Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Stævnestart på ifolet hoppe?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2003 19:08
Min venindes pony skal i fol for første gang (hun er lige fyldt 9, og er 147 istg). Hoppen kommer i fol i starten af maj. Min veninde mener at hun ikke kan starte stævne efter 1 juni, da hendes hoppe vil være i fol der. Jeg er uenig, og mener at hun sagtens kan ride stævner lidt endnu.

Hvor lang tid efter hendes pony er kommet i fol, må hun starte den til stævner?

En anden ting er at min veninde gerne vil have en så stor hingst som muligt på den, og hun har fået mange forskellige svar. Bla. at hinstens størrelse er ligegyldig, hvis sæden bliver indsemineret, og andre siger at maxmålet er omkring 165. Hvad vil i mene er maxmål for hingsten der skal på? (Min venindes pony er en spinkel pinto, på 147 istg.)

Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
0
0
Svar på denne tråd

stævnestart
Forfatter: 
Dato:  04-04-2003 20:23
Jeg mener, at der i DRF's reglement står, at man ikke må starte 4 måneder før og 4 måneder efter foling - men jeg er ikke helt sikker på antallet af måneder. Hun må ihvertfald gerne starte den måneden efter den er ifolet...

Mvh. MaikenH

Købes:
Kieffer/Caprilli dressur, sort, 17", smal/medium, udskiftelig bom - ikke Kieffer Master
Passier Young Winner, sort 16" - evt. Stübben Artus, Siegfried eller Juventus 16/16,5"

0
0
Svar på denne tråd

Hej
Forfatter: 
Dato:  04-04-2003 21:17
Jeg mener også at have hørt det med de 4 måneder!

Hun må i hvert fald gerne starte stævne umiddelbart efter en bedækning/insimnering.

Hilsen Bettina;-D

- som søger ny hest, fra ca 167 og med gode bevægelser. Kender du en? så send en mail/besked til mig

På forhånd tak!,
0
0
Svar på denne tråd

Var opmærksom på...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2003 15:37
Da vores hoppe blev ifolet sidste forår fik vi af vide at vi skulle passe på med at udsætte hende for stress de første 50 dage (så vidt jeg husker) efter insemineringen, da der er størst risiko får abort på det tidspunkt.

Hilsen Sara
0
0
Svar på denne tråd

DRF's regler
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 09:41
Her er et udsnit af DRF's reglement (det som hedder "almindelige bestemmelser"), afsnit I, par. 100, stk. 3.9:

"Konkurrencebrug uanset art er meget belastende for den drægtige eller diegivende hoppe. Til konkurrencebrug fra MB og opefter må ingen hoppe deltage 6 måneder før til 9 måneder efter foling. I lavere konkurrencer (LB/LA) kan hoppen deltage indtil 5 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. Ved LC og lavere kan hoppen deltage indtil 4 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. I perioden fra 4 måneder efter foling til fravænning må føl ikke medtages på konkurrencebanerne eller være borte fra hoppen i længere tid end 2 timer."

Men, men, men... én ting er, hvad DRF siger - noget helt andet er, hvilke risici man har lyst til at udsætte sin drægtige hoppe for. Jo mere, man "turnerer rundt" med hoppen, jo større risiko er der for smitte af forskellig art, og hvis man har brugt mange penge på at lægge føl i hende, så er det måske ikke umagen værd. Men det er jo op til din veninde at vurdere.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 14:36
Hingstens str. har selvf. betydning idet han jo' giver 50% af sine gener videre. Man skal selvf. også kigge på hvad der ligger i ledene bag ved ham og selvf. gøre det samme med hoppen.

At insiminering skulle have noget at gøre med højden på afkommet, har jeg godt nok svært ved at tro på.

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

Mht. størrelse....
Forfatter: 
Dato:  08-04-2003 16:43
...så skal din veninde jo tænke på den spinkle hoppe, som skal presse føllet ud. Det går jo ikke det er for stort.

Syntes hun burde snakke med en dyrlæge om dette som er vant til at inseminere.

Mvh...Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Føl str.
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 12:15
Afhænger af den bør (livmoder) den befinder sig i og ikke af hingstens str. (dette kommer først efter fødslen).

Det har forsøg i england vist, hvor man bl.a. har bedækket Shire hopper med shetlænder hingste og shetlænder hopper med Shire hingste. Alle kunne føde naturligt uden problemer.

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

Trine:
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 19:17
Det har det heller ikke, men min veninde har fået at vide at hvis der kommer en kæmpe hingst på hendes hoppe, vil føllet bare vokse helt vidt når det ER kommet ud, men altså have en passende størrelse til folingen. At det så skal gøres med insiminering har bare noget at gøre med at 'Lillelejf' på hingsten bliver for stor til hoppen.

Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider