Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Senestylte fod
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 10:18

Vores føl skal opereres for senestyltefod. Hvad er jeres erfaringer med det? Kan det reddes og hvordan er fremtiden for den?

Med venlig hilsen

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 22:04
Hvad er senestyltefod?
0
0
Svar på denne tråd

taget fra nettet.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 01:14
Senestyltefod kan være medfødt eller erhvervet.

Den medfødte senestyltefod skyldes, at bøjesenerne, som sidder bag på benet, er for stramme (for korte).

Føllet tager kun støtte på tåspidsen, hvor man kan se, at hovranden i tåen slides. I nogle tilfælde kan senerne være så korte, at føllet har bukket sin kode så meget, at føllet faktisk går på koden.

Ved den erhvervede senestyltefod kan man se forskellige benstillinger.

I mange tilfælde kan en forkert benstilling gøres normal enten ved beskæring og/eller bandagering, operation.

Sørger man for at få benstillingen korrigeret mens føllet, plagen vokser, er der god mulighed for, at føllet/plagen opnår normal benstilling.

Korrektion af en medfødt eller erhvervet senestyltefod bør ske, så snart man opdager det. Hvis man lader lidelsen være uden behandling, kan man være sikker på, at føllet/plagen vil få en unormal benstilling, hvorfor værdien af hesten vil være væsentlig nedsat.
Korrektion af føl/plage med unormal benstilling bør rettes inden 2-års alderen.

www.Stutteri-Holmlund.dk

Avl og opdræt af welsh cob og part breed

Lejlighedsvis salg af føl, ung- og avlsdyr

super hingsteføl sælges efter Merlyn Welsh Calibra

Ny unghingst fra england se mere om ham senere

0
0
Svar på denne tråd

Bukkehov
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 17:05

Hej. Jeg har et hingsteføl fra i år(født. 10. maj), som er blevet opereret for bukkehov, så vidt jeg ved, et andet ord for senestyltefod.

Han blev et par uger efter fødslen meget stejl i koderne, senerne var for stramme, hvilket betød han kun gik på tåen af forhovene. Vi forsøgte at ligge følsko på(for at presse ham bagud) men uden kraftig nok virkning. Hvorfor min dyrlæge anbefalede mig operation. Det er nu 1½ måned siden og resultatet er super. Han står rigtigt fint nu(helt normalt). Dyrlægen siger, at når det bliver gjort i en ung alder, har de fuld brugbarhed som ridehest.

Pøj pøj med det!

Med venlig Hilsen

Leise Rikké Pedersen

Stutteri-carmen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskel
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 20:39
Der er nu forskel på bukkehov og senestyltefod. Bukkehoven har brudt tåakse, mens senestyltefoden er en meget ret kode.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Jannie
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 18:35

Jeg har en Belgier på 2 år

Hun blev opereret ret sent, nemlig som 5 mdrs.

Det har hun ingen men af.

Smeden kan ikke huske hvilket forben det var, så man må da sige at det er lykkedes ret godt.

Hvis jeg må tilføje et lille spørgsmål.

Hvad gav i for selve operationen?

Selv gav jeg 5200 kr. og hun var på Landbohøjskolen i 6 dage tror jeg, det var ikke så dyrt som jeg havde troet.

MVH Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 21:41

tak for svarerne

Til Rikke: Vi gav 5000,00 også, dog stod hun og moren der kun i 2 dage, men efter operation fik hun også lagt plastic sko på..

Dyrlægen mener hun bliver helt fin..

0
0
Svar på denne tråd

vær obs.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 22:49

på evt ømhed eller varme...

Jeg har måtte aflive mit føl fra sidste år da der gik betændelse i operationssåret - dvs der var kommet en infektion ind og selve betændelsen startede så rigtig nede om hovbenet og satte sig siden i både vækstlinjer og led...

Det startede med at han pludselig blev mere øm end normalt og i løbet af 3 dage var der allerede så meget betændelse om hovbenet at dyrlægen troede hoven ville falde af - en uge senere stod han ikke til at rede selvom han havde fået pencilin fra 2. dagen...

Hingsteføl sælges:

Don Juan xRDH xLauries Crusador

Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

heu hjælp
Forfatter: 
Dato:  04-08-2007 16:32
min plag på 1 år 4å måneder er os på begyndt bukke hov hun er os meget strjl på det ene forben og meget høj i drsgterne aner ik ville en operation være for sent for hende hun har smed ca hver 3 til 4 uge og har haft det fra hun var 3 uger gammel
0
0
Svar på denne tråd

er der
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 20:21
ikke nogen, der har et billede af hhv. senestyltefod og bukkehov - så jeg kan se hvordan især senestyltefod ser ud, og sammenligne med bukkehov? Jeg ved ikke hvor mange der har forstand på at se disse to ting, og derved er opmærksomme på dette; men jeg har personligt meget svært ved at opdage det - og derfor ville det være guld værd med nogle billeder, hvis nogen kan hjælpe.

m.v.h. JumpingGirl

Nu med signatur:

Michael Rasmussen er den eneste vinder - af årets Tour!

0
0
Svar på denne tråd

operation...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 07:58
Jeg snakkede med Lennart Østblom (hov/benekspert) i sidste uge, han sagde helst inden 8 månedersalderen og allersenest et år gamle.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider