Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Frieser/fjord
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 16:57

Er der nogen der har billeder af hvordan sådan en krydsning ser ud eller har set en og kan beskrive den??

Jeg er ikke interesseret i at høre hvor grim folk mener den bliver.

0
0
Svar på denne tråd

hej ...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 20:49

Det er ingen kritik, men mere nysgerrighed.

Jeg tror aldrig, at jeg var kommet på at krydse disse 2 racer. Hvad er dine overvejelser med at krydse disse 2 - jeg kan se du selv har fjordhest, men hvad fik dig lige til at vælge frieseren?

Jeg venter da også meget spændt på at se blandinger i den kombination. Og pøj pøj med det.

Hilsen Lise

Avl af Tinkere

-> Tinker hoppeføl + hingsteføl født i 2007.

Tinker hoppeføl fra 2007 med DTF-pas sælges

www.stutteri-hauge.com

0
0
Svar på denne tråd

ikke så langt herfra
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 21:33
er tilfældigvis en frieser unghingst. Den kan tilføre min lille hoppe noget størrelse og løft i gangarterne. Stadig vil jeg gerne have at det er meget robust hest da jeg ikke ligefrem er nogen letvægter. Farven er sådan set underordnet, men den bliver nok grågul. Men kunne godt tænke mig at se billeder af sådan en. For et lille år siden oprettede jeg en tilsvarende tråd og der var et par stykker der sagde de havde set sådan en. Og de var nu faldet rimelig heldige ud.
0
0
Svar på denne tråd

jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:05

set sådan en, og har egentlig heller ikke lyst til det.

Men hvis du kigger på hingsten, og kigger på hoppen, så kan afkommet komme til at ligne en af dem eller alting midt imellem - det kommer an på hvor stærkt de forskellige træk dominerer.

mht farven, så bliver den sandsynligvis grullo - altså lidt henad grå fjordhest, som du også selv skriver.

Og så får den sikkert en farlig masse hår!

Du kan håbe på at et føl får et godt mix af begge forældre, så den bliver rimelig rejst fortil, ikke for lang og grov i hovedet, og måske med lidt modererede gangarter (du får jo nok ikke en elastisk gangmaskine - "two wrongs do not make a right")

Måske med mere sadelleje end fjordheste er kendt for og forhåbentlig ikke sådan en lidt lang ("kørehesteryg") som nogen friesere har.

Men du kan jo altså også risikere at få alle de negative træk, der er, og som så bliver endnu tydeligere, når to så forskellige typer heste blandes.

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:33
altid risikere at videregive de negative træk ved alle dyr man avler på. Så jeg håber på at den arver sin mors robusthed og rolige sind og lidt af sin fars størrelse og benløft. Underlig farve og meget hår er jo en smagssag om man kan lide. Jeg har synes om alle de fjordkryds og frieserblandinger jeg er stødt på undtaget islænder-fjordhest.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider