Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hoppe og føl i trailer??
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 15:48

Hej alle..

Har lige et par spøgsmål:

1. spørgsmål

Jeg ville høre om der er nogen der kan hjælpe mig med nogle øvelser eller nogle gode råd til hvordan man får sin hest i trailer/trailervant..

Det drejer sig om min 17 år gamle Oldenborger hoppe som er ifol.. Hun kan godt stå i trailer og har også kørt meget førhen.. Men hun stresser sig selv lidt og nægter at gå i trailer når vi starter med at prøve at få hende læsset.. Hun har fået til vane at når vi begynder at gå op på rampen vender hun bagparten ud over rampen til venstre og nægter så at gå videre.. For det første er det rigtig irriterende, men det er også farligt..

Jeg er lidt bekymret og tør ikke arbejde for meget med hende da hun jo stresser, og nu hun er ifol er det jo ikke så godt..

Hele problemet ligger i at hun jo skal have føl til foråret, og vi gerne skulle til følskuer.. Men det bliver jo lidt svært når hun ikke vil i trailer.. Og når føllet så er født, kommer det så til at have nogen indvirkning på den at moderen ikke vil i trailer?? For vil gerne at føllet skal vennes til og blive tryg ved traileren fra starten, da det er langt det nemmeste senere hen..

Håber i forstod mit lidt lange forvirende indlæg, men ved ellers ikke lige hvordan jeg skal forklare det..

2. spørgsmål:

Når hoppen og føllet skal køre sammen, hvordan har i dem så stående? altså har i skillerum i og er føllet løs ved siden af moderen eller hvordan??

MVH

0
0
Svar på denne tråd

Vi har altid
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 16:50

førhen kørt med føllet løst. Men der har det været så lille at det var når mor havde været til bedækning igen.

Med hensyn til det at mor ikke vil i trailer. Det kan jo være at hvis I tager føllet op først er mor ikke så pivet. Det har dog aldrig hjulpet på vores hoppemor. Hvis hendes føl stod i en trailer kom det jo nok ned når det var sultent-syntes hun at tænke.

Vores er osse en oldenborg (gad vide om der er en sammenhæng ) nej det ved jeg godt der ikke er.

Vores trailer kan vi ikke tage skillerummet ud af så når min veninde skal låne den til hendes hoppe og føl skal føllet bindes. Det ser jeg ikke som noget problem da føllet jo er vant til at stå bundet.

Hvis hun ikke skal køre før følskuerne næste år kan du jo vente med træningen til føllet er kommet.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

føl op først
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 20:51

Jeg kører med hoppe og føl hver for sig, med skillerum imellem og føllet står bundet (han er på stald hver dag, hvor han er bundet op uden problemer) Læsser føllet først, og så kommer mor helt af sig selv :) det er iøvrigt også oldenborgere :)

Hvem er din hoppe efter, og hvem er hun ifolet ved?

Held og lykke med det kommende føl :)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 10:36

ville i lade et tre måneder gammelt føl stå i sit eget skillerum?

- hun er vant til at være bundet og står altid pænt.

vil det være sikrere end hvis hun står løs?

er lidt i tvivl om hvad der er bedst?

specielt når hoppen er svær at læsse.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Parmer.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 11:42

Hvis din hoppe er lidt svær at få op, så vil jeg tage skillerummet ud og få begge op på engang. Og hoppen skal nok komme op når føllet også er oppe.

Bare hav lidt tålmodighed så skal det nok gå.

Når jeg har transportet min hoppe og hendes føl, så har jeg taget skillerummet ud og lade føllet stå frit.

Det har der ikke været noget i vejen for og så kan den også nemt tage sig en tår, hvis den får lyst til det.

Og efterfølgende har jeg lært føllet at stå bundet når det er blevet lidt ældre, men det forudsætter at det har stå opbundet inde i stalden uden problemer.

Og begge føl min hoppe har fået, har ikke haft eller har problemer med at stå i en trailer.

Hende jeg har nu som er 1 år, hun går selv op i traileren.

Træn hver dag inden i skal afsted og ikke kun på selve dagen.

Det er dumt at slås med hoppen og stå og blive stresset begge 2, det glemmer den jo ikke.

Mvh. Lotte

www.staldmiller.dk - Dygtig rytter søges til ridning af unghest, skal have erfaring med ungheste. Kontakt os venligst via vor hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 11:50

altid gjort det sådan at hoppen kommer op først, så skubber vi bare still eog rolig føllet ind.. Vi kører med skillevæg i og hverken føl eller hoppe er bundet..

Krone og bølge - En selvfølge

samt Sorte Perler

Frieserhingsteføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

okay tak..
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 15:50

tak for jeres svar.. Der er ikke andet for end at jeg må prøve når den tid nu kommer..

Min hoppe er efter Urprinz/Aladdin Tino og hun er ifolet med Underworld XX, så der skulle gerne komme en lille forældling ud til foråret..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider