Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvordan finder jeg oplysninger?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2007 16:36

jeg har en fjordhoppe som jeg gerne ville vide noget mere om, men sagen er den at jeg ikke ved HVORDAN jeg finder ud af det..

jeg ved som der står på papirene at den er født i 1997 og kåret i 2000, 2klB, og at den har 3 registrerede føl (plus det løse som jeg selv har "lavet") -men jeg ved ikke spor om temperament hos hverken forældrene (F. jux fjordlyst M. stendse) eller føllene -og det kunne jo egentlig være meget rart at vide.. jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan benstillingen har været på forældrene, men HVOR finder jeg den slags info?

-og så et andet spørgsmål.. kan man omkåre en hoppe og få bedre eller samme resultat, eller kan man risikere at den slet ikke bliver kåret?

mvh. Gitte & Julie & Tyran.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville anbefale
Forfatter: 
Dato:  16-11-2007 17:10

at du kontakter LANDSCENTERET HEST, spørg efter Maiken, tror hun vil kunne svarer dig på en del af dine spørgsmål.

Pøj pøj med det

Sara

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 14:07

tak for svaret :-)

er der evt. nogle som kender jux, og ved hvorfor der kun er registreret 13 føl efter ham? -jeg mener, det er jo ikke særligt mange i forhold til så mange andre hingste, eller er jeg helt forkert på den?

0
0
Svar på denne tråd

Afvist
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 15:15

Jux Fjordlyst har nu 20 registrerede afkom, alle født i 1997. Årsagen er at han har haft avlsgodkendelse i 1996, og derefter er blevet afvist og kastreret.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Med hensyn til temperamentet...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:02

... så fremgår det ikke af nogen statistikker. Ved hingstenes materialprøve bliver der noteret bemærkninger om hingstenes omgængelighed (som i øvrigt ligeså godt kan henføres til opdragelse som til temperament), men Jux nåede aldrig så vidt. Som Charlotte skriver, havde han kun avlsgodkendelse ét år. Han nåede dog at få 20 afkom, hvilket er ret godt klaret af en ung hingst, som ikke har stået helt i toppen.

Jux fik karaktererne 88 for lemmer, med følgende bemærkninger: "Lemmerne passende føre og velstillede med gode led, dog korte koder for." Han fik en ganske udmærket kåring som 2½ års (8 i helhed), men kom alligevel ikke videre.

Hvad angår Julies mor, Stendse - så er det en helt anden sag. Stendse var ikke nogen vanvittig god hoppe, hvilket også afspejles i hendes kåring (6 i helhed). Hun har fået 77 for lemmer, med følgende bemærkninger: "Lemmerne passende føre, men med flade hove."

Julies mormor, Cherri, blev i øvrigt kåret med 5 i helhed, og det samme gælder mormor Tulle, så man må sige, at Julie ikke falder uden for sin familie.

Du kan godt stille hende til kåring igen, men du skal være opmærksom på, at den seneste kåring altid vil være den der "gælder". Det vil sige, at hvis hun skulle opnå en dårligere bedømmelse, så hænger den altså ved. Jeg synes at du skal være meget sikker på, at hun er blevet bedre, før du melder hende til kåring igen.

Når en hoppe er kåret med et dårligt resultat, så kan man ofte ud af karakteristikken læse, om det vil kunne betale sig at træne hende og stille hende igen på et senere tidspunkt. Hermed mener jeg, at skelettet jo ligesom er "nagelfast", mens muskulatur, foderstand og træningsniveau - og dermed til en vis grad også bevægelsen - er noget der kan rokkes ved.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 11:09

Julie's egen bedømmelse lyder:

lidt overbygget hoppe af almindelig type, mere kønspræg ønskes. passende dybde og bredde. almindeligt, stort hoved, kort nakke. kort lavt ansat hals. stejl skulder. ret god manke. stram lænd. velformet, midellangt kryds. lemmerne passende føre, uens forhove, rette bag. smalle haser. bevægelsen jævnt fremgribende i skridt, uregelmessig bag, kort og uelastisk i trav.

krop: 5566

lemmer: 46

bevægelse: 54

helhed: 5

..jeg ved selvfølgelig ikke hvordan Julie så ud da hun blev stillet til kåring i 2000, da jeg først købte hende i 2004, men jeg vil mene at hun kunne få bedre for både bevægelse og lemmer, da selve benene ikke fejler noget, men hun har skæve forhove, (som dog med den rette beskæring ikke er særligt tydeligt.) hvad angår gangarterne så er de også blevet bedre, (ihvertfald under rytter) -men spørgsmålet er bare om det er "nok" -hun er ihvertfald blevet væsenligt pænere af at have fået muskler de "rigtige" steder.

men endnu engang tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider