|
|
| Rød/ Cremello |
|
|
Jeg har hørt noget om at hvis man har en rød hest og bedækker den med en Cremello palomino hingst er man sikker på at få den gyldne palominofarve med hvid man og hale. Er det rigtigt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino... |
|
|
En rød hest sat sammen med en cremello vil altid give en palomino, det er helt korrekt forstået 
Mvh Juliette Salg af OX-hingste af høj kvalitet. Bedækning ved avlsgodkendte hingste tilbydes 2-3 ridepiger søges til to hingste + en hoppe - henvendelse pr. PB.
Løsdrift til lille vallakplag søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller Buckskin... |
|
|
Hvis hoppen giver et brunt farvegen videre.. 
Den heldige ejer af PRUHESTEN OG GULDHESTEN m.fl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Selvom hoppen giver et brunt gen videre vil afkommet ikke kunne blive buckskin, da det kræver et gen for sort fra den anden side. Men det er da af og til blevet afsløret at cremelloen ikke var cremello, men perlino, og så kan det ske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte GC |
| Forfatter:  |
Havila |
| Dato:  |
09-09-2007 20:02 |
|
Charlotte? Det kræver da ikke et sort gen at få buckskin, men et brunt og et creme gen. Bliver cremegenet blandet med et sort gen, får man da smokey black... Man skal bare huske at en brun hest både kan gemme på et rødt eller et sort gen. Så derfor er man ikke 100% sikker på buckskin ved at blande en cremello med en brun hest. Og en sort hest kan gemme på et rødt gen, og kan dermed også lave palomino...
Venlig hilsen Nanna ♣ Madiken India Irish Cool Kaiza Honey Bee ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cremello/perlino... |
Havila |
09-09-2007 20:05 |
|
Her kan du se henholdsvis en brun og en rød hest, der bliver "fortyndet", altså fortyndet med et cremegen... Synes den er meget nem at forstå... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havila |
|
|
Noget af det du skriver er rigtig nok, men du har også fået nogle ting lidt galt i halsen  En palomino hest er en rød hest med cremegen, en buckskin er en brun hest med cremegen og en smokey black er en sort hest med cremegen - så langt er vi enige  Nu kommer så hvordan rød, brun og sort hænger sammen: En rød hest er rød da den har to gener for rød og ingen for sort - med andre ord er rød recessivt overfor sort, der er dominant. En brun hest er faktisk en sort hest, der har fået den sorte farve "skubbet" til yderpunkterne (ben, man, hale) og kropsfarven er brun. Derfor virker genet på brun KUN på en sort hest (en rød hest har ingen sort farve der kan skubbes væk) og rød kan på denne måde gemme brun. Derfor kræver det gen for sort før en hest kan blive brun og dermed også buckskin - Det medfører så også at en blanding mellem cremello og rød KUN kan give palomino - kommer der en buckskin er cremelloen i virkeligheden perlino som Charlotte skriver.
To try and fail is at least to learn. To fail to try is to suffer the loss of what might have been. - Benjamin Franklin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grundlæggende |
|
|
Helt grundlæggende har hesten kun 2 farver, nemlig sort og rød. Alt andet er modifikationer af de 2 farver. Nogle af de gener har kun indflydelse på enten sort eller rød, andre har indlydelse på begge farver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brun =sort..??? |
Havila |
09-09-2007 20:36 |
|
Line HGL: Tusind tak for din forklaring, er da glad for at lære... Skal så lige siges at jeg ALDRIG før har hørt din form for farveforklaring, men det er da yderst spændende. Dvs. at du mener at (hvis man skærer helt ud i pap) at der ikke findes brune heste, men at "brune heste" altså bare er en anden grad af en sort hest??? Altså overdrivelse fremmer forståelsen, så håber du ved hvor jeg vil hen af... I mit univers lyder dette helt forkert, men det er også fordi at jeg altid har lært det på den anden måde... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| perlino? |
|
|
Hvad er en perlino? Spørger nok lidt dumt, men har en hingst, der er palomino med blå øjne. folk har sagt at når han har blå øjne er han cremello, men syntes ikke det kan passe ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perlino |
|
|
En perlino er en dobbelt fortyndet brun, ligesom en cremello er en dobbelt fortyndet rød. Din palomino ligner en palomino med glasøjne, ikke en cremello, der er for meget farveforskel på man og krop. De fleste cremello'er har desuden mere røgfarvede øjne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perlino |
|
|
Chance her er Perlino Jeg er så bare så heldig at hun skjuler et rødt gen, og tilsyneladende også et sootygen. Så hun giver afkom i begge de fortyndede farver der her er omtalt - begge med røde hingste
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havila... |
|
|
Det er helt korrekt at der er ikke en "brun hest gene" som sådan. Kun sort og rød. Brun hest er en hest med mindst en sort gene og en modifier gene (agouti) som, lige som Line HGL siger hvor sort er "skubbet til yderpunkterne" (kan rigtig godt lide den beskrivelse!). Men der er mange forskellig farve modifiers (inkl. skimmelt) som kan påvirker resultater af en rød-cremello parring. Sooty f.eks. som jeg er bekendt kan være svart at se på en rød hest men vil laver det lidt "beskidt" palomino farve. Og Dr. Phillip Sponenberg siger i hans bog om hestens farve at sooty kan også ser anderledes fra en år til den næste afhængig af hvad hesten spiser! Og skimmelt kan være helt umulig at se på en cremello hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havila |
|
|
Ja, man kan måske godt sige at brun er en form for sort - når det bliver sat på spidsen. Som Charlotte skriver findes der faktisk kun to basisfarver for heste - sort og rød. Jeg tror vi bliver nødt til at få lidt genetik med på banen her, for at gøre det lidt nemmere at forstå. Heste har (ligesom andre dyr) to eksemplarer af hvert gen, een fra far og en fra mor. Dominante gener skrives med stort bogstav og recessive gener skrives med lille. Man skal kun have et eksemplar af et dominant gen før det kommer til udtryk, mens der kræves to eksemplarer hvis det recessive skal komme til udtryk. Som jeg skrev tidligere, så dominerer sort over rød, sort skrives derfor som E mens rød skrives som e. En sort hest kan altså genotypisk hedde EE eller Ee mens en rød altid hedder ee. Såvidt så godt - nu kommer så brun. Brun er dominant og derfor betyder A brun og a ikke-brun. Brun virker kun på grundfarven sort, derfor har en brun hest altid genotypen E-A- (hvor stregerne kan være både henholdsvis E/e og A/a). En rød hest, der bærer brun ser genotypisk sådan ud: eeAa eller eeAA. Hvis den ikke bærer brun ser den sådan ud: eeaa. Du vil ikke kunne se forskel på de forskellige genotyper - de ser alle røde ud og vi siger at hestene er fænotypisk ens (selvom jeg har hørt en teori om, at f.eks. leverrøde heste har genotypen eeAA??). Nu har vi en sort, rød og brun hest og oveni de farver kommer så creme. Her er vi enige, så der er næsten ingen grund til at gå i detaljer med det Der er selvfølgelig som Lisa Belhage (Ozalynda) skriver, et væld af andre farvegener, der kan have indflydelse på den endelige farve - de forskellige broget-gener, skimmel, sooty osv. osv.. Jeg håber det var forståeligt, det kan godt være lidt "tungt" hvis man ikke er vandt til genetik, du må sige til hvis der er noget der skal uddybes mere 
To try and fail is at least to learn. To fail to try is to suffer the loss of what might have been. - Benjamin Franklin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt mere genetik |
|
|
Krydser man en rød hoppe gennotype ee og rød hingst ee, så vil afkommet altid bliver rødt. Derfor krydser du en rød med cremello så får du altid palomino. Cremello fortynder rød til palomino. På andre alleler kan ligge skimmelgen og broget f.eks. Men de brogede og skimlede afkom vil have grundfarven rød, hvis begge forældre er røde. Altså der vil ikke komme noget ud med sort man og hale. Krydser du palomino med palomino vil du få denne fordeling 25 % vil blive røde 25% vil blive cremello og 50% vil blive palomino. Palomino med rød så vil 50 % afkommet blive palomino og 50 % vil blive rød. Brun kan være Ee eller EE. Jeg fik en rød hoppe på to brune forældre, derfor er der gen for rødt i begge forældre, dvs de er Ee begge to for at kunne bidrage et e hver til afkommet ee som er rødt. Derfor ved jeg at min brune hoppe der har givet rødt føl på brun hingst kan få palomino afkom hvis jeg krydser med cremello. Men hendes røde afkom vil ikke give buskskin med cremello, men ja med perlino. Men der er flere teorier omkring nedarvning af brun sort og rød. Blandt andet vildhestefarve, aguti. En fjodhest har jo farven buckskin men den gives stort set videre i alle afkom, derfor følger den ikke samme farvenedarvning som vi har forklaret overover. Ellers vil der komme en del cremello/perlino og brune afkom. Tamina herinde fra fik et perlino eller cremello afkom på sin fjodhoppe. Men det er yderst sjældent. Haflingere giver jo altid palominofarven videre, så igen en anden nedarvning selvom slut farven er udefra set, identisk med palomino. Brun er som forklaret en arveart af rød og sort. På en brun hest har den sorte farve kun udbredt sig til ekstremiteterne, dvs ben, hale, pandelok, ørespiser, mule. Udbredelse af sort ligger på en anden allel. Dvs uafhængig af farven helt rød og helt sort. Dvs vi ved der ihvertfald findes følgende alleler: sort eller rød fortyndingsgen eller ikke skimmelgen eller ikke tiger lød eller ikke (knabstrupper) broget gen eller ikke broget udbredelsen af sort eller ikke (dvs brun) Westpoint din hest kan godt have blå øjne pga den bredde blis. Jeg synes også at palominofarven er for fremtrædende til at kalde den cremello eller perlino. Nu spørger jeg, hvordan kan ma se forskel på perlino og cremello? Kan man kun bestemme det via afkommets eller forældrenes farve?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
|
|
Meget af det du skriver er rigtigt, men en Fjordhest er IKKE buckskin og en Haflinger er ikke Palomino. De er hhv. Blak/dun og Rød med Flaxen man/hale. Men en Fjordhest kan godt have et cremegen så hedder det hhv. en ulsblak eller en gulblak alt efter om grundfarven er brun eller rød. @LineHGL: Mht. at leverrøde heste skulle have eeAA, så har Don Schufro givet sorte afkom. Så det afliver ihvertfald den påstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dvs at |
|
|
fjordhestefarvene er dominant og en form for aguti? Alle oprindelige vildheste havde jo mere eller mindre fjordhestefarven. Ja korrekt der er flaksengenet, det er der også mange Frederiskborgere og welsh ponyer der har. En svedfuks krydset med svedfuks giver vel kun rødlige afkom? Eller hvad? Det kan også være svært at se forskel på en meget mørk svedfuks og på en sortbrun hest med rødt skær i pelsen og i man og hale. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| genetik... |
Havila |
10-09-2007 12:24 |
|
Hold da op... Meget af det i skriver havde jeg fuldt ud styr på, men rart det for en gangs skyld kommer på skrift på en meget pædogogisk måde, så alle kan være med. Jeg er selv meget dårlig til at forklare det. Jeg skal lige læse nærmere på det med brun og sort, og så skal jeg skam nok finde ud af hvad præcis i mener... Genetik er generelt ikke så svært, og jeg har altid interesseret mig meget for det.  Men der er stadig én ting som undrermig, og faktisk har gjort det meget længe. Vi er enige om at en rød hest har ee, og at den skal have arvet et rødt gen fra både moren og faren. Så langt så godt. Men denne sætning forvirrer mig totalt: "(en rød hest har ingen sort farve der kan skubbes væk) og rød kan på denne måde gemme brun." Har flere gange fået af vide at en rød hest i meget sjældne tilfælde kan "gemme" på brunt, men så forstår jeg bare ikke hvorfor det brune ikker kommer til udtryk, så man som i alle andre tilfælde vil have en brun hest, med et rødt gen.  Westpoint: Din pony, som forresten er vildt lækker, er palomino med glasøjne. Havde den været cremello ville den være lyserød rundt om øjnene, og ikke have den sorte plet i mundvigen... Dens underhud ville nemlig være lyserød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havila og keppie |
|
|
jeg prøver lige en gang, jeg er ikke så pædagogisk og har ikke studeret det på universitetet. først om røde heste havila: en rød hest har du jo helt styr på hedder ee, på E-locus. en brun hest hedder enten Ee eller EE på E-locus. normalt ville du jo sige at en hest der hedder EE eller Ee er sort. og det er den sådan set også. der er blot sket det med den sorte farve at den er blevet fortrængt til randområderne (hale, man, ben). dette gøres af A-gen. dvs at det er et helt andet locus der afgør hvorvidt en sort hest er brun eller sort. for at være sort skal den have aa, har den enten Aa eller AA på A-locus vil den blive brun. så langt så godt. nu var det jo de røde heste med skjult brun du sprugte til. A-gen virker kun ved at fortrænge sort farve. det gør altså ikke noget ved rød farve. man kan derfor ikke se det, hvis det er der, på en hest uden noget sort farve at fortrænge. en hest der ikke har noget sort farve at fortrænge er en hest med ee på E-locus (det var det vi blev enige om tidligere). en rød hest med skjult brun hedder altså ee på E-locus men så hedder den Aa eller AA på A-locus. krydser man en sådan rød hest med en sort hest vil man altså kunne få brune afkom, selvom man ikke umiddelbart kan gætte hvor den brune farve kommer fra. Jeg ved ikke noget om hyppigheden af den genkombination, men umiddelbart tror jeg nu ikke den er så sjælden endda. Keppie: fjordhestefarve (blak) er ligesom creme et fortyndningsgen. det gør altså grunfarven lysere. blak gør det blot på en anden måde end creme gør det. ved blak i dobbeltportion får man den typiske fjordhestefarve, man mener at alle fjordheste er homozygote for blak (har blak i dobbeltdosis). krydser man en fjordhest med en anden farve hest får de kun blak i enkeltdosis hvilket giver en lysere kropsfarve, ål, midstol, halefjer og eventuelt også vildtstriber. jeg er ikke sikker på hvorvidt det er det man vil kalde 'vildtfarve' inden for hest. men muligvis. przevalski har jo i hvert tilfælde fænotypisk næsten samme farve som fjordhest og den må man da sige er vildtfarvet. vi må have nogle eksperter på banen her. leverrød/svedfuks mener man er en rød hest med det såkaldte sooty gen. sooty er vel egentlig lidt det modsatte af creme, nemlig et gen der gør den mørkere i sin grundfarve, blander den op med sort. om en rigtig svedfuks har to sooty, det er faktisk ganske interessant tanke. krydser man to af dem får man i hvert tilfælde igen en rød hest, om den får sooty eller ej afhænger jo så af om det bliver givet videre fra forældrene. som du selv skriver kan en meget mørk svedfuks jo være uendeligt svær at skelne fra en sortbrun/sort hest. men den kan ikke blive hverken sort eller brun hvis begge forældre er røde.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste Allé rideudstyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke sjældent |
|
|
Det er nu ikke sjældent at en rød hest afgiver et brunt gen,og et afkom dermed bliver brun. Det sker faktisk ganske ofte. Feks. har Zardin Firfod lavede rigtig mange brune,på røde hopper,og der kommer det brune gen fra den røde hoppe,da Zardin jo ikke har noget brune gen,da han jo er sort.
Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sooty gen på rød hoppe? |
Havila |
10-09-2007 13:45 |
|
Line (Calano) : Tusinda tak for din rigtig gode forklaring om den røde hest... Så blev jeg det klogere...  Men er det virkelig rigtig at hvis en rød hest bliver mørkere og mørkere med tiden, er det fordi den har et sooty gen? For min røde pony var nærmest helt orange da jeg fin hende, for 6 år siden. Nu er hun helt mørkerød, og bliver mørkere og mørkere hvert år der går... Egentlig er jeg ligeglad, men nu interessere det mig særligt, da hun i år har fået et palomino hingsteføl. Dette føl, ser nemlig for mig ud som om han har et sooty gen, men kunne ikke regne ud hvor det skulle komme fra, da faren ikke mig bekendt har det gen (ved det ikke med sikkerhed, men det ser ikke sådan ud, når man ser hans afkom). Føllet blev født nærmest flødefarvet, altså næsten helt hvidt. Han er dog blevet lidt mørkere, men har ser (når man nærstudere hans pels, der hvor følpelsen er faldet af) beskidt ud, og nogle af hårene er nærmest grålige... Kan han så have arvet sooty genet fra sin mor??? Kan lige prøve at ligge billeder ind, men har desværre ikke et billede på computeren, hvor man virkelig kan se hans små grå hår... Først et billede af moren, som altså var helt orange for 6 år siden... Hun lignede nærmest guld når hun stod i solen:  Og så lige føllet: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, det kan hun vel godt have |
|
|
jeg ved ikke nok om sooty til at kunne svare dig på om de bliver mørkere og mørkere med årene. men hvis jeg bare kigger på det billede af hende der kunne hun godt være sooty. om følle er det, ved jeg ikke. du kan eventuelt gå ind på vicky mathiesens præs, hun har et palominoføl fra i år som vi er temmelig sikre på er sooty. den er nuher hvor den er ved at fælde følpelsen af blevet nærmest sort omkring øjne og på knæene.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste Allé rideudstyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| sooty på palomino... |
Havila |
10-09-2007 14:36 |
|
Den ligner fuldkommen min, bare han er en anelse mørkere... Men ellers er det fuldstændig det samme. Det er bare meget tydligere at se på det billede du har sat ind...  Men uanset hvad, er jeg ligeglad med at han er sooty (hvis han er det), synes det er en pæn farve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere læsestof |
|
|
Rigtig spændende tråd! Kan i anbefale noget læsestof, hvis man vil læse mere? Enten bog eller nettet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne paff ussing |
|
|
tror jeg nok hun hedder. har skrevet en bog der hedder hestens farver. den har jeg været enormt glad ved som begynder inden for området. man skal dog vide en lille smule om genetik, men det er ikke meget man behøver for at kunne være med. mere nogle af udtrykkene, lokus, genotype, fænotype etc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er også |
|
|
Carl Trock: Heste og ponyavl Henning Staun: Sportshest og Pony, Avl og fodring MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tatoo... |
|
|
Mange tak for kommentarerne  Var også det jeg ville mene, altså at han bare er palomino med glasøjne, blev dog i tvivl da en, der leder en hingstestation sagde at havde de blå øjne var de cremello. Mente bare ikke at cremello kom an på øjenfarven, men hvad gener, der ligger i selve farven. Desuden har han også en sort plet inde i øjet, hvor cremelloer ikke plejer at have lidt røgfarvede. Men det var rart at få tingene bekræftet, i øvrigt en spændende tråd. /Cecilie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chocolate palomino ? |
|
|
Har lige lyst til at sætte billede ind af mit føl 2 mdr gammel - Hun er nu mere ensartet og der er ved at lægge sig et distinct guldskær over pelsen - hun er stadig lidt meleret på kroppen men benene er helt ensfarvede som mørk chokolade - mit andet palomino føl er også skiftet på benene og ren guldfarve - hvor kroppen stadig har følpelsen og er ulden i det. Det interessant ved hende er at hun er født af en ren rød hoppe uden sorte hår nogen steder og en cremello - og at hun blev født helt abrikosfarvet på både krop og man og hale - hun lignede faktisk en rød. Jeg troede at sooty genet ikke kunne bæres skjult - ihvertfald ikke på en ren klar rød hest - så det er meget mystisk ! 
Avl af Palomino & Pinto-Arabere til sport, avl og show Rainbow Arabians Wendys Horseherbs smuk 2 års pintoaraber hoppe til salg samt flere palominoføl fra 2007 efter kårede forældre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puha Wendy - jeg tror faktisk endda at Sootygenet kan springe et par generationer over for så pludselig at dukke op. Kan du forestille dig, at man har eks. en palomino ren og gylden i kropsfarven og en cremello. Disse får afkom, der evt, har anlæg for sooty - hvor skulle det gen komme fra, hvis ikke det er sprunget generation eller generationer over... Eller afkom af 2 pænt guldfarvede palominoer viser allerede som føl anlæg for sooty, her må der nødvendigvis være overspring af generationer igen - jeg ved på sidstenævnte at føllets oldemor var sooty, men dengang spekulerede man slet ikke i den slags for alle de år siden. Men interessant det er det da - så gentest er vel eneste sikre måde at finde ud af om genet er tilstedeværende eller ej. Mvh
Tina V. www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin bedækker naturligt - primafrost haves også Følgaranti - Her er der ingen silver eller Sootygen fra hingsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor kan sooty |
|
|
ikke gemme sig bag BEC? det er da mit bedste bud. at det bare ikke kommer til udtryk fænotypisk når der er to cremegener.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina v |
|
|
Anne Ussing skriver at sooty genet er dominant - det er derfor det er mystisk - Jeg fik fortalt en historie af Pauline som jeg købte mine palominoer af i Uk - hvor de har en laang palomino tradition - nå men historien var at der var en af de store avlere som havde fået en nærmest sort palominoføl - en dame kom og kiggede og ejeren sagde at hvis hun kunne fange den måtte hun få den. 2 år senere vandt den Champion titlen i Uk for bedste palomino - og det er i høj grad farven som bliver bedømt der - så... der er nok ikke andet at gøre end at se tiden an - samtidig er der jo det som i USA hedder Chocolate palomino - som er disse helt chokolade mørke palominoer med hvid man og hale - er de så bare sooty ? de er i meget høj kurs overthere - og herhjemme er der jo mange ( mig selv inklusiv ) som synes at den er smuk - men palomino er den jo ikke ifølge definationen
Avl af Palomino & Pinto-Arabere til sport, avl og show Rainbow Arabians Wendys Horseherbs smuk 2 års pintoaraber hoppe til salg samt flere palominoføl fra 2007 efter kårede forældre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant læsning. |
|
|
Interessant læsning Efter al den snak om cremelloer, skulle vi så ikke lige have et billede af en af slagsen  
Hestens farve er en smagssag. Den kan ikke diskuteres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig Wendy |
|
|
Helt enig i at det er lidt mystisk (meget faktisk). Men det er da også rigtig spændende sammenholdt med det andet, du skriver om Ællingen, der blev Svane så at sige. Mvh
Tina V. www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin bedækker naturligt - primafrost haves også Følgaranti - Her er der ingen silver eller Sootygen fra hingsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farver... |
Ivory26 ♥JoeJoeStar♥ |
14-09-2007 03:49 |
|
Okay... siden i er experter i farve genetik så vil jeg gerne se jer tyde denne... Hoppen er sort med stikkelhår. Hun har i stammen følgende farver i lige linie: Fars side: rød, rød, rød, rød, rød... Mors side: sortbrun, sort, sortbrun, sort, brun, blue roan, red roan, piebald, skewbald, chestnut ... mm... Hun er i år blevet bedækket ved hingst, som er palomino og med farve gener: fars side: Palomino, rød, palomino, chestnut, brun, cream(blue eyed), cream dun, dun, chestnut, palomino, brun, chestnut, cream dun, black, chestnut, grey, chestnut chestnut... Mors side: rød, rød, rød, rød.. Hvilken farve vil føllet med størst sikkerhed få? Hun har med dun broget hingst fået dun broget føl... Hvilke gener slår mest igennem ved denne sammen sætning?
HEL HAVRE SÆLGES I SÆKKE ELLER I TØNDER SE PRISER PÅ PRÆSENTATIONEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoppe... |
Ivory26 ♣Stutteri-Birkedalϖ |
15-09-2007 11:27 |
|
Ingen som kan give mig svar?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farver på heste |
|
|
Til alle der vil lære mere om genetikken bag farver, anbefales det hermed at låne eller købe bogen. hestens farver skrevet af anne phaff ussing, som også afholder lærige kursuser i landet. Kram Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Color calculator |
15-09-2007 14:09 |
|
Har været der inde, men kan ikke finde rundt i de forskellige "navne". Kan heller ikke finde ud af om det er dominante eller ressic.. gen som de har. Mit største spørgsmål er, om hoppen gemmer et blege gen? synes selv det lyder mystisk, når hun selv er sort med stikkelhår. Hun fik jo et cream dun broget føl med en cream dun broget hingst. Så må hun jo i realiteten have et blegegen eller er jeg forkert på den? Hingsten hun er ifolet ved nu har cream med blå øjne ude i stammen, vil det sige han har dobbelt blegegen i stammen? altså cremello?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke cremegen |
|
|
Da det ikke kan bæres skjult. Din hoppe er med stor sadnsynlighed, sort med skjult anlæg for rød. Hvis hingsten ikke bære det brunegen,ser farverne således ud : Offspring Color Probability
25.00% - Smoky Black 25.00% - Palomino 25.00% - Chestnut 25.00% - BlackBære han det brunegen ser farvemulighederne således ud : Offspring Color Probability
25.00% - Palomino 25.00% - Chestnut 12.50% - Smoky Black 12.50% - Buckskin 12.50% - Black 12.50% - Bay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst... |
15-09-2007 16:29 |
|
hingsten har brun i sig i 2 led i stammen. Så har han vel det brune gen i sig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ivory - |
|
|
Din hoppe bærer med garanti ikke på et cremgen, hvis de farver du har angivet er korrekte. Cremgen bæres ikke skjult. Eneste option havde vel været smokey black, da den er svær at skelne fra sort, men din hoppe kan ikke være smokey black med de farver på forældredyrene, der ligger bag. Så her afgives cremgenet - eller det deluitte gen, som det også hedder alene fra faderdyret. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smlmea / TinaVe |
|
|
Cremegen kan vel godt "skjules" bag det skimlede.  tager man nu min perlino hoppe er cremegenerne faktisk skjult i generationer Fader siden: F: Buckskin (beskrevet som DUN i papirerne) FF:Grey FM: Grey (dark) FFF: Grey (light) FFM: Chestnut FMF: Grey FMM: Grey/black FFF: Grey FFFM: Grey FFMF: Roan/grey FFMM: Bay FMFF: Grey FMFM: Grey FMMF: Grey FMMM: Grey (dark) Moder siden: M: Grey (light) MF: Blue roan MM: Grey MFF: Grey MFM: Roan MMF: Bay MMM: Grey MFFF: Grey MFFM: Grey MFMF: Grey MFMM: Strawberry roan MMFF: Bay MMFM: Chestnut MMMF: Roan MMM: Grey (light) Så faktisk er det jo min. 1 cremegen dr glimrer ved sit fravær her. (vel at mærke tilbage til 1952)
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cream gen... |
16-09-2007 01:36 |
|
Jo kan skimmel/grey ikke gemme på et cream gen? Hvor skal hun ellers få en cream dun broget føl fra? kan dun genet fra hingsten side udelukkende fortynde afkommets farve med sine gener? Vil lige finde hans farver frem og sætter dem op imod hendes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino gen |
16-09-2007 04:09 |
|
Jeg læste med stor interesse et indlæg på joras her til aften som egentligt har givet svaret. Både sort og skimmel kan have et skjult palomino gen. Jeg låner lige teksten fra joras: Sort grundfarve, ja, hvad kaldes den farve? For nogle år siden kom en sort hoppe på besøg hos en hingst her i nærheden. Med sig havde hun sit lille BEC-føl. Jeg tilbragte mange herlige, lyse sommeraftener med at undersøge den hoppe, for føllet viste jo, at hun havde palominoanlæg. Jeg plukkede i pelsen, gravede i manen, kravlede rundt på jorden under hende, så hende dybt i de blide, sorte øjne. Vi blev helt småforelskede i hinanden, men sort var hun. INTET tegn på andet. Ganske normal sort. Og sådan er det : sorte heste KAN have skjult anlæg for palomino. Men ikke sjældent kan man se et palominoanlæg skinne gennem sort grundfarve, somme tider endda meget tydeligt. Farverne varierer meget, både med årstiden og med det enkelte individ. Der findes ikke tilbundsgående litteratur om farven. Sommerpels : Farven varierer fra hest til hest fra sort med svagt gulligt skær over rød-meleret, røg-grå, og til "løvegul", i hvert fald om sommeren. De mørke varianter har påfaldende afbleget man/hale. I kontrast til den mørke krop kan man/hale se næsten orange ud. Wow, - i mange år var det mit avlsmål for farve! Min egen gyldensorte plag er svagt gylden om sommeren, knald-ravnesort, næsten auberginefarvet først på vinteren, kanel-kamel-brun om foråret. Måske på grund af den store variation har "sort-palominoerne" så mange navne (se fig. 1 i forrige nummer). På Island kan man ikke blive enige om den rigtige betegnelse. Man mener, det er et spørgsmål om landsdelens sprogbrug, hvad de kaldes, - men det kunne også være, fordi man i de forskellige egne ikke ser den samme farve hest for sig, når man diskuterer navnet. Generelt bruges betegnelsen Móbrun ved kåringer. Aðalsteinsson kalder den Glóbrún, andre hævder standhaftigt, de hedder Mórauð eller Muskótt. Her i Danmark forsøgte man at kalde farven brunrød. Det passer på udseendet af enkelte heste på nogle årstider, genetisk er det noget vås, for hesten er hverken brun eller rød. Anne Ussing har forsøgt sig med betegnelsen "gyldensort". Meget bedre, selvom det måske mest passer til "løverne". Amerikanerne kalder dem "Smoky". Egentlig kan jeg godt lide den betegnelse, for lige som jord kan røg have mange nuancer. Men når man oversætter : "Røg-farvet", så virker det på en måde også forkert.. .. Så lad os holde os til Annes nyopfundne betegnelse og kalde dem "gyldensort". Bare vi er enige. Indtil for ganske nylig var der ikke rigtig nogen, der vidste noget om årsagen til farven. Nogle mente, at den rødlige variant skyldtes et b-gen, hvor bb forvandler sort til chokoladebrunt. Genet findes hos bl.a. hunde, marsvin og får, men hos islandsheste findes det næppe, - mange tvivler på, det overhovedet findes hos heste. I stedet diskuterer man igen det såkaldte champagne-gen, der dog næppe heller findes hos islandsheste. Det er mere troværdigt, at gyldensort skyldes palomino-gen på sortbrun grundfarve. Gyldensort blak, - lerblak ( Skolbleikur). En musegrå hest kan også have palomino-gen, mere eller mindre synligt. Igen er der ikke så meget skrevet om denne farve (eller disse farver). En særlig farve, Skólbleikur, Lehmfalbe på tysk, Claybank Dun på engelsk, skyldes formentlig denne genetiske sammensætning. Også her har nogle skrivebordsforskere hævdet, b-genet er årsagen, men det er formentlig forkert, se ovenfor. Betegnelsen kan oversættes til Ler-blak. Den er sjælden, jeg har intet foto, men du kan se den på DI´s farveplakat II, hest nr. 12. Typisk for den er, at den har sort pigment, men ikke mørkere ben, ergo : Sort grundfarve. Den har ål, og ørekanterne er lidt mørkere, som hos musegrå. Men som regel er palomino-genet ikke så synligt, hvis det gemmer sig på en musegrå, - og det kan også være HELT skjult. Jeg har undret mig meget over hvordan min hoppe kunne få dette føl. Hvor kom cream dun farven fra?? jeg ved der er broget i hendes stamme, men ingen cream, palomino eller lignende på papir. Heller ikke på faderen til føllets stamme kunne jeg finde dette anlæg. Kun den skimle og et par enkelt brune farver gik igen på de to ponyer. Jeg er meget spændt på resultatet næste år, da hingsten der jo har flere palominoer og enkelt cream med blå øjne. Så jo både skimmel og sort- kan skjule et anlæg for palomino.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingsten |
|
|
det dunfarvede føl den har fået har fået sit cremegen fra faderens side. et cremegen giver afhængigt af grundfarven palomino/buckskin/smokey black. vd to cremegener bliver den flødefarvet med røgfarvede øjne. umiddelbart kan jeg ikke se hvor din hoppe skulle få et cremegen fra. men selvfølgelig kan den i teorien godt gemme sig bag skimmel. det er blot ikke videre sandsynligt. den eneste race jeg tror jeg kunne se en rimelig sandsynlighed for at der var et cremegen skjult under skimmel var nok ved welsh, måske også islændere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skimmel |
|
|
Noget andet jeg har undret mig over, hvor bliver skimmelfarven af når der fremkommer en BEC efter 2 skimlede forældre. Det virker på en eller anden måde som om skimmelgenet bliver annulleret. En sådan BEC burde jo have 75% sandsynlighed for at skimle. Hvis man så siger at BEC'er ikke KAN skimle, hvad så med deres afkom, der kommer jo heller ingen skimler. Så det virker som om Cremello-genet har indflydelse på skimmel-genet, og det burde det jo ikke kunne have. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smokey black |
|
|
En sort hest kan ikke gemme "palominogentet",den hest der omtales i den artikel,er ikke sort,men der imod smokey black. Det kan være meget svært at se om en hest er smokey black,eller sort,og kræver i mange tilfælde en blodprøve,før man med sikkerhed kan sige den bære cremegenet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fænotype |
|
|
Nu skal vi jo huske at der er forskel på fænotype og genotype. Fænotypisk kan en sort hest godt gemme et creme-gen, selvom den har det rent genotypisk. Mest kendt herhjemme er Welsh Cob-hingsten Derwen Arthur, som er registreret som sort, men har avlet palomino-afkom. Faktisk husker jeg fra en tråd hvor DA var nævnt, en rød hingst med flaxen man, den var ihvertfald registreret som rød, men havde også lavet palomino-afkom. Så her har vi en palomino der er så mørk at den også er blevet fejlregistreret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino |
16-09-2007 12:50 |
|
Hingsten som min hoppe fik dun broget føl med har ingen steder i sin dokumeterede stamme et blegegen- kun skimmel. Hvordan er han blevet dream dun så? Hans farver er som følgende: FARS SIDE: BRUN- RØD-SORT-SORT-SORT-(+ 2 UKENDTE),SORT, SORT,SORT, SORT, SORT MORS SIDE: GRÅBROGETTSORTBROGETTSKIMMELLSORTTT SORTBROGETTSKIMMELLSORTTGRÅRÅRGRÅGGRÅ-BRUN-BRUN Hvor skal hingsten få hans Cream dun broget farve fra? han er den først (dokumenterede) i stammen fra begge sider, der har fået denne farve. Hvis han skal få hans cream dun farve fra nogen, så skal det vel være fra skimmel? Ang. sort ikke kan skjule et cream gen- det kan det iflg. joras eksperten. Min hoppe er helt sort, om sommeren får hun et rødligt skær i nogle af hårene- manen kan i streger skifte farve til rød-orange. Om vinteren har hun farven matsort. Hendes øjne er mandelfarvede med et pift af rødbrun. smlmea: Hvordan kan jeg se på min hoppe om hun er smokyblack?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ivory.. |
|
|
Det kan du med stor sandsynlighed ikke,så vil du have svar,må du ty til en blodprøve. At din hoppe bliver rødlig om sommeren,fortæller bare mig,at hun netop har skjult anlæg for rød. Faren har jo to ukendte led,og måske kan cremegenet komme der fra. Men er du sikker på hingsten og føllet er creme dun,og ikke bare meget lysebrun/rød?? Men cremegenet er ikke rigtig skjult,som feks. den røde farve er på en sort hest,den kan bare være svær at se med det blotte øje. Så jeg vil stadig holde på at "eksperten" på joras,måske ikke er så meget ekspert igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingsten |
16-09-2007 13:22 |
|
 Han er registreret som cream dun broget. Så det må han jo være. Føllet efter min hoppe og ham her er registreret som cream dun broget...?? men flot det er han  I mine øjne ser han egentligt også bare rødbroget ud... Ja Min hoppe har det røde gen, da hendes far er rød og stammer i hans side er røde. Hvor hendes moders side er sortbrune, brune, sort, blue roan, red roan, piebald skewbald og grå/skimmel. Min hoppe har rigtig mange hvide hår imellem hendes pels og hun er registreret som sort med stikkelhår. Hvor stammer så stikkelhårene fra? roan eller skimmel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødbroget |
|
|
Jeg vil jo sige at den ellers meget flotte herre,er ganske almindelig rødbroget,ellers går der godt nok mange creme dun broget rundt i landet..  Desværre har rigtig mange besigtiger, ikke en dyt forstand på farver,hvis den ikke lige er brun og almindelig kedlig rød.  Jeg har bla. set rigtig mange heste,hvor der i deres papir står de er sorte,men hesten er brun rundt om øjnene - mule og andre kropsåbninger,og der med er hesten ikke sort,men enten mørkebrun eller sortbrun. En roan er jo en farveveksler,og det er hun jo ikke. Jeg mener faktisk heller ikke stikkelhårene,stammer fra et skimmelgen,men hvor de stammer fra kan jeg ikke lige huske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ivory først |
|
|
Du skriver din hoppe er stikkelhåret sort - dermed er den IKKE skimmel, men derimod stikkelhåret. Den skimler ikke, hvis den skimler er den nemlig ikke stikkelhåret med derimod skimmel. Skimmelheste er egentlig helt uønskede individer indenfor avl af crembærende heste i reglen, og det er helt tilbage fra gammel tid i avlen af palomino m.m. Her er lidt info taget i fra et stort kompendium, dette nedentstående omhandler hhv skimmel og stikkelhåret. Skimlet, stikkelhåret eller blot hvide hår i pelsen Skimmel Fælles for en skimlet og en stikkelhåret pony er, at de har hvide, pigmentløse hår i pelsen. En skimlet pony fødes aldrig grå men antallet af hvide hår øges gradvist med alderen og ponyen ender sine dage som hvid. Man vil undertiden støde på betegnelsen flueskimmel og forelskimmel. En flueskimmel er en pony, som er født sort, men hvor det sorte pigment med tiden er samlet i små pletter over hele kroppen. En forelskimmel er en pony, som er født rød men hvor det røde pigment, der er samlet i små pletter. Anlægget for gråt er et dominerende anlæg og findes typisk hos Arabere, Welsh-Mountain, Shetlændere og Connemare ponyer. Gén-paret for gråt betegnes med "G" og "g". Der vil således gælde: · En skimlet pony er udstyret med gén-paret: GG eller Gg · En ikke-skimlet pony betegnes gg Stikkelhåret En stikkelhåret pony røber allerede ved første fældning et større antal hvide hår blandt de farvede hår, men i modsætning til den skimlede pony bleges den stikkelhårede pony ikke med alderen. Anlægget for stikkelhår er ligeledes et dominerende anlæg og findes typisk hos Shetlændere og Belgier hestene. Gén-paret for det stikkelhårede betegnes med "Rn" og "rn". Der vil således gælde: · En stikkelhåret pony er udstyret med gén-paret: RnRn eller Rnrn · En ikke-stikkelhåret pony udstyret med gén-paret: rnrn Nogle kalder en skimmel for "afblegende skimmel" og en stikkelhåret for "konstant skimmel". Det korrekte er, at betegne en skimmel som en skimmel, men samtidig angive dens grundfarve. Det vil sige at man for en skimmel benytter betegnelserne skimmel (født sort), skimmel (født brun) og skimmel (født rød). En stikkelhåret, hvor man næsten altid kan ane grundfarven selv hos en ældre pony skal til gengæld betegnes sort stikkelhåret, brun stikkelhåret og rød stikkelhåret. Man vil hos ældre opdrættere støde på betegnelsen blåskimmel hvormed menes en sort stikkelhåret. England betegnes en stikkelhåret som roan - man vil typisk finde betegnelser som "blue-roan" (sort stikkelhåret) og "strawberry-roan" (rød stikkelhåret). Under angivelse af hvide hår i pelsen optræder fænomenet "ticked" hvilket angiver at ponyen har hvide hår spredt udover hele kroppen. Tætheden af de hvide hår er langt fra så stor som hos en stikkelhåret og bør ikke betegnes som stikkelhåret. Tilstedeværelsen af hvide hår bør heller ikke forveksles med de hvide hår som typisk ses i hovedet på gamle ponyer. I tilfældet med en "ticked" pony bør man på ponyens papirerne blot angive ponyens grundfarve og at der er hvide hår på kroppen. Det skal fremhæves, at "ticked" ponyer ikke kan avle skimmel eller stikkelhår med mindre den anden part i forholdet har dette anlæg. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stikkelhåret |
|
|
Jeg vil så påstå at stikkelhåret og Roan intet har med hinanden at gøre. Roan er det som Islænderfolket kalder farveveksler, og som man inden for Welsh/Belgier kalder hhv. brun-/blå-/rødskimmel. En stikkelhåret har langt færre hvide hår end en roan, den ændrer IKKE farve med årstiderne og den har også hvide hår i hovedet. Det kan godt være at det er det, du Tina, kalder "ticked" men for mig er det noget katte er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| forvirringen er total |
|
|
når ikke engang diverse 'eksperter' kan blive enige om hvad der hedder hvad så skal det da gå galt for alle os andre... oprindeligt startede det med forvirringen omkring dun/buckskin. jeg er nu gået helt væk fra dun, da det er den der er tvivl om. istedet er de for mig blakkede eller buckskin. så var der hele forvirringen omkring skimler, fordi der jo både er skimler og skimler. som charlotte skriver kaldes skimler af beligerfolket for rød,brun eller blåskimmel, hvor mange mennesker uden for denne gruppe mennesker kalder en gråskimmelhest (G-) for en rødskimmel hvis den som føl blev født rød. hvis disse heste nu ikke længere er skimlede men stikkelhårede og vi skal til at indføre et begreb for det jeg ville kalde stikkelhåret, så kan jeg da godt forstå at mange bliver forvirrede. jeg tror nu jeg fortsat vil holde mig til skimmel, roan og stikkelhåret som tre forskellige ting. den sidste forvirring der så også er opstået af denne tråd, er vel egentlig ikke så meget en begrebsforvirring, men en farveforvirring. der er en der skriver noget om hvide heste og sandsynligheden for at avle palomino. for mig kommer det jo så an på hvordan hvid og så opstår forvirringen, for hvordan blev vickys hest perlino når forældrene var skimlede medmindre skimmel kan gemme creme, hvilket jo er fint nok. men hvad så hvis den bliver CRCR G-?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
Det spørgsmål stillede jeg længere opppe. Eller, jeg ved at creme i dobbeltdosis dækker over skimmel, men hvad bliver der så af skimmel-anlægget for det forsvinder tilsyneladende totalt.  Jeg har set en del sikkert perlino-Connemara ponyer, oftest efter 2 skimlede forældre, da man jo ikke avler buckskin/buckskin eller palomino/palomino indenfor C-avlen, da Cremello/Perlino er uønsket. Men disse perlino'er avler jo ikke skimmel i næste led, og man ser jo heller ikke en perlino der skimler. Om skimlen er brun, rød eller palomino indenunder kommer jo ud på et.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
17-09-2007 01:24 |
|
Tinave: Hvorfor er skimmelhest uønskede inden for palomino avlen? Man bliver helt forvirret... er min sort med stikkelhår? eller er hun blue roan eller...? Hun har en del hvide hår imellem de sorte- hun er ikke skimmel. Hvor kommer hendes stikkelhår fra? er det fra blue roan? MEN... Kan hun skjule et blegegen? efter hvad jeg kan se, så er hendes stamme gået fra oprindeligt skimmel og broget- over i sort- dertil brun, rød, sortbrun og sort med stikkelhår nu... kan hun være smoky black? hende hår skifter farve sommer vinter. Sommer er hun rødelig på nogen punkter- man og hale er rødorange. Vinter har hun en gullig mat skær i det sorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farve.. |
|
|
Skimmelgenet er selvfølgelig uønsket,fordi den "fjerner" palominofarven,hvis hesten skimmler,lige så vel som den brune - røde - sorte farve forsvinder,når den skimmler. Nej din hoppe er bare sort med stikkelhår,og skjult anlæg for rød. Langt de fleste sorte med skjult anlæg for rød,vil på nogen tider af året,få en rødligt/brunligtskær i pelsen,og har der med intet med en roan at gøre. Det er simpelhent solen der afbleger hendes krop. Ser på disse billeder af min sorte hoppe med skjult anlæg for rød : Vinter sort:  Sommerbleg: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HEI! Ja Mysteriet er løst! |
xtiny |
20-09-2007 01:10 |
|
Jeg kender faktisk en hest, der er lerblak! Jeg har skrevet om ham et par gange herinde: Han er jordbrun på kroppen med ål, , men man og hale mangler "fjer"- og han har ikke blakkens mørke ansigt. Han har ikke sort på sig. Yep! En lerblak! Så bliver ejeren glad- for han aner det heller ikke!
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skimmelt med cremegen |
|
|
Faren til min buckskin hoppeføl fra iår var skimmel, og har lavet flere buckskin afkom. Hans far var også skimmelt og har lavet mindst to cremello/perlino afkom. Og med akhal tekiner kan buckskin være MEGET svært at se da det kan ligner en brun eller en mørkebrun hest, men så kommer der perlino/cremello afkom og sandhed er vist frem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|