Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvilken hingst skal jeg vælge???
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 11:58

Jeg skal have min hoppe i fol til foråret men er faktisk allerede nu igang med at kigge lidt på mulighederne.

Hun er 12 år og det er hendes første føl så der er ikke råd til for mange missere

Det jeg gerne vil have er en dressur hest.

Hoppen er kåret i RDS med 7 i helhed.

Gangarter:

Trav 7

Skridt 7

galop 7

ridelighed 7

spændst 7

kap. 7

eksteriør:

Brugstype 7

lemmer 5

Bevægelse 7

Som det ses på karakterene for lemmer er hun hjulbenet bag. Det kunne godt ændres.

Lidt mere smidighed i galoppen og måske et bedre kryds og lænd, Jeg synes hun er meget firkantet.

Her er hun:

Jeg har gjort mig nogle tanker om at det måske skulle være en hingst der har nogle avlsår på bagen så man har en ide om hvordan han avler.

Jeg ved godt der ikke gives garantier. Vi har avlet lidt indenfor DOA og selv helsøskende er jo vidt forskellige.

Hingsten skal heller ikke ligge i den helt dyre ende. Og han skal ikke være for ædel jeg synes faktisk hendes bygning er ok.

Men jeg er meget spændt på hvad I har af forslag.

Så kom med dem så er I så søde.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hingst..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 12:08

Jeg vil jo i den grad mene,din hoppe skal tilføres en ædel og højstillede hingst,der kan give afkommet noget mere ædelhedsgrad,og udtryk.

Min første indskydelse var De Noir.

Jeg synes han generalt forædler afkommene,og tilføre dem en fantastisk smidighed,og din hoppe ligner en der mangler det,specielt i overlinen,hvad kåringsbeskrivelse jo også nævner.

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

Jeg glemte
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 12:43

lige at sige at hun måler selv 171 cm og det er en fin højde, synes jeg.

smlmea: Hvad mener du med det? Er hun en tung hest eller hvad.

Når jeg tænker "Ædel" tænker jeg fuldblod og i den dur. Det er måske forkert??

Jeg er slet ikke vild med De Noir.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Ædelhed..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 12:53

Har ikke nødvendigvis noget med fuldblod af gøre.

Ja jeg synes jo hun er af knap så modernet type,som man kunne ønske sig,så jeg ville være seriøs bange for at ligge en for tung hingst på hende.

Zardin kunne også være en muglighed.

Han forædler som regl også,og tilføre noget smidighed.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med ovenstående
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 15:44

Jeg vil give ovenstående tråd ret i at du skal have en nogenlunde ædel hingst.

Mener på igen måde din hoppe er en "tung" hest, hun ser ud til at være en dejlig hoppe med en god fylde. Men her skal du passe på med hvilken hingst du bruger, hvis du leder efter en dressur hest. Bliver hingsten for tung kan det give bagslag.

jeg har f.eks en meget ædel hoppe efter Bh romancier, med fuldblodafstaming på moderens side og skal have mere fylde i, så har valgt Bh Hertug.

Mit forslag til dig ville også være De Noir som smlmea foreslog og da du ikke synes om denne hingst ville det også være Zardin Firfod som mit næste valg, havde selv kigget meget på ham, men så at han avlede ædelt, så det skulle det ikke være på min hoppe.

men ellers kan du gå ind på danskvarmblods hjemmeside under hingsteliste og kigge, der står også om hingstene er forædlingshingste.

Håber du kan bruge dette til noget =)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 16:43

for din forklaring. Parola-988. Det kunne være jeg skulle kigge nærmere på De Noir og Zardinen.

Jeg havde selv tænkt på BH Schufro Hit, hvad mener I om det?

Eller hvad med en som Chopin Dane??

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Forædling og dressurhest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 17:29

så mener jeg klart du skal kigge på Bøgegaarden´s Laurino, evt. tage ud og kigge på hans afkom her ved følskuerne.

Der får du forædling gennen en god fuldblod der har bevist sig værd indenfor dressuravlen, og en god dressurstamme langt tilbage.

Han står også i Jylland, så du har mulighed for at kører direkte til ham. Hvilket jeg mener er en fordel i betragtning af det er hendes første føl og hun er 12 år gammel.

Annette

Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !!

Forhandling af Marstall foder !!

Er din hoppe dækket med foder op til kåring ??

Se mere på

sitecenter.dk/stutteri-taldorf

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Forædler
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 17:56

Når I siger "Forædlerhingst" og jeg går ind og kigger på DV hingstelisten er hverken Laurino eller De Noir opført som forædlere. Det er faktisk kun XXérne der står som forædlere.

Jeg er lidt forvirret.

annette: kan man finde noget video af Laurino. Jeg mener jeg så ham i Aalborg til hingsteshow i marts.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Forædler
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 18:00

Hvis valget står mellem De Noir og Laurino, så ville mit valg være De Noir. Jeg er stadig meget i tvivl om hvor meget Laurino forædler, der er derimod ikke tvivl om at De Noir forædler.

Desuden er De Noir udstyret med en af de bedste sædkvaliteter overhovedet, hvorimod jeg qua Laurino's afstamning kunne sætte et spørgsmålstegn ved ham her.

0
0
Svar på denne tråd

Der overhovedet ikke
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 18:05

valgt noget som helst. Jeg vil meget gerne høre flere. Gerne med opl. om hvor hingstene kan findes på nettet.

Charlotte: Hvorfor står de så ikke som forædlere på listen. Jeg kan godt se at i De Noir´s følbeskrivelse står at føllene er ædle. Men hvofor er han så ikke en forædler hingst?? Hvis du har nogen bud på en hingst til min dame må du gerne komme med dem.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Forædler
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 18:11

Fordi en forædler i DV er ligmed en Fuldblod eller en Araber.

Jeg har også et godt øje til hingste som Showtime og BH Diamond Dancer. Måske ikke udprægede forædlerhingste, men heller ikke hingste der vil lave kraftigere føl.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 18:16

De Noir´s morfar er AA (anglo araber) og det blod slår igennem på næsten alle hans afkom.

en forædler er ren XX.

jeg ville, som Charlotte skriver, også være lidt betænkelig med Laurino da han har Weltmeyer som morfar og hvis det blod slår igennem

Med Venlig Hilsen

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Giver ret
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 19:02

Vil give de øvrige ret i, at du nok skal vælge en højtstillet, ædel hingst.

Der er også Blue Hors Rush Hour. Han indeholder en del xx-blod, men er lige så ung i avlen som Laurino. Dog tror jeg Rush Hour med større sikkerhed vil forædle, da blodet ligger på moderlinien og faderlinien også er kendt for at give ædle afkom.

Desuden har jeg også et godt øje til Zardin, som også vil kunne være et udemærket valg til din hoppe. Har ikke indtryk af at hans afkom bliver voldsomt store til trods for hans egen højde? For du skal nok passe på med for høje hingste til din hoppe, så du ikke ender med et hus.

Parola-988: Synes nu din kommentar mht hingst med fylde springer noget i øjnene, når du nævner BH Hertug Har indtryk af, at han netop avler ædelt, hvilket hans følbeskrivelse da også bekræfter!

Trine

www.paarupgaard.dk

Ærespræmie, region 3 - Don Romantic hingsteføl sælges - se mere info hér

0
0
Svar på denne tråd

ngffgdbn
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 12:30

Jeg ville mene, at du skal finde en hingst med en god andel fuldblod for at forædle din hoppe bedst muligt. Hun er lidt lang i kroppen og kunne måske godt bruge lidt mere luft under sig.

Mht. De Noir er jeg ikke så overbevist om, at han forædler i så udbredt grad, som der er nogen i denne tråd, der giver udtryk for. Hans afstamning er på den ene side Matcho AA, som naturligvis vil virke forædlende. På den anden side findes noget stærkt hannoveranerblod, som lige så vel kan slå igennem og give en kraftig og lavstammet hest.

Blue Hors Hertug er en dejlig hingst, som vi selv har lavet 2 smukke hopper på, og som klart er blevet forædlet i forhold til hoppen. MEN det kræver altså, at du har en hoppe med en stærk galop, da Schwadroneur-blod ikke ligefrem er kendt for at avle en god galop - hvilket er noget af det, du gerne vil forbedre ved din hoppe.

Det er svært at få råd om den slags herinde, da alle vil have deres personlige meninger om og erfaringer med hingstene. Spørg i stedet Karina Christiansen, som er DV's avlskonsulent, og tjek de forskellige hingstes kåringsresultater, materialprøver, afkom mv. Det hele findes i Landskontorets database.

Du kan også opsøge avleren til din hoppe og spørge om råd - noget vi selv har gjort brug af og haft held med. Avleren kender jo hoppestammen og dens forcer og svagheder.

Held og lykke med det! - It's a JUNGLE!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde osse
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 12:54

tænkt den tanke at kontakte avleren af hende. Jeg synes faktisk ikke De noir er særlig god i trav. Jeg ved godt hans beskrivelse siger noget andet. Men jeg synes han virker tam i haserne. Og i skridten slæber han så sandet står efter ham. Jeg har set videoen på katrinelunds hjemmeside og jeg så ham i Aalborg. Men jeg kan godt lide Zardinen.

Det jeg mener med at forbedre hendes galop er at jeg synes hendes ryg virker meget "lige" i galoppen men man sidder faktisk godt på hende alligevel. Det kan osse være det ikke er noget der skal ændres men derimod mig der tænker lidt for meget i DOA gang.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Avlskonsulenten
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 13:17

Hendes rådgivningen giver jeg så ikke voldsom meget for,for hun anbefaler konsekvent laurino og Romantic til næsten samtlige hopper.

Det er rigtig at De Noir ikke er voldsom imponerene under rytter,men der synes jeg jo nok også folk glemmer,at han er redet meget begrænset,da han har betjent noget der ligner 800 hopper,siden han var 3 år..

Det er altså begræsede,hvor meget ridning du kan ligge i en hingst,der det halve af året bliver tappet 3-4 gange om ugen..

Der ud over går katrinelund ikke lige så meget op i hingsten præsentationer,som feks. blue hors gør,og hvorfor skulle de dog også drive rovdrift på deres hingste,når hingene har masser af hopper,og afkommene er i særklasse??

Næsten samtlige De Noir afkom,fejler da så bestemt ingenting i nogen af deres gangarter.

0
0
Svar på denne tråd

ghgfhdfg
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 13:27

Jeg synes jo så personligt, at hingstenes egne præstationer er ti gange mere interessant end deres kåring! Vi skal jo for hulen bruge afkommene til at ride på og ikke til at sidde og kigge på - sådan har jeg det da i hvert fald!

Hvad kan du bruge en god travbevægelse til, hvis den forsvinder under rytter?? Vi vil da hellere have heste, der er mindre imponerende til kåring, men som senere brillierer i sporten. Det er jo det, vi (forhåbentlig) avler dem til.

At De Noir så bliver brugt til sindssygt mange hopper hvert år forklarer jo også, hvordan der kan komme så mange gode afkom. De færreste ser jo bare de dårlige afkom, som naturligvis også er "derude".

Jeg har nu fået flere gode forslag fra Karina Christiansen, så det er da værd at prøve - især når du selv har fundet en favorit. Det er dumt at ringe og overlade det 100% til hende, det får du intet ud at. Men spørg ind til de hingste, du selv har kig på, og hør hende så, om hun mener det kunne være et match.

0
0
Svar på denne tråd

Ridning
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 13:49

Jeg er så enig med Michelle i, at vi ikke kan bruge ridningen af hingstene til så meget. Jo, vi kan se om de er ridelige, men derudover. Jeg er helt sikker på at fx. Andreas' gener ikke nedarves til mine afkom. Så derfor kan konkurrenceridning på hingstene kun bruges i reklameøjemed.

Jeg mener nu ikke at De Noir's afkom kun er gode fordi vi kun ser de bedste. Fx. var Don Romantic's første årgange katastrofale, og der har vi vel også kun set de bedste.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa hvad med
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 15:48

Akinos, har set nogle fine dressur heste efter ham, med god gang... han har da også nogle afkom der har vist lidt... og demjeg har set har været nogle pæne heste, er heller ikke selv til de ædle fuldblodspræget typer... ikke for at sige noget grimt om for synes bestemt at det er godt med lidt forædler blod.

hilsen Trine & Pariwiset

0
0
Svar på denne tråd

Nu siger
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 16:28

I jo at jeg skal vælge en med noget xx i. Men hvad så med temperamentet. Risikerer jeg ikke at få en varm hest ud af det eller betyder det ikke det vilde?

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

De mest kolde
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 16:31
Vi har stalden fyldt med halvblodshopper, og de er de mest kolde overfor næsten alt. En fuldblod der ikke har gået på bane er sjældent tændt, det er miljøet der ødelægger den.
0
0
Svar på denne tråd

hndfghdfgh
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 18:54

Der er selvfølgelig nogle bagsider ved at bruge fuldblod - bla. temperament, tendens til manglende ædelyst, manglende travbevægelse mm. Men du skal stadigvæk og altid huske på, at det er din hoppe der sætter det aller-allerstørste præg på dit afkom. Har du en hoppe med et godt sind, så kan du putte de fleste hingste på hende med et fornuftigt resultat.

Jeg vile måske heller ikke vælge en 100% fuldblod, men evt. en hingst med stor andel forædling. Selv er jeg helt "tosset" med Blue Hors Dicardo, som er en meget ædel og højtstillet hingst, og som jeg tror bliver rigtig smart. Desværre er han kun 3 år, så det er jo ikke til at vide, hvordan han avler.

Men kig dig omkring på hingstesiderne og dan dig dine egne indtryk.

0
0
Svar på denne tråd

Øh undskyld
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 22:22

men hvorfra har du lige det med manglende ædelyst og temperamentet fra vedr fuldblod? Nu har jeg avlet og arbejdet med fuldblod i efterhånden rigtig mange år, dog ikke så mange som med varmblod, men jeg kan sige at vedr ædelyst har jeg oftere oplevet problemet hos varmblod end xx og vedr temperamentet, ja så vil jeg til enhver tid foretrække xx, jeg tror næppe, at mange hopper på dyrskuet var mere cool end mine to xx-hopper og reagere på alt det som varmblod synes er farligt, gør de sjældent, det er ikke dem der hopper for biler, plastikposer og gøende hunde.

Der hvor det går galt med xx og mennesker, er hvor folk begynder at slås med dem, det er en utroligt klog hest (og mon ikke araberen er ligedan), som aldrig skal have tingene at vide mere end en gang, de er væsentlig nemmere at opdrage på end alm varmblod, men fordomme er der nok af.

Vælg du roligt en hingst med stor endel xx og vedr travbevægelse, fjerner de sjældent fra en velgående hoppe, tilgengæld tilfører de både skridt og galop, og vælger du til eksempel Kanudos, ja så får du en velgående hest, for trave det kan hans afkom.

Pia

Fuldblodshingsten Itsabrahma DVH 913

samt Welsh Mountainhingsten H-S Janus WMH 120

avl og salg af Dansk Varmblod og Fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Zardin Firfod
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 23:46

Hej

Tror også Zardin ville være fin til din hoppe, så får du en med lange ben, han avler rimelig ædel og er selv go i hovedet, har du set firfods hjemmeside, der har de nogle skønne føl efter ham, der kan du også se hvordan han avler på forskellige afstamninger, det er helt sikkert du får dig et dressur afkom efter ham.

Men der er rigtig mange hingste men følg dit eget hjerte til dels og se på hvordan rideligheden er både på hingsten og dens afkom, syntes det er vigtigst, ved godt at der ikke er så mange afkom efter Zardin der har vist noget med rytter, da de ikke er ret gamle, men han er jo selv dejlig og hans fader Gribaldi avler noget af det bedste rideligheds mæssig herhjemme, tjek karaktere fra diverse championater og egnethedstester der får de meget høje karaktere i ridelighed.

Anglo arabere er heller ikke så skidt, der er bare ikke vildt mange af dem i DV.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes nu at det er
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 09:47

hårde ord mod Karina. Ja, jeg har også hørt hende anbefale Romantic til mange, men jeg ved også hun kommer med mange andre gode alternativer, hvis man siger man ikke er interesseret i denne hingst. Personligt har hun ALDRIG sagt Romantic til mig, men er kommet med andre muligheder.

Men jeg vil sige det jo altid er en god ide at forberede sin samtale med hende, så man selv ved hvad man går efter, selv ha nogen hingsteideer, hvad man ønsker, for selvom hun har kåringskaraktererne fra hoppen, så ved man jo tit selv noget mere om den, plus at heste jo tit ændre sig med årene. Mange renstammet holstener og hannoveraner eller for den sags hest med meget fuldblod i, er tit måske ikke helt "klar" udviklingsmæssigt når de stiller til kåring som 3 og 4 års, og ka derfor ha udviklet sig meget i den positive retning siden.

Så undre det mig lidt at folk bliver ved med at forslå De Noir, når Pia har sagt hun ikke bryder sig om den, så er det jo ikke den hun vælger alligevel, det skal jo være en hingst hun ka li, først og fremmest, ellers glæder man sig ikke til føllet. Desuden mener jeg nu også at Katrinelund går op i ridningen af deres heste, og Jim Rasmussen er nu i mine øjne en rigtig, rigtig dygtig rytter, og han får da nok det bedste ud af hestene.

Vedr. Zardin, så ka jeg ikke sige for og i mod på denne hingst, mrn jeg synes bare at ha læst i en anden tråd her på HN (ikke min holdning med noget jeg har læst på et offentlig forum, som andre har skrevet), at hans transportsæd ikke skulle være det bedste, og Pia bor i Jylland, og skriver hoppen er 12 år gammel og det er hendes første føl. Så der ser jeg lidt et problem, hvis det var min hoppe. Men Pia, søg selv på hans navn, og læs dig til om jeg har læst korrekt.

Vedr. fuldblod, så vil jeg heller ikke være bange for temperamentet, og du vil få en masse gode ting fra fuldblodet. Bla. som der tidligere er nævnt, galop og skridt og smidighed, bla. nogen ting du efterlyser din hoppe mangler. Traven bliver måske ikke meget forbedret, men den bliver altså heller ikke ringere. Det man ka sige med at bruge ren fuldblod, så skal det helst være en rigtig god og stærk avlsmæssig hoppe du bruger det på, da det selvfølgelig også har nogen fejl, og de er selvfølgelig trælse.

Jeg tror stadig på Laurino er et godt bud. De føl jeg har set billeder af indtilvidere er dejlig langbenet og ædle, du ka evt. gå ind på deres hjemmeside og kigge. Weltmeyer blodet ville jeg nu ikke være mere bange for, end Donnerhall blodet i end på farsiden, 2. led, af De Noir. Laurino har også fuldblod igen på morsiden i fjerde led. Som det ser ud nu, kommer han jo også til at ha rigtig mange bedækninger i år, og det er vel lidt et tegn på at hans afkom må være ædle nok.

Men jeg synes da du skal tage ud og se følskuerne, og vurder selv. Nu er det jo også først næste år, det ka være der kommer en "ny" halvblod eller fuldblod i Herning til foråret. I allefald vil jeg ikke være bange hverken for at bruge halv eller fuldblod, men igen ren fuldblod kræver i mine øjne en rigtig god hoppe og hoppestamme.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Først vil jeg sige
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 10:44

tak til jer alle. Det er super dejlig med alle de input.

Grunden til at jeg er lidt betænkelig for fuldblod er at vi for år tilbage bedækkede vores doa hoppe med Cannon Row xx. Det kom der en uendelig spøjs fætter ud af. Han havde karperyg og fuldblodsforpart og oldenborgbagpart. Ja uden rytter lignede han noget der var løgn!! Men for sulan han kunne bevæge sig. Han havde virkelig gang.

Temperamentet passede egentlig til hans bygning: UNDERLIG. Han havde for det meste det cool fra hans mor men lige pludselig blev han skræmt og hoppede rundt.

Det kan godt være at jeg har mange fordomme overfor arabere og fuldblod og xx og ox og aa og hvad de nu hedder alle sammen men jeg kan godt se som pia skriver længere oppe at det nok kun er fordomme.

Jeg vil ihvertfald ikke udelukke en hingst pga xx andelen til en vis grænse.

Mht Zardinen må jeg nok give annette ret. Hvis ikke sædkvaliteten er god nok vil jeg ikke ofre det. Jeg regner med at hun skal i fol i maj 08. og vil helst ikke senere end juli 08 så der er jo ikke for meget at løbe på. Jeg har ikke noget imod at hun skal opstaldes på en hingstestation, bare helst ikke for langt væk.

Nu nævnes det at der kan komme en ny hingst frem ved kåringen 08. Men er det ikke bedre at tage en der har vist nogle afkom så jeg har en ide om hvordan han avler. Hoppens alder og manglende antal af føl, taget i betragtning?

Er der nogen der kan henvise til en hjemmeside med Laurino?

Kom endelig med flere bud.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 11:13

Jeg kan personligt ikke genkende det med de "varme" fuldblodheste - de to fuldblodshopper der står i min stald er totalt cool - væsentlig mere end mine DV´ere - og både smed og dyrlæge elsker dem - de kan nemlig stå stille uanset hvad

Laurinos hjemmeside er www.boegegaarden.dk , men den har været nede i et stykke tid

Jeg tror jeg ville tænke i en hingst som Rush Hour, som jeg i hvert fald har fået et godt indtryk af. Jeg er heller ikke så vild med De Noir, men kan til gengæld godt lide Zardinen og hans afkom - så jeg ville køre min hoppe til Sjælland, hvis det var mig

0
0
Svar på denne tråd

Stutteri Bøgegaarden´s
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 11:17

hjemmeside, mener jeg hedder www.boegaarden.dk, men den har vist været nede i en periode, og jeg ved ikke om den er oppe igen.

Ellers lav en tråd her inde, for evt. at se nogen afkom efter ham, mener der er nogen stykker der har fået det, eller søg på hans navn.

Du nævner selv nogen af de fejl der ka komme ved at bruge ren fuldblod, og det er bla. derfor jeg mener det er bedst at bruge ren fuldblod på en god hoppe og stærk hoppestamme, og jeg ka godt forstå du er skeptisk over for at bruge ren fuldblod, specielt hvis du ikke kender meget til hoppens stamme. Der vil det jo nok være en super ide at tale med avleren, som Grethe også forslog, samt evt. via hestedata, side og slå hopperne og deres afkom op, langt tilbage.

Personligt er jeg jo begejstret for at bruge fuld eller halvblod i avlen, og vores den ene hoppe kommer også til Esteban xx igen næste år, er planen. Men jeg ved også at hun ka "bære" en fuldblod. Hendes datter, tør jeg nok ikke lige putte ren fuldblod på, men det er et temperament spørgsmål, da jeg ved at fuldblod på den stamme der ligger på farsiden, godt ka gi nogen specielle afkom. Desuden er hun ædel nok, bla. pga. der ligger blod bagud i stammen, så hun behøver ikke forædling. Planen er dog, at prøve at ligge ham vi selv har avlet (vi satser på han bliver i avlen), på en datter efter hende her, en dag.

En "ny" hingst i Herning 2008, ka jo sagtens være en "gammel" i Tyskland, som der så kommer her op i et år eller to. Det er der nogen stutterier, som er gode til at få arrangeret.

Men ellers jo, så er det jo lidt en satsning at bruge en unghingst, som har første eller anden bedækningssæson. Vi har valgt at gøre det på 2 hopper i år, og den ene oven i købet en unghoppe, som skal ha føl for første gang, så det er mod "alle regler", men jeg føler mig så "sikker" på både min egen hoppestamme og hingstens, så jeg tror på et godt resultat.

Men Pia, snak med avleren, tag ud og se følskuerne og andre arrangementer, tjek hoppestammen ud, sorter dine valg ned til en håndfuld hingste, alle hvor du har hjertet med, det er vigtigt i mine øjne, i løbet af vinteren, og tal med Karina om de valg, evt. efter Herning.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Altså ...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 11:19
10vildeheste: nu har du jo heller ikke så langt til Øen som jeg har.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

22222222222222222222
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 09:34

hejsa jeg tror weltjunge ville passe godt og evt give lidt mere "luft"

akinos eller loudini .

held og lykke med hende.

3 gang er lykkens gang!!!!
0
0
Svar på denne tråd

annpilgaard ♣CASSIO♣:
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 09:41

Lige netop de 3 hingste har jeg osse på min seddel (sammen med en masse andre )

Hold da op det er svært. Godt der er længe til foråret.

Andre jeg har i tankerne:

Uno Don Diego

Prinz K3

Sunset Hit

Tannenhof´s Conteur og London Swing

Kermo´s White Talisman

Le Rouge

Negro

Welser.

Er der nogen der kender noget til noget video af dem (har fundet Talisman og welser) så må I meget gerne give et link.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveraner
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 09:46

Nu er din hoppe jo af Hannoveranerafstamning. Så jeg ville droppe alt hvad der hedder Holstenerhingste.

Weltmeyer-børnene giver generelt et noget mere hældende kryds, hvilket nok kan være en fordel for din hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 09:58

"Weltmeyer-børnene giver generelt et noget mere hældende kryds, hvilket nok kan være en fordel for din hoppe." Mener du en "rundere" bagdel??

Hvilke af de jeg nævner er holstenere??

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Holstener
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 10:03
Er både Akinos og Loudini.

0
0
Svar på denne tråd

Conteur er også holstener
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 10:15

Men jeg skal være lidt ærlig, at jeg er lidt forviret, det ku jeg forstille mig Pia også er.

Længere oppe i tråden der advarer i Pia om at bruge Bøgegaardens Laurino, lige præcis pga. Weltmeyer-blodet, nu anbefaler I hende og bruge det ??

Så bliver det godt nok for svært for mig at avle så.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Hvad mener I med det
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 10:47

"Weltmeyer som morfar og hvis det blod slår igennem "

Hvad er godt og skidt ved Weltmeyer??

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Weltmeyer
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 10:49

Jeg har vist ikke skrevet at det var pga. Weltmeyer at jeg frarådede Laurino. Jeg vil sige at det er pga. kombinationen af Weltmeyer og Sherlock Holmes, som heller ikke er just ædel, dog en dejlig hingst. Sammenholdt med at jeg har haft svært ved at se det voldsomt ædle i de afkom jeg har haft set efter ham.

Jeg har indtryk af at Weltmeyer kombineret med fuldblod/araber på morsiden er rigtig fint, som fx. Weltjunge.

0
0
Svar på denne tråd

Ok, undskyld
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 15:26

det var ikke dig, men en anden der havde nævnt Weltmeyer direkte, du skrev bare på blodet på morsiden. Beklager.

Men en hingst som Laurino har jo også fuldblod på morsiden, så han morside burde jo så også være en god kombination med Welstmeyer blodet.

De afkom jeg har set billeder af efter ham, har virket rigtig ædle, men jeg glæder mig til at se en masse afkom efter ham i morgen til følskuet, for der er rigtig mange meldt til.

Så må en hingst som Kermo White Talisman jo også være en lige så god kombination, som Weltjungen, han har jo også fuldblod på morsiden, og er med på Pia´s liste. En hingst som jeg synes rigtig godt om, ligesom også er Weltjungen, og han står selvfølgelig tættere på Pia.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Halvblod
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 15:37

Når jeg skriver Weltmeyer i kombination med fuldblod, så menes halvblodshopper. Novum er ikke en voldsomt ædel fuldblodshingst så vidt jeg kan se.

Men jeg må da også indrømme at jeg er lidt skræmt af de afkom jeg selv har fået efter halvblodshingste, de har IKKE været forædlet. Plus at en af DK's mere erfarne avlere konsekvent anbefaler fuldblod hvis der skal forædles, ikke halvblod, og jeg tror han har ret. Det har jo også altid heddet sig i Tyskland, at halvblodshopper var det ypperste, mens halvblodshingste var rideheste, hvis man ellers kunne få dem solgt.

0
0
Svar på denne tråd

Bøgegaarden´s Laurino
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 19:39

Nu er der jo flere gange i denne tråd gisnet om hans evne til at forædle, eller om han ikke gør. Lad mig sige det sådan, AT DET GØR HAN...

Er kommet hjem fra følskue i Sdr. Hygum her for nogen timer siden, og så bla. samtlige af de føl der var til bedømmelse efter Laurino, ialt 24 stk.

Jeg har ikke så meget andet at sige end : Ædle, ædle, ædle, ædle, ædle, ædle, ædle, fik jeg nævnt ædle , højstillet, gode rammer, gode fundamenter, dejlige udtryk, og super gangarter, specielt traven var særdeles god.

Dommerne var ligesom mange af publikum meget begejstret for afkommene efter ham, og der ka ikke være tvivl om han virkelig er en god hingst, der præger sine afkom i en positiv retning.

6 afkom blev udtaget til finalen, 2 reserve til Eliteskue, og 1 udetager som bedste hingsteføl.

Et lille sidespring. En anden hingst, som havde mange afkom med til obligatorisk følbedømmelse var Heartbeat, og han præger virkelig også sine afkom godt, både type og gangmæssigt, specielt galoppen.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 20:13

Jeg vil bestemt også råde dig til at kigge på Laurino Pia.. :-)

Jeg har et hingsteføl opstaldet hos mig, og han har lige været til følskue i går. Han fik en SUPER beskrivelse med hjem! ÆDEL, højtstillet, super elastisk trav og god rummelig galop! Lotus' (som føllet hedder) mor er efter Lebensman og Aleksander, og er en MEGET stor og KRAFTIG dame, som BESTEMT ikke er ædel. Og det har Laurino godt nok liiige lavet en del om på! Så denne hingst vil jeg tro er super god til mange "gammeldags" hopper, som er kraftige, og mangler både gang og ædelhed..

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

www.elbkgaard.dk

Billigt rødt hingsteføl sælges!

Forv. stg. 168-172. Masser af aftegn!

Venter Aljano-føl 1. maj 2008

MINI-WRAP SÆLGES!!

0
0
Svar på denne tråd

Kommer deres
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 21:05

altså bøgegårdens hjemmeside ikke snart op igen.

Jeg så jo Laurino i aalborg i marts. Jeg har ihvertfald overbevist mig selv at det var ham og der kunne jeg faktisk godt lide ham.

Men jeg store idiot havde jo mere øjne til oldenborgerne den dag fordi planen jo var at Tabine skulle ifol. Og der havde jeg slet ikke Dominik.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 21:49
Bøgegaardens hjemmeside har været nede MEGET længe nu.. Så jeg ville nok ringe til Jørgen og spørge om den snart kommer op at køre igen, hvis jeg var dig.. Samtidig kunne du jo få en snak med ham omkring din hoppe ;-)

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

www.elbkgaard.dk

Billigt rødt hingsteføl sælges!

Forv. stg. 168-172. Masser af aftegn!

Venter Aljano-føl 1. maj 2008

MINI-WRAP SÆLGES!!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 17:24

Hvis du får ind på Region 4´s hjemmeside nu, så ka du se billeder af de seks føl der var med i finalen i lørdags.

Annette

Se mere på

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

uha der er mange
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 17:45
En jeg har været vild med siden den var 3, hvor jeg så den første gang er BH Rush hour.
Jeg så en del afkom efter den i år og jeg er blevet meget positiv overrasket. De alle jeg så havde haseaktion og virkelig gummibolde samt en god exteriør. Han har selv en god ridelighed og super temperament.

En jeg ikke vil anbefale dig er lucky light, da din egen hest har et lidt fladt kryds (håber ikke jeg sårer dig..!), men jeg har ikke set nogen endnu der har et velformet kryds endnu efter ham, men de har ellers været ok/fine gående, men krydset er ikke for godt på dem.

Men selvfølgelig er der et væld af hingste og man er forvirret hvert år man skal finde den der kunne være en superhingst til sin hoppe.

Vi skal have en efter BH Leredo til næste år. Har en vidunderlig 1 års efter ham.
Han hedder Karedo og er inde på wiegaardens hjemmeside - under karedo, hvis du vil se ham og hans mors bygning, så det måske gav en ide til exteriør i forhold til din? Men han er utrolig godt gående - endnu da, hehe -

God Jagt...

Rytter og avler
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 23:31

gøre hvad jeg kan for at komme til eliteskuet og se dem live.

Tak for det Annette.

BH Rush Hour er osse en af mine favoritter. Jeg kan rigtig godt lide farsiden på ham.

Uha det er svært.

Pia Nielsen

Udstyr sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider