|
|
| Spat- igen igen |
|
|
Jeg står i den uheldige situation at jeg har købt en dejlig hoppe, med en fantastisk hoppestamme. Hun er ikke så stor, men jeg gjorde op med mig selv at skulle hun ikke blive stor nok til at gå i hovedstambogen ville hun stadig kunne bidrage med noget positivt i avlen. Jeg har fået hende hjem, men eftsom min dyrlæge holdt ferie aftalte sælger og jeg at vente til han kom tilbage fra ferie. Hun er her i formiddags blevet røngtenfotograferet og dyrlægen fandt spat i begge haser. Han ville betegne det som juvenil spat, da hoppen kun er 3 år og ikke har været halt af dette. Det ser ud som om det midterste glideled er vokset sammen i begge haser. Hun er endnu ikke tilredet. Jeg har fået hende til en billig pris fordi hun ikke er så stor. Sælger har ikke været vidende om hendes spat. Jeg har nu haft hende stående i 14 dage og er naturligvis blevet rigtig glad for hende. Min dyrlæge ville undersøge graden af arvelighed på denne type spat. Derfor har jeg endnu ikke belsuttet om jeg vil sende hende retur eller beholde hende til en lavere pris. Hvad ved I om arveligheden af spat? Gode råd søges??
Super hingsteføl efter BH Armano/Mago XX/ Nino sælges. kun RDH/EDH hopper på mor-siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening. |
|
|
Synd for dig at det viser sig at den hoppe du allerede er blevet meget glad for, har spat. Personligt ville jeg aldrig benytte en hoppe i avlen, som havde spat. Uanset hvad den måtte have at byde på. Og heller ikke selvom at en evt. dyrlæge ville sige at arveligheden ikke er stor. Jeg ville ikke ture. spat er der alt for mange heste, i forvejen, der har, så ville ikke bryde mig om at være bevist om muligheden for at jeg kunne bedrage med endnu en. Selvom at du er blevet glad for hende, så syntes jeg du skal sende hende retur. I hvert fald hvis meningen med hende er avl. Hvis meningen med hende kun er ridning, så ville jeg høre efter hvad dyrlægen mente med holdbarhed og lign.
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan. Ejet af: Frosti - hustyrannen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... |
|
|
Hej Trine Tak for dit svar. Det var jo lidt som jeg frygtede. jeg vidste ihvertfald godt at der vil komme indlæg fra folk som siger at de vil aldrig avle på en hoppe med spat. Og indtil idag har jeg selv været en af dem. Jeg håbede jo lidt at nogen måske kendte til konkrete tilfælde af hoppe med spat som har lavet spat-frie føl eller til undersøgelser som skulle pege i den rigtige retning. Andre som ligger inde med den slags erfaringer?
Super hingsteføl efter BH Armano/Mago XX/ Nino sælges. kun RDH/EDH hopper på mor-siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undersøgelser |
|
|
Hej Jeg ved der på et tidspunkt har været lavet en undersøgelse på islandske heste ang. arveligheden af spat. Ifølge denne undersøgelse var juvenil spat arveligt, hvorimod "alm." spat der kommer senere ikke blev bevidst arveligt. Men du kan prøve at Google efter spat så mener jeg du kan finde undersøgelsen. Nå alt dette er sagt, er der meget delte meningerne blandt dyrlægerne herhjemme om det er arveligt eller ej, vel reelt fordi man faktisk ikke ved det. Så hvad du gør er vel også lidt et spørgsmål hvad de skal med føllene, mener jo man er nød til at fortælle en kommende køber at moderen har spat, og ¨så er de måske ikke så nemme at sælge. held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| juvenil spat |
|
|
Ja, det har jeg også læst mig til. Min dyrlæge har netop ringet tilbage og efter en snak med dem på ansager vil han konkludere at der ikke foreligger beviser på at det er arveligt men heller ikke at det ikke er. Så kan man jo tolke det som man vil. Jeg er stadig meget i tvivl og min dyrlæge lovede at undersøge det nærmere ved at ringe til landbohøjskolen imorgen. Jeg vil naturligvis oplyse en evt. køber af føl om at moderen har spat hvis jeg vælger at beholde hende. Man kan også sige at hvis det er juvenil spat som afkommene får vil det altid vise sig ved de unge heste, som man vil sælge når de går gennem røntgen ved handel. Min dyrlæge sagde at det sandsynligvis ikke ville få betydning for holdbarheden af hesten og det var dyrlægen fra ansager enig med ham i. Mit problem er jo bare at hun ikke er købt som kommende ridehest, men som kommende avlshoppe. Så nu venter jeg på at se hvad de siger på landbohøjskolen imorgen... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spat... |
|
|
Hej, Jeg tager heste i ridning/tilridning, og har nogle gange stødt ind i problemer med ridelighed hos hestene, og desværre har det vist sig nogle gange, at disse heste har det man kalder "ungheste" spat... Man siger at disse heste som sådan godt kan bruges i middel grad, men de heste her hos mig, er alsrig blevet til rideheste - de blev simpelthen ved med at reagere på rytter, og så efter endt behandling. Så jeg ville sende hoppen tilbage...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
Hm, snabela det tegner jo ikke specielt godt... Jeg er bare i syv sind. Har netop snakket med avler af hoppens mor. Han har aldrig haft problemer med spat i den hoppestamme. Så skal det være faderen, Saint Cloud som har problemer med den slags. Er der nogen som har afkom efter ham, som har været i røntgen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Send hoppen retur... |
|
|
Som du selv skriver, skal du bruge hoppen til avl. Derfor burde du ikke beholde hoppen, da det gælder om at holde racen så ren som muligt. Dvs. at man ønsker ikke at avle på forældre med spat, ocd o.lign.
Det er surt for dig at stå med en risiko hver gang hoppen får et føl. Desuden kan føllenes værdi forringes betydeligt hvis de har fået overført sygdommen. Så rent økonomisk er det heller ikke en god idé at beholde hoppen.
Ærgeligt at du har forelsket dig i hoppen, men hvis du ikke kendte hoppen og fik af vide at den havde spat, ville du så overveje at købe den? Personligt ville jeg ikke.
En bekendt ved jeg har en hoppe med spat (hvilket de først fandt ud af da den var 8 da den ikke kunne klare de samlede øvelser). Hun fik tre føl, hvoraf det har vist sig at to af dem havde spat. Om det er arveligt ved jeg ikke, men det er da et sammentræf!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| erfaringen fra en hest... |
|
|
Hej . Min nu 9 års hoppe havde som 3 og som 5 års let grad af juvenil spat, men ren i bøjeprøve og ingen problemer med at lukke sammen i hasen. Har aldrig haft problemer med dette, og er udd. til m-dressur. Som 7 års var den gennem en muse operation, og blev igen fotograferet i hasen---nu var den juvenile spat ikke synlig mere- Altså jvf 2 uafh. heste dyrl. ( den ene fra ansager) er den kliniske undersøgelse, hestens naturlige motorik og samlede bevægelse i alle ledene, mindst lige så væsentlige som et enkelt rtg af et led. Se på helheden istedet. Ved avl skal du tilføre en hingst med gode led og stille samme krav til hingstens forfærdre...er der " problemer" så vælg en anden hingst. Jeg vil i avl mene hestens arveanlæg i forb. med fx. allergi er et meget større problem end et rtg billede. Har selv haft en sct cloud hoppe, som var ren i rtg. Den perfekte hest finder vi aldrig, men vi prøver stadig...
Trakehner opdræt sælges, føl og ungheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mamoon |
|
|
Det er jo ganske opmuntrende at høre din historie, mamoon! Jeg er dog stadig i syv sind om hvad jeg vil.. Sælger har tilbudt mig at købe den til meget nedsat pris og jeg ved med mig selv at jeg aldrig får råd til at købe en hoppe med en stamme der er bare tilnærmelsesvis så god som den her. Det skal selvfølgelig ikke være argument for at avle individder med spat, men det tæller også i min bog, hvis hun kan nå at lave mig et dejligt hoppeføl, naturligvis fri for spat. Omvendt kan jeg sikkert vinde en del nattesøvn og god samvittighed ved at sende den tilbage... Flere erfaringer på området søges stadig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avslsdyr skal være sunde |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
20-08-2007 21:12 |
|
Da man efter min mening kun bør avle på det bedste af det bedste. Jeg synes, du skal sende hoppen retur, og vel får du råd til en god hoppe. Det gør du ikke, hvis du skal sælge føl for nedsat pris/tage dem tilbage på grund af spat. Der er to års reklamation på føl- det første ½ år skal sælger bevise, at skaden er til stede ved køb, de resterende 18 mdr skal sælger bevise skaden ikke var til stede/skyldes forkert brug.
Hoppen kan være så god i stammen hun vil- og billig. Du risikerer at tabe mange penge. Tager du chancen ja- så kan du vinde mange penge. Men det er en chance!
Jeg ville IKKE tage den.
Mvh xtiny
♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣
"Have no fear of perfection, you´ll never reach it" Salvador Dali
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har helt ret... |
|
|
Det er en kæmpe chance at tage! Du har helt ret. Du har også ret i at avlsdyr skal være sunde. Havde det nu været min venindes hest og jeg skulle rådgive hende ville jeg sige præcis det samme. Men nu hvor jeg er blevet glad for hesten, vejer jeg jo op på for og imod og læser alt hvad der kan læses om emnet. Man kan jo også sige at hopper som er skadet i sporten ofte anvendes til avlshopper. Er deres holdbarhed bedre? Laver de mere holdbare afkom? Du har ret i, at jeg ville ægre mig gul og grøn hvis jeg skulle tage 2-3 heste tilbage fordi de alligevel stod med spat i benene. Men omvendt ville jeg også ægre mig gul og grøn hvis jeg om 2 år tog til følskue og så "min" hoppe stå med det dejligste spatfri hoppeføl. Det er muligt at jeg ikke har samvittighed til at avle på sådan en hoppe, men det er der helt sikkert andre der har! Jeg er stadig i syv sind.. Er der virkelig ikke nogen som har erfaringer vdr. avl på spat-hopper? Og er der nogen som ved hvad denne lidelse hedder på engelsk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konklusion fra dyrlæge |
|
|
Min dyrlæge har nu gransket de undersøgelser der er lavet på emnet og snakket med KVL om deres holdning til sagen. Ud fra dette siger han at der er 20-25% chance for at det er arveligt og for at evt. føl efter hoppen vil have spat. Jeg har snakket med sælger og hvis jeg ikke ønsker at beholde hende vil hun blive kørt til slagteren. Det hele er lige til at tude over, så jeg er nu gået i tænkeboks...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
|
|
at jeg havde prøvet mig frem, hvis jeg stod i den situation. Hvis der er 20-25% risiko for at det bliver nedarvet, vil det samtidig sige der er 75-80% chance for at det ikke gør! Det er alligevel værd at tænke på! Og når sælger vil gøre stort afslag på prisen, er det en chance jeg ville gribe! Du kan jo være heldig at få dig en masse skønne afkom efter din drømmehoppe. Viser det sig så at afkommene har spat, har du altid muligheden for at indstille avlen på hende. Jeg vil sige: Go for it! Kan man se et billede af vidunderet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arhhh... |
|
|
xtiny...det er ikke helt korrekt ! det er ikke sækges pligt at bevise. cadillac - jeg havde taget chancen, ingen tvivl !
Kvalitetssadel sælges !!! Trainers Super elegant velrejst 5 års vallak. 146 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet. Velgående og springer let 130 cm !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er bare så svært |
|
|
Jeg har besluttet mig til at sende hende hjem.. jeg tør simpelthen ikke. Og hvad vil fremtidige købere til føllene tænke? Jeg risikerer jo at stå med afkom som er usælgelige ene og alene pga. moderens røntgenbilleder. Sælger er sød og fornuftig, så jeg håber måske stadig at hun alligevel ikke har hjerte til at sende hende til slagteren... Jeg tænker bare at der stadig skal lægges penge i hende til ridning og kåring og ifoling. Hvilket betyder at jeg risikerer at smide omkring 20.000 kr ud af vinduet. Alle de kloge hoveder jeg har snakket med siger jeg skal lade være. Dyrlægen syntes ikke det var uansvarligt at avle på hende og mente sagtens hun kunne holde til vægten af føllet og sandsynligvis også til ridning. Som han sagde er der stadig chancen for at det aldrig viser sig på andet end røntgenbillederne. Men jeg tror simpelthen ikke jeg tør... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lillehingst |
|
|
Hej. Med hensyn til "ungheste"-spat som I kalder det. Så har jeg også kun dårlige erfaringer. min dejlige Knabstrupper-hingst, der blevet avlsgodkendt som 3-års fik efter 2 måneders ridning konstateret spat i begge bagben, og han fik højest 1 år på "fuld tryk" at leve i uden at han skulle have div. indsprøjtninger med ledvæske. Så jeg må desværre give dig ret i din beslutning. /mette.
6-års superspring-hoppe sælges til den rette rytter, 147 cm med sko. Kåret knabstrupper. Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spat... |
llwyll ♥Min elskede Merlinϖ |
18-09-2007 15:29 |
|
min pony har også det der juvinel spat eller hvordan det nu staves , jeg har en lille forklaring på hvad det er .. der er flere slags spat. Han har den form der hedder juvenilt spat. juvenil betyder ungdom. det er noget der opstår allerede som foster. ofte kommer det aldrig i udbrud eller ejer opdager det ikke da det heler inden hesten bliver voksen . kan opdages ved røntgen men ikke altid bøjeprøve. en del spatheste går gennem bøjeåprøve. Jeg tror at merlins blev udløst dengang han blev sparket af den islænder - der blev hans spat aktiv. Det var det ben han blev sparket på. Merlins spat kommer ikke af slid - for han fik det jo inden han blev tilredet. 80 % af alle islændere har det( i den juvenile form) og de fleste rides uden problemer i et langt liv. Der er en undersøgelse på nettet om dette et eller andet sted. Friesere ( og tinkere) har ofte den form der også kaldes ringfod - dvs dens spat sidder nede i kronranden/under koden. de fleste af disse racer over 9 år har forandringer på røntgen. Mange top konkurrence heste har det også - oftest i haseleddet - og det har mest betydning i en handels situation hvor prisen på hesten så vil blive reduceret ( som med merlin). Det er en meget almindelig spat form men som sagt opdages de fleste ikke da det mest er dyre heste der kommer i røntgen . Der er lavet undersøgelser omkring dette videnskabeligt og det tyder på at rigtigt mange heste har en eller anderen form for spat. Dog især efter deres 10. leveår. At der findes flere typer knogleforandringer der er i familie med spat betyder at det kan have forskellige navne alt efter hvor det sidder. sidder det i hasen kaldes det spat, sidder det nede ved kronranden hedder det ringfod. osv. hvor alvorligt spat er afhænger af hvilke led der er angrebet og hvor meget det påvirker hesten ( om hesten har ondt). er det kun det midterste glideled i hasen( som med merlin) er det oftest meget mildt og hesten kan rides normalt efter heling. er de andre led er værre . og sidder det eks i kodeleddet kan det være slemt. ,Merlin har det i det midterste glideled som hestr stort set ikke bruger. der er kun ca 5% bevægelse i dette led da det er de 2 andre i hasen der bøjer. Alvoren afhænger også af om spatten breder sig eller er gået i ro. Man kkan aldrig garantere noget, men da merlins spat er juvenil ( ungdoms spat) er chancen for at det vil brede sig meget lille. Værre er det med de heste der er redet forkert. har ben fejl eller sndet hvor spat kommer af slid . dette slid ophører jo ikke medmindre hesten rides anderledes. merlin er blevet behandlet med nogle sprøjter der får knoglen til at gro sammen hurtigere. når knoglen er groet sammen bliver leddet lidt mere stift, men det gør ikke ondt længere. hesten kan blot ikke bøje helt så meget som før. Han fik også kilesko på i 2 md på bagben for at få hasen til at hele bedre - et såkaldt sygebeslag. det havde han på medens han blev behandlet. det behøver ikke betyde noget for hesten i dagligdagen og i alm ridning. Det er også derfor mange ejere får sig en overraskelse når hesten skal sælges og kommer i røntgen. For de har intet mærket. mange af de heste der sælges med "røntgenforandringer" har begyndende spat. Flere af hingstene fra Blue hors har en form for spat. Men de klarer sig jo fint alligevel. Også flere kendte springheste har det. hvis hesten er glad og kan rides uden problemer, så er det i princippet ligegyldigt om den har været syg eller ej. Man skal se på hesten, ikke på en rapport. En veninde har en 10 års frieser med røntgenforandringer ( bla. ringfod) i både kronranden og i et bagknæ. derfor blev den solgt billigt selvom den var meget fin afstamning og kunne en masse. men hesten har aldrig været halt, har ikke ondt, og kan bruges helt normalt. Måske kommer det aldrig til at påvirke den - måske først når den bliver 25 og alligevel skal på pension
Den heldige ejer af En dejlig connemara vallak .. Josefine + Merlin = Venner for evigt Èn gang connemara, altid Connemara <3..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnnee.. |
|
|
..En meget svær beslutning du skal tage der..  Jeg er glad for at spat og div. benfejl er ret sjældent med Fuldblodsaraber heste.. Min super proff. hestedyrlæge har engang sagt nogle meget gyldne ord til mig, som jeg rent faktisk har brugt i mange henseender her i livet, og som virkelig passer mv.!!! Nemlig at: "Hvis du køber en hest med problemer, så får du problemer" Så bliv nu ikke forblændet af hestens andre kvaliteter såfremt du gerne vil avle - så er super gode hopper virkelig et "MUST" især da det jo er videnskabeligt bevist at et hoppe føl får op til 60% af moderens gener!!! Held og lykke med det!! Mvh.
OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!! Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spat uha |
HN-bruger 147861 ♥nelle♥ |
19-09-2007 16:59 |
|
Hej føler virkelig med dig men som en der ind i mellem køber en unghest sidder jeg også og håber det er en hoppe der aldrig vil blive avlet på det er jo meningen vi skal avle det bedste og mest holdbare, selvom hun måske fik et hoppeføl uden spat, er du sikker på det så aligevel ligger i hendes gener og kan dukke op igen ??? Nu ved jeg ikke hvad du har givet for hende men at finde en god hoppe med super papirer til en rimelig penge det kan godt lade sig gøre og hvis du ikke skal bruge den til andet end at avle så køb en der har fået en skade i sporten måske men noget der jo ikke avles videre, de hopper er der jo også nogen af. Knib ballerne sammen og få hende afleveret du kommer til at blive meget mere glad for en uden arvelige defekter, så ud og find en anden... Vivi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|