Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

At transportere føllet for 1.gang..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 23:06

Hej alle gævede opdrættere og jer med føl-erfaringer

Jeg har fået mit første føl hjemme i år og er super glad for den oplevelse, selvom det er hårdt arbejde at lære den lille bandit alt hvad der skal læres, og så er det nu jeg gerne vil høre lidt erfaringer når de små skal ud og køre i trailer for første gang, hvordan fik i dem læsset og kørte i afsted med dem alene eller havde i en hest med som selskab? hvis i kørte alene stod i så opppe hos dem eller var i trygge nok ved at lade dem stå alene?

Mit føl er vant til at blive trukket og er ved at lære at stå bundet alene mens hun blir børstet og får løftet ben, og er alt i alt sød til det hele selvom hun gerne vil vise sine fine tænder indimellem, men det med at blive læsset og afsted vil jeg gerne have sker så rigtigt så muligt, så hun ikke får en dårlig oplevelse 1 gang...

Har ikke haft problemer med mine andre heste men de har også været over omkring 1 1/2 år inden de har skulle ud og køre og der har ingen problemer været, men alt det her føl-halløj er jeg ikke så sikker på, så gode råd og oplevelser modtages med åbne arme

Vh Majbritt

0
0
Svar på denne tråd

føl og transport
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 07:51

Alle mine føl har til dato været med hoppen ude at køre af en eller anden grund (skue mærkning eller lign), så deres første køretur har været med deres mor...

Den næste har det været lidt efter hvordan føllets temp. er, jeg har haft kørt med ca 8 mdr gamle føl alene og med selskab af erfaren trailer kører (det er vigtigt at en evt selskabs hest er 100% rolig, ellers er det bedre at køre føllet alene)

Jeg har så forinden vænnet føllet til at være alene i traileren, hvor traileren bare har stået parkeret, og jeg har fodret føllet oppe i traileren.

Det ældste afkom jeg har avlet er nu begyndt på stævner, og ejerne siger at så snart den ser en åben trailer så er det lige før at den løber op i den ;-) og derudover står den ved og i traileren til stævner som om at det er da bare en selvfølge at man stå stille og roligt...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 08:25

mit føl har været ude og køre med mor en hel del gange så han går også bare op i en trailer han har dog ikke endnu kørt alene men han ved hvad det drejer sig om !!

Med Venlig Hilsen

Tine

Hingsteføl efter De Noir/Schwadroneur sælges

højtstillet, velrejst føl m. særdeles god trav.

0
0
Svar på denne tråd

min vallak
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 09:04

Min nu 9-årige vallak er meget nem at læsse og køre med. Han er helt supercool.

Som føl var han på nogle lange køreture med sin mor, det var til hingst og skuer og siden en flytning. Jeg tror det har betydning. Første gang han skulle køre alene, der var han 1½ år, og det gik helt stille og roligt.

Underligt nok var hans mor et monster at læsse i trailer, men ikke når hun havde føl ved siden.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)

Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Mit DSP
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 10:28

føl havde aldrig været i en trailer, da jeg hentede ham.

De havde før forsøgt, at læsse ham med mor, da de skulle til kåring. Men det kunne ikke lykkes.

Så da jeg hentede ham, fik vi dyrlægen til at give ham lidt at sove på. Han skulle ud på en længere tur, fra Ribe til nord for Aalborg (5 timer).

Vi havde strøet godt med halm i bunden og havde smidt høballer oppe foran, så han ikke kunne kravle under forbommen og så stod han ellers bare løs.

Vi hørte ham ikke en eneste gang under turen.

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside

Mor til Mikkel d. 03-04-07

Klipning af heste/ponyer i hele Nordjylland.

Se mere på www.dahlpejtersen.dk

0
0
Svar på denne tråd

transport af 1 års plag
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 10:01

Da jeg skulle have min hoppe til hingst, fik jeg lov til at lade den lånte trailer blive stående hos mig i den uge hoppen var væk. Vi trænede med hingsteplagen på 1 år hver aften, den første aften stod han på rampen og spiste sin aftensmad, næste aften næsten inden i traileren, 3. aften helt inden i traileren. 4. aften gik han bare ind i traileren og spiste sin mad. Imens skramlede jeg rundt om ham med skillevæg, bagbom og rampe... Da jeg ikke har en bil der kan trække en trailer, havde jeg kun spændt traileren for og lod bilen stå tændt. Da han så skulle køres for første gang, havde jeg selvfølgelig lånt en bil der kunne trække traileren og han gik bare ind og vi kørte afsted. Det skal dog siges at han havde sin foldkammerat med ved sin side ( også en 1,5 års plag) Vi mærkede dem ikke og de var helt roligt hele turen.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider