|
|
| store araberhingste? |
| Forfatter:  |
pil olsen ♥daphne♥ |
| Dato:  |
01-10-2007 19:11 |
|
jeg ville høre om der er andre, der synes at der gerne måtte være mere hest i en araber? ikke for at sige noget ondt om dem, overhoved,for de er sgu lækre. men jeg synes bare at den bliver avlet for lille og spinkel. man føler jo ikke der er nogen hest mellem benene. er jeg helt ude på et sidespor, eller er der andre, der mener det samme?
Elsker min ADP´er:) og min Bariz:)
endelig glad igen:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bommelum |
|
|
Vi kan godt blive enige om, at der er en del der bliver avlet for spinkle (til min smag), men at de bliver avlet for små dér er vi ikke enige. Araberens oprindelige stg.mål/avlsmål ligger i snit på 145-155 cm i stg. Det har jo ikke været en stor hest på 165+ i tidernes morgen . Jeg synes faktisk at mange er begyndt at avle mere højde på araberen, men desværre også nogen gange på bekostning af dens bygning (læs: bliver spinkle). Det var blot mine meninger om emnet .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa! |
|
|
...Jeg er rimelig enig med dig...;o) Jeg synes jo helt bestemt at der burde avles lidt mere højde på racen, således at den var mere fysiologisk egnet til de høje ride klasser mv. Derfor avler jeg dem bl.a. omkring de 160 cm. ( og ja, det er svært at finde rigtig gode hingste el. bare hingste/heste der i det hele taget er meget mere end 161-163 cm. desv.) - jeg vil dog ikke gå på kompromis med kvaliteten! Dog mener jeg at det ikke gør noget at araberhesten stadigvæk er ædel og let bygget selvom den (i fremtiden) kommer op over de 165 cm. F.eks. så er min hoved avlshingst 161 cm. og vejer ca. 400 kg.  Mvh.
OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!! Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er jo i tvivl. |
pil olsen ♥daphne♥ |
01-10-2007 20:23 |
|
jeg har nemlig en super skøn hingst på 155, og han er 1½ år gammel, men super afstamning. jeg har snakket med lidt forskellige, der har sagt at jeg ligeså godt kan glemme at stille ham til kåring, da man ikke vil ha "store" heste i araber avlen. og synes det er en skam. men det er da muligt at få dem kåret, selvom de er over 1. 60?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Jeg kan også bedst lide araberne i de større modeller. Men behøver de at blive spinkle, bare fordi de er store? Jeg har fx. prøvet at ride Wandahl, da han var ung(4 år) og grå. Jeg synes da ikke han ser speciel spinkel ud, jeg mener han var godt og vel 1.60 I kan se os, på min præ. Hilsen Marianne
Har du fået dine vinger sidder de nu godt nok? og kan du flyve rundt i luften med de andre i din flok? *Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synd og skam |
|
|
ville det være hvis fuldblodsaraberen nærmede sig meget mere end de 160cm - hvorfor ændre avlsmålet så betydeligt TAS.dk? Så forsvinder jo netop det der forbindes med en fuldblodsaraber, og det kunne lige så vel være en shagya- eller angloaraber. Disse er primært avlet til ridebrug hvor de også udmærker sig, så ønsker man størrelse, men stadig arabisk præg kan man jo købe sig til eller selv forsøge sig med en sådan kombination. Jeg har selv en stor OX-araber, han er 159cm og med meget fylde. Jeg synes det er dejligt at de efterhånden kan fås op mod de 160cm til os lidt højere ryttere, men synes absolut ikke man skal avle efter en araber med et endeligt stangmål som mange store varmblodsheste, men derimod stadig fremavle de karistika der nu kendetegner vores fantastiske race. Ligeledes avle mere mod bl.a. et godt fundament hvilket jeg også mener flere og flere er begyndt at priotere. Jeg giver dig ret i Kinne, at Genotic er en af de større hingste, men 161 så er han vist skudt en del siden sidst 
Mvh Juliette Salg af OX-hingste af høj kvalitet. Bedækning ved avlsgodkendte hingste tilbydes 2-3 ridepiger søges til to hingste + en hoppe - henvendelse pr. PB.
Løsdrift til lille vallakplag søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pil Olsen... |
|
|
Hvem har dog bildt dig ind, at den ikke kan kåres fordi den er stor? Det er noget værre sludder, for såfremt det er en OX-araber vi taler om så findes der ingen kåring, kun en frivillig (og min mening om den er en helt anden diskussion). OX-hingste er automatisk avlsgodkendte fra de er 2 år, og derfra er det så op til hingstens ejer at vurdere om man mener den er god nok til at bidrage med noget i avlen - dvs. at vi i vores forbund har ekstremt mange hingste til rådighed i forhold til hoppemateriale idet alle mener de har guld i stalden.
Mvh Juliette Salg af OX-hingste af høj kvalitet. Bedækning ved avlsgodkendte hingste tilbydes 2-3 ridepiger søges til to hingste + en hoppe - henvendelse pr. PB.
Løsdrift til lille vallakplag søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| store/små arabere? |
|
|
Jeg er godt tilfreds med at min Marcant holder ponymål og har ikke det daglige nogen speciel fornemmelse af at sidde på en for lille/smal hest (selvom jeg måske endda er i overkanten til ham). Og ja, jeg sidder også indimellem på store heste - også nogle som føles spinklere pga. smal manke/ryg og dertil passende sadel! Jeg er meget enig med Juliette! Jeg synes heller ikke, der skal ændres en masse på den rene fuldblodsaraber (jeg mener at en ændring i højden vil blive på bekostning af andet). Hvorfor ikke bare vælge en anden type araber istedet så eller måske endda en trakehner? Omvendt har jeg det alligevel anderledes med avl af partbred arabs, sådan at jeg faktisk synes at man her godt kan forsøge at skabe en mere traditionel ridehest... For nemhedens skyld, citerer jeg lige mig selv (fra min hjemmeside, hvor jeg netop har valgt at give udtryk for min holdning i denne forbindelse): "Jeg ser gerne at araberens image som ridehest forbedres, og at den bliver mere attraktiv for flere. Det mener jeg at kunne bidrage til igennem at kombinere den fornuftigt med andre racer. Som tilfældet er med min egen avl, nemlig avl af palominoarabere, så med kulør på for ekstra finish, hvilket også giver et yderligere formål med videre avl, og gør hestene mere iøjnefaldende på stævnepladser. En sidegevinst er muligheden for rollen som forædler i disse farveforbund og heraf positiv indflydelse fra araberens side på andre typer af rideheste. Som rytter synes jeg godt, at man kan styrke araberen på nogle af de punkter, som kan være svage i ridesammenhæng. Jeg bestræber mig dog i avlen naturligvis på at bevare dens positive karakteristika. Hermed mener jeg, at en partbred arab helt bestemt stadig skal ligne og opføre sig som en araber (kræver høj araberblods-andel), men at man får tilført større rammer, som også bedre tåler mere højde, og at man får sat en bedre overlinie inkl. kryds på, som gør arbejdet lettere og gangen mere korrekt til ridebrug.
Jeg ser i øvrigt gerne araberen anvendt noget mere som 'pony'. Dvs. i kombination med ponyer med henblik på at skabe let håndterbare, konkurrenceegnede ponyer. Dette er også årsagen til at jeg gerne stiller min hingst til rådighed for ponyer. I sin tid som ponyrytter havde jeg for øvrigt selv en pragtfuld ½-araber efter Kisall Fox." Ja, det var såmænd mit be-7.
/Signe Bedækning tilbydes ved Marcant: ~ Typefuld, sporty ox-araberhingst med bestået materialprøve! WWW.UNISON.DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| store arabere.. |
diablogirl *almera* |
02-10-2007 08:23 |
|
du kan jo altid stille ham til kåring i anglo araber afdelingen under dsah.. det ville være rart med nogle hingste med ordentlig højde til indkryds med fuldblod, så vi kunne få nogle flere avls heste i foreningen.. jeg vil feks. gerne ha en fuldblods hoppe på et tidspunkt til at avle anglo på, men jeg gider ikke bruge en araber hingst i pony størrelse.. så kom i bare frem med jeres store araber hingste, der kunne snart blive brug for dem i anglo avlen. mvh kristina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fedt:) |
pil olsen ♥daphne♥ |
02-10-2007 20:11 |
|
fedt at høre at der er andre end mig, der mener man gerne må få lidt højde på.  hvornår kan man stille den til kåring i dsah?? jeg mener slev at han er smuk, men vil da også gerne ha andres mening om ham, og vil gerne ud og vise ham lidt frem. han blir 2 til marts.:) nogen har bildt mig ind at de ikke vil have dem store, fordi så kan de ikke bruges til distance, fordi de vil blive for tunge. men jeg snakker jo ikke om at at lave en "tung" araber. men mere fylde vil ikke genere mig.:) men hvad nu hvis jeg har en kåret welsh sec f. hoppe. og bedækker med hingsten, kan føllet så blive kåret?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm eft min |
|
|
mening skal en araber ikke være højere end max 160, det er endda for meget, en araber er ikke en særlig stor hest og ved at gøre dem større, forandre man også en del af deres type osv. men synes nu nok at vi herhjemme har hingste der måler de 155 ca og stadigvæk fylder meget i breden. mvh carina
Manat smuk fuldblods araber (ren polsk) tilbyder bedækning. smuk sortbroget shetlænder hoppe sælges nu med hj-side www.123hjemmeside.dk/staldcado. salgslisten opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dsah kåring.. |
diablogirl *almera* |
03-10-2007 09:16 |
|
du kan stille ham til kåring fra det år han er 3, men materiale prøve aner jeg ikke noget om.. jeg var bare nede og se shagya/anglo og araberrace kåring.. hvis din welsh hoppe har papirer godkendte af welsh foreningen, så kan du få papir på føllet.. dit føl vil blive en araberrace og brændemærket med et enkelt A. og hingsten skal selvfølgelig være kåret før selve bedækningen... fik vist det hele med.. har du spørgsmål, så skriv bare til mig, så skal jeg lige se om jeg kan finde ud af det.. mvh kristina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den går |
|
|
ikke! Man kan ikke araberraceregistrere heste med ponyforældre, bla. fordi avlsmålet er en mellemstor ridehest, men også fordi der eksisterer en gammel aftale mellem DSAH og ædelponyavlen (nu DSP). Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en f. kan faktisk også være.. |
diablogirl *almera* |
03-10-2007 09:35 |
|
en hest, har da i hvert fald set en F. ere på samme størrelse som vores egen shagyaer, men nu kan pil's welsh jo være en cob og de holder også tit hest mål.. men hva så med min hoppe, hendes far er da pony størrelse, men afstamningen er anerkendt af dsah?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
ikke størrelsen men afstamningen der afgør om dyret er en hest eller en pony. En ox-araber er en hest uanset hvor lille den er, en connemara på 160 cm er en pony. Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder meget forvirrende |
pil olsen ♥daphne♥ |
03-10-2007 20:26 |
|
så jeg kan ikke få et føl kåret, ud a en welsh hoppe, efter en ox hingst?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| øhhh... |
ShahXhibitor ♥Mirco♥ |
07-10-2007 16:57 |
|
Hopper lige tilbag etil det oprindelige emne.. Jeg mener ikke det gør noget, man sætter lidt mere højde på en OX´er så længe man bevarer det ædle udtryk og typen. Men lidt mere højde jo tak. er 183 cmså mere højde:) Har selv haft en hingst som var 158 som 3 års og endnu ikke færdig. Og han var da stadig en Araber med udtryk! Og en OX er kan stilles til Show hvis den er med stamtavle om den er 145 el 160
Med Venlig Hilsen Ina Brøndum Mor til: Oliver 16 08 03 Lukas 04 04 06 Silas 21 07 07 Nu med hest igen - Men uden Victor RIP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnnee... |
|
|
...Vil lige tilføje at rigtig mange OX araber show og rideheste nu om dage er meget høje, og at mange gerne vil have dem sådan!!! Yderligere så er det min opfattelse at især distancefolkene helst gerne vil have araberheste med højde, så de har nemmere ved at klare sig i de høje klasser mv. Og ja, det er da generalt dejligt at alle mennesker og dyr ikke er ens og har ens meninger..;o) MEEN jeg er bestemt ikke enig i at araber "typen" vil "gå tabt" såfremt at den bliver et par cm. højerer... F.eks. så er min før omtalte hingst (der altid fra han var knap 3 år har været omkring de 160-161 cm.) - han er super typefuld,ædel mv. og vejer knap 400 kg. i godt huld...! Yderligere så er han bl.a. blevet vuderet af f.eks. den top proff. (DV) Dommer Jørgen Finderup - til at være meget korrekt og super ride og avls egnet mv. Mvh.
OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!! Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|