|
|
| Stangmål på hingst |
| Forfatter:  |
Line Rønn |
| Dato:  |
12-06-2007 12:06 |
|
Hvis vi skal have en hingst på en hoppe på 145 cm. hvor høj på hingsten så max være? Jeg er fyldt 18 år, så det skal jo helst være et føl der bliver hestemål.
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker  Tilridning/ridning tilbydes. 1000 kr. pr. måned
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
12-06-2007 12:26 |
|
Du kan roligt vælge en stor hingst. Det skal bare foregå ved inseminering.
Led mig ikke ind i fristelse - (Jeg kan sagtens selv finde vej) Dansk Varmblod - det eneste der dur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
12-06-2007 12:30 |
|
Linda-N: Hvor meget mener du når du siger stor hingst? Det kunne være fint hvis afkommet blev omkring 155-160 cm. Gerne højere hvis det er muligt selvfølgelig.
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker  Tilridning/ridning tilbydes. 1000 kr. pr. måned
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
En hoppe slår ikke et større brød op end den kan bage, så vokser føllet jo bare det mere efterfølgende. Kender én, hvis lille pony har fået et enddog rigtigt føl med en DV avlshingst. Så længe det foregår ved inseminering er der ingen problemer. Held og lykke med projektet...
"Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
12-06-2007 12:34 |
|
Du kan sagtens bruge en der er over 170cm. Der er ikke en øvre grænse. Jeg har set masser af eksempler på 3'er ponyer der har fået føl med hingste der er over 170cm. Bare du sørger for inseminering da naturlig bedækning vil være synd for hoppen, som jo er bette i forhold til hingsten.
Led mig ikke ind i fristelse - (Jeg kan sagtens selv finde vej) Dansk Varmblod - det eneste der dur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
12-06-2007 12:42 |
|
Okay mange tak for hjælpen, jeg troede nemlig kun at jeg kunne bruge en hingst på max 160 cm. Jeg er dog stadig i tvivl om hvilken hingst det skal være. Enten en pinto eller palomino, men når hoppen er brun er chancen for et palominoføl vel lille?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke sikkert |
|
|
at du får et hesteføl . Jeg kender en som har insemineret 2 gange på sin kat. I hoppe på 143, og begge føl er ca. 147 ! Det kommer også an på hvordan din hoppe avler, og om der er noget stort/småt i hendes aner. Jeg ville nok vælge en stor ( 170cm ) hingst til hende . 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Størrelse... |
|
|
Min hoppe er 149 - hendes føl fra sidste år er efter en hingst på 172stg - og han er som åring 155stg! Hun fik i år føl efter en hingst på 168 - og jeg håber føllet ender midt i 60'erne - da min hoppe avler stort. Hun er pt til bedækning ved samme hingst igen. Jeg ville nok inseminere din hoppe - alt efter hvordan den er "sat sammen" og om den har fået føl før. Held og lykke med det. Milla
Frøsanggård's A'Capo - en stjerne er på vej! ! Nu med gårdens nye kronprinsesse - Frøsanggårds Grand Illusion!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du kan rolig bruge en stor hingst hvis du bruger inseminering, men du skal ikke vælge en med en mega stor hoved. Hovedet kan arves fra faderen og det er det eneste der ikke tilpasser sig 100 % efter hoppen. Mange vælger derfor at bruge fuldshingst på ponyer. Men jeg tror heller ikke du får et føl der bliver meget større en ca 1,55 udvokset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
12-06-2007 12:50 |
|
Jeg ved at hun inden jeg købte hende havde fået 5 føl, jeg har selv tilredet det sidste som var omkring 156 cm. Det var en araber der var far. Hvis jeg nu finder en som er et sted mellem 160-170 cm. kunne det være at føllet blev hest. Ellers er der ikke noget at gøre ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelse |
|
|
Som andre skriver, så tilpasser hoppen selv størrelsen! Istedet for en palomino, kan du vælge en cremello, så vil dit føl helt sikkert komme til at bære cremegenet! Ellers er der jo også et par lækre pintohingste med en del højde! 
Lækker newforest pony + hyggehest sælges !! STALD BRATTENSBORG -Mellem Odder og Skanderborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du kan i alt fald vælge en hingst, der med sikkerhed har vist, at den kan avle afkommene større. Desuden hvis din hoppe allerede er mor til 5, så ved du måske om hun har anlægget for rødt, hvilket er nødvendigt sammen med både palomino eller cremellohingst, såfremt du ønsker et palominoføl eller chance for det. Held og lykke! Mvh
Tina V. Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren
www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin 2007 bedækker naturligt - primafrost haves også
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
13-06-2007 09:15 |
|
Tak for jeres svar. 3 af hendes føl er røde og to brune, det var samme far alle 5 gange. Jeg ved ikke helt hvad jeg vil vælge, af pintohingste er det egentlig kun Imagic som jeg virkelig er helt vild med. Men jeg må lige se hvad det ender med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan jo |
|
|
også overveje Kallestrups Marikles O'Shar, han er kun 3 år og 170 i stg. Jeg har brugt ham på min xx'er som er 158.
Reparation og nyt rideudstyr, se præsentationen MVH Randi Rigtige piger kan køre traktor ! ! !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|