Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvad skal faderen være???
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 22:41
Jeg har en traver, som jeg godt kunne tænke mig at få føl i. Grunden er til dels at hun er lidt "frisk", så jeg håber det kan modne hende lidt. Men også fordi jeg synes det kunne være sjovt. Jeg har en idé om at beholde føllet og bruge det selv. Jeg ville gerne have et føl der måske er en tand roligere end en traver og måske lidt højere. (min hoppe er kun 1.50).

Mit spørgsmål er hvilken hingste race jeg skal vælge? Det skal også være en der er nogenlunde i pris da det er ren hyggeridning jeg rider.

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 23:08
Umiddelbart ville jeg ikke ifole hoppen, da afkommet under alle omstændigheder bliver en hest med en lidt ukurrant afstamning, dvs en hest der ikke er specielt interessant for andre end dig. Jeg ved godt at det er sjovt at få føl, men desværre er det generelt svært at spå om hvordan fremtiden og du kan lige pludselig står i en situation der gør at du er nød til at sælge og så er det rarere at have et afkom der er interessant generelt.

En anden detalje er at hopperne generelt ikke ændrer temperament af at få føl - det kan godt være at hun bliver roligere i en periode, men det forsvinder igen når føllet er taget fra, hvis ikke allerede inden.

Hvis du nu beslutter dig for at du alligevel vil avle på hoppen så find en renracet hingst, dvs ren hannoveraner, holstener eller lign, evt kan en oldenborg være interessant da de prismæssigt ligger lidt lavere.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

jeg er helt
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 14:07

enig med Grete.

Desuden kan du ikke være sikker på om føllet ikke arver morens teperament, selvom du bruger en rolig hingst.

Det kommer an på hvor meget hingsten slår igennem, men uanset er det jo hoppen, der præger føllet de første mange måneder af dets liv, så sandsynligheden er størst for at det kommer til at ligne moren mest.

Min hoppe er blevet til, fordi jeg syntes det kunne være hyggeligt - og det fortryder jeg jævnligt! Ikke at jeg ikke bryder mig om hende, for det gør jeg skam, men af og til havde livet bare været MEGET lettere, hvis jeg fx havde KØBT et føl, hvor jeg havde lidt mere ide om, hvordan den var skruet sammen. Både eksteriørmæssigt men bestemt også inde i hovedet.

Så du skal virkelig tænke nøje over om det ikke ville være bedre og billigere at købe et føl, ikke bare nu, men også på sigt - for det kan altså godt være svært at komme af med sådan en traver blanding, hvis den nu viser sig slet ikke at leve op til selv dine mindste forventninger.

mvh maria

Søger du opstaldning nær Ålborg? Tjek min præsentation for info.

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 22:36

Tak for dit svar. Det har hjulpet mig. Jeg havde fået at vide, at det for det meste modner hoppen varigt, at have haft føl. Jeg havde tænkt på en hannoveraner eller dansk varmblod. Men nu vil jeg lige tænke lidt over det.

Hilsen gitte

0
0
Svar på denne tråd

føl på traver
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 11:14

Jeg har selv en travhest, som jeg har sat i fol med en oldenborger. Så der skulle forhåbentlig komme et føl om 11 måneder. Min traver er også meget frisk, men grunden til jeg prøver at få føl på hende er at hun måske står på vippen til ikke at kunne rides igen efter skade, så jeg vil gerne have et føl efter hende, som er en fantastisk hest.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider