Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår bliver hingsten kønsmoden ?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2003 15:02
Hej !

Min søster og jeg har hver et hingsteføl fra '02, som nu er omkring de 7 måneder gamle. Mit spørgsmål lyder, som overskriften siger - hvornår bliver de kønsmodne ?

De går p.t. sammen med vores tre hopper, hvoraf de 2 er i fol ( ved avlsgodkendte hingste ), og det er bestemt ikke meningen, at den sidste skal bedækkes..!
Hingstene hopper tit på hopperne, men det ligner bare leg og de 'laver' ikke noget, når de står deroppe.
For et par dage siden opdagede jeg, at den ene testikel på min søsters føl er faldet ned - det må da også have noget at sige, ikke ?
Især mit føl bliver meget tændt, hvis vi har været ude at ride på hopperne og så sætter dem ind på folden til hingstene - han skafter ud og laver dybe gryntelyde af dem.

Bør vi skille dem ad ?

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Re: [FøL] Hvornår bliver hingsten kønsmoden ?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2003 15:11
Hej Sine

Jeres hingsteplag, kan nok ikke bedække endnu, men man skal passe på fra 1 års alderen, jeg ville dog alligevel tage ham ud af folden nu for at undgå skader på ham selv eller en af hopperne, det er jo ikke helt ufarligt for en ung hingst som ham at komme til at fornærme et par drægtige hopper, de kan blive nederdrægtigt irriteret på sådan en fredsforstyrre.

Med venlig hilsen
Karen
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-01-2003 17:55
Har oplevet en lave føl på sin søster da den var 10 mdr.Livet er en fest ... hvis man forstår sin hest!!

KAMPEN MOD TYVERI AF BILLEDER PÅ NETTET ER STARTET
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-01-2003 20:47
Tak for svarene !

Karen : Ja, hopperne kan godt være noget hysteriske overfor de to hingsteføl, men der er ingen skade sket...endnu i hvert fald. Så vi må nok i gang med noget skiftehold på folden for en sikkerheds skyld.

Jytte : 10 måneder - det var godt nok tidligt, men der er jo også altid undtagelser fra reglen.

Jeg har også læst et sted, at de bliver kønsmodne i 1-1½ års alderen, men ville lige være sikker.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-01-2003 23:24
Det er nu meget normalt at de begynder i den alder, voren hingsteplag var 12½ md. da han bedækkende og ifolde en 2 års hoppe, føllet blev sprøjtet af, og var et MEGET stort uheld, men de var løbet sammen.

Livet er en fest ... hvis man forstår sin hest!!

KAMPEN MOD TYVERI AF BILLEDER PÅ NETTET ER STARTET
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-01-2003 11:16
Ja jeg måtte få kasterede min hingst som 7 mrd. da han bedækkede mine 2 pony hopper,dyrlægen mente at når stenene var faldet ned og han udviste interesse for hopperne så kunne han bedække med føl til følge.

Hilsen Britt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-01-2003 18:25
Vi har nu flyttet føllene i seperate bokse og de kommer på fold uden hopperne. Vi arbejder på at få lavet en fold mere.

Tak for hjælpen :-)

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-01-2003 01:01
Min hoppe gik sammen med et hingsteføl på 9 måneder, og det er kom der føl ud af! Så nogen gange kan de altså tidligere end man tror. Det er godt at i har fået skildt dem ad, bare så i er sikre.

hilsen
Katarina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-02-2003 22:56
Katarina : Ja, det må man sige - jeg ville være meget ked af at få et føl der enten var efter sin egen bror eller haflinger/islænder efter ukåret hingst. Jeg ville ikke have det godt med at sælge sådan en hest...
Er begge heste dine egne ?

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider