|
|
| Hvilket avlsforbund skal man vælge? |
| Forfatter:  |
Ane Kjær »A K« |
| Dato:  |
16-09-2007 16:25 |
|
Efter at have avlet i mere end 20 år i DSP-regi er vi nu glade welsh-avlere, fordi 1. Der er en mere behagelig stemning blandt welsh-folk 2. Der anvendes udenlandske -dermed uvildige/ikke inhabile dommere hos welsh-foreningen 3. Uanset om ens dyr er top- eller bund- så får man en meget korrekt beskrivelse med hjem. 4. Det er en forening med eget blad, hvori det er muligt at få optaget indlæg. 5. Det er ikke nær så dyrt at udstille i welsh-regi. Og man føler sig endnu bedre fejret, når man står med topdyr. 6. De holder fine fester hos welsh-foreningen. Det giver godt sammenhold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kommer man ind? |
Ane Kjær »A K« |
16-09-2007 16:39 |
|
Står du med en hoppe med fuld afstamning uden welsh-blod i, og ønsker at blive glad welsh-avler - ja så kan du få din hoppe anerkendt til at avle WPBR, ved at udfylde et skema, som findes på Welsh-foreningens hjemmeside www.welshponyer.dk Det hedder: Registrering af hoppe til Welsh Part Bred Avl Næste skridt er at anvende en hingst med minimum 25% welsh-blod, idet føllet så har minimum 12½ % welsh-blod. Når det nævnte skema indsendes sammen med bedækningsattesten til landskontoret opnår man et rødt pas med Welsh-logo på føllet. Har hoppen ikke fuld afstamning opnår man et blåt pas med welsh-logo på føllet og status f-1, f2 eller f3. Når man avler i Welsh-regi og har fået sine hopper kåret - kan man også anvende hingste fra andre forbund gennem anvendelse af et tilsvarende skema Registrering af hingst med kåring i andet avlsforbund til Welsh Part Bred Avl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig... |
|
|
jeg er meget enig med dig, selvom vi kun har haft en enkelt welsh pony og kun har deltaget i få af deres arrangementer. det har været seriøst og meget fair med en super god stemning og ingen muleri i krogene, hvilket jeg har oplevet til dsp nogle gange. vi har fået et meget positivt indtryk af welsh forbundet. 
Super fed og SPRITNY Kiefer Athen Olympic sælges Super elegant velrejst 5 års vallak. 146 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet. Velgående og springer let 130 cm !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kære ane kjær |
ejgil sørensen |
16-09-2007 18:17 |
|
Tillykke med din susses i welsh avlen. Det er dejligt at høre nogrt posetivt fra din side,det rutter du jo ikke med,især ikke over for DSP. Jeg vil lige give dig et godt råd, når det på et tidspunkt ikke går som det passer dig,ja så tag det lige lidt med ro ellers går det nok som det er gået i DSP når du er uenig med dommerne,så er de nok også inhabile,mm. Jeg ved godt at jeg ikke skal blande min i havd du går og gør.men da jeg har en livslang erfaring inden for,heste og pony verdenen,ja så kan jeg godt fortælle dig at du ikke er den eneste af slagsen,som hvregang der ikke dømmes efter dit hovede beskylder dommere mm,for div svinestreger. Du må have held og lykke med din avl i welsh foreningen Venlig hilsen Ejgil Sørensen Overdommer i DSP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har kun hørt |
|
|
ros til welsh forbundet, især med deres arrangementer såsom kåringer, hvor der er meget styr på tingene .
www.123hjemmeside.dk/rawasport lækre,lækre sportsponyer..... Dejlig kat. II 5 års vallak, har debuteret i CNCP90 til B stævne / C stævner i spring kr. 28500,- se hjemmeside under salgheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak til Eigil Sørensen |
Ane Kjær »A K« |
16-09-2007 19:13 |
|
Kære Eigil. Nu skal der jo to til en krig. Jeg var faktisk ikke den første i DSP-regi til at kalde diverse dommere for inhabile. I rigtig lang tid forsvarede jeg, at du dømte dyr, hvor ANDRE mente, at du var inhabil som dommer. Jeg har til tider klaget over dommere der har begået deciderede fejl - som for eksempel at forlange ponypræg på et dsp-føl. Jeg er nu medlem begge steder, men oplever at DSP fedter sig ind i flere og flere regler, som besværliggør avlen for hoppeejerne. Det betyder, at jeg gerne slår et slag for istedet for DSP at avle i Welsh. Det skulle jo også gerne være sjovt at være avler. Jeg fremhæver blot at beskyldninger om inhabilitet og lignende, er man ude over i Welsh-regi, da man her anvender udenlandske dommere. I år står vi med en fløjhoppe hos DSP og en fløjhoppe hos WPBR, så jeg har et godt grundlag at sammenligne på. Jeg har faktisk tænkt tanken: Sikke en ridepony-avl Danmark kunne få, hvis man smeltede de 2 sammen og tog det bedste fra begge forbund. Hvilken synergi-effekt kunne man ikke opnå?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Welsh forbundet |
|
|
Jeg har i år været rundt ved en del avlere på jagt efter en pony, og jeg har desværre hørt ved flere at også i welsh regi findes der inhabilitet/'købte' resultater... Jeg er selv helt grøn på det område, og næste år vil være mit første år i foreningen...
www.erfagruppensyd.dk RDH hoppe, drægtig sælges Hingsteføl sælges: Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inhabilitet/købte resultater |
Ane Kjær »A K« |
17-09-2007 07:35 |
|
Hej Metjen De potentielle ponysælgere du har hørt det fra, er de selv medlemmer i Welsh Pony & Cob Avlen i Danmark? Venlig hilsen Ane Kjær
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ane Kjær »A K« |
|
|
www.erfagruppensyd.dk RDH hoppe, drægtig sælges Hingsteføl sælges: Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Metjen |
Ane Kjær »A K« |
17-09-2007 17:55 |
|
Jeg har ingen mødt i de 2 år jeg har været medlem, som har sagt at dommerne hos welsh-forbundet er inhabile - jeg har heller ikke hørt om "købte"resultater. Jeg har hørt nogen sige til mig, at der også findes utilfredse welsh-avlere - jeg har bare ingen mødt. Derfor synes jeg, at det er hyggeligt og rart at være welsh-avler og vælger det. I og med at man begge steder avler rideponyer er det jo op til en selv, at vægte de positive og negative sider op imod hinanden og udfra det træffe et valg. Det eneste jeg vil opnå med denne tråd, er at forklare hvorfor jeg har valgt Welsh Pony- & Cobavlen i Danmark, og måske få nogle af mine gode avlerkammerater til at træffe samme valg. Jo flere avlere, der registreres som avlere af WPBR, jo sjovere bliver det jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej metjen |
ejgil sørensen |
17-09-2007 19:53 |
|
du skriver at du er helt grøn ud i pony avl jeg kan fortælle dig at det ikke kun er i ponyavlen at der er avlere som er uenige med dommerene hvis de ikke får den plads/ kåringsklasse som de mener sig berettiget til, og så er det at man kommer med div.usaglige påstande om dommerene Jeg har bedømt ponyer og heste i ca 35 år og er aldrig i den tid stødt på mennesker der har ytret ønske om at købe et bestemt resultat eller på anden måde prøvet at øge indflydelse på min bedømmelse,jeg kan også fortælle dig at jobbet som dommer er et ulønnet stykke arbejde som man kun påtager sig af ren og skær interesse for avlen jeg syntes også at de der er utilfredse har en tildens til at brokke sig på tilskurepladsen og sjælden har mod nok til at tage diskutionen med de pågældende dommer. venlig hilsen ejgil sørensen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejza... |
|
|
Ane Kjær »A K« : Nøjagtigt sådan er det også i connemaraforeningen ! (bortset fra nogle enkle mennesker, der forstår at ødelægge det for os andre) Det er dejligt ! Har desværre også lidt dårlige erfaringer med DSP, på trods af at vi har en DH-hoppe (connemara) stående ude i stalden ! Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Connemara |
|
|
Så skal Connemara-foreningen da have ændret sig grundlæggende. Det var super dejligt at være medlem, hvis ellers man holdt sin kæft og indordnede sig. Ellers var der godt nok koldere end i Sibirien. Vores problem var at vores hjemmeavlede ponyer tillod sig at slå elitens fine importerede ponyer. FY!!! Jeg vil ikke klage over DSP, jeg er hverken medlem eller avler, og har absolut følt mig mere end velkommen. Resultaterne fra de få kåringer jeg har været til, har også været helt i orden. Men jeg tror desværre ikke der er den store forskel avlsforbundene indbyrdes, der er avlere med begrænset viden inden for alle forbundene, og det er jo nemmere at brokke sig end det er at sætte sig ind i avlsmålet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Anna |
Ane Kjær »A K« |
17-09-2007 22:46 |
|
Det burde jo være rart at være avler i alle forbund, i og med at ethvert forbund jo består af avlere. Det er herligt at opleve at forslag fra medlemmer straks tages op og behandles - eksempelvis kom der forslag fra en WPBR-avler om at Welsh burde samarbejde med DSP om materialprøve af hingste. Det er nu en mulighed for de, der ønsker det. Jeg er blevet spurgt, om vi stiller med vores hingst til den materialprøve - det gør vi ikke, fordi vi ved, at han er superridelig, og da han er igang med en ung rytter, ønsker vi ikke det uddannelsesforløb afbrudt af 30 dage under voksne ryttere. Vi ønsker, at han istedet beviser sit værd på dressurbanen. Ligesom hans far Dornik B, som er 4 dobbelt bundeschampionatsvinder, og 4 gange har vundet individuelt guld ved europamesterskaberne, hvor han endvidere har 1 individuel sølv og 1 bronze og en 6. plads, samt 7 gange holdguld. Welsh-foreningen har ikke noget krav om materialprøve af hingstene! Så vi bruger ham til welsh-avl. Da han blev kåret var han udregnet til at rumme 46,9% welsh-blod, så han kan bruges på hopper uden en dråbe welsh-blod i og føllet bliver stadig WPBR.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ejgil... |
|
|
måske kan du fortælle mig, HVAD det er for en type man ønsker at fremavle i DSP ? jeg er nemlig meget forvirret ift de karakterer/udtalelser vores fremstillede ponyer har fået gennem tiden sammenlignet med DSP`s skrevne avlsmål...  i øvrigt, er det ikke kun når man bliver bedømt lavere end man selv havde forventet, flere fremstillere undrer sig... hvorfor giver man en pony, som er halv traver 8 i galop, når den tydeligvis mangler spring, afskub, rummelighed, bæring - ja kort sagt mangler alt, hvad der skal til for at have en god galop ?? jeg forstår heller ikke hvorfor den pony jeg fremstilte i år, fik 7 i skridt ...det er skridten slet ikke god nok til og tilgengæld får den kun 6 i lemmmer - ponyen står perfekt med fantastiske hove...  ja, undskyld mig, men jeg er noget forvirret over DSP... jeg synes det er flot mangelaver så stor en frivillig indsats, og jeg kritiserer heller ikke...jeg forstår bare ikke bedømmmelserne og synes DSP virker noget uklar i sin avlsplan...men måske er det bare mig, der er lidt langsom opfattende...
Super fed og SPRITNY Kiefer Athen Olympic sælges Super elegant velrejst 5 års vallak. 146 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet. Velgående og springer let 130 cm !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlsmål |
Ane Kjær »A K« |
18-09-2007 08:15 |
|
Kære Andersen Jeg forsøger på denne tråd at afholde mig fra at skrive om DSP. Vore dyr har nemlig også modtaget uforståelige bedømmelser. Jeg vil hellere vise dig beskrivelsen for Gratia B, som ifølge Carl Trock kan være model for WPBR's avlsmål: Hoppe af excellent type med megen kvalitet. Særdeles god dybde. Særdeles kønt hoved. Særdeles god forpart. Særdeles god manke. Særdeles god overlinie. God, stærk bagpart. Særdeles gode lemmer. Særdeles god bevægelse Du kan på vores hjemmeside se et billede af Gratia B på forsiden www.123hjemmeside.dk/ Stutteri_Stillebaekken Venlig hilsen Ane Kjær
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til andersen og ane kjær |
ejgil sørensen |
18-09-2007 13:53 |
|
andersen med hensyn til avlsmål så kan du finde det i avlsplanen,med hensyn til bedømmelserne så går jeg ud fra at det er din egen mening du giver udtryk for,måske du har set noget som dommerne ikke har set,eller det kan være det modsatte, eller det er måske bare uenighed. til ane kjær du skriver at dine dyr har modtaget uforståelige bedømmelser, uforståelige,ja men for hvem,for dig ikke for dommerne. jeg ønsker iøvrigt ikke at diskutere de enkelte bedømmelser her det kan vi gøre ved div.kåringer alle er velkommen efter kåringen til at snakke om deres eget dyr. venlig hilsen ejgil sørensen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ejgil... |
|
|
jeg HAR læst DSP`s avlsmål, eller ville jeg da ikke udtale mig om dem. de skriver, at de ønsker at fremavle en "moderne international ridepony", og så er det jo tingene ikke giver mening, når en pony får 6 i type med kommentaren "Knap tilfredsstillende type - for meget ridepony-præg" jeg henvendte mig til en dommer efterfølgende med mit spørgsmål og uforståenhed, men fik bare at vide, at det havde han ikke lige tid til at tale om og hvis jeg ikke var tilfreds så kunne jeg blive hjemme ...  der var tale om en ½ DV og ½ arbaber, som var en super ridetype. Utrolig velformet eksteriør, godt fundament og 3 fine gangarter... men synes da det er et stort skridt på vejen, at vi er enige om hvilken type ponyen tilhørere... jeg venter bare stadig på den, der kan forklare mig, sammenhængen mellem deres avlsmål og kåringer...  ejgil, jeg kan oplyse dig, at jeg er langt fra den eneste, der er lidt forvirret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem i alle forbund |
|
|
Nu ved jeg godt at jeg bliver upopulær men... Jeg har nu haft med flere forbund at gøre, dog ikke ret mange hvor jeg har fremstillet selv med har fremvist og fulgt forskellige heste og ponyer. (Her er tale om bl.a. Oldenborg, Fjordhest, DV og DSP.) Det er mit indtryk at ejerne ofte glemmer nogle ret væsentlige ting når de er til kåring. For det første skal man huske på at dommeren har relativt kort tid til at bedømme den enkelte hest/pony, og at de kun kan bedømme den ud fra hvad de ser på dagen og i de sammenlagte 10 min. de kigger på hesten. Alle vil deres eget det bedste, men jeg må indrømme at mere kyndige og knapt så farvede øjnene kunne spare dommerne for mange beskyldninger. Der fremvises generelt mange heste/ponyer som ikke er klargjorde og fremvises dårligt. Dog mener jeg også at i alle forbund er det en fordel at være en kendt avler, da man ofte ser at ens navn har betydning. Nogle forbund er klart værre end andre, men jeg har endnu oplavet at det er et generelt problem. Dommerne er ikke interesseret i at genere folk, men hvis man trækker sit dyr til kåring må man også forvente at få en ærlig vurdering på den - om man kan lide det eller ej. Og som de siger i DSP: Uanset hvordan det går, så er det stadig den samme hest du kommer hjem med, som du kom med. Den er jo ikke blevet ringere af at havde været til kåring - den er bare blevet vurderet... Er du i tvivl eller utilfreds med din bedømmelse så snak med dommeren eller stil hesten igen. Desuden må selv gå ind i bestyrrelsen hvis man vil have noget ændret - man kan ikke bare brokke sig uden at gøre noget selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Gitte |
Ane Kjær »A K« |
18-09-2007 16:41 |
|
Jeg er fuldstændig enig - mine ponyer er fuldstændig de samme når jeg kommer hjem, som når jeg tager afsted. Jeg kan så betro dig, at jeg og mine ponyer bestemt ikke var noget kendt ansigt, da vi drog til vores livs anden welshkåring i år. Trods manglende kendskab fik vi en overordentlig fin kåring. Og ja efter kåringen tror jeg ikke, at mange af de tilstedeværende er i tvivl om, hvem der repræsenterer Stutteri Stillebækken. Kære Eigil Nu er jeg så ikke den eneste der undrede sig over Aischa's kåring. Venlig hilsen Ane Kjær
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
|
|
Det kommer vel an på hvad det er man himler op med. Og hvordan ! Uanset hvad så har vi da oplevet modtagelsen i et nyt avslforbund på mange forskellige måder. Den i DSP var absolut ikke rar ! Men det var vel også fordi vi kom med en connemara der vandt over alle de andre ! (vi har absolut fundet ud af at den race absolut ikke er velset i DSP af mange avlere ! Især ikke af en gammel garvet hingstholder !) Da vi derimod, var til vores første connemarakåring (for snart mange år siden), og vandt over alle de andre. Der lød piben en anden sang ! Der var ikke en der så ondt på os. Tværtimod kom de alle hen og lykønskede os. Vi har fundet vores avlsforbund ! Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undrer |
|
|
mig meget over eliteskuet ! Karakterene var uforståelige for mig... almindelige kedelige karakterer... i forhold til DV som blæste den ene 10 tal ud efter den anden i højtaleren.  Jeg synes det var trist med de mange 2 års hopper som opnåede 7 i helhed ( og ikke 8 som minimum forventet). Flere garvede og gode avlere var fortvivlede - det gav de i hvert fald udtryk for  Jeg var med for første gang ... og har meget at lære - men denne oplevelse kunne jeg simpelthed ikke lære noget af .
www.123hjemmeside.dk/rawasport lækre,lækre sportsponyer..... Dejlig kat. II 5 års vallak, har debuteret i CNCP90 til B stævne / C stævner i spring kr. 28500,- se hjemmeside under salgheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har tænkt (!) |
|
|
Ja, jeg har gået lidt og spekuleret lidt, siden jeg var til eliteskue og så DSP hopper og DV hopper sammen: Efter min mening er DVerne nået nærmere avlsmålet, og har meget bedre hopper end DSP har. At se dem sammen tydeliggør dette, og giver en klar retningsanvisning til hvor vi (efter min mening) skal hen med avlen. I det lys synes jeg at de middelmådige karakterer der blev tildelt til de i øvrigt rigtig gode DSP hopper, og de dårlige karakter mine egne hopper fik til deres kåring, er korrekte. Det skal jo være plads til avlsfremgangen på skalaen. Selvfølgelig er det træls at stå med en super hoppe som har fået dårligere karakterer end en hoppe af samme kvalitet måske ville have fået for år tilbage, men ikke desto mindre er det vigtigt at have for øje at vi stadig skal stræbe efter en endnu bedre standard.
Mvh. Karen Thing Thomsen Avl af Danske Sportsponyer og Varmblodsheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Welsh Partbred |
Ane Kjær »A K« |
19-09-2007 00:08 |
|
Jeg har glemt at nævne at man ved den årlige kåring hos Welsh kan tilmelde sine dyr til bedømmelse i rideklasser efter engelsk mønster. For de, der ligesom jeg har overværet Bundeschampionatsfinalerne i Wahrendorf i Tyskland så svarer det til den måde, man der lader 3- og 4års konkurere. Derudover afholdes der hvert år Welsh-ponyens dag i Jylland og på Sjælland. I år deltog vi i Give med vores dengang knapt 4 år gamle Daimler. Han blev redet af 12 år gamle Christina Sørensen, som ejer hans mor Aischa. Hun startede også Aischa den lørdag 12. maj. I den første klasse Daimler nogensinde har startet LC1 blev ekvipagen nr. 4 - den næste klasse LC2 vandt de. Christina vandt begge de klasse hun deltog i med Aischa. Blev Jydsk Mester. Så der er også i welsh pony & cob avlen i Danmark mulighed for at afprøve dyrene under rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror at det er svært og finde et avlsforbund hvor alle er glade  Jeg har været medlem af FHF og der er dommerne også bestyrelses medlemmer og hingsteejer. Hvor er man så henne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| koontz |
|
|
lige ved FHF er det nok lidt svært at finde andre dommere... Forbundet er så lille og det findes kun i DK - det ville kræve at der er nogen personer der ville sætte sig ind i avlsmålet uden egentligt at have interesse i hesten (eller i hvert fald ikke selv eje en)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Ane Kjær |
|
|
Du husker forkert  vedr. welsh-dag: jeg vandt den ene klasse og vi var lige placeret i mesterskabet(: Mange hilsner Marie-Louise Holm med Bjerregårds Hamos.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Welshponyens dag 12. maj 2007 |
Ane Kjær »A K« |
21-09-2007 18:35 |
|
Kære Marie Louise Du har ret - jeg huskede forkert m.h.t. Aischa hun blev nr. 2 i Welsh Special og delt 1. plads i Jysk Mesterskab. MEN DAIMLER's resultat nr. 4 i LC 1 og nr. 1 i LC2 det huskede jeg rigtigt, og det er DAIMLER, jeg ejer og er mest stolt af. Venlig hilsen Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Marie Louise |
|
|
Hjerteligt tilykke med resultatet - du har nogle dejlige ponyer  MVH Bianca´s mor Kay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Schrøters Ferro |
|
|
Hvad synes i om avlshingsten Schrøter´s Ferro. Han er vist nok kåret ret godt i welsh forbundet ?...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Schroeters Ferro |
Ane Kjær »A K« |
21-09-2007 22:21 |
|
Hej Kay Jeg synes, at Schroeters Ferro er et flot ridedyr. Han blev som 5 års kåret i 1. kl. Han var i absolut topform og blev mønstret fantastisk flot af Reno fra Palominoforbundet. Venlig hilsen Ane Kjær
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overveje |
|
|
Jeg går og overvejer welsh part breed. Ikke fordi jeg har haft dårlige erfaringer med DSP - ingen erfaringer faktisk. årsager er, at jeg ikke tror, at jeg har lyst til at avle dsp-ponyer - sådan typemæssig. Jeg er ikke til nips ponyer med girafhalse. Jeg kunne godt tænke mig at lave noget kraftigere ponyer som stadig har fantastiske bevægelser, udstråling, kapacitet, eksteriør osv., men som også passer bedre til de lange børn der findes i dag. Min egen hoppe er kåret i dsp - men kun i sp. Hun er en noget kraftig type, men super alligevel - synes jeg. Det bliver da slet ikke bedre med det føl jeg har valgt at lave nu - hvor jeg har puttet en connemarahingst på hende. Om end en spinklere type end de fleste ses i dag. Men følle er nu til mig selv på mine gamle dage )) Skal lige høre, jeg tror faktis min hoppe har noget welsh i sin stamstavle wsb gbr sec. b - det er da welsh ikke sandt?? Hvad er NLD sec.B - er det også welsh??? Åh - jeg er ikke god til alle disse forkortelser. Og så synes jeg faktisk at det er irriterende med betegnelserne deu. reitpony og sportpony - da man så ikke kan se, hvad der gemmer sig i ponyer. Nå men egentlig er det slet ikke sikkert at jeg nogen sinde kommer tilat lave noget som helst avl, da jeg nok ikke vil være så god til at komem af med føllene igen. bare lidt tanker - og jeg synes da det lyder spændende med welshforeningen. Jeg er meget til det social også. KH Søs
KH Søs Hørte dette citat på P1 og synes det er SÅ godt, SÅ rigtig og SÅ meget det jeg tror på. Princippet om et øje for et øje gør hele verden blind Citat Gandhi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| welsh-blod i en stamtavle |
Ane Kjær »A K« |
22-09-2007 08:22 |
|
Kære Søs Når man stiller til kåring i Welsh - så indsender man sin stamtavle med så mange oplysninger, som man kan skaffe til Avlsledelsen, som sørger for at udregne hvor mange procent welsh-blod dyret indeholder, så det fremgår af kåringskataloget. Du har ret i, at det kan være vanskeligt at vide, hvad der gemmer sig i Deutsche Reitpony, og DSP - men jeg har simpelthen spurgt hingesteholderen, når jeg har anvendt en hingst. Drejer det sig om en indkøbt hingst, har de som regel fundet ud af sammensætningen inden købet. Med hensyn til anvendelse af Connemare - ja så er det rigtigt at nogle har set skævt til det; men vores DH-hoppe har altså ren connemare som mormorsfar. Vores DH-hoppe er HELSØSTER til guldmedaljehoppen Beaujolais som er ejet og avlet af Annette Kragh, som købte moderen til Beaujolais af os. Majses morfar er ren connemare - Majgårdens Killian, som for resten også er far til Connemare-hingsten Pilgårds Killroy, som er kåret i DSP. Udover den connemare-hingst var også A-ponyen Tootle-U kåret i DSP - ren connemare. Man må regne med at ens dyr ikke bliver til det perfekte krydsningsprodukt før man står med det helt rigtige mix. En hoppe der er ½ connemare ½ fuldblod nærmer sig det, man ønsker. Når man så anvender en blandingshingst med welsh, fuldblod og araber - tja så kommer man måske endnu nærmere. Det er det der gør det spændende at avle - hele tiden at finde den næste hingst. Og ja skal man avle, er det nødvendigt at man kan sælge sine dyr, for ellers kommer det jo an på ens pengepung, hvor langt man kommer. Jeg vil ikke anbefale den lange tur, vi har taget fra kræmmermarked til sølv og guld, for derefter at finde ud af, at vore indkøbte hopper er 50% bedre; men vores lange tur har egentlig været sjov og lærerig,og giver os selvtillid - vi ved, hvad vi taler om. Man kommer hurtigere fremad, ved at indkøbe et godt føl med fuld afstamning, og så avle videre derfra. Et sådan føl koster fra 15-40 tkr. Venlig hilsen Ane Kjær
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ane & Kay |
|
|
Ane Kjær: Daimler er også en rigtig dejlig pony  - kan godt forstå du er stolt af den.. Kay: Tusind tak(: -Biancas pony er også rigtig dejlig. Har hun egentlig flere? Hilsen Marie-Louise Holm..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har tiden for os |
|
|
Vi er de glade ejer af 2 super hopper med fuld afstamning og 2 andre super ponyer uden papir. Vores 2 hopper som jeg senere vil bruge til avl er Sizze somer kåret i hovedstambogen i DSP og Kika på knap 4 måneder. Kika deltog i DSP følskue. Hvorvidt hun senere skal kåres i DSP tager vi til den tid  Vi har tiden for os og kan til den tid vælge både DSP eller welsh forbundet. Kikas mor er 50% welsh og hun har en ½ bror der er welch hingst. Vi deltog sidste år i DSP championat i Ikast hvor min datter og Sizze red bronzemedalje og sølvmedalje klassen i dressur. Jeg synes det var et godt arrangement. Dommeren der dømte var god og man kunne nikke genkendende til det hun skrev og hun gav nogle gode guldkorn med. Vi så alle dressur klasserne og 4 års spring. På mig virkede det til at være godt og sikke dejligt var det at se at det var børn der stod øverst på sejrskammelen og de voksner blev henvist til 2.pladsen eller lavere I år skal min datter og Sizze starte Avlsklassen og Guldmedaljeklassen. Det glæder vi os meget til. I år deltog vi så i Følskue. Ja jeg kunne ikke helt forstå nogle af bedømmelserne men så er det jo tit når det er øjet der ser.
Hilsen Mona Ejer af den dejlig DSP hoppeføl Hyldtoft´s Kika Bredager. Se hende på min præsentation : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bjerregaards Hamos |
Ane Kjær »A K« |
24-09-2007 08:47 |
|
Kære Marie Louise Jeg vil også gerne lykønske dig med resultatet ved Welsh-ponyens dag i Give; men endnu mere vil jeg lykønske dig med dine fine resultater med begge ponyer. Det er flot at du selv har redet dem til det de kan i dag - hvor bor du og hvor rider du? Jeg forestiller mig, at du må have gode faciliteter. Vi har netop udlånt Daimler til en pige på 11 år, idet Christina som red ham, ønskede at gøre mere ved ridningen på hans mor Aischa, og så mente hun, at hun ikke kunne ride 2 på en gang uden at svigte skolen. Daimler kommer fremover til at få undervisning af min veninde, hvilket jeg er meget tryg ved. Jeg er meget spændt på, hvor langt han kommer med Julie. Vi håber, at vi kommer til EM med dem; men i år kan han jo kun deltage på distriktsplan. Venlig hilsen Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egentlig ... |
|
|
mener jeg det er ok med at have ambitioner med ens ponyer som Ane har ... men det er virkelig også min overbevisning, at uanset hvor god ponyen er mht. kapacitet, gang og temperment - så udgører rytteren /træningen og forældreopbankning mindst 75% af pakken - ponyen dermed 25% Jeg siger som jeg nu gør, fordi jeg har set rigtig mange gode ponyer gå til spilde , grundet manglende opbakning og forkert træning og lige så mange middelmådige ponyer opnå fantasktiske resultater grundet hårdt arbejde i ridehallerne med tålmodige forældre og stævnekørsel i weekender. Nu hvor avl er emnet, kunne jeg godt tænke mig at der var flere hingste på konkurrencebanerne end der p.t er ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja deri er jeg ikke enig |
Ane Kjær »A K« |
24-09-2007 19:18 |
|
Hej Kay Jeg er så ikke 100% enig i din vurdering af, hvad ponyen betyder. Når jeg ser de ponyer, der fungerer ved landsstævner i Danmark, ja så er jeg langt hen ad vejen enig. Det drejer sig om, at få det hele til at klappe. Rytteren skal være talentfuld, forældreopbakningen skal være 100%, træneren skal være blændende; men når dertil lægges en Pony af super temperament, med 3 gode gangarter og et indre batteri, som netop kendetegner ponyerne af D-linien fra Gestüt Bönniger. Ja så mener jeg, at det er realistisk at stile efter deltagelse ved EM om 3-5 år. Ikke mange dansk-avlede ponyer har deltaget ved EM i en alder af 7 år. Og kan en dansk ekvipage deltage hvor ponyen er 7-9 år og rytteren er 14-16 år - så tillægger jeg nu ponyens kvalitet mere end 25%. Vores mål er at levere ponyer til det danske dressurlandshold. Venlig hilsen Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Både og |
|
|
Da vi havde Cobbergate, gik der ca. 1½ år fra han kom i ridning til han var til start ved EM. Selvfølgelig skyldtes det en talentfuld pony, men det skyldtes i mindst lige så høj grad hans pilot nemlig Fie Skarsøe. Han var så for øvrigt 8 år, men det skyldtes jo så kun den sene alder han kom i i ridning i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fie Skarsøe |
Ane Kjær »A K« |
24-09-2007 21:35 |
|
Hej Charlotte GC Det var så et fantastisk godt eksempel på at alt klapper - Jeg har mødt Fie og hendes søde forældre i Warendorf og ja i Neumünster. Her kan man virkelig snakke om 100%-forældreopbakning. Et andet eksempel er Daimlers halvbror Deinhard B. Han blev dobbelt europamester i 2005 kun 6 år gammel med Anna von Negri, som dagligt gennem flere år af sin mor blev kørt frem og tilbage mellem familiens gård i nærheden af Achen og Gestüt Bönniger i Tönisvorst lige uden for Krefeld, for at ride 2 af Ludwig Stassens hingste. Venlig hilsen Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er rigtig flot |
|
|
med Deinhard B -  En anden side af historien er, at ikke alle børn / forældre ønsker at uddanne en ung pony til DM / EM - da børnene har en forholdsvis kort " ridekarriere" og ønsker KUN fremgang ! Jeg kender flere forældre, som vælger stabile, ældre og velredne ponyer ( måske lidt småkedelige ponyer )for hellere at opnå en 15.plads til DM end måske slet ikke at komme i A finalen med en ung pony ...som de selv har uddannet  Jeg synes det er lidt ærgeligt - men kan forstå deres valg ! Jeg har set flere dansk avlede ponyer med EM potentiale ... om de når det kan man ikke vide. Man kan jo for eksempel ikke bare melde sig til! Det er heller ikke altid de bedste ponyryttere med de bedste resultater som kommer med , og ikke altid de bedste ponyer, som bliver valgt til at representere Danmark.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anden pony |
|
|
I vores tilfælde var vi heldige at Fie havde valgt kun at starte Landsstævner på sin egen pony, og derfor gerne ville have en anden pony at starte distriksstævner på. At Cobbergate så viste sig at være bedre egnet/mere stabil end Fie's Tiffany, var så vores held.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan opsøge heldet. |
Ane Kjær »A K« |
25-09-2007 17:14 |
|
Til Kay Du har fuldstændig ret i at ikke alle børn/forældre orker opgaven. Derfor er vi da også kisteglade for at finde nogle der gerne vil. Til Charlotte Et godt eksempel på at den der opsøger heldet ofte får det. Venlig hilsen Ane Ps Vi har da også "foræret" ponyer væk for at opnå noget med dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|