Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Føl og smed??
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 15:49

Hejsa...

har lige et lille spørgsmål.

hvornår skal føl have smed for aller første gang...?

Jeg spøger da vi har et lille hoppeføl på snart 3 uger, så det ville være rart hvis der var nogle der kunne hjælpe..

På forhånd tak...

0
0
Svar på denne tråd

Føl og smed
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 16:11

Hej :)

Det er meget forskelligt hvor tidligt folk sætter deres føl til smed. Personligt har jeg mine ved smed indenfor de første 2 mdr. Alt efter hvornår han kommer og derefter hver anden måned når han kommer forbi. Det er ikke så meget fordi de trænger til det, men fordi så lærer de det fra "barns" ben at have kontakt med smeden.

Vi plejer bare lige at raspe lidt på hoven også er det fint. Det gør det meget nemmere senere hen når de ikke er så små længere.

:)

Anette

Se føllebølle på vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/staldkalhave

Har fået føl e. De Noir - se ham på www.katrinelund.dk
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 17:21

Mit føl er nu 3 måneder gammelt, og selvom han ikke rigtig trænger til smed, vil jeg få ham ud engang om 2 ugers tid.. Så lærer han det nemlig tidligt.. Tror ikke man skal vente med at få smed til de er ½ år gamle, så får man ikke andet end problemer.

Man kan jo se på hovene om føllet trænger til at blive rettet til. Nogle føl går meget skævt de første par måneder, og så slides hovene også skævt. Så er det en god idé at få dem rettet til tidligt..

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

www.elbkgaard.dk

Billigt rødt hingsteføl sælges!

Forv. stg. 168-172. Masser af aftegn!

Venter Aljano-føl 1. maj 2008

MINI-WRAP SÆLGES!!

0
0
Svar på denne tråd

MIn havde smed første gang
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 17:29

da hun var ½ år. Hun havde ikke brug for det før. Nu er hun 1½ år og hun har ialt haft smed 2 gange i sit liv. Smeden tjekker hende hver gang han er her, men hver eneste gang får vi samme besked "hun har super hove, hun slider dem perfekt og der er INTET at tage af.

Hendes hove har aldrig været flækkede eller slidt skævt, og hun står perfekt på benene.

Jeg sørgede selv for at vænne hende til at løfte ben, både inde og ude.

Øvede med hende at stå bundet.

Øvede med hende at hun skulle stå med benet i samme positioner som hun ville opleve når smeden skulle ordne hende, og hun var eksemplarisk da han skulle ordne hende første gang. Han roste hende og sagde at det var rart når folk selv øvede med hesten, så det ikke blev smeden opgave at lære hesten at løfte ben og alt det der.

Tror de fleste smede sætter pris på at man selv har lært føllebassen det i forvejen.

Hilsen Christine

0
0
Svar på denne tråd

Mange gange
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 22:23

Mit føl fra sidste år er født med brede flade hove. Hun havde smed første gang da hun var 3 uger og har haft det siden hver 8. uge.

I dag er hendes baghove helt normale, og forhovene har fået betydeligt højere dragter, men er stadig lidt brede. Alt i alt har hun betydeligt bedre hove end sin mor (som hun har "fået" hovene fra). Moren har ikke fået ordnet hove ret meget som føl/plag.

Min pointe er at de skal have smed første gang inden for den 1. måned for at rette evt. alvorlige fejl. Og derefter kan de følge de øvrige hestes turnus.

*** Små gule, der kan og vil ***

Ses vi til DM/Nordisk 10-12. august på Ågerupgård Ridecenter?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider