Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ualmindelig lille??
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 21:57

Jeg har to Zardin føl fra i år lavet på to vidt forskellige hopper, den ene er 7,5 måned bred og stor ca 145 og en del overvægtig og det kan også være derfor jeg synes at den anden er lille, men jeg synes nu hun er meget lille, hun måler ikke mere end 132 og er 7-måneder, desuden er hun en del til den tynde side, da mor stort set ingen mælk har haft kun noget meget tyndt skummetmælk

Men jeg er bange for at hun ender på den helt forkerte side af 160, er der nogen af jer der har haft erfaring med at så små føl er vokset sig til, det skal siges at moderen er renstammet trakehner og faderen som jo er Zardin indeholder jo også en del trakehnerblod vel ca en 70%, trakehnere vokser jo i reglen længere, men de afkom som jeg har kendskab til i hoppestammen er stort set ikke vokset efter deres 3-års fødselsdag.

0
0
Svar på denne tråd

Hun er lille
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 23:38

- faktisk mindre end mine lipizzanerføl - de plejer at være ca 132-5 cm som 6 mdrs og ca 138-40 cm som 8 mdrs og ender på 155-158 cm, når de er ca 6 år.Og det er jo "alt for lidt" i varmblodskredse.

Men det er genetisk bestemt hvor store de bliver: det kan godt være at hun er vokset mindre indtil nu pga moderens pjask-mælk, men det kan hun nok godt indhente.

Jeg har også mødt et føl der lignede en koncentrationslejrfange ved fødslen: trods god fodring af moren var det den mindste moderkage jeg nogensinde har set, så hun har ikke givet meget videre til føllet og hun malkede heller ikke godt...

Jeg ville derfor MEST være bekymret hvis den var lille helt fra fødslen og moderkagen også var lille og sølle, for så er den sultet helt fra start og det ved jeg ikke om de kan indhente helt.

Jeg har en hoppe der foler tidligt = 2,5- 3 uger før - og de føl er da mindre end de ville være hvis de var blevet lidt længre derinde, men hidtil HELT friske og de indhenter det bare. Men hun malker som en KO.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

mit føl fra sidste år
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 16:31

-var en lille bitte fin hingst, født d. 15. maj. Da vi var til følskue, var han MEGET mindre end de øvrige, og vi var noget nervøs for hans udvikling. Han gik først over til følgrime i januar måned, altså 8 måneder gammel.

Nu er han 160 i stg, målt for en måned siden, så mon ikke han er vokset siden.

Han bliver ihvertfald stor nok!

Til samligning, så begge vores hingsteføl fra i år gik over til ponygrime som 4 måneders.

Mon de to bliver huse, eller bare stoppe før med at vokse?!

Det viser ihvertfald at det er meget indviduelt - det med højde og vækstkurve.

Hilsen Belinda

0
0
Svar på denne tråd

Ja det må det være
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 16:53

Jeg må indrømme, at jeg er chokeret over hvor mange 1-års der måler 160-165 eller deromkring løseligt er det vel halvdelen af de heste som bliver omtalt her på HN man må jo så håbe at de har taget langt mere end de 90% der i normen tales om, for hvis de ikke har, ja så ender man jo med heste på 180+. Jeg tror generelt at mine heste vokser langsomt det er jo i princippet positivt, men man bliver lidt kold om fusserne når man hører højden på andres.

F.eks. synes jeg at mit andet føl fra i år er ENORMT høj af hendes alder, men når man hører rundt omkring er de fleste føl også omkring 145 hvilket i min verden er meget højt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider