Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingsteføl + Hoppeføl??
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 12:13

Ja, jeg er blevet lidt nysgerrig.

Vi har to shetlændere gående. En mor og hendes lille 6 måneders hoppeføl.

Nu er der sat et lille Fjordhingsteføl til salg, som vi er lidt varme på.

Dette lille hingsteføl er en måned yngre end vores hoppeføl.

Men da jeg ikke er særlig meget inde i hingste og avl, ved jeg ikke om det ville kunne lade sig gøre at sætte de tre sammen.

Vi ville gerne, når vores lille hoppe er "stor" nok, have et føl på hende. Moren er 15 år og kunne såmændt også godt få et lille følle mere, men hun har haft 6 (hun er brugt til avl af tidl. ejer), så jeg syntes hun har udtjent sin "værnepligt". :-D

Men hvad gør man? Jeg kunne meget godt tænke mig den lille hingst og jeg kunne også meget godt tænke mig, på længere sigt, et lille føl af hoppen og hingsten.

Jeg har hverken købt, set eller tænkt mig at gøre noget lige nu med hingsten... Men er da blevet lidt nysgerrig om hvordan man lige ville gøre det bedst og om det overhovedet vil kunne lade sig gøre? :-)

Mvh

Mona

When there's a cloud in the sky,

You'll get by,

If you smile through your fears and sorrow,

SMILE, and maybe tomorrow,

you'll find that life is still worth wile,

If you just SMILE.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 14:02

de kan da godt gå sammen, og der vil da gå et år eller to inden han vil bedække dem, men bliver han ikke lige stor nok til en shetlænder? ville finde en som var mindre, hvis det var for at få flere føl...

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Stutteri Macal
Ifolet DV hoppe af moderstamme med elite og medalje hopper sælges
Flot og velopdragen broget 3ér pony hingsteføl
sælges el. byt til anden dejligt hingst
0
0
Svar på denne tråd

Aldrig..
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 14:14

Jeg ville aldrig sætte en hingst sammen med mine hopper,med mindre jeg vil have føl.

Du kan tror han ikke venter hverken 1 eller 2 år,med at hoppe på dem.

Han vil formentlig hoppe på dem allerede til foråret,når de viser sæsonens første brunst.

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

at blande...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 21:46

de 2 hesteracer ville jeg ikke gøre. Jeg tror såmænd også at hingsten bliver lidt stor til hoppen, men det kommer jo an på hvor stor hoppen er og hvor lille i regner med at hingsten bliver. hvorfor ikke finde en shetlænderhingst i stedet, men pas på ikke at sætter ham fortidligt sammen med dit hoppeføl, det ville da være synd at hun skulle få føl som 2 -3 års, de er jo slet ikke færdig med at vokse på det tidspunkt.

mvh Diana

Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke. 1 hoppeføl til salg.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke en god ide.
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 04:43

Det lyder ikke som en god ide af flere grunde - den mest væsentlige er at du kan være 99 % sikker på at han allerede vil bedække dem til foråret - de er som regel kønsmodne allerede ved 8 - 9 måneders alderen. Så du kan såmænd allerede risikere han bedækker til vinter hvis nu hoppen går i brunst..

Den anden ting er at jeg synes en fjordhest bliver for stor til en shetlænder når først de er "voksne" Her tænker jeg ikke på selve folingen - men bedækningen - jeg ville være bange for at han kom til at skade hoppen indeni.

Så hvis det er planen at du vil have dem alle til at gå sammen, er det bedre at vente med at købe en hingst til dit føl fylder 3, og så en lidt mindre størrelse.

STALD LAUGE...

- avl af de sjældne og eftertragtede sorte fuldblodsarabere.

Bedækning tilbydes v. homozygotisk sorte hingst Falkhan Expresso OX+3363

0
0
Svar på denne tråd

Ok...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 09:03

Jeg kan godt se hvad i mener. Morhoppener 105 cm høj og følhoppen regner jeg med bliver lige så høj, for hun er allerede godt på vej. :-)

Jeg havde nemlig også tænkt om han bliver for stor... Tror han bliver omkring 130-135 høj.

Jeg har også ladet min "sunde fornuft" vejlede mig siden igår, og er også kommet frem til, at det nok ikke er den bedste idé.

Det ville nu være en god blanding til mig, da jeg ikke er så høj... Men fornuften siger igen, at hvis det skulle være sådan en blanding jeg godt vil have, skal det ske ved insiminering(?).

Men den tid, den glæde, for vores lille hoppeføl skal have lov til at vokse færdig og faktisk var planen også at hun skulle rides til så min datter får glæde af hende om 3 år. De er nemlig næsten lige gamle, kun 1 års forskel. :-)

Og mon ikke der kommer et godt tilbud mere på et senere tidspunkt? :-)

Tak for jeres svar, jeg blev i hvert fald lidt klogere. :-)

Mvh

Mona

When there's a cloud in the sky,

You'll get by,

If you smile through your fears and sorrow,

SMILE, and maybe tomorrow,

you'll find that life is still worth wile,

If you just SMILE.

0
0
Svar på denne tråd

Bygningsmæssigt er blandingen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2007 05:22

Måske ikke så ideel, jeg har set en shetlænder X connemara (På Enghøjs Ponyclub for mere end 30 år siden), den havde shetlænderben og ponykrop. Den mindede lidt om en "gravschæfer", jeg har set engang...

Korte ben og en bred krop er ikke ideel- heller ikke for dyret, der kan få ondt i ryggen eller problemer med sine ben.

Så hellere en mere passende type, hvis du vil lave kryds. Jeg kender en is x shetlænder (se billede på min præs- og nej det er ikke en reklame!), der typemæssigt ikke er så skeløjet. Og med kryds- er det smart at gå tilbage til en af ophavsracerne fremfor at blande mere ind. Det giver et mere typefast afkom- fremfor et, der spalter ud i 4 retninger.

Det bedste er nu at avle rent. ;-)

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider