Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Vigtig info om bedækning!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 15:15

På baggrund af dommen i Vestre Landsret vedr. en hoppe som døde efter at være blevet bedækket i endetarmen, som blev omtalt i oktober-nummeret af Tölt gives følgende anbefaling til hingsteejere/-holdere. Det er vigtigt, at den der står for håndbedæknigen har tilstrækkelig erfaring hermed, og at der er min. 2-3 personer tilstede, når en hoppe håndbedækkes.

Dette for at det er muligt at holde omhyggeligt øje med, at der ikke sker fejlbedækninger, og for at der er mulighed for at skride ind i tide. Brug af halebind på hoppen anbefales, da det letter tilsynet.

Sker der bedækning i endetarmen er det ansvarpådragende for hingsteejer/hingsteholder, og der skal udvises rettidig omhu omkring tilsyn og tilkaldelse af dyrlæge.

Kilde; www.islandshest.dk/ index.php?id=6&backPID..._news=1539

www.sullawasi.dk

opdræt af Araber og Norske Skovkatte.

Vi har lige fået killinger!!(17 maj)

0
0
Svar på denne tråd

2-3personer?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 21:44

Skal de have timeløn, hvis ja, er det da vist slut med naturligbedækning.

Det gør ikke noget med lidt kraftig kulør

Kåret pinto hingst

0
0
Svar på denne tråd

Syntes...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 09:12

det lyder som et godt tiltag, da det jo kommer hoppeejerne til gode..

Jeg er sikker på at næsten alle hingsteholdere overholde og er meget påpasselige med deres hingste, men uheld kan ske og jo flere der hjælpes, jo hurtigere opdages det, hvis der er noget galt..

Jeg har set en hingst vælte en hoppe, fordi han var så ivrig og det kan jo blive farligt for hoppen..

Netop sådanne uheld er da en af grundene til at jeg ikke er helt tryg ved naturlig bedækning..

Jeg kan selvfølgelig 200 % se det fra hingsteholdernes side - og jeg ved at hingstene også kan komme til skade..

Men for at forhindre sådanne slemme uheld, så er det måske et godt tiltag..

Håber ikke at jeg har "fornærmet" nogen..

Med venlig hilsen

Bolette

En gang Z&R - altid Z&R

~~ Hastværk er lastværk ~~

www.stald-westphal.dk

2 bokse søges i Greve/Karlslunde/Kildebrønde området..

Læs mere her..
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=23&i=6660&t=6660

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig skal man passe på...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 10:43

Selvfølgelig skal man passe på, jeg har nu aldrig oplevet at vores hingst har været voldsom ved hopperne.

Han er til gengæld blevet sparket en enkelt gang forrige bedækningssæson, så måske netop derfor er han faktisk forsigtig, og springer ikke på hopper hvor ægget er gået, men der stadig i vores øjne viser brunst. Jeg tror hingstes adfærd ved bedækning er ligeså forskellig som adfærd er i almindelighed hos heste.

mvh. Mette

Stutteri Lynghøj...WWW.stutlyng.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider