Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Sidste føl, hvilken hingst
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 13:43

Er der nogle der har gode ideer til hingst til denne hoppe. Afkommet er en beholder lige meget køn. Vil gerne finde den helt rigtige hingst til hoppen.

Hoppen er 15 år efter Lucky / frühling, hvor vi er blevet enig om, at 2008 bliver sidste gang hun skal ifoles.

Hun har tjent sig godt, har lavet 7 afkom efter Ask hingste, hvor 2 stk efter Carson er klart de bedste eksteriørmæssigt.

Hendes afkom viser særdelelse god kapacitet, gode bevægelser og har et fantatisk sind.

I år er hun ifole ved Krake Ask, hvor jeg er meget spændt på resultatet.

Lidt om hoppen selv:

DS kåret med beskrivelsen:

"Hoppe af ret god ridetype. God bevægelse. Muskelfattig bagpart"

Karakter:

776

76

77

7

Hoppens mangler:

Hendes overlinie er lidt kedelig og hun har knapt kønspræg.

Hendes hals ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige til, men den avler hun videre, jeg er ikke synderligt begrejsteret for den, mangler noget rejsning og muskulatur.

Jeg har talt med avlskonsulenten fra DV og hun mente bestemt at der skulle noget dressur på hende, så som De Noir eller Rush Hour!

Jeg er jo mere til spring, men ikke afgørende.

Jeg havde selv hingste som Esteban XX eller sønnen Easy Way i tankerne som kunne forælder hende.

Ellers havde jeg Crelido eller Churchill(ved bare ikke om churchill bliver for tung).

Gode forslag modtages med kyshånd.

Billeder kan ses af hende på min præsentation. Måske en der vil hjælpe med at lægge et ind i tråden?

Heste klippes ring og bestil tid, sæsonen er startet.

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil helt klart
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 13:57

anbefale crelido, da jeg selv har en rigitg skøn hoppe efter ham...

men det er altid svært og vælge, når det er sidte føl man skal have, for der er mange gode hingste...

0
0
Svar på denne tråd

Crelido
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:05

Fin hest du har Charlotte, dejligt kønspræg.

Crelido er en rigtig dejlig hingst og ville gerne bruge ham, men passer han til hoppen?

Har set nogle af de afkom hun har lavet og der mener jeg ikke at hingsten har passet eksteriørmæssigt. Men hop det kan de...

Det er bare ikke nok for mig. Jeg vil ha forbedret de mangler hun selv har og ikke forstærket.

Vi må have nogle garvet avler på banen.

0
0
Svar på denne tråd

billede...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:08

Mvh "lymme"
Hingsteplag sælges, velgående og rar.
Kan ses på præsentation.
Skriv HN besked for nærmere info
0
0
Svar på denne tråd

Escapology T
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:08

Anettet hvor er du henne, jeg håber at du evt. kigger med. For din fine hingst Escapology T er også i mine tanker.

Kunne du evt. forstille dig denne kombination? Eller passer det bare ikke sammen!

Evt. andre forslag.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:17

Hvis det er bedre halssætning og forædling du gerne vil opnå vil jeg også sige et De Noir ikke ville være så tosset et valg, oven i hatten får afkommene jo også ofte en god bevægelse og et super temperament, desuden kan jeg i din præsentation se at din hoppe allerede har avlet en A-hest i dressur, hvad er den efter? Der ud over vil jeg dog også sige at Crelido også laver en god front og som regel også laver velgående afkom så heller ikke et dårligt valg, derfor uden holder du det jo i Holstener hvilket ikke er helt uden betydning (for mig) hvis det evt skulle blive et hoppeføl, der skulle avles på i fremtiden.

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

A-hest
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:28

LMI ♥Sambuca♥: Det er ikke hoppe selv men hendes mormor der har avlet en A-hest i dressur. Den er efter Kawango.

Jeg forstår ikke helt det sidste du skriver med Holstener?

Bliver det en hoppe skal den selvfølgelig indgå i avlen og en hingst bliver det min fremtidige ridehest.

0
0
Svar på denne tråd

Både og
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 14:56

Hvis du vi have velrejste heste fortil og er i tvivl om hvorvist du skal avle spring eller dressur mener jeg der er to gamle elitehingste der kommer frem som oplagte muligheder nemlig Solos Landtinus og Come Back II.

De har deres fejl, men det har de tidligere nævnte hingste også, men de har lavet mange gode heste både i dressur og spring, og har positive nedarvning (Indeks) for både spring og dressur.

Når det er en "beholdehest" behøver du jo ikke at spekulere i hvad der er populært, men istedet hvad der giver den bedste hest.

Men det er svært og der er altid for og imod.

0
0
Svar på denne tråd

Populært
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 15:05

Jeg syntes nu også at jeg efterlyser den hingst der passer bedst.

CBII er fin og jeg vil gerne bruge ham dog ikke på denne hoppe, da jeg tror at det bliver for voldsomt, hoppen er jo selv betydelig og har store rammer. Men helt sikkert en hingst der laver noget godt på rigtige tilførte hopper.

Derimod har jeg et eller andet med Solos lantinus, han siger mig bare ikke noget, kedelige afkom, ja jeg ved ikke rigtig hvad det er.

Måske der er der nogle der kan komme med noget der kan ændre mit syn.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er en springer jeg gerne vil lave.

Ja, svært og meget svært når det er den sidste.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke dy mig
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 15:38

Nu igen, vil nogen måske sige Kan ikke lade være med at foreslå Willemoes. Han forædler mange af sine afkom, giver god gang videre og er en af de danske hingste med det højeste springindex. Tilmed giver han utrolig ridelige heste. Der er også eksempler hvor han indgår som morfar. Bl.a guldmedaljehoppen Donna Silver efter Don Schufro har Willemoes som morfar. Han er på frost, men er ikke så dyr og hans sædkvalitet er helt i top.

Wictoria (Willemoes/Pablo/Eldorado) 9 i type og 8 i gangarter til følskue

Willow (Willemoes/Blue Hors Copperfield/Sandro)

0
0
Svar på denne tråd

Holstener
Forfatter: 

Jeg vil tro at der med anbefalingen af Crelido som hosltener lægges vægt på at hoppen er efter Lucky Light som også er Holstener, dermed opnås lidt kontinuitet i avlen, som vi er en del der efterlyser.

Desværre har jeg ikke den store respekt for Karina og hendes anbefalinger. De er oftest præget af modehingste.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg kan
Forfatter: 

godt se du efterlyser den bedste hingst.

På min hjemmeside kan du se nogen afkom efter Solos Landtinus, og på de 2 hopper vi har brugt ham på har han givet højtstillede, velrejste heste der måske er lidt til den lange side(men det er mødrene også), med meget få aftegn.

De er allesammen særdeles godt gående, men du kan selv prøve at se på hjemmesiden hvor der er billeder af både føl, ungheste og mødre og så videre, samt video med de 3 af af dem.

Personlig er jeg enig i at nogen af dem kan mangle udtryk, men typen kan jeg godt lide, og de har alle vist sig som gode rideheste.

Hopperne der har afkom efter ham er Isabella (e. May Sheriff/Gutergast xx) og Cheyenne (e. Come Back II/og moderen er Isabella)

0
0
Svar på denne tråd

Holstener
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 13:55

Det er nemlig lige hvad jeg mener CharlotteCG, jeg er ikke begejstret for at den "blodblanden" sammen da jeg mener en sådan avlshoppe ikke er særlig avls-sikker. Vil dog også holde med Stutteri-Lightfoot i at Solos Lantinus kunne være et rigtig godt valg, han laver altså nogle rigtig fine både spring-og gangartsheste og virker på mig som en meget avls-sikker hingst der præger sine afkom utrolig meget ang. type, så holder du det stadig i Holstenerblodet også.

altid være en hest.

0
0
Svar på denne tråd

3. gang, hvorfor ikke..
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 19:23

Carson er super kanon, og så er i så heldige allerede at have 2 gode afkom efter ham - så jeg ville da vælge ham igen :-)

Man kan hvad man vil !!

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 08:51

Nu har jeg siddet og læst tråden igennem et par gange og der er budt ind med flere gode hingste.

ANN: Willmose er rigtig fin og dejlige afkom du har. Hvor store er de? Jeg har nemlig set flere af hans afkom der har været tæt på en 180 og sådan en krabat er ikke ønskelig.

Lightfoot: Solos Landtinus, så har kigget på dine afkom og den hingst du har haft til forbesigtigelse er rigtig dejlig at se på, meget udtryk. De hører da helt klart de bedre afkom jeg har set fra ham.

Men jeg er stadig ikke hook på ham, men der imod hans søn Louvre S, syntes jeg måske kunne være interssant, da han er ud af en af danmarks mest avlssikker hoppestammer. Jeg har kigget lidt på hans afkom og det ser da lovende ud... Han selv har jo også aflagt en fantaskisk rideprøve, og så er hans eksteriørkåring også rigtig god og passer godt til vores hoppe.

Nogle der har erfaringer med Louvre S. og hvad syntes i om ham?

CahrlotteCG: Vedr. Crelido, vi er ikke blevet anbefalet ham af avlskonsulenten, det var jo kun dressur eller det vi havde brugt altså modehingste.

Crelido syntes jeg selv er et godt bud og derfor kunne jeg godt tænke mig for og imoder.

Springhesten: Ja Carson er fin, men nej han skal ikke på igen, vi venter et carsonføl på en anden hoppe til forår. Vi skal have lidt forskelligt, da det er beholder, og håber på hoppeføl. Selvfølgelig hvis han er den der passer bedst til hoppen så er det noget helt andet.

EN sidste hingst jeg er meget interesseret i er Escapology T, dog er han stadig så ung, men jeg syntes at han indeholder nogle fantastiske egenskaber og så er han forædler.

Nogle der vil kommentere Churchill som en mulighed, syntes jo selv at han har bevist sin kunne og sine afkom.

0
0
Svar på denne tråd

Willemoes
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 10:30

Tak for rosen til mine føl. Jeg er også meget tilfreds med dem Så tilfreds at jeg regner med at ifole Pablo hoppen med Willemoes igen i 2008.

Størrelsen, hmmm, hoppeføllet er passende størrelse, hvorimod hingsteføllet er stort. Han er 4 måneder og næsten lige så stort som hoppeføllet, der er 6 måneder. Men hans mor er også en ordentlig skude, så det kan lige så vel være fra hende, det kommer.

Men ellers er det ikke mit indtryk at Willemoes generelt avler stort. Tværtimod anbefales det, at man benytter ham på storrammede hopper, da han godt kan levere nogle, der er lidt små, som du også kan se i hans følbeskrivelse. Men det er da rigtigt, at der indimellem kommer et tankskib efter ham. Det skulle efter sigende være Cantus, der slår igennem, men ham finder du jo også hos Crelido, som iøvrigt også er en rigtig dejlig hingst.

Willemoes's FØLBEDØMMELSE: Middelstore til passende store ædle føl af god type. Godt udtryk. Kønt hoved. Velrejst og velformet hals. Middellang og lidt fremskudt skulder. Manken knap markeret nok. God overlinie, velformet muskuløst kryds. Lemmerne jævnt føre, enkelte rette for. Bevægelsen god til særdeles god, navnlig i galop. Præger sit afkom positivt og forædler.

Se også Nannaj's præsentation. Hun har "lavet" flere fine Willemoes'er. Willemoes er jo ikke en modehingst, men nu skriver du jo, at det er en beholder, og derfor synes jeg bestemt, han er værd at overveje. Det er bestemt ikke dårligt blod at avle videre på, og du får efter al sansynlighed et meget rideligt afkom med gode gangarter og rigtig gode springegenskaber.

Ring evt. og få en snak med Carl Erik (avler og sædformidler). Han er rigtig flink og fortæller glad og gerne. www.sydagergaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 11:47

Jeg synes ligesom Ann, at Willemoes kunne være spændende. Ellers har vi brugt Campbell i år e. Contender, som jo faktisk har "overtaget" Lucky Lights boks. Han kunne også være et spændende valg. Han har ihvertfald en dejlig hals/nakke. Og er S-hest.

Ang. Solos Landtinus - der skrives længere oppe "at så bliver man i holstener-blodet". Sidst jeg tjekkede var Argentinus da hannoveraner Jeg tror ikke helt på det der med at holde rene linier indenfor de såkaldte racer. Men den diskussion har vi jo haft mange gange herinde.

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur

0
0
Svar på denne tråd

Solos Landtinus
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 12:35

Vil lige bemærke at Solos Landtinus har hele tre afkom med til Unghestecahmpionatet i dressur 2008. Den ene er endda efter en af mine hopper Så han er også et rigtig godt bud. Men nu hælder du jo mest til spring, og der tror jeg, du vil ha' mere held med Willemoes. Han har forresten også et afkom med til Unghestechampionatet, bare i spring.

Escapology T er også en spændende hingst, som jo tegner rigtig godt. Men nu ved vi jo strengt taget endnu ikke, om han forædler eller ej.

0
0
Svar på denne tråd

KatharineV
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 12:08

Jeg ved at Agentinus er hannoveraner, men Solos Lantinus er kun 1/4 hannovraner og i en kombination af omhandlende hoppe, vil hannoveraner andelen være så minimal, at det logisk må være holstener der fremherskende i afkommet taget i betragning at hoppen selv også er halv holstener, dermed min pointe!

altid være en hest.

0
0
Svar på denne tråd

Solos...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 13:02

Landtinus har bare lavet mange fine afkom, har lige siddet og kigget de sene eksteriørkåringer igennem og der er jeg kun faldet over DH hopper.

Ligeledes har jeg studeret billeder af ham og han ville nok ikke være så dum til Lucky.

Men hvad med Louvre S. Hvad siger I til ham?

Kan se at han også har gjort det godt, og har lige fået flere afkom kåret i DH. Jeg syntes at han er super dejlig.

Vedr. Willmose, noget af det der kan fraholde mig er at han kun er på frost, det har vi aldrig prøvet på hoppen.

Men de hingste jeg har kogt det ned til er:

1. Solos Landinus

2. Louvre S

3. Willmose (frost???)

4. Crelido

Ja og hvem bliver det???

Bliver nød til at skylle æg på hende og bruge alle 4;-)))

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 17:54

Sambuca:

Jeg er ikke enig - udover argentinus er mmf Zeus Selle Francais, og mmmf Luciano hannoveraner. Morsiden er reg. i tysk oldenburger som vel nærmest er DV-lignende. Jeg synes, at Landtinus er en dejlig hingst. Men at anbefale ham til en Lucky Light/Fruhling pga- holstener blod? Det synes jeg ikke er specielt velbegrundet

Ledskov: tjekkede du Campbell??

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

Katharina
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 20:42

Campell har jeg lige sidde og kigget, kiggede billeder fra viegaarden fra 2005 og har kigget ham på hestedata, fin hingst, er det i tyskland han har sprunget for her hjemme har han ikke mange resultater.

Han har et rigtig dejligt udtryk og så er jeg jo vild med skimler.

Det eneste negative er måske hans bagpart kryds, det er ligeså det er toppet, eller er det bare mig, hvorfor jeg ligger så meget mærke til de er fordi hoppen har brug for en forbedring der... hendes topper ligesom lidt, ryg lænd og kryds går lidt ud i et.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 21:51

Jeg synes faktisk han har en god overlinie. Har set ham live et par gange. Han har fået 8 til sin kåring med bemærkning god overlinie.

Han har gået i Tyskland, men er kun i DK pt pga rideskade, så det ser ud til han er her på "lånt" tid, men Irene (Støvring Hingstedepot) mener de har ham næste forår også

Men - Solos Landtinus er jo ret træfsikker

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

KatharineV
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 01:29

Det ændrer ikke stort andelen af Hannoveraner i Landtinus og fakta er nu, om du vil eller ej, at langt største delen af blodet i et amkom vil være Holstener!

altid være en hest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 07:27

Hej

Os avler har altid meget at lærer om vi er novicer eller garvede avler. Jeg har lige været til Karina Christiansen foredrag om indavl. Kan stærk anbefalde det til alle. Gav stof til eftertanke.Den dame har en kæmpe teorisk viden.

Så jeg vil ikke anbefalde en hingst, jeg tror det er vigtig at man også vælger med hjertet.

Men held og lykke med valget.

MVH Hanne som vælger hingst efter præstation, indextal, blodlinier og hjertet og håber så på lidt held.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 10:04

Sambuca: du er meget velkommen til at skrive i en pæn tone.

Og uanset hvad, så er min pointe bare, at anbefale en i mine øjne blandingshingst - hvilket han er, uanset om han så er halv holstener eller ej - pga. at så vil man forstærke holstenerblodet i hoppen, som jo også er en blanding. Det synes jeg bare ikke holder i byretten. Landtinus kan anbefales udfra så mange andre gode ting.

Jeg har i øvrigt ikke det fjerneste imod "blandinger" man hører bare så ofte herinde, at nu skal du vælge den og den pga. at den er holstener. Jeg mener at nogle af de bedste sportsheste sagtens kan komme fra krydsninger Og at man skal vælge hingst efter type, præstation og formåen - samt nedarvningevner.

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

KatharineV
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 23:51

Synes da ikke der er noget i vejen med min tone, jeg har da overhovedet ikke sagt noget grimt eller stødende...ikke efter min grænse. Jeg anbefaler absolut ikke Holstener fordi det er MIN fortrukne race, ville aldrig selv bruge en hingst med Holstener i, da jeg netop holder mig til Hannoveraneren pga min hoppe er af det blod. Ja Solos Landtinus er en blandingshingst det er de fleste jo i DV i mere eller mindre grad, men morens side er en blanding af mange ting, Hannoveraner, Trakehner og faktisk ret meget fuldblod, det er en lille smule af mange racer som sikkert har givet Landtinus hans ædle type, men Holsteneren er den største del, derfor må man gå ud fra det er der han vil have den største force og føllet vil med sin store andel af Holstener være mere avlsikker end hvis man bruger en hingst der ikke er Holstener i...rent blodmæssigt. Jeg har absolut heller ikke noget imod blandingsheste...som rideheste, men når det kommer til avlen har blandingerne altså en større gen-pose at ryste end de mere renlinede.

Der ud over synes jeg også at Landtinus er en rigtig god hingst som avler nogle ensartede afkom og jeg kunne tro han ville passe godt på omtalte hoppe.

altid være en hest.

0
0
Svar på denne tråd

Foredrag
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 07:13

Hej Hanne. Hvor annonceres der om det foredrag? Er det noget man kan tilmelde sig, eller hvordan kommer det i stand?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 08:08

Hej Ann i Ridehesten. Karina kommer ved de regionale medlemsmøder og starter disse med et foredrag om indavl.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider