Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

til jer der skal have føl 2003
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 18:48
hejsa ja jeg ville lige hører om i har mærket jeres følle idag.?jeg har lige været ude at foder,og skulle lige mærke 8-)og jo i kan tro der var gang i den.man kan også se det på maven,at den sparker hvis man kikker efter. :-D men jeg har faktisk et spørgsmål, hendes boks. er ikke så stor og vi har ikke mulighed for at lave en fole boks.er det merer sikker at lade hende fole udenfor,? hun skal fole midt i april.hun skulle jo nødig få sig lagt, sådan at hun klemmer føllet. :-(hvad ville i gører HILSEN LOUISE ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FøL] til jer der skal have føl 2003
Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 19:03
Hej!
Hvor stor er hoppen??
Hvor stor er boksen??

:) Gør livet til en fest-Rid islandsk hest...eller pinto :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 21:31
Hej Louise !

Hvis du kan lave en mindre fold udenfor, hvor du kan se hoppen flere gange dagligt, så ville jeg klart vælge at lade den fole udendørs. Vores to hopper folede udenfor sidste år og de virkede glade for at kunne bevæge sig rundt med føllet med det samme. Desuden slipper du jo, som du siger, for at frygte at hoppen lægger sig på føllet, selvom det nu er yderst sjældent det sker. Dog snakkede jeg sidste år med nogle avlere hvis hoppe havde trådt på føllets skulder og det var nødt til at blive aflivet - men dens boks var nu stor nok, så risikoen er der altid.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-01-2003 22:02
Hejsa.

Har også mærket følet tumle rundt idag. Vi skal også fole i midten af April. Hendes boks er også for lille, men overvejer lade hende fole ude. ER det for koldt i April til udendørs foling??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 09:13
Hejsa!

Jeg skal have føl til maj - og den lille føllebølle holder jævnligt boksekamp mod moars mave :-)

Det kan tydeligt ses!

Kan i ikke fjerne en evt. skillevæg mellem 2 bokse? Så har du en stor foleboks?!

Vi bygger foleboks til de hopper der skal fole.

Jeg ville ikke lade hende fole udendørs - men alt afhænig af vejret.

Held og lykke.

-Tina.:-D HVER DAG ER EN GAVE - OG EN OPGAVE :-D Har fået lagt billeder på min præsentation af Liz. Nassin - hingsten til mit føl maj 2003.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 09:50
HEJSA tudsin tak for svarene, hendes boks er 2 meter på den korte side,og 3 meter på den lange side.boksne er lavet af tykke bjælker,så de er ikke sårn lige til at skille af.med minder man ødelægger hele boksen,så jeg ved ikke rigtig.hvis vejret er godt lader jeg hende nok fole udenfor.men man er jo nok altid bange,for at der sker føllet noget.HILSEN LOUISE
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 10:07
Hejsa!

Jeg venter to føl først i juni! Mit problem er den sene foling, da jeg helst vil ha' føl i perioden sidst i marts til først i maj! Normalt går mine heste på døgnfold fra sidst i maj, men jeg tør ikke lukke hopperne ud om natten før end de HAR folet.
Jeg foretrækker foling indendørs, hvor man kan være omkring hoppen og hvor både hun og jeg har ro!
Jeg bruger folingsalarm, hvilket jeg ikke vil bruge udendørs, da der er en del træer på folden.

Jeg ved masser af hopper klarer folingen alene på fold og at det oftest går godt. Men føl ser nu ikke en H......F.. de første døgn, og jeg foretrækker at være omkring dem, indtil de HAR fået stød og kan se hegnet.

Jeg har aldrig været ude for at en hoppe har lagt sig på føllet eller trådt på det i boxen, det værste er faktisk når de "hænger" i det elektriske hegn. Nogle føl skal i hegnet SÅ mange gange, før den de lærer at passe på.....andre skal bare ha' et enkelt stød, så ved de at de skal se sig for. Hvis de så kommer igennem hegnet så er F..... løs. DET er for mig det værste ved føl....tilvænningen til hegnet!

Normalt lukker jeg dem på min vinterfold som har træhegn de første mange gange de er ude, så de kan styre ben og se lidt, inden de kommer på græsfoldene, som har elektriske reb.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 10:45
HEJ hov glemte lige at min hoppe er,140 i stang.hilsen louise :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FøL]
Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 14:02
Min hoppe folede udendørs (førstegangsfødende) og det gik rigtig godt. Det var hos min svigerfar, og han havde kigget til hende kl. 1 om natten, og kl. 4.30 ja så var der gevinst. Alt var gået smertefrit (!)

Hoppen sørgede selv for at følbamsen fandt ud af hvor hegnet var, og hver gang vi ændrede indhegningen for at udvide/ændre foldene ja så gik hoppen lige en runde for at fortælle hvor tråden nu var, og jeg har ikke haft problemer med føl i hegnet. Til gengæld kom føllet ud et par gange uden at der var hul ?:-) mystisk.

Min hoppe gik for sig selv, men mest fordi hendes "fold kammerater" ikke kan tåle græs (= bliver for tykke bare de kigger på kløveret), men jeg tror hun syntes det var rart at de andre ikke kunne komme hen til hendes føl, for selvom hun er den der bestemmer, ja så ville den anden hoppe (fjordhest) da lige se om hun kunne snuppe føllet da de endelig kom til at gå sammen (efter 14 dage). ThjuuBang og så sad der et par velpassede hovstørrelser med metalsko i bagenden af fjordhoppen. Tjaaa nybagte mødre er ikke sådan at snyde ;-D

Jeg tror man skal passe på ikke at pylre for meget, heste har trods alt folet selv i mange år. Hvis man gerne vil hjælpe, eller sikre sig at det ikke går galt, ja så kan man få folingsalarmer til udendørs brug, eller når hoppen får mælkepropper, ja så sæt vækkeuret og gå ud og kig. Ser det ikke rigtigt ud, så ring til dr. dyr og få ham til at komme. Men jeg tror at i 99% af tilfældende klare hoppen det bedst alene, især hvis der ikke har været komplikationer under drægtig.

Helena 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 22:54
jeg har sel en hoppe der er drægtig og venter at fole her i februar-marts så jo jeg mærker skam føllet hver da det er meget livligt og det tager nu også godt på hendes kræfter.

kan du gøre det sådan at hun kan gå ind og ud af boksen og på fold for så vil hun selv finde ud af om deet skal være inden for eller ude men du skal kunne se folden som hun skal kunne gå ude på, min kan gå ud og ind men jeg kan ikke se hende så jeg er nød til at gå der ud flere gange om dagen for at holde øje med hende.

sandra
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-02-2003 08:44
Helt ærligt - det er sørme lidt sent at begynde at tænke på det!!!!!! Det skulle du jo have haft på plads inden du ifolede hende.
Hun skal have ca det dobbelte plads af hvad hun har - alt andet vil være uansvarligt!!! - Hvis der nu stadig er nattefrost/koldt i april - har du et alvorligt problem med at lade hende fole udenfor - et føl er altså vådt når det kommer ud og så er April altså lige tidligt nok til at ligge lille og pjaskvåd ude om natten - for det vil sikkert være om natten hun foler. Hvis den lille rejser sig og søger efter mor om natten kan den også komme til at hænge fast i hegnet.
Hvis du er en ansvarlig hesteejer, Så lægger du hendes boks sammen med naboboksen - Rundsaven er jo opfundet!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider