Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

For gammel?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 23:50

Hejsa

Hvornår mener I at en hoppe er for gammel til at blive sat i fol? Hvis den altså ikke har haft føl før.

Det skal lige siges at jeg kun har overvejet at sætte min hoppe i fol, (føllet vil jeg selvfølgelig beholde)

men... hun er før prøvet sat i fol.

Første gang naturligt,

andet gang kunstigt.

Hun kom ikke i fol, hverken den ene eller den anden gang (er det et tegn?).

Den gang det var kunstigt, blev ægget befrugtet men da dyrlægen skulle tjekke efter de der 2-3 uger (jeg er et præcist svar skyldigt her, da det er længe siden), var der intet føl.

Men hvad mener I mht alder på en "førstegangs-fødende"?

Og er der, efter jeres erfaringer, store risici ved at sætte en ældre hoppe i fol?

Mange hilsner

Carina

Military-rytter

uden tøven :-D

Og skabs-westernrytter ;-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 01:03
Nu er det sådan at fordi en hest ikke bliver drægtig i et forsøg eller to - er det ikke det samme som at den ikke kan blive drægtig.

Hvis det er hoppen på 13, så brude alder ikke være den store hindring - så hvis du gerne vil have føl på hende ville jeg evt forsøge igen. Jeg ville dog starte med at få lavet en svaberprøve eller endnu bedre en biopsi af livmoderen. og hvis alt ser normalt ud, ville jeg nok gøre endnu et forsøg.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Grete.
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 00:32

Hej Grete

Mange tak for dit svar.

Ja, jeg har kunnet læse mig til at det er meget alm. at bruge flere forsøg på at få hesten i fol.

Min hoppe var forholdsvis ung,da vi forsøgte første gang (hun var 7 første gang og 8 anden gang), men jeg har så også hørt at hvis de er i konkurrence-form,kan de godt være svære at ifole - er det rigtigt?

Og ja, det er hende på 13 (ponyen har fået et føl, den historie endte desværre ikke godt) - jeg ville bare høre om risikoen ved at hun fx dør under fødslen, fordi hun er førstegangs-fødende, er større nu hvor hun ikke er helt ung længere?

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 01:53
Vi købte en hoppe til ridning, da den ikke kunne blive drægtig, men da vi selv har hingst kunne vi jo ikke rigtigt lade være med at prøve - hun leverede herefter 6-7 føl uden de store problemer - jeg tror forskellen var at vi brugte hoppen, så hun var i en meget bedre form end tidligere.

Jeg tror kun konkurrenceform kan virke hæmmende såfremt vi taler om meget højt niveau, fx løbs og military heste.

Din hoppe er jo ikke så gammel - vi har en hoppe på 24 som havde føl sidste år...hun er gammel, men i fin form så hun bliver ifolet igen i år. Vi har avlet i 25 år, og har mistet 2 hopper under foling, og 1 hoppe i forbindelse med en kastning - vi har i hele perioden haft mellem 2 og 9 føl om året (minus 1 år hvor alle føllerne var aborter, så der var 0 føl), så det er mange vellykkede drægtigheder i forhold til antallet af døde hopper.

Men få undersøgt hoppen ordentligt for der kan være en bakterie eller andet der gør at du har problemer med at få hende ifolet.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 20:26

min hoppe er military-hest

Og faktisk kom hun (inden begge forsøg) nærmest lige fra konkurrencebanen - hun går deb./let military, så det er ikke et super højt plan, men jeg fik at vide at det godt kunne hæmme hende, så hun var svær at ifole.

Puha, sikke mange føl I har/har haft.

Hoppen på 24 var vel ikke førstegangs-fødende? (Men flot alder at lave føl i )

Det er nemlig dér min bekymring ligger. Havde hende jeg har haft føl før, havde jeg ikke tøvet så meget.

Men jeg tror jeg vil prøve at få hende undersøgt, som du fortæller. Er hun steril, så er den jo bare ikke længere

Mange tak for hjælpen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider