Plusser og minusser ved at få
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 21:38

hoppen i fol.

Min hoppe bliver 13 år til foråret. Har aldrig haft føl. Hun er min første DV. Hun er kåret i RDS med 7 i helhed.

Jeg fik hende den 28/6 i år. Jeg elsker at ride på hende og synes faktisk ikke helt jeg er klar til at hun skal få et føl for jeg vil jo gerne ride. Jeg synes osse det er svært at vælge hingst. Når man aldrig har været i DV er der faktisk mange muligheder. Både herhjemme men osse i udlandet.

Kan I ikke prøve at komme med nogen plusser og minusser ved at sætte sin RIDEHEST i fol?

Eks hvor længe kunne I ride den, hvad med efter folingen, hvor længe tog det at få den i fol.

Dette drejer sig ikke om det økonomiske i det, men mere i det evt ridemæssige bøvl ved at få føl på sin ridehest. Jeg er ikke interesseret i at hun efterfølgende skal gå som avlshoppe.

Der vil vel ikke ske noget ved at vente et par år med ifoling når hun er sund og rask?

Så kan jeg osse bruge tiden mere på at undersøge div hingste og hvordan de avler.

Lyder det helt gak gak??

Pia Nielsen

Der mangler jord til at udføre sin drøm

0
0
Svar på denne tråd

Ikke vente
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 21:44

Ja, jeg ville ikke vente, jeg ved godt at der er mange der siger at man kan få føl på ældre hopper. Men jeg vil altid foretrække at de får et enkelt føl som ung, derefter kan de vente næsten ubegrænset.

Da jeg købte min ponyhoppe forrige vinter, lagde jeg meget vægt på at hun havde haft føl som 4-års. Hun var så 12, og venter nu sit 3. føl, hun fik et dejligt hoppeføl i foråret.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Som Charlotte
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 09:27

ville jeg ikke vente...

Hvad angår det ridemæssige kommer det meget an på hoppen eks så kan min den ene rides med sadel indtil 1 md før termin, en anden kan ikke have gjord (og dermed sadel) på fra den er ca 4 mdr henne, en tredje vil slet ikke rides og bliver hurtigt tydelig drægtig, men denne 3. hoppe er så også en lidt lille (ca 164) og meget kompakt hoppe (sadlen fylder næsten hele ryggen)...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Ok over 120 læsninger
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 21:21

Og to svar. Jeg må konkludere at det ikke er så klogt at vente. Og så bare håbe at jeg kan ride så længe som muligt (ha det er jo lige det jeg kan)

Så er næste trin bare at finde ud af det med sæd og så videre

Pia Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

udelukkende positivt!
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 08:21

Som de andre skrver ville jeg ikke vente. Et andet perspektiv er at din hoppe nu er 13 år (14 min når hun foler) og inden føllet er klar til brug er hoppen ca 17, så hvis du tænker i "afløser baner" er det ved at være tid. Det sætte nogle begrænsninger for din ridning i en periode, til gengæld har du selv mulighed for at skabe din fremtidige ridehest.

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

RID endelig
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 12:56

Hvis Du er glad for at ride på din hoppe, hvorfor lader du så ikke bare være med at ifole den?

Du kan købe føl/ ridehest ligeså billigt, som du kan lave den selv. Så ,kan du ride det du har lyst til.

Der findes mange avlere der gerne vil lave heste til folk der kan og vil ride.

mvh. Mette

Stutteri Lynghøj...WWW.stutlyng.dk
0
0
Svar på denne tråd

Det er ren og skær
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 14:28

fordi det er sjovt og hyggeligt at få føl. Og som en skriver, selv lave afløseren.

Pia Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

ifol eller ik?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 16:15

Min skal ifol her til foråret og det er for at få en afløser..hehe

Jeg spurgte dyrlægen om hvornår det ville være sent at sætte ifol, og hun sagde at de ikke skulle være mere ned 10-13 som førstegangsfødende...men hvis de har haft før er der som en skrev ingen "begrænsninger"

Held og lykke med det:)

Hilsen Line og hendes skønne hypp Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg ...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 12:39

må hellere få det gjort nu. Der er jo heller ikke nogen der kan spå om hendes helbred så det skal være nu. (til foråret)

Held og lykke til alle os der vil have vore gamle hopper i fol for første gang.

Pia Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider