Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

At ifole en 2-års?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 20:45

Jeg har en dejlig 1-års hoppeplag som ser ud til at blive enormt stor. Da jeg gerne vil bruge hende som min fremtidige avlshoppe såfremt hun kåres godt som 3- eller 4-års, så er jeg jo ikke interesseret i at ende med et skur på 1,78 i stang...

Jeg har aldrig brudt mig om at ifole en 2-års, og har heller aldrig gjort det før. Nu er der bare flere der har sagt at det kan sænke hendes vækst en smule, hvad siger I?

Min sunde fornuft og min viden indenfor kvæg siger mig, at hoppen så bare vil udskyde væksten en smule og lave kompensatorisk vækst på et lidt senere tidpunkt, og det er der også en del der er enige med mig i.

Men hvad siger de garvede avlere? For og imod. Er hoppen klar mentalt til en så tidlig ifoling? I naturen vil de jo fole som 3 -års, nogle endda som 2-års. De 3 1-års hopper der går her har alle været i brunst her i foråret, så hvis vi havde haft besøg af en hingst kunne der jo i teorien godt stå et føl når de fylder 2 år (bare rolig - vi har kun haft lille Hannibal på 86 cm, og hvor gerne han end vil så er han for lille til at "nå" ;-)).

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Opstaldning søges til hingsten Hannibal, 86 cm. Skriv en PM hvis du kender et godt sted. Hele jylland har interesse, Ønske: fuld pasning, evt. løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

tja.. jeg ville ikke gøre det..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 21:23

Men jeg er også en pylremor der mener hopperne skal vente med at ifoles til de er færdige med at vokse. (ligeså med daglig ridning*S*)

Jeg har også hørt den her med at man kan sænke deres vækst. Men jeg tror du har ret i når du siger at man kun sinker den.. Det de skal vokse vokser de..

Men de vokser jo også meget forskelligt.. Nogle tager meget det første år og andre kommer først til senere..

Men nej jeg ville ikke gøre det..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

¨Vent og se
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 21:24

Jeg tror jeg ville vente og se hvordan hun er mentalt til næste forår, for det kunn emåske godt være en fordel at hun ikke blev helt kæmpe høj til kåringen, medmindre det er ben det hele.

Har ingen erfaring med at ifole en 2 års, men som dig selv så tror jeg også at de bare indhenter det senere...

Hingsteføl sælges:

Don Juan xRDH xLauries Crusador

Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

ville ikke
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 21:34

jeg ville ikke gøre det. Dels fordi de ikke er færdige i væksten, dels fordi jeg ville være bange for at de ville kunne beskadige dem selv under foling.

2 års hoppe e. Distelzar (Gribaldi/Arogno) sælges.

Helsøster til årets føl i TAF 2003. Reservesieger følskue Tyskland

Brune labradorhvalpe sælges

0
0
Svar på denne tråd

heller ikke
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 23:57

Jeg har hørt om avlere der gør det, netop for at sænke væksten på 2års hopper der tegner til at blive for store.

Jeg kan ikke rigtig se hvad det skal gavne, ja hvis man er heldig vokser den ikke så meget, men er det smart hvis man vil avle videre på den? At vide den nok skulle ha været større hvis man ikke sænkede den, er den så det avlsdyr man søger? Det mener jeg ikke.

Jeg synes det er værd at nævne at en hests bækken ikke er færdigvokset før den er 5 år! Så 2 år synes jeg er uacceptabelt, tre år er faktisk heller ikke meget bedre.

Tankevækkende, også at hovben vokser i bredde til 5års alderen. Hvordan har man overhovedet fået den idé de skal rides og ifoles som 3 årige? :-/

Må være nogen som manglede penge.

Men jo, har også hørt nogen sige at de bare vokser senere så. Dog kendte jeg en islandsk hoppe, der kom i fol som 3årig, den blev aldrig ret stor. Selvom dens søskende og forældre var betydelig større, i øvrigt avlede den også meget større end sig selv.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

Med fotos fra bl.a. DM i Dressur

og diverse TAF arrangementer

0
0
Svar på denne tråd

ifoling
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 01:31

Vores irske venner ifoler deres 2 års hopper.

Vi ifoler nogle gange når hopperne er 2½ - 3år.

Mvh.

Louise Nielsen.

Aagaard Stables.

Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.

0
0
Svar på denne tråd

NEJ...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 06:28

Hvorfor alve på en hoppe som ikke har det eksteriør man ønsker. Den har jo ikke ligefrem været ude og vise at den er GP-hest, så man kunne forsvare at avle på den alligevel.

Ved at bremse dens vækst, hvem er det så du prøver at narre?

Eksteriørdommerne?...dig selv? ...Så du kan få en bedre karakter! Det gør jo ikke hesten bedre avlsmæssigt! De gener den giver videre til afkom ændre sig jo ikke!

Hilsen Helle

Stutteri Shah

TIL SALG

Velgående 1-års plag med springafstamning (e. Colman)

Smart 5-års RDS hoppe med kæmpe springpotentiale (e. Willemoes)

0
0
Svar på denne tråd

For at svare
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 08:04

...på dit spørgsmål.

Hvis den får føl som 3-års, så vil den være lige så psykisk moden til det som den vil være som 4-års. Så hurtigt ændrer det sig ikke. Vores gamle hoppe har for første gang vist modenhed til at have føl i år, hun er nu 14, sidst hun havde føl som 10 års, behandlede hun det som små piger behandler dukker.

Størrelsesmæssigt tror jeg heller ikke at du vinder noget, men bare at du udskyder. Men jeg tror heller ikke det ændrer det vilde kåringsmæssigt, at hoppen måske er 1-2 cm mindre, mere vil du alligevel ikke vinde.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med charlotte
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 08:14

Jeg ville vente til hun var tre år, tror ikke du vinder det helt store på den konto.

Jeg selv har en pinto hoppe som var ifolet som 2 års og gik med føl som 3års og var ifol igen da jeg købte hende, hun er blevet en mellemting nemlig 163 cm hendes mor var 167 cm og far var 157 cm men alle hendes føl (4 ialt) bliver ca 168 har dog brugt hingste med en god højde, og idag er hun 11 år og en god mor og malker som en jersey ko.

Med hensyn til kåring så ville det være smart at stille hende som treårs og så bruge en lidt mindre hingst så ihvertfald afkommet har en chance for at få den højde du gerne vil ha, men det er der selvfølgelig ingen garanti for.

Bare min mening

Hvor verdens behov og dine talenter mødes,

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

Broget hingste føl e. Wyatt Earp til salg

0
0
Svar på denne tråd

Mindre afkom
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 08:21

Jeg tror det tager mere end én generation at lave afkommet ret meget mindre. Vores Louis-hoppe på 176 avler STORT. Hun har været ifolet med Heslegårds Rubin, som normalt avler meget småt.

Første føl blev aflivet som 3-års og var 171 i stang. Andet føl døde som 2-års pga. forkert/for meget medicin 170, tredje føl måler her som 2-års 168. Og fjerde føl er så fra i år og efter Itsabrahma xx, som selv er 165, men hun følger sin søskendes vækst ret tæt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 09:04

med Charlotte.

At forsøge at bremse en heste i vækst har ikke kun noget med tidlig ifoling at gøre, personlig mener jeg, at du ville rende inde i fodermæssige problemer, da du både skal fodre "plagen" efter vækst / huld, samt drægtighed, samt sikre et stærk og sund skelet .

Store dyr har som regel store aner i linierne, og de skal vel avles væk - samtidig er det ikke sikkert at hendes føl bliver specielt høje.

Jeg ville ikke gøre det .

www.123hjemmeside.dk/rawasport

lækre, lækre sportsponyer.......

Rideskoleophør!!!!!

stabile, velredne ponyer sælges pr. 6/8- 2007

først til mølle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 14:39

Jeg ville egentlig være ligeglad med og ifole en 2 års, da det, som du selv siger, også ville foregå i naturen. Men jeg tror bare ikke du vinder så meget ved det..

Anja

Mor til

Mick født 4-10-2000

Mikkel født 3-5-2002

Mads født 28-5-2006

www.123hjemmeside.dk/shetlandspony

II KL A kåret brun hingst, 97 i stg, står til afbenyttelse.

Heste-Trailer udlejes

0
0
Svar på denne tråd

altså..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:07

Foregå i naturen??

Ja det er da muligvis rigtig nok, men nu er det altså liiige nogle år siden vores heste gik i naturen, har I samme indstilling med feks hovpleje?

Hestene er blevet avlet på af mennesker, og ikke tilpasset naturen på samme måde længere.

Det kræver nu engang 4-5 år før skelettet er færdigt, det synes jeg da man som avler bør overveje nøje.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

Med fotos fra bl.a. DM i Dressur

og diverse TAF arrangementer

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:12

Nu er der jo ingen som har nævnt, at vi avler på 2 års, blot vores meninger og holdninger. I shetlænder foreningen feks. Kan en hoppe som er ifolet som 2 års, ALDRIG blive stillet for en dommer. Så helt persomligt ifoler vi først 3 og 4 års, da vores hopper ellers bliver gjort uanvendelige inden for avlen, da de ikke kan kåres.

Anja

Mor til

Mick født 4-10-2000

Mikkel født 3-5-2002

Mads født 28-5-2006

Heste-Trailer udlejes

0
0
Svar på denne tråd

Naturen
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:23

Jeg mener heller ikke at det er et argument at det foregår sådan i naturen.

Kravene til fx. præstation og holdbarhed for vores rideheste idag, kan jo slet ikke samlignes med en vild hest, hvis eneste formål er at æde græs og formere sig.

Nutidens heste er atleter. Jeg tror du får holdbarhedsproblemer, hvis du går ind og stresser dens vækst.

Hilsen Helle

Stutteri Shah

TIL SALG

Velgående 1-års plag med springafstamning (e. Colman)

Smart 5-års RDS hoppe med kæmpe springpotentiale (e. Willemoes)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle jeres kommentarer ;-)
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 16:44

Alle kommentarerne er lige netop de samme tanker jeg selv har gjort mig. Jeg er jo udemærket godt klar over at jeg ikke i hendes videre avl ændrer noget som helst ved afkommendes størrelse, og såfremt hun bliver god nok skal jeg jo blot tænke over det når jeg vælger hingst. Hele den stamme hun kommer fra er pænt store hopper, moderen er 1,70, mormor "kun" 1,65, oldemor 1,73.

Hoppen selv er efter Londonderry, som jo giver både små og store afkom, og hun er åbenbart en af de store.

Jeg havde heller ikke selv tænkt mig at ifole hende som 2-års, men har nu blot fået en kommentar fra flere ellers respektable hestefolk om at "det skulle du tage og gøre, så bliver hun ikke nær så stor". Derfor spørgsmålet i dette forum hvor der er jo er masse kyndig erfaring at trække på ;-)

Jeg kunne jo også være heldig at hoppen sætter vækst-tempoet lidt ned og nøjes med at lande på 1,70 som hendes mor - det ville jo være glimrende...

Tak for alle jeres input

www.stutterikrone.dk

Opstaldning søges til hingsten Hannibal, 86 cm. Skriv en PM hvis du kender et godt sted. Hele jylland har interesse, Ønske: fuld pasning, evt. løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

StaldRohan
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 20:47

...nu siger du at du vil vente til hopperne er færdig med at vokse... Jamen heste er ikke færdig med at vokse når de er 3 eller 4 år. Deres knogler "gror stadig til" om man vil op til de gerne er 6 år gamle.

Det er måske også lige lang tids nok at vente

Ang. det at ifole en 2 års... jeg ville ikke gøre det. Hoppen vil lige meget hvad nok gro til den højde som der nu er bestemt for hende i generne.

Selv om hun selv er stor kan hun jo godt avle lille.

Lige som to heste med springafstamning godt kan lave en dressurhest

Mvh Nina Nielsen

*Ejer af Funder Nørhedes Rasmine*

7/8 renavlet KNN føl sælges! Født d. 21/5 07. M: Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 F: Max Højgård KNN 157

Venter skovkatte killinger ca 13/7 !

0
0
Svar på denne tråd

Man kan også sige det omvendt
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 12:10
drægtigheden er fuld af væksthormoner og hvis den ellers fodres godt tror jeg simpelthen ikke at du taber mere end højst 1-2 cm, men hun indhenter det igen senere.

Så enig med de andre.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Det der med
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 12:35

at kunne stoppe væksten ved at ifole tidligt, skulle efter hvad jeg efterhånden har hørt flere steder, være en skrøne. Hoppen vil bare vokse igen bagefter.

Personligt ville jeg vente til hoppen er 3år, men jeg ved at flere (tyske) avlere ifoler deres 2-års, for derved at lade salg af føllet finansiere hoppens videre uddannelse.

Hestens farve er en smagssag. Den kan ikke diskuteres.

0
0
Svar på denne tråd

At en shetlænder
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 14:09

ikke kan fremstilles nogle steder hvis den har været i fol som 2 års passer ikke.. Den kan ikke stilles nogle steder som 3 års med føl ved siden - derefter har det ingen "udstillingsbetydning" for hoppen..

Men personligt vil jeg ikke ifole en 2 års - vi har også overvejet det meget de få gange vi har gjort det med en 3 års..

Er fortaler for at vente til de er 4 år..

Stutteri Bredgaard tilbyder:

Bedækning ved Præriens Tjalfe

Lækker kåret miniature shetlænderhingst
Masser af hår og udstråling og god bevægelse...

Nu med hjemmeside...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 14:30

Okay Vigdis, så har jeg bare taget reglerne for bogstaveligt, da der står, jeg citere: 3 års hopper der har folet eller har føl ved siden vil IKKE kunne stilles til kåring.. jeg forstod det sådan, at hvis hoppen inden den blev 3 år, havde haft føl, så ville den ikke kunne kåres. Men har ikke gået så meget op i det, da vi heller ikke ifoler før 3-4 års alderen.

Anja

Mor til

Mick født 4-10-2000

Mikkel født 3-5-2002

Mads født 28-5-2006

Heste-Trailer udlejes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 15:41

Jeg sidder og bliver helt målløs over at nogen kan OVERVEJE at ifole deres hopper som 2års... Bare fordi de har været i brunst og det er muligt er det da ikke ensbetydene med at de er mentalt klar til opgaven. En 2 års??! Det er sq da kun en baby i mine øjne.

Jeg ved godt at det er en lidt gusten sammenligning, men ville I så mene at pigebørn skulle være klar til børn så snart de får menstruation??

Jeg jeg græmmes... Vent til hoppen er 4... mindst...

L

Led mig ikke ind i fristelse -

(Jeg kan sagtens selv finde vej)

Dansk Varmblod - det eneste der dur ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil lige...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 17:04

Til Linda-N; jeg vil lige korrigere at jeg på intet tidspunkt har OVERVEJET at ifole min hoppe som 2-års, men blot spørger ind til jeres mening om emnet. Netop da jeg selv har fået at vide "at det kunne du overveje, for at sænke hendes vækst", så synes jeg det kunne være rart at høre de garvedes meninger om dette.

Jeg er nemlig heller ikke tilhænger af at ifole som 2-års, og har afvist de folk der har sagt det til mig. Jeg mener nemlig ikke man sænker deres vækst ved ifoling, man forsinker den måske bare en anelse - væksten tror jeg kommer alligevel.

Og så til hele forum; de fleste svarer i god tone på indlæggene, men pas nu på ikke at komme til at læse mellem linierne eller lyde alt for fordømmende når der bliver rejst et emne, det er trist hvis dette ellers så fremragende forum udvikler sig til mudderkast. Man kommer længst med en god tone, og alle emner har jo deres ret - når blot det omhandler avl.

Med venlig hilsen Reni

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 18:46

Reni>Det var ikke ment til dig direkte ven, men generelt.

L

Led mig ikke ind i fristelse -

(Jeg kan sagtens selv finde vej)

Dansk Varmblod - det eneste der dur ;-)

0
0
Svar på denne tråd

I foling...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 19:02

Jeg synes det er rigtig fornuftig ikke at i fole hoppen som 2 års.

Til Stutteri Shah, vilde heste i naturen går/løber mellem 30 til 50 km. om dagen, det tror jeg næppe der er nogle af dressur hestene der kommer op på.

De vilde Mustanger er
atleter, jeg har set den film som Dyrlæge/forsker Lennart Østblom har optaget i Nord Amerika for nogle år siden, en lærerig film som kan købes her hjemme.

Mona

Vi kender en hoppe som fik sit første føl som 4 års da var hun 1,60 som 7 års var hun vokset til 1,65. så et føl stopper ikke væksten.

www.eunek.com

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sanheden.
Citat.: Bent Branderup
0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 22:38
Hejsa

Jeg har en DSP hoppe, der som 3 års til kåring blev målt til 139 cm.

Hun blev ikke ifolet som 3 års da hun var noget klejn og jeg syntes hun virkede ufærdig.
Da hun blev 4 år sendte vi hende til hingst - dog sent på året og hun gik tom (heldigvis!). Jeg fik en fin aftale med hingsteholder om, at hun kunne blive ombedækket året efter ved samme hingst - da det jo nettop var så sent (det var faktisk ham selv der sagde han personligt ville vente, hvis hoppen havde været hans).
Så: Hun blev igen sendt til hingst som 5års (og bedækket én gang!) og der var bingo
Samme sommer blev hun DRF målt til 138 cm!

Året efter folde hun (1 måned og 3 dage over tid). Aldrig har hun været så smuk som efter den foling. Pludselig var hun harmonisk og alt andet end klejn og smal. Dejlige partier med den helt rigtige fylde!

I dag er hun 8 år og (håber jeg...) færdig med at vokse... Nu er hun 141 i stang (har godt nok selv målt, men det burde passe...)

Jeg er meget glad for at jeg ventede med at ifole til 4 års OG at hun løb om så hun nåede at blive 5. Jeg er overbevist om, at hun havde brug for den tid hun derved fik.

Mht. hele teorien om at det sænker deres vækst at blive tidligt ifolet, så tror jeg bare at de tager det senere... Jeg ved fra min hoppe, at hun voksede læææææææænge! (er egentligt lidt spændt på om hun nu også er færdig nu!!! )

Reni: Held og lykke med din hoppe. Håber hun sætter farten ned

Med venlig hilsen

Tine, Stald ES

Lækker 2 års DSP vallak til salg.

Udfordrende fjordhoppe, spring/western til salg.

Se min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider