Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Salg af føl/returret
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 15:36

Hvis man sælger et føl hvor køber fravælger handelsundersøgelse og evt. røntgen hvordan står man så som sælger i de to år der er reklamationsret? Køber burde vel også have et ansvar for at undersøge hesten for fejl ved handlen. Synes det er lidt svært med et føl da den jo stadig kan udvikle f.eks. mus efter et evt. salg og to år frem hvor der er reklamationsret.

Det er ikke aktuelt for mig, men mere et teoretisk spørgsmål. Kunne jo være man stod i situationen en dag...

Smukt Don Romantic hingsteføl sælges. Fuks med aftegn. Højtstillet og meget velgående. Videoklip man mailes. SOLGT

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 16:47

Jeg er af en god bekendt, der er dommer blevet rådet til at skrive i kontrakten at køber har fravalgt røntgen/handelsundersøgelse. Så ja, derved bortfalder reklamationsretten.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

reklamationsretten
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:26

frafalder kun, hvis sælger fremsætter det som et krav at hest/føl røntgen/handelsundersøges til køber. Afstår køber fra dette krav, så bortfalder reklamationsretten.

Men det kan godt ske at det skal skrives som CharlotteGC skriver.

Jeg vil mene at det bedste er holde på at den skal undersøges, så er der ingen tvivlsspørgsmål.

mvh

lene

0
0
Svar på denne tråd

afhængig af privat/erhverv
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:29

glemte lige -

Jeg har næsten lige købt et føl på auktion i Tyskland, føllet var dyrlæge undersøgt inden auktionen med attester til gennemgang. Dette føl kan leveres tilbage de næste 2 år såfremt der viser sig forandringer på røntgen.

Er du erhvervsdrivende vil jeg mene at det samme gør sig gældende herhjemme.

mvh

lene

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 17:35

Godt at vide. Men holder det i virkeligheden? For det holder ikke hvis man skriver, solgt som beset.

Mvh. Lene

Supert dejligt fjordhesteføl (Hoppe) med papir sælges. F: Idon Busklund MF: Kastanjegårdens Nick Forventet stangmål: 146-148cm.

Hel/halvpart søges eller udlånes.

0
0
Svar på denne tråd

Specifik
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 18:54

Eftersom jeg har fået rådet af en af dem, der sidder og afgører det, hvis det kommer til en retssag, så vil jeg tro at det holder.

Hun lagde meget vægt på at man skal være specifik, når man skriver forbehold i kontrakter, altså ikke bare solgt som beset, men som i dette tilfælde at køber har fravalgt røntgen, og at der derfor tages forbehold for ændringer/fejl der kunne have været fundet herved.

Mvh.
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Regler...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 19:02

Det kommer jo også an på, som der skrives længere oppe, om det er salg fra privat til privat, eller fra erhverv(moms) til privat eller erhverv til erhverv. Så er der jo tre forskellige regelsæt.

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 19:33

Tak for jeres svar. Hvis det skulle blive aktuelt i mit tilfælde ville jeg være privat sælger.

Smukt Don Romantic hingsteføl sælges. Fuks med aftegn. Højtstillet og meget velgående. Videoklip man mailes. SOLGT

0
0
Svar på denne tråd

I dette tilfælde
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 20:09

...var der tale om erhvervsdrivende til privat.

Mvh.
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 11:55

..Meget int. tråd..

Jeg plejer at skrive i mine kontrakter at "hesten er købt som beset" (såfremt der ikke har været et dyrlægetjæk før overdragelsen), og at både køber og sælger "skriver under på at hesten er sund og rask mv. dd." og at "såfremt køber ønsker yderligere dyrlægetjæk/røngten mv. - så skal dette laves inden 14 dage efter overdragelsen" ...

Yderligere så må man jo ikke lave f.eks. bøjeprøve på føl under 1 år...så hvordan står både køber og sælger såfremt at der med tiden bliver problemer mht. dette...???

Og såfremt at en køber af et føl vælger at tilbageleverer hesten,(f.eks. pga. pengenød/skilsmisse osv.) og hesten f.eks. er vanrygtet, kasteret el. lign...hvordan forholder sælger sig så til dette...???

Nu har jeg jo ALTID i alle mine år som avler taget evt. heste retur, såfremt deres nye ejere af den ene el. anden årsag ikke kunne have dem mere...også selv om det har kostet mig meget dyrt, men jeg mener helt bestemt at det er hesten der kommer i første række, og at den ikke bare skal "kastes rundt med" til højre og venstre, men have et super godt kærligt og stabilt blivende hjem mv.

Måske man/vi kunne opfordre HN til at opstille div. regler vedr. dette juridisk herinde, således at vi alle kunne blive lidt klogere..;o)

Og evt. undgå div. fejl og problemer, både som købere og sælgere mv..;o)

Mvh.

OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

klogere
Forfatter: 
Dato:  12-10-2007 09:50

Jeg har også brug for at blive klogere..

Jeg har solgt et føl på auktion, den blev dyrelæge tjekket før salget og nu inden levering alt er ok men de vil også lave røngen, så er det jeg tænker..hvis den er ren i røngen nu så er jeg vel på den sikre side ik !! og kan ikke risikere at skulle tage den retur senere jeg mener hvis de fodre forkert og laver mus eller andre vækst forstyrrelser så kan det vel ikke blive mit problem så længe den var ren da jeg solgte den.

Opstaldning tilbydes fra primo Okt.

I nye Bokse 3,5x3,5 og nyt ridehus 20x40 samt udendørs 20x40. Mulighed for undervisning i dressur ved freelance.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee..
Forfatter: 
Dato:  12-10-2007 15:11

Hej Berit!

Jeg er jo helt enig med dig...men om det så holder rent retsligt...Tjae...???

Er her ikke nogle der har noget erfaring med dette..???

Såfremt at "køber" altid har "retten på sin side" også selv om der opstår evt. problemer efter mange år, så kan det jo slet ikke på nogen måde betale sig at avle overhovedet...!!!

Avlerne har jo i forvejen ret svært ved at bare holde pengene hjemme...og hvis systemet så oveni gør at f.eks. fejlfodring af et solgt føl kan få økonomiske konsekvenser for avleren mange år efter...jae så tror jeg bestemt IKKE at der er nogle der vil avle mere med salg for øje!!!

Men giv lige et bud på hvad i har erfaringer med hidtil...

Mvh.

OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

"Bevis"
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 23:10

Meget interessant tråd. Står selv og skal sælge et føl, og er i fuld gang med at skrive kontrakten under.

Tas-dk - Så vidt jeg har forstået skal køber (hvis det kommer til en retsag), kunne bevise at hesten har fejlet noget inden overtagelse. Hvis køber ikke kan dette, får sælger medhold.

Så jeg tror ikke vi skal opgive at avle helt endnu

(ret mig endelig hvis jeg tager fejl)

Hilsen Fie

Super lækre Lusitano-heste sælges.

Tjek hjemmesiden www.Klassisk-dressur.dk.

0
0
Svar på denne tråd

som jeg har forstået det
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 23:31

-så har sælger af hesten bevisbyrden det første halve år, derefter overgår bevisbyrden til køber i de sidste 1½ år.

Der er jo mange meninger om røntgen af føl. Mange dyrlæger mener det er spild af penge. Der er jo lavet diverse undersøgelser af dette emne.

Noget med, at selvom føllet skulle have "grus" i leddet, så er det langt fra sikkert at det også er tilstede når den bliver 3 år. Det kan åbenbart reabsorberes igen mens de er små "børn".

Jeg har på et tidspunkt fået hjælp af en hesteadvokat til at skrive en kontrakt. Vi talte bl.a. om det med rekvirering af røntgen. Såfremt jeg som sælger (moms registreret) skulle stå sikkert i en tvist, så var det køber der skulle have rekvireret røntgen af egen valgt dyrlæge. Hvis jeg selv fik lavet billeder, så ville jeg blive ligestillet med min egen dyrlæge. Så det er altså købers valg der sikre sælger.

Såfremt der er tale om salg imellem to privat mænd, kan der skrives i kontrakten, at køber har fravalgt røntgen og derfor ikke senere kan gøre krav gældende for fejl, der ellers ville være blevet opdaget.

Noget helt andet er så, at en hver der køber et føl eller en hest, bør tage konsekvensen af deres undersøgelses valg eller fravalg. Det er jo ikke rimligt for sælger, at skulle tage dyret tilbage for fejl og/eller mangler som køber kunne have fået undersøgt for ved handelstidspunktet.

Det ender jo med at man som sælger tilsidst ikke tør sælge til folk, som ikke vil have dyrene undersøgt på kryds og tværs. Det vil da være ærgeligt!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider