ville jeg ikke gå efter hvad trenden var lige i øjeblikket, for så kan du jo skifte ud hele tiden og det er vel ikke meningen 
Du har bestemt dig for hvad race det skal være og hvilket køn. Det er jo en god start!
Men det kommer så også an på om du vil avle på den for så er papirerne jo gode at have. Er ikke så meget andet at gøre end at finde alt hvad der hedder Irish Cob stutterier og tale med de forskellige om præstationer osv, så du kan få fat i et godt hoppeføl fra starten. (Dermed ikke sagt at den hellige grav er velforvaret for et godt hoppeføl kan såmænd godt vokse sig stor og "ubrugelig" indenfor avl).
Det er lidt svært at sige hvad du absolut skal gå efter, men har det selv sådan at skal jeg ud og se på føl/hest så er det jeg går efter om den har det sind der passer til mig, om den så er broget, grøn eller blå (forstå mig ret
).
Så vælg det som DU vil have og ikke hvad andre ville vælge. Irish Cob har da vist en pæn størrelse så vidt jeg ved, så det burde ikke være umuligt at finde en 
God "jagt" og held og lykke
Hilsen
Betina