Hejsa!
Jeg venter to føl først i juni! Mit problem er den sene foling, da jeg helst vil ha' føl i perioden sidst i marts til først i maj! Normalt går mine heste på døgnfold fra sidst i maj, men jeg tør ikke lukke hopperne ud om natten før end de HAR folet.
Jeg foretrækker foling indendørs, hvor man kan være omkring hoppen og hvor både hun og jeg har ro!
Jeg bruger folingsalarm, hvilket jeg ikke vil bruge udendørs, da der er en del træer på folden.
Jeg ved masser af hopper klarer folingen alene på fold og at det oftest går godt. Men føl ser nu ikke en H......F.. de første døgn, og jeg foretrækker at være omkring dem, indtil de HAR fået stød og kan se hegnet.
Jeg har aldrig været ude for at en hoppe har lagt sig på føllet eller trådt på det i boxen, det værste er faktisk når de "hænger" i det elektriske hegn. Nogle føl skal i hegnet SÅ mange gange, før den de lærer at passe på.....andre skal bare ha' et enkelt stød, så ved de at de skal se sig for. Hvis de så kommer igennem hegnet så er F..... løs. DET er for mig det værste ved føl....tilvænningen til hegnet!
Normalt lukker jeg dem på min vinterfold som har træhegn de første mange gange de er ude, så de kan styre ben og se lidt, inden de kommer på græsfoldene, som har elektriske reb.
Mvh Dorte
Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent