Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor større risiko for følsyge?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 18:16

Min islænder hoppe har folet et hingstføl mandag nat og jeg nåede desværre ikke at give føl vaccineret mod følsyge inden et døgn.

Men jeg vil gerne vide hvilke og hvor risiko for føl der få følsyge? Hvor gammel bliver føl der har mindre risiko for følsyge?

Fik i vaccineret dere føl mod følsyge?

Min hoppe har vist folet føl ved højt græs område og de går ud hele døgnt, og kommer ikke i boks. Selvom de andre siger der skal nok ikke ske mit noget, men alligevel er jeg bekrymer mig rigtig om det. Det er mit først føl og også hoppes først føl

- Skuggi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 18:39

Du kan vist godt holde op med at bekymre dig nu. Hvis den havde fået følsyge, ville den have være død eller meget dårlig allerede nu.

Det er sjældent følsyge angriber, når føllene er flere dage gamle, de ville i alt fald udvise symptomer - og får den følsyge vil du bestemt ikke være i tvivl.

Og JA jeg vaccinerer altid mine føl - dvs. forebygger, da det er antibiotisk behandling man giver.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin 2007

bedækker naturligt - primafrost haves også

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 19:14

Jamen, det tror jeg også jeg burde hold op med at bekryme mig om det efter du nævnt.

Hvor længe virke vaccination efetr at have vaccineret mod følsyge?

- Skuggi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 19:52

hej Skuggi

Det du kalder følvaccine har ikke spor med en vaccination at gøre. Det er antibiotika som virker i 24 timer.

Dyrlægen giver dog også stivkrampe, som regel hvilket jeg synes er den mest vigtige hvis moderdyret ikke er velvaccineret.

Er man til stede ved folingen er det bedste man kan gøre, er at desinficerer navlen med sprit, jod eller lign.

Min dyrlæge som er hestedyrlæge, mener ikke det er nødvendig.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 06:18

Min hoppede folede sidste år og det gik alt vel indtil føllet var 7 dage gammelt, der brød der følsyge ud.

Jeg som "nybegynder" avler, anede ikke at føllet skulle vaccineres mod følsyge inden et døgn. Så det ramte desværre den kære lille følle. han var meget slemt syg i 14 dage. Dyrlægen havde opgivet ham, tiden skulle vise sig om han klarede det. Og det gjorde han :D

Han havde en skidt start og det har desværre præget ham med dårligt immunforsvar , forhåbelig noget han vokser fra ! :)

Så jeg ved nu at man skal lade vacinerere mod følsyge med det samme, for at undgå det !

~ © Robin Surprise - Shalom E´jaaz - Julia - Zijawa Azale © ~

En rigtig hest er en fuldblodsaraber

***** Malene Pedersen *****

0
0
Svar på denne tråd

Det skal de heller ikke
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 11:24
det er en antibiotikabehandling og jeg ville ALDRIG lade et nyt føl starte sit liv med at få antibiotika. Det er lige til at forstyrre udviklingen af en sund tarmflora, forstyrre immunforsvaret mm.

En slem infektion kan OGSÅ svække føllet i noget tid efter, men jeg kan simpelthen ikke se hvorfor man skal antibiotikabehandle en masse føl der aldrig ville få følsyge.

(Unødig) Antibiotikabehandling kan være en brik i spillet ift mange andre problemer senere og forstyrrer i sig selv immunforsvaret..og man er generelt holdt OP med at give såkaldt "forebyggende antibiotikabehandling" i alle mulige andre sammenhænge.

Indgangsporten til føl-infektioner er oftest navlen, så man skal holde en SUPER hygiejne og desinficere navlen med jod, klorhexidin mm, gerne flre gange de første dage, til den er tør.

Man kan give stivkrampeserum hvis man absolut vil give noget, men hvis mor er dækket skulle det heller ikke være nødvendigt.
Vores får det ikke.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 13:35
Mit føl har fået følvaccinen.. Og det har min venindes også.. Jeg vil aldrig undlade den vaccine..

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Billigt hingsteføl sælges!

Presning og wrapning af småballer tilbydes!

Små wrapballer sælges til efteråret!

Haflingerhoppe udlånes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 15:47

hej igen

helt enig med Eva

Jeg tror Malene dit føl måske var blevet syg selv om det havde fået antibitika 7 dage før. God bedring til føllet.

Som Eva skriver den bedste måde at forebygge følsyge er god hygiejne og holde navlen ren.

MVh Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 17:37

Jeg har ikke desinficeret navlen hos mit islænder føl, men sker der ikke noget hvor han blevet født ud på fold med højt græs?

Hvor lang tiden går inden nalven er tør? Mit er næsten 5 dage nu, mon er den tørret? har ikke røret den selv endnu.

Jeg har tænkte mig at få min hoppe i bedækkes igen, men jeg udsætte det for jeg vil ikke risikere mit føl for sygdom eller der slags hos hingsthold ellers må hoppe vente til næste år at kommer til hingst.

- Skuggi

0
0
Svar på denne tråd

Følsyge
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 23:16

Jeg må give Eva ret!!! Tror ikke på unødig antibiotika til små føl.

Sørg for at stivkrampavaccinere hoppen en måned før forventet foling i stedet.

Har selv haft en med følsyge, det kom da den var en lidt over 1 uge gammel. Moderen var vaccineret, der havde ikke været mælkeløb, navlen var desinficeret - alt i alt var jeg (eller nok mest den)bare rigtig uheldig! Heldigvis blev det opdaget med det samme, ledet blev skyllet, behandling blev iværksat og hesten er i dag tip top uden men.

Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider