Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor høj tror i min følle bliver ?
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 14:11

Hej :) ..
Hvor høj tror i ca. min plag bliver når hun er voksen?
Hun er en blandningen mellem Palomine og Trakehner.

Hendes mor er 154 og hendes far er 168
Hun er 1½ år nu, og er født d. 25 maj, og hun er omkring 145 nu ..

- Kristina

0
0
Svar på denne tråd

som sin mor
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 14:33

jeg tror ikke hun bliver større end sin mor.

mit hingsteføl, der er et halvt år gammel er større end din plag. Han skulle gerne ende på ca 166 - 168 i stg, og er godt på vej allerede.

0
0
Svar på denne tråd

Højde.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 14:36

Min var 145 i stg da hun var 1/2 år og hun er blevet 170 i stg som voksen.

Så tror du skal regne med maks 160 i stg.

Louise.

0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 18:04

Min nu afdøde hest var 158 cm. i stg. som 1½ års og endte på 168 cm, da han var udvokset.

Så tror umiddelbart heller ikke, at din bliver ret meget mere end 160 cm.

0
0
Svar på denne tråd

Hoppeplag
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 18:19

Mit første hoppeføl målte 152 som 1½ års, hun endte på 158 som færdigudvokset.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 20:13

iiih, øv altså ..

Havde fået afvide at hun ville blive over 160 :( ..
Kan man evt. give dem noget så de måske vokser mere?, selvfølige er højden jo ikke det alt afgørende, men købte hende, så jeg kunne få en høj hest ..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 20:46

Jeg har ikke hørt om substral til heste , men fodrer du hesten, så den er dækket optimalt ind, kan du jo ikke gøre ret meget andet.

Men det er jo lidt svært at love, at et føl bliver over 160 cm, da det er svært at vurdere sluthøjden på det tidspunkt.

Det eneste man kan sige, er at føllet sandsynligvis lander på et eller andet mellem forældrenes højde. Og så er der selvfølgelig alle undtagelserne, som enten bliver meget store eller meget mindre...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 21:42

Tænkte også på hvad det sådan var de skulle have af foder og sådan :) .. Hun får lige nu noget der ligner Fase II men dette er bare af et tysk mærke, men næsten det samme som det Fase II .. Skal hun have mere end det, eller er det fint ? .. Hun får også lidt byg, havre og reket .. men ville gerne give hende nogle flere vitaminer og sådan, men ved bare ikke hvad der er godt ? :)

Jeg er altså ikke helt uviden, men det er første gang jeg har en hest på under 3 år :p

0
0
Svar på denne tråd

jahdkajs
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:23

Jeg tror det kan komme an på forskellige ting:

Har moderen kendt afstamning? For nogle gange springer generne nærmest et led over eller moren kan være af en langsomtvoksende familie.

Tror dog de andre har ret i hun næppe bliver meget ved siden af de 160 (højst).

Men man ved aldrig..

Min er ganske vidst koldblods, men har en mor på 139 cm, en far på 153 cm og en helsøster på 142 cm.

Flicka selv var som 1½ års da jeg købte hende 136 cm (højst), i dag, små 2 år senere, måler hun 148 cm - og er SLET IKKE færdig - hun skyder i vejret som krudt endnu engang og er pt. 5 cm højere i bagenden end i forenden...

Jeg tror hun ender med samme højde som sin far - måske endda en cm mere, men det må tiden vise.

Salvimin grøn er et godt mineral produkt - men en rigtig rigtig god anbefaling er at du skal have lavet en foderplan til hende - pengene er hamrende godt givet ud - jeg kan kun anbefale det :)

Min er da i hvert fald rykket godt igennem på den baggrund :P

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den,

fremtiden kan ændres.

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:53

Jeg vil også anbefale dig at få lavet en korrekt foderplan, så er du sikker på den er dækket helt ind.. Kan anbefale foderplan.dk - Tanja er super dygtig, kender flere der bruger hende, incl. mig selv og er yderst tilfreds!

Mht. højde, så vil jeg sige det samme, omkring 160, nok ikke mere - men man kan aldrig vide!

Uni

0
0
Svar på denne tråd

klkldgjgdll
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:54

Det kommer an på så meget. Vokser plagen kun til den f.eks er 2, så bliver den jo ikke så høj. Vokser den til den er 6, så bliver den højere. I mine forældres ene hoppestamme vokser plagen max. 2-3 cm efter den er 2½, en anden stamme bliver de ved med at vokse fre 2½ til de er 6-7 år og det med min. 15 cm.

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

sigøjnermål
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 13:43

du kan jo lave det vejledene sigøjnermål. det passer for de fleste pony og DV typer ( dog ikke de langbenede eller meget kortbenede).

målet er: fra albueled til kode spore + fra albueled til jorden = ca voksen højde. kan tages fra de er ca 1½ år ( langsomtvoksende heste når de er over 2 år tror jeg - kender heste der har åbne væksflader i ben når de er 3 år !!).

man kan bestemt ikke altid regne med at føl bliver gennemsnit af forældre. hvis forældres forældre er meget uens i højden og stamtavlen er meget usikker - så kan der ske hvad det skal være.

jeg kender flere føl der har forældre på mellem 152 cm - 155 cm - det ene er nu som 3 års 163 cm og vokser endnu. Det andet er endnu lille føl men har kæmpe led og meget lange ben og bliver måske 170 cm. ( her er moders afstamning ukendt).

jeg kender også heste hvor forældre begge var mellem 160 -170 - og afkom blev ca eller under 155 cm.

så kig tilbage i stamtavlerne hvis du vil være mere sikker.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU - MED VIDEO. + hopper.

Se flere på http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

højden
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 21:28

hej

min hest er nu 167, da hun blev født målte hun 1,15 og som 1 års var hun 153 i stg.

dog skal du være opmærksom på at foderplanen er optimal samt at kalk/ fosfor forholdet er som det skal være, da min var et år væltet og snublet hun hele tiden på folden, efter at dyrlægen havde kikket på hende 3 gange fandt vi ud af at hun ik var dækket helt ind, så hendes led ik kunne følge med i hendes tempo vækst, derfor har hun i dag lidt store forknæ, men giver hende ik problemer i hård ridning.

hilsen jannie

Ridning af springheste tilbydes.

Søger talentfuld ung spring hest.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider