Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingst til New Forest hoppe
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:18

Hej

Ja så sidder jeg og kigger hingste til næste år. :-)

Jeg synes selv jeg forsøger at avle føl som jeg kan komme af med. Derfor har jeg kun haft rene New forest hingste på min NF hoppe. Altså fuld stamtavle.

Nu sidder jeg så og bliver lidt forelsket i både DSP og pinto hingste. Ville det stadig være ren avl at vælge en af disse? Jeg vil helst ikke gøre det for rodet når hun nu er ren NF.

Jeg har en ide om at det måske ikke betyder så meget når det forbliver et pony føl. Forstået på den måde at er det en pony med udstråling og som er godt gående så betyder stamtavle ikke helt så meget som hvis man avler på større heste. Er jeg helt forkert på den?

Jeg beholder ofte mine føl (kan ikke nænne at sælge dem :-))indtil de er tilredet. Så kan man også tillade sig at tage det for dem de er værd. Ville jo ikke selv give ret meget over 8000 for et føl med blandet forældre...:-)

Så synes i det ville være at "ødelægge" en drægtighed ved ikke at avle race rent?

Anita

0
0
Svar på denne tråd

ren avl
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:54

Nu for står jeg ikke helt hvad du mener med ren avl?

Slæt ikke når du siger at du ikke vil give mere end 8000 kr for et blandet føl?

De to forbund DSP og Pinto er forbund der krydser flere racer. Så frem at de hoppe er god nok vil hun kunne kåres i DSP og har hun lidt pinto plætter kan hun kåres i pinto forbundt.

Så du jo godt vælge hingste fra disse forbund, men du skal nok gøre op med dig selv om du har det godt med at lave et sådan afkom.

Håber at det kan hjælpe dig lidt

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

Top dressur pony der med rette rytter kan nå international niveau sælges.

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

blandet føl...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 16:02

hvis du avler et blandet føl fx. et DSP føl hvor din hoppe selvfølgelig er kåret i DSP , så er chancen for at sælge afkommet til mere end kr. 8000,- ret stort.

Hvis du lavet et blandet føl med LU papirer - altså hvor moderen er kåret i NF og faderen i fx. DSP , så tror jeg dine kr. 8000,- passer da godt nok !

Det kan godt være, at mor og far er fuldstændig de samme dyr, men at tage stilling til et blandingsføl´s fremtid er ikke noget folk som regel gider og bruge tid på.

Til gengæld, er der flere købere, som går direkte efter NF føl eller DSP føl, uden at granske afstamning overhovedet !

www.123hjemmeside.dk/rawasport

lækre,lækre sportsponyer.....

Dejlig kat. II 5 års vallak, har debuteret i CNCP90 til B stævne / C stævner i spring

kr. 28500,-

se hjemmeside under salgheste

0
0
Svar på denne tråd

hej med jer
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 17:21

kunne forslå horsemosens navarone... han er vildt lækker

Lækker knapstrupper hingst uden papir på 105cm tilbyder billig bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

med en fuldstammet
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 08:49

NF - ville jeg ALDRIG bruge andet end en NF-hingst...der er masser af superlækre sager af den type..!

Og en NF'er kan jo også kåres i DSP...

KH:)

Annette

rigtige piger rider hver dag

0
0
Svar på denne tråd

Med godt
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 14:26

resultat, er der pintohoppeejere som har brugt NF- hingste,så hvorfor ikke et godt resultat den anden vej?

0
0
Svar på denne tråd

NF...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 09:34

Jeg ville nok holde mig til en ren New Forest. Jeg skal ikke sige hvad den ville være værd som blandings føl - men hvad er din hoppe efter? Hvis den nu havde en super afstamning, ville der jo ikke være nogen grund til at "spolere" det med en blanding.

Forstå mig ret: Blandinger er udemærket, men et godt føl med en super mor og far ville, i min verden, give mere end et okay blandingsføl..

0
0
Svar på denne tråd

Pernille dog,
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 10:09

DSP er da også blandinger,ligeså er DV.

Oldenborgerne kan være krydset med XX,og gi et godt resultat.

Pintoer er også krydsninger.Jeg er da tilfredse med mine.

0
0
Svar på denne tråd

hehe..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 14:18

Ja det ved jeg godt de er.. men DSP og NF bedømmer ikke altid ponyerne ens, så hvis man har en god NF hoppe(med godt NF præg), og lægger en god NF hingst i den, så synes jeg man står med et stærkt NF føl indenfor New Forest foreningen. Samme hoppe ville måske ikke blive bedømt så godt indenfor DSP (eller omvendt for den sags skyld..) - Det var bare det jeg mente..

Blandinger er jo ikke dårligere, men det kommer jo an på hvordan blandingen er, og hvad formålet er med blandingen.. Hvis du forstår?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider