Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

HURTIG hjælp /afvæning
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 19:19
Hej
Der står en hoppe og en 2 års vallak i samme stald som min. Han drikker stadig ved mor. Nu er det sådan at jeg faktisk har ansvar for de heste som står i stalden, derfor vil jeg gerne prøve at få ham vænnet fra. Ejeren er ligeglad med at han stadig drikker.
I det sidste halve år, har hoppe været meget langt ned. Hun virker ikke så frisk mere. Hun vil helst gå alene - uden sønnen. Så jeg mener at det er på høje tid at der bliver gjort noget nu. Hun virker nemlig meget mere glad hvis hun står alene.
Han tror at han har en plejemor i en ældre førehoppe.

Her til aften er hun sat i egen boks - har ellers stået sammen med ham i en stor fælles boks. Vi har to folde, som ligger ved siden af hinadne, samt en mindre ridebane, som ligger på selvefolden ( der er stødhegn omkring).
Problemet er nu at jeg i morges forsøgt at skilde dem af. Men han sprang bare over hegnet ind til mor og plejemor, idet de to stod på samme fold.
Hvordan gør jeg det nemmest ? Uden problemer ?
Anja Brandt Níelsen>o<
Oldenborgheste er de bedste. SE NYE BILLEDER PÅ PRÆSENTIONEN AF MOONLIGHT
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FøL] HURTIG hjælp /afvæning
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 19:53
Hej Anja
De skal helst så langt fra hinanden at de hverken kan se eller høre hinanden og i din situation hvor du ikke kan holde ham inde i hegnet vil jeg mene at du bliver nød til at tage en af dem væk i en periode eller også lade dem gå sammen ude på folden og skille dem af i boksen.
Mit det ene føl stod sammen med moderen på fold indtil det blev solgt som firårs, de stod ikke opstaldet sammen. Der var ingen problemer da de skulle fra hinanden da hoppen nok af natur selv havde vænnet føllet fra.
Jeg vil dermed sige at det er meget vigtigt at de bliver skilt af i hver sin boks når den er så gammel. Har lige købt en 3½ års som stod i boks med sin mor. Da den kom hjem til mig, var det første den begyndte med, at krybbebide, selvom den vist ikke har gjort det før. Dette nok pga. at den blev ført væk fra sin mor, læsset, kørt 250km og opstaldet i ny stald på en dag, så den var godt stresset og forvirret.
Håber du kan bruge lidt af det.
Hilsen Sanne

Vinderen er den flittige, ærgerrige og stædige.
Vinderen er den som kæmper videre trods modgang og som kan bruge nederlaget og tage ved lære af det. ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:39
Hej
Jeg har i dag sat hoppen i på ridebanen med en masse hø. Vallakken går over på den bagerste fold sammen med "plejemor" og min 2 årige hoppeplag.Det så ud til at gå meget godt sidst jeg så til dem. Især hoppen ser mere glad ud.
I aften kommer de igen i hver sin boks, hun alene, ham sammen med "plejemor".

Hvor lang tid vil der gå inden at man kan lukke dem sammen igen ?

Jeg kan ikke tage dem fra hinanden, idet jeg jo ikke ejer dem, og kan bestemme over dem. desværre.
Anja Brandt Níelsen>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 16:03
Har du talt med ejeren om dit projekt?
Der er en øget risiko for skader osv ved fravænning.

Ellers kan du måske lukke ham sammen med plejemoren og lade hans mor gå alene.

Endelig vil en god ting være at sende enten ham eller mor på sommergræs så hurtigt som muligt vejret tillader det eller endda opstaldning et andet sted i mindst en måned.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 19:20
Hej Anja.
Du skal nok vente med at sætte dem sammen i 1 mrd eller mere.
Jeg har selv prøvet at flytte en hoppe fra et føl i 1 mrd., og da hoppen kom hjem igen, ja så begyndte føllet at die igen.

Hilsen Britt
Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 21:01
Hej Anja.
På sigt vil hoppen bliver tappet for energi, fordi vallakken bliver ved med at die ved hende. Når hopper har føl som dier ved dem, så skal de jo også have noget ekstra. Og det gør hoppen jo temmelig sikkert ikke, derfor skal vallakken vænnes fra med det samme. Når den skal det, kan det være en god ide at have en på nogenlunde samme alder.
Jeg er på hestekursus lige for tiden, og vi har bla. haft noget omkring fravænning af føl. Der blev man rådet til at fravænne dem i 5-6 måneders alderen. Og når det sker, at man så sætter føllet sammen med andre jævnalderene. Går den sammen med heste som er voksene, stimulere de den ikke på samme måde som andre føl gør. Og den lære også at finde sin rangplads jævnbyrdigt.
Desuden snakkede de også om at når man har fået føl, at man venter med at opdrage på føllet når det skal fravænnes. Man kan sagtens give det grime på og gå snakke med det. Men går man ind og opdrager allerede fra dag 1 af, kan man gå ind og fratage opdragelsen af føllet!! ....der er nok nogen nu som vil sige at det har deres føl ikke taget skade af. Men der er heste som ikke kan finde deres rangplads, og kan have svært ved at begå sig imellem andre i flokken.
Mvh. Lotte. "Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 14:00
Hej
Oh ja jeg har snakket med ejeren om at fravænde dem - faktisk lige siden at vallak var omkring 1 år. Men ifølge dem, så skal hoppen nok selv vænde ham fra (!!!!). Jeg forsøger at overtale dem til at sende ham på sommergræs, men ifølge dem vil han bare blive vild og ikke til at have med at gøre (! - det er han allerede, idet der er ikke er nogen som passer ham - jeg har ikke tid, idet jeg selv har en på 2 år).

Det går rigtig fint endtil videre. Hoppen virker allerede mere glad og frisk. Hun virker ikke interssert i hvad han går og laver mere.
Vallakken går sammen med "plejemor" og min plag. Det ser også ud til at det går meget fint. Han er ikke interssert i at kommer over til mor.

Jeg holder øje med hendes yver, men hvordan kan man se hvis hun får yverbetændelse ? Hun bliver "malket" lidt af om morgen, bare for at tage det værste præs.

Anja Brandt Níelsen>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 14:23
Hej
har fundet ud af det med yverbetændelsen. Og fy anja, man malker da ikke en hest. Var lige inde og tjekke på netdyrlægen.

Jeg er dog glad for at tingene går så godt som de gør. Hoppen har været meget træt af ham. Man kunne virkelig se hvor træt hun var. Det var s.. for hårdt for mig at se hvordan han behandlede hende. Hun havde overhovedet ikke noget energi. Gik bare for sig selv ude på marken. Så derfor denne beslutning, så må ejeren brokke sig ligeså meget som hun har lyst til. Og faderen for den sags skyld. For så skal jeg s... fortælle dem hvordan man bør behandle heste. Og det er ikke lige deres måde. Se mere herom på hyggesnakken. totalt unormale mennesker.
Det skal dog lige siges at ejeren af stalden er på min side i denne sag. Han kan også godt se at hoppen trænger til at være i fred for plagen. Og der skal ellers meget til førend at han kan se hvis der er noget galt med hestene.
Problemet er bare at han gør hvad det passer ham. Han er ligeglad med de andre, også selvom at de både bider og sparker.Han er både størrre og stærkere end dem. Han skulle have lov til at møde en større og stærkere end ham. Hvor ville han dog blive bange.
Men vi krydser finger for at det går som det skal.

Anja Brandt Níelsen>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 15:28
Hvis hoppen får yverbetændelse bliver yveret hårdt og hoppen bliver øm og dårligt/stift gående på bagbenene.
Den kan endda få hævet lymfe under maven.
Hvis man malker den er mælken klumpet eller gullig (pus). Det kræver penicillin fra dyrlægen og helst lidt hurtigt da hoppen ellers kan danne arvæv i yveret og få rigtig ondt.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2003 12:04
HEj
Det sidste nye er at det stadig går fremad. De kalder ikke på hinanden mere. Det ses mest på hoppen, idet hun virker mere tilfreds. vallakken derimod, ja han er lidt (meget) surt. Forsøgte at sparke mig i går. Det er nok mest fordi han ikke længere får lov til at gøre hvad han vil. Nu er det mig der bestemmer. Så han er ikke lige til at være i stue med.
Ejerens far har nu givet mig tilladelse til at forsætte. Hvis jeg da havde tid og lyst.
I dag blev hoppen sat på folden ved siden af. Håber på at det går godt. Han virker ikke intersset i at kommer over til hende.
Anja Brandt Níelsen>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-02-2003 13:00
SUPER, Anja...rigtig flot tacklet! Keep on going, ja kan bliver ved med at skrive.
Bare fortsæt, så skal det nok komme noget godt ud af det!
Mvh. Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-02-2003 15:50
Hej
I dag har hoppen fået selskab af min plag. Hun virkede nemlig lidt "alene" i går. Så da jeg forlod dem her i morges, gik det faktisk meget fint. De to kender hinanden meget godt, idet de har stået i samme boks flere gange. De er begge nogen som ikke gider at slås, så de kommer fint ud af det med hinaden.
vallakken står så sammen med plejemor, både på fold og i boks. Det går nemlig helt fint med de to. Hun slår fra sig hvis han bliver for nærgående, hvilket mor ikke gør.
Hoppen har stadig mælk. Men hvirker overhovedet ikke øm eller noget. Hurmøret er da også blevet noget bedre i de sidste par dage.
Anja Brandt Níelsen>o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider