Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Foling på video/første gang
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 12:24

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se nogle folinger på video, da jeg aldrig har overværet en "live"-foling.

Første gang vi havde en foling i vores stald var med en ponyhoppe og hun folede selv en formiddag hvor vi ikke var i stalden. Da vi kom ud i stalden lå der det smukkeste lille ponyføl i boksen i halmen og heldigvis/tilfældigvis kom dyrlægen(som forøvrigt var Helle Drewsen)på besøg i stalden den dag (vi havde nogle andre ponier der skulle vaccineres osv. ), så hun hjalp lidt til med at få det lille føl på benene + tjekkede navlen osv.Det var meget betryggende at hun(dyrlægen) lige "kunne tjekke det hele".

Anden gang vi havde en foling i vores stald var med vores DV-hoppe som også havde født mens vi ikke var der og da vi kom ud i stalden om morgenen lå der et dødt føl i boksen som ikke var kommet ud af hammen.

Nu er det så denne tredie gang vi skal have en foling i vores stald , til juni 2008 skal samme DV-hoppe fole igen, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Selvfølgelig skal hun have folingsalarm på og måske skal vi også have videoovervågning, hvad kan man ellers mere gøre ? Jeg regner med at få fat på en dyrlæge såsnart hun er ved at fole ( jeg håber vi opdager når folingen er i gang ), for jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig mht når føllet kommer ud/er kommet ud.

Derfor tænkte jeg at det selvfølgelig kunne være godt for mig at "få lov til" at overvære en foling , om ikke andet så på video.

Jeg håber der er nogle af jer gamle avlere der kan huske tilbage og tænke på hvordan det var for jer første gang I oplevede en foling, og at I evt. vil fortælle om det her på denne tråd ?

eller om I kan henvise til en god video om foling ?

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:01

Hmm jeg har altså heller aldrig overværet en foling, og jeg synes ikke du behøver være så bange for, hvordan du skal forholde dig. Hvis du holder øje, år tiden nærmer sig, og ovenikøbet har alarm på hoppen, så har du da gjort hvad du kan. Jeg kan godt se at det er ekstra nervøst fordi hoppen før har mistet et føl, men det behøver jo ikke ske igen. Jeg ville ikke kalde dyrlægen, før jeg havde set, at der var et problem. Langt de fleste gange går det jo uden komplikationer. Heldigvis.

Hvis føllet er dødt når det kommer ud, kan du jo alligevel ikke gøre noget. Mvh Signe

Stutteri Engbakke opdrætter varmblodsheste i handy format og med SUPER temperament.

Gotlandsruss, hvad ellers?!

Engbakkes Gotlandsruss

RUSS - det rimer på PLUS (og IKKE på mus)

0
0
Svar på denne tråd

Til mumling
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:10

Du har ret.

Men hvordan kan jeg se at føllet kommer ud af hammen ? Sker det "på vej ud", lige inden hovedet kommer ud, eller lige efter hovedet er kommet ud. Jeg kan vel først se det når føllet ligger nede i halmen , altså om hammen er rundt om føllets hovede eller om "hovedet er fri fra hammen"? Hvis hammen er rundt om hovedet skal jeg vel rive hammen fri fra hovedet så føllet kan trække vejret ? Hvor brister hammen og hvornår ? ?? Føllet må jo ikke blive kvalt i hammen.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Foling for første gang
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:40

Hej

Jeg var også helt ny/uerfaren indenfor avl/foling for to år siden. Jeg købte en ifolet hoppe 5 måneder før hun skulle fole. Jeg kendte jo ikke hoppen så godt, men den tidligere ejer sagde at den næsten alid folede omkring midnat. Jeg brugte megen tid sammen med hoppen de sidste 3 uger inden termin, for at lære hende lidt at kende. (Holde øje med yveret, om hun blev blød omkring haleroden og lærte hendes døgnrytme.) Jeg købte video overvågning billigt i Harald Nyborg og brugte megen tid på at holde øje med hende, altså hvordan hun var "normalt". Den sidste aften kunne jeg se at hun ikke var helt sig selv, kl. 23.00 gav jeg hende hø til natten ( det flejede hun at kaste sig over, havde jeg jo set på videoen) jeg holdt øje med videoen og klokken 00 blev hun meget urolig og vi gik i stalden til hende. Kl. 01.00 blev følle født. Jeg havde telefon ( hvis jeg nu manglede hjælp)videokammera, et rent håndklæde og en ren saks liggende klar, hvis nu der blev problemer. Da følle var halvvejs ude og hoppen ventede på næste vee, rev vi et lille hul i fosterhinden, og tørrede hans mule for slim. Så klarede hoppen, føllet og tiden resten.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hammen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:41

Vi checker altid hammen, og river evt. hul på den, når føllet har hovedet fremme.

Vi har sikret os med alarm og overvågning. Dvs. vi vågner når alarmen går, og så følger vi med på skærmen. Når hoppen lægger sig, går vi i stalden for om nødvendigt at hjælpe. Modsat Mumling har jeg overværet næsten alle vores folinger.

Jeg har aldrig opfattet det som noget særligt at være bekymret over, men det skyldes nok min opvækst på en kvæggård, hvor der blev født ca. 70 kalve om året.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Foling
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:42

Ved fødslen af det ene af mine føl fra i år, bristede hammen ikke i første omgang. Men heldigvis var jeg der pga. folealarmen og kunne derfor lige fjerne den fra føllets mule, så hun kunne få luft. Den er ganske nem at få hul på, så det skal du ikke bekymre dig om. I langt de fleste tilfølde brister den dog af sig selv under folingen.

0
0
Svar på denne tråd

Video mm
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:56

Indtil videre har jeg haft 4 folinger herhjemme med 3 hopper. Alle hopperne havde alarm på og jeg havde kameraovervågning oppe.

Hoppe 1: Gik alarmen først da forbenene var ude. Hammen var ikke brudt efter føllet var født, så det brød vi. Ellers et fint og friskt føl, der var hurtigt på benene mv.

Hoppe 2: Alarmen gik ikke.

Hoppe 3: Alarmen gik ca. 5 efter foling.

Hoppe 1 igen: Alarmen gik ikke, men folede 4 uger før termin. Igen var hammen ikke brudt - dog døde føllet kort efter foling, sandsynligvis pga at lungerne ikke var udviklet.

Derfor tør jeg ikke at stole 100% på alarmen. Jeg havde ellers indstillet den til det mest følsomme. Måske mine hopper bare ikke sveder nok i min kolde stald Ellers er det mig, der ikke kan finde ud af den. Har ellers testet den inden brug.

Næste år stoler jeg på min intuition og må tage de 14 dage på sofaen, som det nok kræver (Som jeg iøvrigt også har gjort de andre gange..)

Pøj-pøj med folingen. Det skal nok gå. Det er tids nok at bryde hammen efter føllet er kommet helt ud, men du kan også gøre det før, hvis du er inde i boksen og hjælpe hoppen under folingen.

Trine

www.paarupgaard.dk

Ærespræmie, region 3 - Don Romantic hingsteføl sælges - se mere info hér

0
0
Svar på denne tråd

hammen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:22

Til tina: Hvis ikke I havde revet hul på hammen (fosterhinden) da føllet var halvvejs ude, tror du så den selv var bristet ???

Mange tak for jeres beroligende svar. Det er heller ikke sådan at jeg går og bekymrer mig meget osv.. jeg kender også naturens gang, er også selv opvokset på og lever på landet og haft dyr hele mit liv osv. men jeg er selvfølgelig nok blevet lidt "skræmt" ved at hammen ikke bristede sidste gang og at det altså var for sent at kunne rive hul på hammen.Jeg tror at jeg tænkte at "det ordner moderen nok selv" ( det gør hundemødre jo )

Hammen skal vel helst ikke briste førend føllets hovede er ude og helst ikke alt for sent efter hovedet er kommet ud ?

Hvor længe kan føllet leve efter det har fået hovedet ud og indtil hammen er bristet ???

Når først navlestrengen er sprunget skal føllet jo selv trække vejret og så skulle hammen jo gerne være bristet, er det ikke korrekt opfattet ?

Kan man vente med at rive hul på hammen (fosterhinden) indtil hele føllets krop er født ?

Jeg vil jo også helst at det hele foregår så naturligt som muligt og at hoppen klarer det selv, men hvis det er normalt at man skal rive hul på hammen hvis ikke den brister når hovedet er ude, ja så skal jeg jo gøre det , eller hvad ?

mamai

0
0
Svar på denne tråd

videoovervågning
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:34

Sådan som tina har haft glæde af hendes videoovervågning synes jeg lyder rigtig godt. Man lærer hoppens normale adfærd i boksen at kende inden folingen og kan bedre se når folingen er forestående netop pga. ændret adfærd osv.(og man kan tjekke flere gange om natten uden at skulle i stalden hele natten ).

TrineK : Vil det sige at du mener at jeg skal rive hul på hammen inden navlestrengen brister ?, dvs. hvis hoppen ligger ned, så inden hoppen rejser sig. ? Jeg synes da det er rart at vide at man godt kan vente med at rive hul på hammen indtil hele kroppen er født.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

lave hul selv
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:51

Til mamai: ja det tror jeg faktisk at den havde gjort. Valgte dog alligevel at lave hul.

Jeg har faktisk stadig stor glæde af min videoovervågnings apparat. Da følle flytte i sin egen boks kunne jeg følge med i hvad han lavede, ved syge heste eller mistanke om måske kolik.

0
0
Svar på denne tråd

Mamai..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:00

Ja det gør det i de fleste tilfælde.

For der kan faktisk gå helt op til 1 time,før hoppen rejser sig igen,også er føllet altså dødt,hvis hammen ikke er bristede af sig selv.

Så nej jeg ville ikke vente til hele kroppen er ude..

Som Charlotte siger,river de hul,når hele hovdet er ude,hvis den ikke selv er bristede,og jeg ville heller ikke turde andet.

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

hammen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:18

Er det først efter at navlestrengen er brudt at føllet dør hvis ikke hammen er bristet , eller dør det allerede efter ca. 2 minutter efter fødsel hvis ikke hammen er brudt og navlestrengen stadig ikke er brudt ? Det er vel sidstnævnte der gælder, altså at føllet dør efter ca. 2 minutter efter fødsel hvis ikke hammen er bristet og UANSET om navlestrengen er brudt eller ej.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Sej ham
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:44

Vi måtte bryde hammen på Bella's føl i år, den var ikke bristet selvom han var kommet helt ud. Om det har nogen betydning at der ingen modstand var overhovedet, ved jeg ikke, 2 presseveer og så var han ude.

Jeg har prøvet at bryde hammen på en kalv, og den var endog meget sej. Det var midt ude på marken, og jeg var meget ked af ikke at have en saks/kniv, men det lykkedes dog takket være nogle halvlange negle.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

sej ham
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 16:57

Ja , det var også en sej ham der var om vores døde føl. Der skal da noget (modstand) til for at bryde en sej ham.

Nu er jeg jo forberedt denne gang og kender problemet med hammen, så håber jeg bare at vi får overværet folingen og alt (andet) går planmæssigt.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Sej ham
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 18:01

Det var også en meget sej ham, der var om mit det første føl. Som Charlotte havde jeg også meget svært ved at bryde den. Føllet trak vejret og det lød som en blæsebælg indeni hammen. Jeg fulgte folingen på video.

På den næste hoppe brød jeg næsten med det samme hovedet var ude, men hoppen havde svært ved at presse hende ud, så hun svuppede ind igen indimellem. Derfor tror jeg ikke der sker noget ved at vente til hele kroppen er ude. Fra hovedet er ude til hele kroppen er ude går der vel kun ca. ½ minut - hvis ikke mindre. Bagbenene behøves jo ikke at være fri af hoppen, da føllet gerne skal ligge med bagbenene inde i hoppen for at den ikke får rejst sig for hurtigt, så blodet bliver overført via navlestrengen.

Som dig er jeg også ekstra opmærksom på min hoppe og hendes seje ham

Trine

www.paarupgaard.dk

Ærespræmie, region 3 - Don Romantic hingsteføl sælges - se mere info hér

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider