Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Problemer med at i fole i år?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 17:58

Hej

Jeg snakkede med en pige fra mit studie om at hun havde haft problemer(få brunster og på dårlige tidspunkter) med at i fole hendes hoppe. Det endte med at vi kom til at snakke om det kunne være pga den dårlige sommer.

Heste er jo fra naturens side sæsonpræget men mennesker har givet dem forhold der gør at det ikke er nødvendigt at følge årstiderne hen over året. Men sommeren har været anderledes i år.

En anden fra samme hold fortalte så at hun havde ilder og havde hørt at andre havde oplevet færre parringer der havde resulteret i unger og færre unger pr kuld hos ilder.

Ilder er jeg ikke så meget inde i men de kan jo også være præget af den dårlige sommer der har været i år.

Det jeg vil frem til at spørge jer om I derude der avler og har prøvet at i fole i år om I har haft færre brunster eller andet der er anderledes end andre år?

Hilsen Lene
0
0
Svar på denne tråd

tjoh..
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 18:39

jeg kan nok godt nikke lidt genkendende.

Jeg tror hestene er meget forsomme når det kommer til udsving i vejret.

Min unge hoppe der skulle ifoles for første gang.

Hun havde fine brunster hele vinteren og foråret, men da vi nåede til maj/juni forsvandt de som dug for solen, vi var nødt til at scanne hende mange gange for at ramme tidspunktet, og endte med kun at inseminere én gang, hun er desværre ikke i fol, så næste år starter vi TIDLIGT, selvom det er lidt usmart at få tidlige føl (ihvertfald for mig) så er det jo alligevel at foretrække i det tilfælde at den skulle drille igen senere på sæsonnen.

Den gamle hoppe plejer at være nem at se brunster på, og følbrunsten år var da også fin, men så gangen efter drillede hun, og måtte løbe om en gang, der scannede vi hende også nogen gange for at ramme, for man kunne ikke se noget (ikke ret tydeligt ihvertfald)

DV Hingste liste A'la mig selv www.123hjemmeside.dk/o...kov/125087

føl i 2008, maj e. De Noir

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 18:42

Hej Lene

Jeg har ikke haft problemer med at ifole mine hopper hverken i år eller de andre, så det er ikke noget jeg har bidt mærke i, men det lyder da meget fornuftigt det du siger, så måske har andre oplevet det?!

0
0
Svar på denne tråd

Kun den gamle
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 18:46

Af vores var det kun den gamle, som flere gange har været svær, der drillede. De andre blev alle drægtige i første brunst.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Her er..
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 18:46

alle fire heste kommet i fol, så vi har ikke haft de store problemer, det var kun den gamle der lige skulle have et ar gange, men det plejer hun, så intet unormalt..

HESTEKLIPNING TILBYDES I JYLLAND se præsentation for mere info..

0
0
Svar på denne tråd

Personligt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 18:47

Har jeg ikke mærket rigtig noget til det.

Hun kom i brunst i februar,og havde brunster som værede ca. 12 dage,lige ind til i juni,så værede hendes brunst 15 dage,og desværre nåede ægget at gå,inden vi kunne få sæd hjem,men hun holdte i den efterfølgene brunst,som var helt normal.

Men min dyrelæge sagde han havde mange hopper,som ikke ville blive drægtige,eller som lavede æg der ikke blev større end 20 millimeter,og dem kan man jo ikke inseminere på.

Han mener det var den milde vinter vi havde,der var årsag til total forvirring hos hopperne.

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 11:41

Vi havde ingen problemer med at få ifolet hopperne. Men der var lidt koks i brunsterne, bl.a. var min ene hoppe kun i brunst i to dage den ene gang. Men alle hopper blev konstateret i fol i første forsøg - den gamle endda med to store fostre. Heldigvis smed hun selv det ene.

Nu er det så den spændende ventetid, hvor maverne bliver større og større. Bare det snart bliver forår!

mvh Stine

www.sk-farm.dk

Avl af arabere og pintoarabere

0
0
Svar på denne tråd

Har heller...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 13:55

ikke her haft problemer, men jeg er enig i at brusterne startede meget tidligt.

Zobel blev drægtig i første forsøg med tvillingere - en klemt og har termin den "den sidste" til april.

Min (nu min venindes) hoppe blev drægtig i andet førsøg pga. hun var lidt uren. Hun blev behandlet og har termin i maj.

Men igen, jeg har aldrig haft problemer med Zobel. Første gang hun skulle ifoles blev hun drægtig i andet forsøg - jeg er sikker på at første forsøg klippede pga. hun simpelthen var for stresset. Kom til skade i trailerne og blev bedøvet både frem og hjem fra dyrlæge. Anden gang var hjemme og så var der gevinst..

Men jo, jeg kender mange der har haft store problemer med at ifoles deres hopper.. nogen måtte undvære føl til næste år, fordi hopperne bare ikke kom i brunst eller bare ikke blev drægtige..

Så jeg anser mig selv for at være heldig..

Med venlig hilsen

Bolette

En gang Z&R - altid Z&R

~~ Hastværk er lastværk ~~

www.stald-westphal.dk

2 bokse søges i Greve/Karlslunde/Kildebrønde området..

Læs mere her..
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=23&i=6660&t=6660

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 09:33

her. Eneste hoppe af 11, som ikke kom i fol, var hende jeg sendte i byen og af de 33 hopper den gamle har haft er mellem 85 og 90 i fol, heraf en med ubehandlet tilbageholdt efterbyrd.

Så billedet kan jeg ikke genkende, men har dog hørt om flere.

Pia

Fuldblodshingsten Itsabrahma DVH 913

samt Welsh Mountainhingsten H-S Janus WMH 120

avl og salg af Dansk Varmblod og Fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

abcdefg
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 21:55

2 af vores hopper kom ikke i fol første gang i år, hvilket de ellers ALTID plejer??? Den unge der er første gangs gravid lykkedes det med første gang. Så jo der er noget om det, det er jeg sikker på. Efter snart 10år med avl og det er først i år der en gået noget galt

plet å æ hest, det er bedst........

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 15:05

Jeg havde kun et forsøg, da jeg sent på sommeren valgte at sætte min hoppe i fol. Hun var til naturlig bedækning hos Flyinfact XX, hun er kommet i fol i første forsøg.

Er lige blevet håndprøvet i dag - og der var gevinst.

Så jeg klager ikke...

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider