Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fjordhest til fjordhestestævner?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:38

Hejsa...

Ville lige høre om hva der skal til for at starte fjordheste stævner? Hvis hesten har fuld stamtavle, men ingen pas?

mvh Louise

Nu med islænder uden nummerplade ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 18:28

...hvis din hest er af lidt ældre dato så har de bare den blå stamtavle. Den er skam fin nok

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:03

har ikke købt hende endnu, men hun er fra 97... Altså 10 år, men har bare en en seddel fra landskontoret for heste hvor hele stamtavlen står på. Vil det svare til det røde pas så? Og skal man lave det til et pas for at kunne starte?

0
0
Svar på denne tråd

Papiret
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 08:16

Nu er jeg lidt i tvivl om, hvad du mener med "en seddel fra landskontoret". En gammel stamtavle er lyseblå med røde kanter, på forsiden står hestens navn og stamtavle samt evt. beskrivelse og på bagsiden er der plads til bl.a. ejerskifter.

En sådan stamtavle kan byttes til et hestepas ved at få en besigtiger ud, men det er ikke nødvendigt i fjordheste sammenhæng.

Selvom hesten ikke har "ægte" stamtavle, så har du mulighed for at købe stævnecertifikat og starte til stævnerne, blot kan man så ikke starte DM, Nordisk og EM.

*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd

Selvom du har en ...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 09:16

... seddel med hele stamtavlen, er det ikke sikkert, at der er UDSKREVET en stamtavle til hende.

Nogle fjordhesteavlere (heldigvis færre og færre) er for nærige til at give de penge, et pas koster - så de nøjes med at indberette føllet født. I det tilfælde vil hesten figurere i Landscentrets Database på lige fod med alle andre heste, men hvis en senere køber vil have udskrevet stamtavle/pas, kommer det til at koste penge - mange flere penge, end det ville have kostet at udskrive passet da føllet blev født.

Husk derfor at sikre dig, at hesten har en rigtig, vaskeægte stamtavle.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 21:25

Hej igen...

Det er nu en lyseblå seddel som kikærten også beskriver, så tror den er god nok :-) Er nu heller ikke sikkert det bliver hende, ser stadig på flere for at være sikker på mit valg er rigtigt... Bare ikke så nemt at finde så mange der har rødt pas, syntes jeg i hvert fald ikke...:-S

0
0
Svar på denne tråd

stamtavle
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 21:56

Bare lige til en hjælp...

Det er nemt nok at finde en fjordhest med rødt pas, du skal bare kigge de rigtige steder.

De er som regel ikke annoncerede, og hos avlerne finder du oftest en bedre kvalitet.

KIg på www.fjordhest.dk og klik dig ind på stutterier, så kan du kontakte dem, og fjordheste til salg har mange af dem.

Mvh. Christine

Skovlyst

Med fjordhestene: Ågerupgårs Diva & Ågerupgårds Oliver

& de 3 snehunde......

0
0
Svar på denne tråd

Jaa...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 22:47

Men der har jeg også kigget, men der er ikke rigtig nogen til salg i øjeblikket...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du kigger på lidt ældre...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 08:44

... heste, så er det sikkert ikke nemt at finde nogle med pas - de har jo stamtavler hvis de er født før 1999.

Jeg kan anbefale dig at ringe til Jens Høgh på Birken. Han køber og sælger mange fjordheste, og ved ofte hvor der står nogle til salg. Han er reel at handle med, og sælger kun heste han kan stå inde for.

Han kan træffes på 40 27 44 40, bedst om formiddagen.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

blå stamtavle
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 10:22

en blå stamtavler er jo lige så god som et rødt pas, det er bare fordi hesten er født før 1999

så det skal du ikke bekymre dig om.

Sagde Stine...

Stutteri Mosegården

Opdræt og salg af fjordheste

med prima afstamning.

bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser

www.mose-gaarden.dk

www.mosegaardens-kejser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak tak tak
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 10:36

Tak for jeres svar... Jeg vil prøve og lede lidt videre efter den rigtige hest til den rigtige pris :-) Er der nogle af jer der ridder Fjordheste stævner?

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg er med...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 11:00

... ved næsten alle stævnerne. Det bliver dog efterhånden mere til kørsel eller arbejde "bag kulisserne".

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

jowjow...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 11:39

Det er også nogle flotte gule du holder dig:-) Hva kræver det så mere for at kunne deltage ved fjordheste stævner?

0
0
Svar på denne tråd

fjordhestestvæner
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 13:16

jeg rider også fjordheste stævner.

det kræver ikke andet end en fjordhest...

det er klart nemmest og har flest fordele hvis den har papire, men har man en uden kan det også lade sig gøre, så skal man bare købe et stævne certifikat.

-og så kræver det skab træning for der der mange dygtige og seriøse fjordhest ryttere!

Sagde Stine...

Stutteri Mosegården

med prima afstamning.

www.mose-gaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Af og til
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 15:31

Jeg rider som regel også til fjordheste stævnerne, men kun de sjællandske.

Samtidig er jeg som regel medarrangør.

*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd

tænke tænke
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 17:53

Hva er så fordelene ved at have papir? Hvilke klasser kan man starte? Jeg spørger en masse, aner ingenting :-) Skal man ikke være medlem af en fjordheste forening? Troede faktisk slet ikke man kunne starte hvis ikke hesten havde røde papir...

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 19:30

Hejsa.

Fordelen ved at have papir er at du er garanteret at det er en ægte fjordhest du har. Den er efter en kåret hingst, som er gennemgået en "kvalitetssikring" (kåring).

Til fjordhestestævne kan man starte alle slags klasser; spring - dressur - terrænprøver - kørsel og mange andre showklasser. Der er lavet et udklasningssystem, så man ligesom kommer videre op i klasserne.

Man skal til de fleste stævner ikke være medlem af en fjordhesteforening eller Fjordhesten DK (som avlsforeningen hedder). For at starte DM mm kræves der medlemsskab af Fjord DK og stamtavle på hesten.

Har du hverken stamtavle/rødt pas på din hest, kan du såfremt det er 100% sikkert at hesten er ren fjordhest, ansøge om et stævnecertifikat. Men det nemmeste er at du anskaffer dig en fjordhest MED papirer.

Mvh. Pia

* FJORDHESTE i avl og sport *

(nu også med langbenet brun hest)

Læs mere her:

www.123hjemmeside.dk/oesterled

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 19:31

man kan ikke starte de virkelig sjove ting med en fjordhest uden papire, som fx. DM

når du skriver "røde papire" mener du så et rødt heste pas?

men et rødt heste pas og en go gammeldaws stamtale (den blå eller den ældre grønne) er lige gode i den fordindelse, da det røde pas er forholdsvist nyt, lever der stadig heste med "gamle" papire,men det gør jo dem ikke papirløse.

en hest er papirløs hvis den aldrig er registreret eller hvis stamtavlen undervejs er bortkommet.

på sjælland behøver man i hvert fald ikke være medlem af fjordhesten øst for at starte og den behøver ikke papire, men er det stævner hvor fjordhesten DK er medarrengør skal man købe et stævnecertificat, men det giver kun begrænset adgang da man som sagt ikke kan starte DM og GP og andre sjove ting.

en stamtavle er altid godt og står man og skal anskaffe sig en ny fjordhest er det helt hul i hovede at købe en uden papire...

for det første støtter man dem der gider lavet et stykke avlsarbejde, og bruge penge og tid på at få den registreret for det andet ved man jo aldrig hvilke håbløse forældre den kan være lavet på...

og vil man gerne trække et føl er det virkelig virkelig dumt at købe en papirløs hoppe.

selv om man fx ikke synes man er så dygtig rytter og/eller kusk, kan man jo aldrig vide om interessen griber om sig og så er det da ærgeligt ikke at ku deltage hvor det er sjovt.

-og hvis man nu har en smadder dygtig hest som ellers ville ku blive optaget i sport stambogen, er det da ærgeligt at det ikke kan lade sig gøre, bare fordi man er gået på kompromis med papirene.

alting bliver meget sjovere med papire

..og så er det da også meget rart at vide nøjagtigt hvor gammel dyret er, så man ikke bare har sælgers ord for det...

Sagde Stine...

Stutteri Mosegården

med prima afstamning.

www.mose-gaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:48

Jeg vil nu også helst have en med papir... Men hva er i så medlem af? Og ja jeg mente rødt pas :-) Hvis man ikke er medlem af en forening, hvordan finder man så ud af hvornår der er stævner osv.? Puhaa der er en del at skulle sætte sig ind i, og til lige med kan jeg slet ikke finde hesten...

0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:50

... nødvendigvis være medlem af Fjordhesten Danmark for at starte ved stævnerne - men hvis du vil samle point i Tour'en, så skal du være medlem, og hesten skal have stamtavle/pas.

Fjord-Tour'en er en landsdækkende "turnering" der løber hele stævnesæsonen. Ved hvert stævne bliver der udskrevet Tour-klasser på alle niveauer i både ridning og kørsel, og man kan samle points sammen, hvis man bliver placeret mellem de 5 bedste i klasserne.

Vinderne af henholdsvis rytter-tour'en og kuske-tour'en får ved den årlige generalforsamling overrakt en vandrepokal, som året efter erstattes af et erindringskrus (medmindre man er så ubeskeden at snuppe den igen :)).

Der er mange sjove tiltag i Fjordheste-regi, og der er endnu flere i støbeskeen, så hvis du vil købe fjordhest, kan du ligeså godt se dig om efter en med fuld stamtavle - og så melde dig ind i foreningen. Det er ikke særlig dyrt at være medlem :)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

forening
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:55

jeg er medlem af fjordheste dk, som er landsforeningen, men samtidig er jeg medlem af fjordheste øst (hvor jeg sidder i bestyrelsen)som er lokalforeningen på sjælland.

det er lokal foreningerne der afholder stævnerne, og nogen gange er det i samarbejde med fjordhesten DK.

du kan se aktivitets kalender på www.fjordhest.dk og der fra kan du finde lokalforeningerne rundt omkrng og klikke dig videre til den lokal forening der er tættest på dig.

det er vist ikke så mange ateder der er kommet aktivitets kalender for 2008, men den er helt sikkert på vej.

vil du være helt opdateret i lokal området er det en go ide at være medlem af en lokal forening.

hvis du kigger dig godt omkring og tager dig tid til at finde den rigtige hest er jeg helt sikker på den dukker op

Sagde Stine...

Stutteri Mosegården

med prima afstamning.

www.mose-gaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Og ja...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 20:56

... vi, der har svaret i denne tråd, er alle medlemmer af Fjordhesten Danmark :)

Samtidig er der en række lokalforeninger rundt om i landet. Stine og Kikærten hører til på Sjælland (er vist endda i bestyrelsen), hvor Fjordhesten ØST findes, og Pia er formand i Nordfjordhesten, der hører til i Nordjylland.

Jeg er ikke medlem af nogen lokalforening, for der er ikke nogen her i Midtjylland. Vi har i stedet Rideklubben Birken, som er DK's eneste fjordhesterideskole (og der er også stutteri og salgsstald), som "holder sammen" på os her i det midtjyske.

Vi orienterer os via vort medlemsblad, Fjordhesten, og ved hjælp af vores hjemmeside, www.fjordhest.dk

Prøv du blot at snuse rundt derinde - der er mange informationer. I menuen til venstre kan du kigge under Sport, der kan du se, hvad der er sket i år og de senere år. På et tidspunkt vil der også komme et menupunkt, der hedder 2008.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 21:05

Jeg har nu været inde på fjordhesten.dk nogle gange, men må da vist lige kigge en gang til. Er også lidt svært at vide hvilken slags afstamning der er god at gå efter, når man ikke kender til det... og hva kårings bedømmelserne betyder

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider