|
|
| Makkerføl - hvor bøvlet? |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
11-06-2007 11:30 |
|
Hvor svært er det egentlig at finde en legekammerat til sit føl? Jeg forestiller mig jo, at de fleste avlere selv har græs, og gerne vil have hoppen og føllet hjemme, så de kan kigge på dem og klø dem bag ørerne. Men hvor mange avler på deres heste, selvom de ikke har noget sted eller ret meget græs? Jeg er jo blevet velsignet med et hingsteføl Og selvom han er meget tam og rolig, skal han jo have nogen at bokse med inden længe. Jeg er ved at hegne et par ha nyt græs ind, og når det er klar, har jeg tænkt mig at prøve at finde en hoppe med et hingsteføl, der kan lege med min... men hvor mange avlere gider at sende deres baby ud? Der er jo ikke nogen, der ligefrem annoncerer efter sommergræs til hoppe/føl, kan jeg konstatere. Og det skulle også gerne være nogen, der selv gider at komme og opdrage lidt på deres eget føl, så jeg ikke skal gøre det. Det har jeg prøvet før, og det var altså træls, når man dårligt har tid til dem, man selv ejer. Hvad gør I, når I kun har én? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har valgt at jeg skal have 2 føl hvert år, for ellers vil det nok komme til at gå ud over mig hvis mit føl ikke får en legekammerat..
Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Billigt hingsteføl sælges! Presning og wrapning af småballer tilbydes! Små wrapballer sælges til efteråret! Haflingerhoppe udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| To føl... |
JulieTaylor |
11-06-2007 13:21 |
|
Godt tip, Mette. Kan du ikke fortælle min anden hoppe om det? Den går bare og æder græs i år  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har flere |
|
|
gange haft kun et føl og det har aldrig været et problem, men det er måske fordi at jeg lukker hoppe og føl ind i resten af flokken - som består af andre hopper, 1, vallak og et par ungdyr - når føllet er omkring 8-14 dage gammelt. Jeg er glad for den metode for føllet lærer fra starten af, at gå i flok med heste på forskelligt aldersniveau, og det gør at de senere i livet er rigtig gode til at læse andre hestes signaler, istedet for bare at buldre frem fordi de ikke har gået sammen med andre end deres mor. Og de andre ungheste, er ret gode til at lege med føllet på føllets premisser. ja, Jeg kan i alt fald kun anbefale metoden, som jeg iøvrigt også har valgt ud fra, at når de kan gå sammen i flok i naturen, ja så kan de også i "fangenskab", i alt fald på en tilstrækkelig stor fold. Ved at mange er lidt tilbageholdne med at gøre det på grund af faren for tilskadekomst, men jeg har endnu ikke været udsat for nogle ubehaligheder. Så jeg vil anbefale at du istedet lukker hoppen og følllet sammen med hoppens sædvanlige flok. Dog skal det lige siges at jeg altså kun slipper een hest fra hoppens sædvanlige flok ind til hende ad gangen, så går det hele lidt roligere til, da hoppen i de første par dag så kun har en nysgerrig hest af gangen, at skulle sætte på plads. Når det er gjort, ja så er der fred og ro, og så kan næste heste komme ind i flokken. LotteJ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også |
Egeskovgård (Vipse) |
11-06-2007 13:39 |
|
kun et føl. Hun er fra den 20. maj. Satser på at hendes mor snart savner de andre, men sidst vi prøvede gik det ikke godt. Hoppen fræsede rundt bare føllet og den anden hest bevægede et øre. Prøver i weekenden igen. Så jeg har ikke planer om at skaffe et føl til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flok... |
JulieTaylor |
11-06-2007 13:57 |
|
Sidste gang vi havde føl, gik de også i flokken med de andre. Det fungerede rigtigt godt, og jeg har store folde, så jeg er ikke specielt nervøs for det. Men mon det er nok for følle at kunne lege med min vallak på 2? Sidste gang havde jeg to føl, OG en lille flok ældre hopper omkring dem. Måske kan føllet klare sig fint socialt med at vokse op uden jævnaldrende (så længe der er ældre plage), men jeg vil jo også gerne have at den får brugt sin krop en masse, og det tror jeg ikke rigtigt på at den får gjort så meget, når der ikke er andre føl. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem |
|
|
Og jeg har det faktisk lidt skidt med det. Pt. Har jeg kun hoppen og føllet gående, og hende den gamle mor er vist mildest talt kedelig. Så min følle jokker bare stille og roligt rundt derude, jeg så jo gerne at den fik brugt sin krop noget mere. De andre gange jeg har haft føl er de blevet lukket ud i en flok når de er en månedstid gamle, og det har fungeret godt, men nu har jeg fået mit eget lille sted, og min anden hoppe er kommet i ridning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Vi har godt nok 3 føl i år,men de går i den alm flok med deres mødre(ja undtagen vores flaskeføl der går i flokken uden en mor) der i blandt er to vallakker på henholdsvis 2 og 3 år. Specielt den 2-årige er meget sød til at gå og dutte føllene på numsen og lader dem også gerne komme hen og pjatte(læs: stejle) op ad sig uden at gøre noget. Faktisk er føllene mere interesseret i skrumlet på 2 år end hinanden.
lækker 3-års Fellponyvallak til salg. lækkert Fellpony hingsteføl til salg www.fellpony.biz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidste år |
Eva Lydeking-Olsen |
12-06-2007 07:51 |
|
havde vi tre hingsteføl og de var mindst 3-4 mdr før deres mødre lod dem lege med hinanden.
Men så tog de revanche...de to går sammen i flokken, den tredjegår med et par ældre vallakker- den ene flink til at lege- og en hoppe.
I år har vi kun et hoppeføl og hun skal jo af gode grunde ud af flokken næste forår, hvis ikke hun er solgt inden, men mon ikke hun kan lege med det to storebrødre på et år, når more synes hun er stor nok ?? ...så hun kommer først over til ponyerne når hun er ved at komme i brunst.Den ene er en rigtig gode ræse/lege/ tonse - pony. Lille, men super kvik.
Min hingst er vokset op med vallakken fra han var 6 mdr og de har altid leget som gale - nu er de hhv 4 og 10 og leger stadig som gale...
Så ja, en to års kan være helt fin, bare den gider lege og ikke er for voldsom.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cassius... |
JulieTaylor |
12-06-2007 08:11 |
|
Min toårs er verdens flinkeste hest, så jeg tror ikke, han vil være en bisse overfor føllet. Men han vil enormt gerne lege, og har faktisk selv manglet nogen, så måske det kan fungere. Hidtil har det været min store hoppe, der har stået model til grimeleg, stejlet med ham o.s.v. Det er skægt at hun gider, for de er ikke i familie (så vidt de ved) Jeg er begyndt at sluse de andre hopper ind til mor og barn, så om et par dage kommer vallakken også ind. Men det er sikkert smart at lukke ham ud før hans mor, for han er lidt en karl smart, når han har sit private vagtværn i ryggen Skal ydmygheden bevares, må han nok være på slap line. I går kom min hoppeplag ud til det nye føl, og hun var meget interesseret i ham. To gange - da hun kom for tæt på - var det ham selv, der satte grænsen, og plantede begge baghove lige i bringen på hende Hans mor er så flink, så flink, så hun lod bare hoppeplagen snuse... men lille Ib var altså ikke helt så generøs. Tænk at et føl på knap en uge allerede forsvarer sig selv. Nå... vi må se om han bliver en beastie, hvis han ikke får en kammerat. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har oplevet det samme |
|
|
som julie, at føllet selv sætter grænser - det ser sjovt ud med sådan en lille en der bestemt godt kan sætte grænser. Mht. nok motion/leg uden jævnalderne, ja så er jeg ikke bekymret for det, da jeg synes mine ret hurtigt begynder at lege med de andre plage fra sidste år, eller med vallakken. Generelt er flokken nu også god til lige at tagen en løbetur og pjatte lidt, og ellers så er føllet som regel "mand" for selv at sætte gang i de andre. Så indrømmet at det bekymrer jeg mig ikke for. lotteJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl ... |
|
|
sidste år fik jeg kun et føl ( planlagde i alt 3 !). Jeg søgte og søgte efter en legekammerat, her på HN, til en fornuftig max. pris. Det lykkedes ikke. Jeg har bestemt aldrig, at lade mine kommende føl være enebørn igen ... Jeg købte en lille welsh plag som var lidt ældre- han var en djævel over for føllet, føllet blev jagtet og tabte sig meget De blev adskildte, og nu går føllet ( som nu er 1år ) sammen med en flok 2 års. Han passer ofte sig selv da han til tider virker underkuet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alenføl |
|
|
Vi har ikke oplevet problemer med at have føl gående alene. Både sidste år og i år har vi haft eneføl og det er gået aldeles fint. Vi har lukket mor og føl ind i flokken da føllet har været en tre ugers tid - og hele flokken har adopteret den lille ny. De skiftes til at passe på/lege med føllet og den ældste hoppe, Pinky er en vrissen gammel bedstemor der går og opdrager lidt på føllet. Hoppemor er godt nok en ekstremt cool mor, der ikke hidser sig op over noget som helst - og lader hellere end gerne de andre komme til. Så det skal du ikke bekymre dig så meget om Julie T - bare slus Ib ind i flokken, hvis den ellers fungerer godt Held og lykke Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|