Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor tyk er en drægtig hest i 5-6 mdr.?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2003 17:19
Hej.

Hvor tyk er en hoppe som er i fol i 5-6 mdr.?
Kan man se noget på hende?

Problemet er det, at min hoppe i slutn. af september 2002 blev rykket til et ridecenter, hvor hun kom på en fold sammen med en flok andre heste. Her i blandt en hoppe og dennes hingste føl (ca. 6 mdr.).

En af de første dage jeg skulle trække hende ind fra fold opdager jeg at hun var sprækket bag i og blødte lidt. Det var heldigvis ikke noget alvorligt, men jeg nævnte det for ejeren af stedet. Få dage efter blev hingsteføllet fjernet fra folden og kom til at gå sammen med en anden hingsteplag.

Nu er min hoppe så gået hen og har fået en enorm mave og pludselig kom jeg til at tænke på episoden fra efteråret. Kan hun være i fol? Hun har dog vist brunst tegn regelmæssigt siden.

Og hvi hun er i brunst hvad så? Hvordan står jeg så? Skal stedet betale for dyrlæge og andre omkostninger i forb. med føllet eller er det hingste ejeren eller hvad ?

Mvh.

Trine SH
.
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FOL] Hvor tyk er en drægtig hest i 5-6 mdr.?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2003 17:52
Hej Trine! Det kan väre svärt at se på en hoppe om hun er i fol eller ej. det er ret individuelt hvor tykke de bliver, og hvor hurtigt maven vokser. Men 5-6 mdr. henne, så kan man nok begynde at se det, som at hoppen bliver rundere om maven bagtil.
Jeg tror godt nok ikke det er så sandsynligt at hun er drägtig, hvis hingsteföllet kun har väret 6 mdr. da de gik sammen.....men muligheden foreligger vel.
Man skal jo aldrig sige aldrig. Du kunne jo evt. få en dyrläge til at märke på hende.

Har du tänkt på om det måske kunne have väret en vallak der havde bedäkket hende, da du opdagede at hun var spräkket bagi? Eller hun kunne väre blevet bidt af en af de andre heste, det kan jo godt gå lidt vildt til når der kommer nye i en flok.

Jeg tror ikke at du kan kräve hverken at stedet eller hingsteföllets ejer skal betale noget til dig, HVIS din hoppe skulle väre i fol. Du var jo vidende om at hun gik på folden sammen med hingsteföllet, så jeg vil nok mene at det må väre dit eget ansvar.

Held og lykke med hende uanset hvad det bliver.

Gotlandsrusset er Sveriges oprindelige pony. En rigtig børneven med stor personlighed Se den danske avlsforenings hjemmeside her:
http://www.gotlandsruss.dk
(y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-02-2003 20:09
Tjah - de KAN ihvertfald være meget tykke!!
Sanne er ifol nu - og lige godt 6 måneder henne.
Hun er MEGET bred og "tykmåset" allerede, men har altså også haft føl flere gange tidligere..

med venlig hilsen
atengstedt

SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2003 18:47
Det kan være meget forskelligt, vores hoppe Shiska har lige født og var ikke særlig tyk , hun godt nok 371 dage , øvv en lang vente tid. De kan begge ses på vores hjemmeside

WWW.ARABIANS.DKB-)Mange hilsner
Marielouise Kristiansen
Email: 1q2w@ofir.dk

http://www.arabians.dk

:-):-):-)
Husk at skrive i min gæstebog på min HN
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2003 22:20
min hoppe lignede ikke en følhoppe da hun var højdrægtig, der var flere der ikke troede på der var et føl på vej...
så for at være på den sikre side, kan du jo altid få en dyrlæge ud og scanne hende eller håndprøve hende...
hvem der skal betale... der kan vist kun siges at det er vist op til dig... for den anden part kan bare sige fra.. så skal der advokat på og sæt nu du taber sagen... så hvis hun er i fol kan jeg kun sige, glad dig til en lille følse istedet...
Med venlig hilsen
Lene B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-02-2003 13:29
Ifølge dyrlægen, så "kan" en hingst først når han er 9 mdr. Så der burde ikke være nogen risiko for at hun er i fol.

Mvh.

Trine SH
.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-03-2003 09:25
Jeg vil lige sige at en hingst godt kan bedække når den er 6-7 mrd.
Jeg havde en hingsteplag som gik sammen med sin mor, søster og 2 stk shetlandspoyer da han var 6 mrd gammel.
Jeg opdagede at han bedækkede de 2 små ponyer, og ringede til dyrlægen for at forhøre mig om risikoen ved evt. ifoling.
Han mente ikke at det var sansynligt at hingsten kunne bedække i den alder, men hvis begge sten var faldet ned, ja så kunne hoppen i teroien godt blive i fol, og han havde oplevet at meget unge plage havde ifolet hopper.

Så min hingst blev kasteret i en alder af 7 mrd!!

Hilsen Britt.
Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider