Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hjælp til føl
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 13:46

Min søster fik pludselig et uventet føl for lidt over en uge siden. hverken jeg eller hende har haft føl før og ville derfor gerne have lidt gode råd til det hele.

eks. hvornår begynder man at løfte ben, strigle. binde og trække føllet osv. og er der ting man skal være specielt opmærksom på?

mvh maja

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 14:02

...Jamen i kan sagtens begynde allerede nu med at lære den at løfte ben og blive trukket lidt med.

Når den kan trækkes med kan i også sagtens binde den uden problemer.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249

& Holbæks Shiloh KNN *

*Fjordhoppe 9 år sælges* heste.dyregalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=58631

*Fjordhoppen Munkhavens Cilla efterlyses !

0
0
Svar på denne tråd

føl...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 21:27

okay,tak.

flere råd modtages gerne

0
0
Svar på denne tråd

Et par råd...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 17:12

Husk at sørge for at den aldrig får lov til at løbe afsted med jer. Allerede når den er ca. 3 måneder, er den blevet så stærk at den kan være meget svær at holde, hvis ikke den vil samme vej. Hvis et føl får lov til at trække tovet ud af hænderne på en og galopere afsted, så ved den også at den er stærkest og det er ikke altid sjovt.

Husk også at lære det nye føl gode manrere. - Husk at når den træder en over tæerne, når den er lille så gør det ikke ondt. - Men det gør det når den er voksen. Sådan er det også når den stejler osv.

Et par andre ting:

Ved trækning kan det være en god ide at man i starten har et tov omkringbagparten på føllet, så man kan hjælpe det til at forstå at det skal gå fremad. - Lær det også at stoppe og dreje, uden at i skal hive og flå i grimen.

Løft hove på føllet næsten hver dag. - Sørg for at i føllet med

tiden står stille - også selvom man holder hoven i et ½-1minut.

Føllet skal have smed første gang, når det er 3 måneder. - Efterfølgende snak med smeden, men regn med min. hver 3. måned. - Beskæring er vigtigt for føl, da det er med til at give korrekt benstilling når føllet bliver voksent.

Føllet skal have stivkrampevaccination, hurtigst muligt efter fødslen.

Lån evt. nogle hestebøger på biblioteket.

Håber du kan bruge disse råd - ellers er du velkommen til at skirve en besked til mig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 18:10

for ca 1 uge siden var der en nyhed her HN hvor en undersøgelse viste at det bedste man kunne gøre for sit føl var at strigle hoppe ca. 15 min hver dag. Det skulle give meget mere end at træne selve føllet. Jeg synes du skal prøve at finde artiklen og læse den.

Personligt vænner jeg altid min føl til berøring fra fødsel, men først ved fravæning kommer den reele træning.

mvh Diana

Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke. 1 hoppeføl til salg.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

link til ...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 18:11

artiklen er her

www.heste-nettet.dk/nyheder/3112/

mvh Diana

Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke. 1 hoppeføl til salg.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ting jeg har læst mig til ;)
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 20:47

Som overskriften siger er dette noget jeg har læst mig til:

Hvis man som "Stald-Palsgaard" skriver strigler hoppen med føllet ved siden af opbygger føllet tillid til dig og selve det at have mennesker omkring sig.

Ting jeg selv har erfaring med:

Min lille pony (billede på præs) har jeg kendt siden 5 mdrs alderen og købte ham da han var 7 mdr. Han har fra "dag 1" af den gamle ejer fået løftet hove, hvilket gør at der intet problem har været med dette efterføgende. Man skal selvfølgelig gå langsomt til værks og kun kræve et løft i starten og ikke at du kan holde benet oppe. Den skal kun lige "kende tegnet" i starten.

Jeg ved ikke hvornår de begyndte at trække ture med ham, men jeg gik tur med ham uden hoppen da han var 5 mdr.

Når du kommer længere med føllet er det en god idé at vænne det til at "ting ikke er farlige". Jeg har gjort meget ud af at min pony kan røres overalt. og at den ikke er bange for ting der larmer, blafrer i vindet eller andet... Ved jeg ikke om du vil høre mere om, så det må du skrive hvis det er :) Men det har i hvert fald givet en meget trofast lille pony med nerver af stål

Held og lykke med den lille

Stuntman - Ik hau van jou
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 09:44

jeg har mange erfaringer med IKKE at skynde mig at præge føllet og alt muligt fra den er helt lille - det væsentlige for mine er at de går i en harmonisk gruppe, dvs sammen med mor og andre heste som er meget tillidsfulde og kærlige overfor mennesker og finder sig i hvadsom helst - der går de indtil de er ½ år - det er jo som regel sommer og de er på græs på døgn fold - jeg kommer ud til dem hvar dag og snakker med dem alle og føllet har tilbudet om at komme til. Hvis den er sky - så er det ok - det vigtige er at jeg snakker og rører moren. Når følhopperne bliver beskåret følger føllene med i det hele og jeg er overbevist om at de lærer meget mere end man tror af det. Hvis det ikke er nødvendigt at lægge grime på dem så kan jeg bedre li at de ikke har grimer på. Først når de er ½ år får de grimer på, vaccineret, chippet og ormekure samt smed - Når de er fravænnet kan de uden nogen problemer trækkes med, røres over det hele , løftes ben mv. uden at der nogensinde er slåskampe -Når de skal lære noget stopper jeg ligeså snart de har gjort det en gang - dvs når den træder frem imod mig når jeg trækker den, slipper jeg den , roser den og lader den være - det tar måske højst 5 min - og jeg gentager det nogle gange, men bestemt ikke hver dag.Jeg har opdraget ca. 20 føl de sidste 5-6 år på den måde. De har alle været kendetegnet ved at være ekstremt nemme at håndtere og tillidsfulde - og når de har skullet hentes er de somregel gået lige op i traileren - man kan selfølgelig få samme resultat ved at starte helt tidligt - men det jeg vil pointere er at det ikke er nødvendigt, hvis man har en god følhoppe som man har god kontakt med og som kan håndteres uden problemer - fordi føllet bliver og sådan SKAL det være, først og fremmest præget af sin mor- og andre heste og er de tillidsfulde, så vil føllet automatisk blive det -

Held og lykke med den - sidste år fik jeg et sent føl - nemlig d. 17 september - det gik ligeså fint.

Avl af Palomino & Pinto-Arabere til sport, avl og show
Rainbow Arabians

Wendys Horseherbs

smuk 2 års pintoaraber hoppe til salg samt flere palominoføl fra 2007
efter kårede forældre

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider