Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvordan lære i føl at blive trukket
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 22:03

nu skal jeg jo snart til følskue og min lille dreng skulle meget gerne først lære at blive trukket i træktov.. hvordan lære jeg ham det bedst..

Hilsen Fie

0
0
Svar på denne tråd

Sørg for..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 22:34

At være 2 - en til at trække hoppen og en til føllet. Bedst ville det være hvis der kan være en trejde til at gå et stykke bag føllet de første par gange så den ikke ser det som en udvej. De første gange går I bare med hoppen, og føllet følger jo automatisk med - dog er det en fordel at bruge en longeline i starten så det ikke r nødvendigt at vælte rundt efter den og forskrække den yderligere så snart den kaster sig lidt til siden eller farer frem, når den mærker den ikke er fri. Med mit føl i år har vi kun haft mulighed for at være 2 til det, men det er gået over alt forventning. 1. gang prøvede hun at komme væk og ville ikke have mig i nærheden, men allerede 2. gang gik hun stille og roligt ved min side og havde helt affundet sig med det. Det hjælper nok også på det at hun til daglig er opbundet under fodring og derfor har prøvet kræfterne af ved træk i snoren - som jo ikke har været til hendes fordel . Og så går det jo bedst hvis det bare bliver en vane for den, så udnyt muligheden og træk den hver gang den skal til og fra fold, og i andre daglige "gøremål" istedetfor bare at lade den gå fri ved siden af mor. Håber det kan hjælpe dig lidt, og at i når det inden følskuet

Mvh. Birgit

0
0
Svar på denne tråd

råd...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 23:21
du kan ogå spænde en gjord på hoppen og så binde føllet i den, de plejer at følge fint med hoppen, gå evt. på den modsatte side at føllet,

nu med 3 pintoer en brun og en rød

0
0
Svar på denne tråd

nemlig
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:56
Vi gjorde det samme med vores med gjorden.
Den første dag vi øvede, kunne man se på løbefolden 2 spor hele vejen rundt, for det ville føllet bare ikke og pludselig gik den med mor, bare 4 skridt og så nussede vi den og holdte for den dag. Den næste dag skulle den til det samme, men det var kun et par trin den ikke ville gå med og så gik den pænt resten af tiden.
Så tog vi træktov i og gik ved siden af med føllet, som pænt fulgte med os og der er ikke kommet modstand siden. (føllet er idag 4 år, hehe)

Rytter og avler
0
0
Svar på denne tråd

at trække med føllet
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 22:05

jeg plejer at lade hoppen blive i en boks - skubbe føllet et godt stykke væk, og så trække den tilbage til hoppen, indtil den har lært at når man trække i grime så skal man bare følge med, så kan den trækkes begge veje ;-)

Jeg er kun mig og er nødt til at være lidt opfindsom :-)

Hingsteføl sælges:

Don Juan xRDH xLauries Crusador

Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg øver
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 09:29

på folden. Jeg trækker i føllet og så snart det tager bare et lille skridt fremad slækker jeg på trækket og roser det. Efter ca tre gange på den måde havde bege føl fattet det og fulgte fint med både væk fra mor og hen til mor.

0
0
Svar på denne tråd

mit føl
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 14:29

jeg læste i et eguipage blad, om en dame som fortalte om hvordan man træner føl. jeg kan ikke lige huske hendes navn.

men hun skrev at man kunne tage et reb om bagparten og så lærer folket at blive trukket på den måde.

det har jeg så gjort på mit hoppeføl, og hun fangede hurtigt ideen med det og i dag kan hun trækkes fin

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig trække hårdt
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 12:07

Det vigtigste er at føllet lærer at gå frivilligt frem og gå roligt uden at føllet trækker.

Man skal aldrig trække hårdt for at vise hvem der er stærkest!!!, når føllet bliver bange og løber væk skal man følge med og blidt 'hente' det igen.Bedst hvis en anden trækker hoppen og føllet så går med, så lærer føllet at gå frem, undgå stejlende skræmte føl.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

at lære føllet...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 21:34

Hej!

Når vores lærer det sætter vi longetov på det - stiller os ind på midten af ridehuset - trækker hoppen rundt på hovslaget - OG holder fast i føllet.. Den vil naturligvis følge med, men så holder man FAST! Også selvom det bliver vildt og måsker vælter lidt rundt.. - Den må godt få et par meters line - men den skal opdage at der er en som holder den..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider