|
|
| hingst til ældremodel |
| Forfatter:  |
d-light ♥d-light♥ |
| Dato:  |
27-09-2007 20:23 |
|
Jeg vil gerne have føl i min hoppe til foråret og er i gang med at finde hingt og håber at nogle at jer kloge hoveder kan hjælpe mig  164 i stang kåret RDS 9 år lang, kort benet og lidt kraftig (ældremodel) efter racot og marokko godt temprament/sind meget ridelig der er mening at jeg vil beholde føllet her er billeder så i har lidt at vurder ud fra   glæder mig til at få nogle svar og gode ideer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har selv en hoppe af nogenlunde samme bygning. Jeg blev af flere inkl. karina fra Dv anbefalet at bruge Bøgegårdens Laurino, da den forælder. Dens afkom har efter sigende fået nogle gode udtalelser i år. ellers måske noget fuldblod. Måske du skal prøve at ringe til Karina fra dv, måske hun kan hjælpe:) Ellers vil vi håbe Charlotte eller metjen kan hjælpe dig lidt, de har noget erfaring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror også Laurino |
|
|
kunne være et godt bud. Ellers forædler De Noir også en del i forhold til hoppen. Jeg tror nu også , at jeg ville kigge nærmere på noget fuldblod fx Baccarat xx er en særdeles tiltalende model eller Flyinfact.
Super 3-4 års DV vallakker med rigtig god dressurafstamning sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laurino |
|
|
er nok ikke noget dårligt valg til denne hoppe, hvis det er et rideafkom/dressurafkom du gerne vil ha. Han giver i alle fald, som det ser ud nu, lange ben, højtstillet, god type, og særdeles god trav og galop videre. Fuldblod vil nok heller ikke være et dårligt bud, men du skal vælge en fuldblod hvor du får noget smidighed med fra ham, da din hoppe i følge kåringsbeskrivelsen mangler dette, og så er galopen også hendes svageste gangart, men det burde fuldbloden kunne hjælp lidt til med. Jeg mener jo stadig Esteban xx er den fuldblod her hjemme der giver mest smidighed til hans afkom. Baccarat xx har jeg ikke set afkom efter ham, men jeg finder ham tiltagende og jeg har en god mavefornemmelse omkring ham. Annette
Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !! Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !! Nu også forhandling af Dangrønt´s Green Power !! Se mere på sitecenter.dk/stutteri-taldorf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laurino |
|
|
er også en hingst jeg tro meget på, derudover skulle Zardin give ben. Skal føllet evt også bruges til at lave et par føl på senere (hvis det bliver en hoppe) så vil jeg foreslå fuldblod - mine farvoritter er Itsabrahma og flyingfact men Esteban har da også en del rigtig gode afkom, bare ikke så mange i DK
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Sælges: RDH hoppe, drægtig Hingsteføl e. Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
|
|
anbefale Willemoes til din hoppe. Willemoes avler oftest ædle og velgående føl og er efter min mening en hingst, der er brugt alt for lidt. Til følskuet på Vilhelmsborg var der en afkomssamling efter Racot-hoppen Nikita og Willemoes. Samlingen fik guldmedalje. Den ældste af disse afkom, Willson på 8 år, springer allerede SB. Så kombinationen Willemoes/Racot har i dette tilfælde været en stor succes. Jeg har selv fået to føl efter Willemoes i år og er yderst tilfreds med dem begge. Det ene af dem var på følskue og fik bl.a. 9 i type og 8 i trav og galop. Så det er bestemt ikke sidste gang, jeg har brugt Willemoes. Faktisk har jeg allerede lagt billet ind på strå til to hopper i 2008. Willemoes er til at komme til for penge, men et minus kan være, at han er på frost. Læs mere om Willemoes på www.sydagergaard.dk eller ring og få en snak med Carl Erik. Han er superflink 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| willemoes |
|
|
fåes kun på frost, så det er nok kun noget for en som kender sin hoppe godt hvad angår frugtbarhed. Og så er det unægteligt dyrere at bruge frost frem for køl/transport
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Sælges: RDH hoppe, drægtig Hingsteføl e. Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frostsæd |
|
|
Til gengæld er frostsæden efter Willemoes af ualmindelig god kvalitet. Og hvis så prisen på sæden er billigere end de fleste modehingste (som i øvrigt for manges vedkommende ikke har vist deres værd i avlen) så er det da værd at overveje. Så behøver det ikke blive dyrere. Der er da ganske mange hopper, der bliver i fol på frostsæd hvert år. Det er li'så vigtigt at vælge en hingst, man ved hvordan avler, når det er til en førstegangshoppe. Personligt ville jeg nok være lidt bange for at vælge fuldblod til en hoppe, der ikke har så meget gang. Især hvis afkommet skal bruges til dressur. Racot-hoppen Nikita er iøvrigt ikke selv kåret med særlig gode karakterer i gang, men nedenfor er beskrivelsen af hendes afkomssamling efter Willemoes: En samling meget ensartede, storrammede, passende ædle, højtstillede og springebetonede heste af særdeles god type. Kønt hoved, flere med udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, passende lang hals med god forening. Lang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God og smidig overlinie. Muskuløst, velformet kryds. Lemmerne passende føre, tørre og velstillede. Bevægelsen særdeles god og elastisk i skridt og trav. Afkommet har vist overbevisende springning på konkurrenceplan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej Vil bare lige sige, har du en frugtbar hoppe, er frostsæd ikke dyr. Mit "Frostføl" har i år kun kostet det halve af mit "køleføl". Begge hopper blev i fol ved en inseminering. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressurafkom? vil ik vælge Willemoes |
|
|
Hvis det er et dressurafkom du er ude efter ville jeg ikke vælge Willemoes. Min erfaring med Willemoes er at de har et fantastisk temperament, men synes de bliver lidt for slappe i "numsen" hvis du forstår. Ingen tvivl om at de er fornuftige i hovedet, men synes de bliver lidt til den døde side og knap så selvgående, i hvertfald hvis det er dressurafkom du er ude på at avle. Jeg ville nok bruge De Noir. Synes han laver dejlig ædle afkom, og eftersigende er de også meget ridelige. Og vil nu ikke kalde ham en mode hingst, der ikke har bevist sit værd i avlen, synes eliteskuet i år taler for sig selv mht værd i avlen!
MVH Anita H. Damm
Dejlig hingsteføl efter Michellino/Don Schufro til salg - se min præsentation og kontakt mig endelig! Venter dejlig Quaterback baby til Juli 08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Modehingste |
|
|
er jo et vidt begreb, alt efter hvis mund og øjne der siger og læser det, og jeg ka godt lidt forstå Ann´s argument. En modehingst for mig er en hingst der får flere hundred bedækninger om året, for her i lille Danmark er der bare ikke så mange hopper der f.eks passer til De Noir eller Romantik. Minimum halvdelen, nok endnu mere, af de hopper der kommer til modehingste ville lave bedre afkom med andre hingste, som måske ikke stod fløj i Herning, men som passer til hoppens stamme. Man ka også godt sige at Laurino ka gå hen og blive en modehingst, nok allerede er det, og jeg ka ikke forsvarer min anbefaling med andet end at jeg har aldrig set så ensartet og overbevisende føl, som dem der blev fremvist efter ham. Om Willesmose´s afkom gennerelt er slappe i røven ka jeg heller ikke helt udtale mig om, men dem jeg har set har nu ikke været det, deri mod mener jeg jo nok at De Noir´s afkom får det svært når de skal ind og sætte sig bagtil, de er i mine øjne ikke meget for at træde ind under sig, men vil hellere bagud. Det er korrekt hvad Ann siger, at hoppen ikke er kåret med super gangartskarakter og også mangler smidighed i henhold til dens beskrivelse, det er også derfor jeg mener det er vigtigt at tage en fuldblod, som kommer til at give noget smidighed og galop. Lige meget hvilken hingst du vælger, så ville jeg også selvom du vælger en desideret dressur hingst, gå ind og kigge på den springkarakter. Det ka godt være folk siger en dressurhest ikke skal kunne springe, men i mine øjne skal den altså kunne nogen basale ting. Hvis en hest ikke evner at være smidig og bruge sin ryg godt henover springene, samt går "godt" til opgaven med overblik, selvom teknikken ikke er god, så mener jeg den manglende smidighed og manglende overblik, en dag kommer til at lyse igennem på den præstationer som dressurhest. Ergo det ka godt være den ikke er noget unikum hen over bommene, men den skal altså stadig bruge sin ryg, fornuft og være smidig. Annette
Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !! Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !! Nu også forhandling af Dangrønt´s Green Power !! Se mere på sitecenter.dk/stutteri-taldorf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den primære |
|
|
grund til at jeg foreslår Willemoes, er det faktum at han har lavet så mange fine afkom på lige netop Racot-hopper. Et andet eksempel er Bakkely's Wonder, som fik 88898 til 5 års DSA dressur-kvalifikation. Mht. til min udtalelse om mode hingste, så var det ikke specifikt De Noir jeg tænkte på. Han har da helt sikkert lavet mange fine afkom, men som Annette skriver kan han umuligt passe til alle de hopper, han har haft. Ergo vælger mange hingst efter hvad der lige er på mode og mindre efter, hvad der vil passe bedst til netop deres hoppe. Det var altså bare en generel betragtning og ikke et forsøg på at nedgøre de andre forslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var heller ikke ude på at hænge nogen ud |
|
|
Synes bare det er underlig betragtning at man taler om mode hingste. Nu kan jeg kun tale ud fra de afkom jeg har set og prøvet, og efter min overbevisning er De Noir's afkom langt mere fremad søgende end Willemoes når det kommer til dressuren. De jeg har prøvet, har bestemt ikke haft problemer med samlingsgraden. Men ingen tvivl om at Willemoes laver gode springheste og de er virkelig ridelige. Har personligt selv oplevet Willemoes, og han var bestemt ikke tilfreds når den stod på dressur frem for spring. Min betragtninger bunder også nok mere i at jeg aldrig selv ville vælge Willemoes, men derimod er klart tilhænger af De Noir hvis han bliver brugt på de rigtige hopper, med god front. Og det synes jeg umiddelbart ovenstående hoppe har. Man kunne jo også vælge noget helt andet blod fra eks. Tyskland, hvis man ikke er interesseret i at lave det alle andre laver!
MVH Anita H. Damm
Dejlig hingsteføl efter Michellino/Don Schufro til salg - se min præsentation og kontakt mig endelig! Venter dejlig Quaterback baby til Juli 08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. De Noir |
|
|
Hej vil ikke blande mig i jeres overstående debat. Bare fortælle at sidste år ifolde jeg min hoppe med De Noir. Hun er kåret med 6 i skridt, 5 i trav og 6 i galop plus helhed. Så hun er ikke videre køn. Ingen karakterer på 7. Jeg valgte ham fordi han præger meget. Og jeg fik et stort ædelt hoppeføl. Hun fik til skue 7 i skridt, 8 i trav, 7 i galop. Og 7 i helhed. Så jeg synes han gør et fint stykke avlsarbejde. Super mange fine føl, og heldigvis rettede han lidt op på min  Hingstevalget er i sidste ende din egen. Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes De Noir |
|
|
har vist rigtig fine afkom på kåringspladserne i år. Jeg blev positivt overrasket over at se hans afkom, da De Noir selv ikke siger mig spor. Dog synes jeg, at det er helt umuligt at tale om samlingsgrad hos hans afkom. Jeg håber da i al fald ikke, at man begynder samle 3 års heste.
Super 3-4 års DV vallakker med rigtig god dressurafstamning sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang De Noir |
|
|
Så ja han laver for det meste super kønne afkom, men som bla Annette har jeg også bidt mærke i at de fleste sparker bagud i stedet for at komme ind under sig, og derfor kan man måske frygte at de vil have svært ved at samle og sætte sig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Willemoes- De noir |
|
|
Tja...nu har jeg jo lavet både Willemoes og De noir på samme hoppe... Hedegårdens Wixi vandt sin rideprøve på stationafprøvningen som 3 års, og blev placeret i Egnethedstesten i dressur sidste år, blev derfor inviteret til Unghestchampionatet men...takkede nej da hun var drægtig. Nikolaj Kowalski som er hendes rytter mener bestemt hun er en dressurhest imens jeg mener hun er springhest, så du har hun fået et dressurføl og venter et springføl. Hedens Dimarco som er hendes lillebror efter De Noir er en kæmpe hest på 1.75 er lige blevet solgt som dyrest hest på Falsterbo Horseshow i år til 475.000 kr. Det er to meget forskellige heste, men jeg er nu glad for det er Willemoesen der blev en hoppe og derfor en beholder.. Ja Willemoes har lavet nogle kanon fine heste på Racot hopper. men syntes mest vi ser den kombination på springbanen.. Du kan se mine heste på min hjemmeside på www.123hjemmeside.dk/stutteri-heden Mvh Helle
Shetlænder hoppeføl og 1,5 års med særdeles god afstamninger sælges fra Stutteri Vestbjerg. Sælges med rødt pas og er chippet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
| Forfatter:  |
d-light ♥d-light♥ |
| Dato:  |
07-10-2007 13:23 |
|
Willemoes vælger jeg fra pga frostsæd... har redet et par stykker og er ikke så hot på ham... han er helt sikkert en fin (spring)hingst men vælger ham fra... Er hot på Esteban xx har fuldblod stærke ben? Laurino kan jeg ikke finde Lone kn hvor finder jeg ham henne? De Noir synes jeg er lidt dyr og der er så mange efter ham... mode hingst eller ej... hvad siger i til Zardin firfod?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michellino evt et bud |
|
|
Jeg ved ikke om det har nogen interesse, men han kunne evt også være en mulighed. Jeg har selv brugt ham i 2 år og synes jeg har fået meget ædle afkom efter ham. Begge mine føl har fået et super godt hoved, til trods for at Michellino kan have ry for det modsatte. Jeg synes også umiddelbart at Zardin kunne være en mulighed, nu da hoppen ikke er af de største. Har set virkelig ædle og højtstillede afkom efter ham.
MVH Anita H. Damm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min umiddelbare |
|
|
vurdering er at Esteban xx har fine ben og det samme gælder hans afkom. Dem jeg har set, har ikke haft nogen benproblemer. Ham vi selv har lavet, har også rigtig gode og fine ben. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|