Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

HJÆLP (Irish Cob)
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 09:38

Hej herinde

Nu er jeg snart klar til, at få min egen hest.

Jeg vil ha et hoppeføl af racen Irish Cob og med afstamning.

Hvad skal jeg gå efter ?

Farven ?

Størrrelsen på forældrene ?

Forældrenes kåring ?

Er der noget der er mere interessant end andet, hvad er trenten lige nu ?

Sommetider er de borgede mest efterspurgte og sommetider er det de ensfarvede !!!

Jeg vil gerne ha en hest der bliver over ponystørelse, da jeg gerne selv vil kunne ride den (det skal ikke ligne islænder ridning).

mange venlig hilsner

Kirsten (der snart får sig en hest).

0
0
Svar på denne tråd

Altså umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 10:41

ville jeg ikke gå efter hvad trenden var lige i øjeblikket, for så kan du jo skifte ud hele tiden og det er vel ikke meningen

Du har bestemt dig for hvad race det skal være og hvilket køn. Det er jo en god start!

Men det kommer så også an på om du vil avle på den for så er papirerne jo gode at have. Er ikke så meget andet at gøre end at finde alt hvad der hedder Irish Cob stutterier og tale med de forskellige om præstationer osv, så du kan få fat i et godt hoppeføl fra starten. (Dermed ikke sagt at den hellige grav er velforvaret for et godt hoppeføl kan såmænd godt vokse sig stor og "ubrugelig" indenfor avl).

Det er lidt svært at sige hvad du absolut skal gå efter, men har det selv sådan at skal jeg ud og se på føl/hest så er det jeg går efter om den har det sind der passer til mig, om den så er broget, grøn eller blå (forstå mig ret ).

Så vælg det som DU vil have og ikke hvad andre ville vælge. Irish Cob har da vist en pæn størrelse så vidt jeg ved, så det burde ikke være umuligt at finde en

God "jagt" og held og lykke

Hilsen

Betina

Lykkelig ejer af Cuba, min lille gule.

Bebs i maven- Termin Jan. ´08 (altså mig)

Mor til 4 årig guldklump :0)

0
0
Svar på denne tråd

du svarer jo
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 13:32

... selv på dit spørgsmål:

Du vil have et hoppeføl. Irish Cob - med afstamning - altså avlsgodkendte forældre. Dermed bliver du nødt til, at kigge på forældres kåring.

Kig også på deres højde og på deres eventuelle afkoms størrelse. Kun på den måde kan du bedømme, om føllet er af den kvalitet og får den højde du ønsker.

Du skal for guds skyld ikke gå efter farven! Farven er jo bare et krydderi.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Kirsten
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 17:54

Jeg syntes du skal kikke godt på forældredyrene inden du køber.

Nu vil du ha et hoppeføl, de findes næsten ikke i år ;-)

Lige nu er der mange der avler sjove farver, men derfor behøver du jo ikke følge dem. Der er nok flere der avler disse heste kun efter exteriør.

Personligt kan jeg godt li de brogede heste der er lidt splassede i deres aftegninger. Men det har ikke været det jeg har købt mine avlsdyr efter.

Du er da velkommen til at henvende dig ang. køb af hest.

Vi avler jo i den størrelse du er interesseret i, men har pt. ingen hoppeføl til salg.

Mange hilsner

Kit Foged, Romany Stable

Romany Stable -

Kvalitets opdræt af Irish Cob (sigøjner heste)

Ejer af den eneste hingst med afkomsamling,

med over 9 i snit.

www.sitecenter.dk/romany

0
0
Svar på denne tråd

ikke farven
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 18:41

men eksteriør og godt temprament er vigtigt for os.

www.stald-noerregaard.dk har et godt hoppeføl til salg dog ikke kårede irishcob forældre, men dog race godkendte , fader hingsten ( vores ) er kåret i dansk tinker forening og hoppen stilles til kåring her den 8 september i vejle i dansk tinker forening.

Finola som stald nørregaard har til salg

MVH.Berit

De Dagda står til rådighed for bedækning se mere på

WWW.jlt-tinkere.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forening
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 18:46
Nu kender jeg ikke så meget til Tinkere/Irish Cob, men udfra hvad jeg ved om andre racer, så vil jeg sige at det allerførste du skal overveje, er hvilket avlsforbund din nye hest skal være tilknyttet. Det er generelt noget bøvl når der er flere forbund til at repræsentere én race.
0
0
Svar på denne tråd

trenden ...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2007 19:35

Hej.

Jeg synes, at jeg fornemmer, at de ensfarvede eller andet end sortbroget er begyndt at blive eftertragtet, men af hoppeføl er der ikke mange af disse til salg.

Stadigvæk synes jeg du bør tænke over føllets eksteriør frem for farve. Temperamentet synes jeg bestemt også er værd at kigge på. Nu er det ikke det, man vægter så højt i Irish cob, mens indenfor tinkerforeningen skal hoppen og hingste opnå en vis karakter i temperamentet (samt typen) for at kunne opnå kåring.

Pøj pøj med din søgen.

Mvh Lise

Avl af Tinkere

-> Tinker hoppeføl + hingsteføl født i 2007.

Ensfarvet tinker hingsteføl fra 2007

efter Danmarks højest kåret tinkerhingst sælges.

www.Stutteri-Hauge.com

0
0
Svar på denne tråd

Kik på
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 10:09

Tinkergårdens hjemmeside, de har et smukt hoppeføl på 1 år til salg, hun er efter godt kåret forældre.

Hun er meget racetypisk, god behåring, godt exteriør og godt temperament.

De har en helsøster på 2 til hende gående også, Salg ?

Bør ses live da Lola ikke er en "haj" til at tage billeder.

På Tinkergårdens vegne(deres comp er nede pt.)

Kirsten

Rigtige ryttere rider langt - rigtig langt

0
0
Svar på denne tråd

til Lise
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 19:50

Hej Lise og i andre ;-)

Du har altså ikke ret når du siger at man i Irish Cob ikke vægter temperamentet lige så højt som i tinkerforeningen.

Jeg har set flere heste bortvist i Irish Cob pga for dårligt temperament. Nogle af dem er så kommet tilbage og har vist noget bedre opførsel og er så kommet ind.

Nu er et godt temperament en stor del af denne race.

Jeg personligt har den holdning hvis en Irish Cob har et dårligt temperament er det en crossbred !! men det står for min egen regning.

Men det er så vidt jeg ved den eneste race der igennem flere hundrede år er avlet med vægt på et godt temperament. Så kan vi jo diskuterer hvad er et godt temperament !!!

Men for denne race er det bla. at de er samarbejdsvillige, rolige og tillidsfulde og de store er meget flegmatiske.

Det var bare min holdning og den deler jeg sikkert med mange andre Irish Cob avleres ;-)

Mange Venlige Hilsner

Kit Foged, Romany Stable

Romany Stable -

med over 9 i snit.

www.sitecenter.dk/romany

0
0
Svar på denne tråd

hej Kit
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 20:25

Jeg synes bare aldrig, at jeg havde at temperament indgik i bedømmelsen af en Irish cob, så jeg var nødt til at lave lidt research.

Jeg gik ind og fandt nogle tilfældige kåringsskemaer fra hingste, og ja - der står sørme temperament. Hmm. Jeg ved ikke lige hvor fra at det ikke blev vurderet i irish cob Beklager

Og forresten tillykke med det fine resultat Cash opnåede ved kåringen hos jer på Ærø.

Var der ikke flere hingste end 1 der deltog i Sørvad? Jeg har nemlig holdt øje med, hvornår der mon kom flere billeder - og vel også af Blue Thunder samt afkomsamling. Hvis Blue da var til stede der?! Jeg skulle desværre arbejde den weekend og havde nogle ude at kigge på føl om fredagen. Ellers var det min plan, at jeg ville have set hingstene om fredagen.

Selvom man er i DTF skader det vel ikke at se bedømmelser andre steder *s*

Hilsen Lise

Avl af Tinkere

-> Tinker hoppeføl + hingsteføl født i 2007.

Ensfarvet tinker hingsteføl fra 2007

efter Danmarks højest kåret tinkerhingst sælges.

www.Stutteri-Hauge.com

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lise
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 11:44

Jo, Blue stillede afkomsamling, Hvor begge Louises føl indgik samt en 2 års IC tror jeg og et hingsteføl fra i år det var hans IC samling derudover var der 4 nordbakkekryds efter hans fjordhoppe Musse med.

Hingsten opåede en 1. premie for denne samling.

Mange Venlige Hilsner

Kit

Romany Stable -

med over 9 i snit.

www.sitecenter.dk/romany

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider